07-01-2005, 15:27
|
|
|
חבר מתאריך: 02.11.01
הודעות: 5,463
|
|
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Kill-Machine שמתחילה ב "כיצד מפרידים את האוויר לגזים השונים המרכיבים אותו?"
ישנן מספר שיטות להפרדת הגזים באויר, אני אתעכב על שתיים מהן:
הראשונה, כרומטוגריפיית גזים, היא השיטה המעניינת יותר, ומשמשת רבות לניתוח הרכב גזים, ולפעמים גם מוצקים או נוזלים שעברו אידוי במיוחד לצורך המדידה.
בשיטה זו, תוך בקרה מאד קפדנית על הטמפרטורה והתנאים האחרים במכשור, מזריקים את הגז הנמדד לתוך צינור דק, יחד עם גז אציל. הצינור בנוי בצורה כזו, שכימית יעכב חומרים מסויימים יותר מאחרים (אני לא מכיר את הפרטים המדוייקים. אולי מישהו אחר יוכל לפרט), כך שחומרים מסויימים יגיעו לקצהו של הצינור לאחר זמן שונה מאחרים. ההפרדה הזו מאפשרת לזהות את החומרים בצורה די מדוייקת, במיוחד אם מחפשים חומר מסויים שהגלאי בקצה הצינור רגיש אליו.
מתוך http://www.chemheritage.org/Educati...adings/tiny.htm
בנוסף, אם רוצים למדוד בצורה מאד מדוייקת את ההרכב, ניתן להשתמש בנוסף,כגלאי, בספקטרומטר מאסות, מכשיר המתבסס על כך שרדיוס הסיבוב של חלקיק טעון בשדה מגנטי תלוי במאסתו. הגשוש הויגנס, עליו כתבתי לא מזמן, מכיל מכשיר כזה, לצורך מציאת הרכב האטמוספירה של ירח שבתאי, טיטאן.
מתוך אתר NASA
השיטה השניה הרבה יותר פשוטה, משום שהיא דורשת ציוד פרימיטיבי בהרבה, אך דורשת גם הרבה יותר זמן למדידה: לכל גז טמפרטורה שונה בה הוא מתעבה, וניתן לנצל זאת כדי להפריד את הגזים. בכל שלב של ביצוע הפעולה מורידים את הטמפרטורה שבה נמצא מיכל הגז, לטמפרטורה שתגרום לגז נוסף להתעבות. את הגז במצבו הנוזלי ניתן להוציא מהכלי בצורה יחסית פשוטה. הכלי הזה הרבה יותר גס, ולכן המדידה בו נחשבת הרבה פחות מדוייקת, אך אם ההפרדה היא המטרה, זוהי שיטה פשוטה וקלה (יחסית).
|