07-04-2007, 13:12
|
|
|
חבר מתאריך: 06.04.07
הודעות: 6
|
|
תנע זוויתי
כאשר מדובר בתנועה מעגלית, נהוג לאפיין גופים בגודל שנקרא מומנט ההתמד. גודל זה תלוי הן במסת הגוף, והן במרחקו מציר הסיבוב [לגוף נקודתי מומנט ההתמד ניתן על ידי I=m*r^2. עבור גופים שאינם נקודתיים, יש לעשות אינטגרל]. על ידי הזזת המסה לכיוון הקרוב לציר הסיבוב אתה מקטין את מומנט ההתמד.
גודל נוסף המאפיין גופים בתנועה מעגלית הוא התנע הזוויתי שלהן. יש שתי דרכים עקריות לחשב את התנע הזוויתי-אחת, ההגדרה הפורמאלית, על ידי המכפלה הוקטורית של התנע הקווי של הגוף עם הוקטור המתאר את מרחקו מציר הסיבוב. הדרך השניה, והרלוונטית למקרה זה, היא כמכפלת מומנט ההתמד במהירות הזוויתית של הגוף, בהקבלה לתנע הקווי, שהוא מהירות הגוף כפול מסתו.
תכונה חשובה של התנע הזוויתי היא העובדה שהוא נשמר [כל עוד לא קיים מומנט כוח חיצוני, אבל לא נכנס לזה]. לכן, אם המכפלה של מומנט ההתמד במהירות הזוויתית קבוע, הרי שבהקטנת מומנט ההתמד אתה בהכרח מגדיל את המהירות הזוויתי, באותו היחס.
אגב, משימור התנע הזוויתי נובע עוד שלל רב של תופעות, כגון העובדה שאופניים, ואפילו חדי-אופן, נשארים יציבים כאשר הם נוסעים; פעולתו של ג'ריסקופ; החוק השני של קפלר [וקטור הרדיוס של גוף במסלול מכסה שטחים שווים בזמנים שווים], ועוד.
|