לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה  ✡ ברוכים הבאים לפורום יהדות ✡  חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חברה וקהילה > יהדות והלכה
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 24-09-2006, 21:20
צלמית המשתמש של גראדיאנט
  גראדיאנט גראדיאנט אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 16.07.06
הודעות: 692
שאלה ידיעה ובחירה

כותב הרמב"ם, בהלכות תשובה פרק ה':

ציטוט:
שמא תאמר והלוא הקדוש ברוך הוא יודע כל מה שיהיה קודם שיהיה: ידע שזה צדיק או רשע, או לא ידע; אם ידע שהוא יהיה צדיק, אי אפשר שלא יהיה צדיק, ואם תאמר שידע שיהיה צדיק ואפשר שיהיה רשע, הרי לא ידע הדבר על בורייו.
דע שתשובת שאלה זו "ארוכה מארץ, מידה; ורחבה, מני ים", וכמה עיקרים גדולים והררים רמים תלויים בה; אבל צריך אתה לידע ולהבין בדבר זה שאני אומר.
כבר ביארנו בפרק שני מהלכות יסודי התורה שהקדוש ברוך הוא אינו יודע בדעה שהיא חוץ ממנו כבני אדם שהן ודעתם שניים, אלא הוא יתברך שמו ודעתו אחד; ואין דעתו של אדם יכולה להשיג דבר זה על בורייו. וכשם שאין כוח באדם להשיג ולמצוא אמיתת הבורא, שנאמר "כי לא יראני האדם, וחי" -כך אין כוח באדם להשיג ולמצוא דעתו של בורא: הוא שהנביא אומר "כי לא מחשבותיי מחשבותיכם, ולא דרכיכם דרכיי". וכיון שכן הוא, אין בנו כוח לידע היאך ידע הקדוש ברוך הוא כל הברואים ומעשיהם.
אבל נדע בלא ספק, שמעשה האדם ביד האדם; ואין הקדוש ברוך הוא מושכו, ולא גוזר עליו לא לעשות כך ולא שלא לעשות כך. ולא מפני קבלת הדת בלבד נדע דבר זה, אלא בראיות ברורות מדברי החכמה. ומפני זה נאמר בנבואה שדנין את האדם על כל מעשיו כפי מעשיו, אם טוב ואם רע. וזה העיקר, שכל דברי הנבואה תלויין בו.



בפשטות השאלה היא כזאת- מצד אחד, הקב"ה יודע את העתיד. מצד שני, ישנה לכל אדם בחירה חופשית לעשות כרצונו. כיצד שתי עבדות אלו מסתדרות? אם הקב"ה יודע שאני אהיה רשע- אזי אין לי בחירה חופשית?
עד היום לא מצאת תשובה מספקת לשאלה הנ"ל. אשמח לשמוע את דעת חכמי הפורום.
_____________________________________
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

חזרה לפורום
  #2  
ישן 24-09-2006, 23:28
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
השאלה שלך היא לא שאלה
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי גראדיאנט שמתחילה ב "ידיעה ובחירה"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי גראדיאנט
כותב הרמב"ם, בהלכות תשובה פרק ה':




בפשטות השאלה היא כזאת- מצד אחד, הקב"ה יודע את העתיד. מצד שני, ישנה לכל אדם בחירה חופשית לעשות כרצונו. כיצד שתי עבדות אלו מסתדרות? אם הקב"ה יודע שאני אהיה רשע- אזי אין לי בחירה חופשית?
עד היום לא מצאת תשובה מספקת לשאלה הנ"ל. אשמח לשמוע את דעת חכמי הפורום.


ואם תקרא שוב את הציטוט שאתה עצמך הבאת תבין מדוע:
ציטוט:
אם הקב"ה יודע שאני אהיה רשע...


מכיוון שאינך יודע באיזה אופן הוא יודע (ואתה מניח באופן סמוי שידיעתו = ידיעתך) אין פה שאלה.
רק אם וכאשר תדע באיזה אופן הוא יודע אולי תוכל להקשות את הקושיה הזאת.
_____________________________________

חזרה לפורום
  #8  
ישן 25-09-2006, 09:53
  משתמש זכר ck5760 ck5760 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.10.02
הודעות: 6,484
מדוע התשובה "רחבה מיני ים"?
בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי גראדיאנט שמתחילה ב "נחמד. רק חבל שהרמב"ם לא מסכים..."

ציטוט:
במקור נכתב על ידי גראדיאנט
נחמד.
רק חבל שהרמב"ם לא מסכים איתך. איך אתה יכול לומר שאין פה שאלה כלל? לדעת הרמב"ם יש פה שאלה קשה מאד, שהתשובה עליה "ארוכה מארץ, מידה; ורחבה, מני ים, וכמה עיקרים גדולים והררים רמים תלויים בה". לו היה כדבריך, היה הרמב"ם פוטרנו בכך. אבל גם הרמב"ם מודיע שיש פה קושיה חזקה מאד, שהתשובה עליה מורכבת. זו אגב, הבחינה לכל נסיון תשובה לשאלה הזו. תשובה קצרה מדי או פשוטהמדי אינה התשובה הנכונה.


מפני שצריך להגדיר מהי דעתו הבורא (וזוהי בעצם השאלה האמיתית שמסתתרת מאחורי שאלתך),
אין מה לעשות הא בהא תליא.
המשך דבריו של הרמבם (שאתה הבאת):
ציטוט:

אבל צריך אתה לידע ולהבין בדבר זה שאני אומר.
כבר ביארנו בפרק שני מהלכות יסודי התורה שהקדוש ברוך הוא אינו יודע בדעה שהיא חוץ ממנו כבני אדם שהן ודעתם שניים, אלא הוא יתברך שמו ודעתו אחד; ואין דעתו של אדם יכולה להשיג דבר זה על בורייו. וכשם שאין כוח באדם להשיג ולמצוא אמיתת הבורא, שנאמר "כי לא יראני האדם, וחי" -כך אין כוח באדם להשיג ולמצוא דעתו של בורא: הוא שהנביא אומר "כי לא מחשבותיי מחשבותיכם, ולא דרכיכם דרכיי". וכיון שכן הוא, אין בנו כוח לידע היאך ידע הקדוש ברוך הוא כל הברואים ומעשיהם.

_____________________________________

חזרה לפורום
  #18  
ישן 10-10-2006, 00:26
צלמית המשתמש של ShoobyD
  משתמש זכר ShoobyD ShoobyD אינו מחובר  
מנהל משבראש, בלשנות, תכנות ויהדות
 
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 33,133
שלח הודעה דרך MSN אל ShoobyD Facebook profile LinkedIn profile Follow me...
את הסתירה הזאת
בתגובה להודעה מספר 13 שנכתבה על ידי ck5760 שמתחילה ב "הסתירה הלוגית היא:"

כבר מצא קאנט..
אבל היא תלוייה בפירוש שאתה נותן לטיעון (ויש הרבה...)

אם אתה מפרש זאת כ-"אני חושב" כהוכחה סובייקטיבית לכך ש-"אני קיים" (וזה נראה לי מה שדקארט התכוון)
כלומר שהדבר היחיד ש"השד המתעתע" לא יכול להטעות אותך בו הוא לחשוב שאתה קיים בעוד שאתה לא
שהרי הוא אינו יכול לתעתע במישהו שאינו קיים.. ועצם המחשבה על כך שאתה קיים מוכיחה שאתה קיים שכן מחשבה זו אינה יכולה לבוא ממקור אחר

זה היה הפירוש הקלאסי אך יש פירוש יותר "לוגי" הטוען כך:
המשפט "אני חושב שאני לא קיים" הוא סתירתי שכן הוא שקול למשפט "אני מטיל ספק בעצם הטלת הספק" ומכאן שאינו נכון כלומר אינך יכול להטיל ספק בקיומך שלך ומכאן בהכרח שאתה קיים
האמת שגם כאן יש קצת בעיה עם קאנט אבל היא די מטשטשת

יש בעיה יותר גדולה (לדעתי..) שהרי מי אמר שמלכתכילה הלוגיקה שלנו נכונה
אני אישית מאמין (בתור מתמטיקאי...) שהלוגיקה היא לא תוצרת שלנו והיא קיימת ללא קשר לאנושות (זו הדעה הרווחת..)

ולגרדיאנט, הסיומת o במילה Cogito אכן משמעותה אני (שם הפועל "לחשוב" הוא Cogitare אם אני לא טועה)
וסתם לידע כללי, הסיומת s משמעותה "אתה פועל" והסיומת t משמעותה "הוא פועל"
כך ש-Cogitas זה "אתה חושב" ו-Cogitat זה "הוא חושב"
ה-a היא מהנטייה של הפועל (משהו כמו שורש אצלנו) והיא נופלת בגוף ראשון ולכן לא אומרים Cogitao אלא Cogito
ברבים וציווי זה כבר סיפור אחר....
חזרה לפורום
  #21  
ישן 30-09-2006, 21:16
  Shay3434 Shay3434 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 01.07.05
הודעות: 2,408
ידיעה אלוקית ובחירה אנושית יכולים ללכת יחדיו.
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי גראדיאנט שמתחילה ב "ידיעה ובחירה"

הרמב"ם הסביר שהידיעה של הקב"ה- אינה היא כידיעה של האדם. המושג "הקב"ה יודע" הוא בכלל מושג שאינו ידוע לאנושות מכיוון שהידיעה שלנו שונה בתכלית מידיעתו.
אצל הקב"ה אין בכלל עבר הווה ועתיד.
מדענים גילו לפני מספר שנים שהזמן הוא תכונה של חומר. ולגבי הקב"ה, הוא אינו חומר ולכן המושג זמן לא תופס לגביו. הוא אינו נמצא באף זמן.

אני מסכים איתך שזו שאלה מאוד קשה, והיא מעסיקה את האנושות כבר מאות שנים וקשה לענות עליה בצורה שלמה- גם אחרי שרבים ניסו למצוא לה תשובה.
השאלה הזו גם מעמיקה לאור התפיסה היהודית שאדם נולד עם מטרה מסויימת שהטיל עליו הקב"ה. וכאן ניתן לאמר, שהקב"ה אכן נתן לך ייעוד- אך הבחירה מה לעשות אם הייעוד הזה היא בידך. האם האדם יממש את תפקידו? יתכחש לו? ייסוג ממנו- כל אלו הם בחירתו החופשית של האדם.

אם נסכם, אני לא מסכים אם הקביעה שהכל מתוכנן, כי אם כך- מדוע נבראנו?
אי אפשר לאמר שהקב"ה יודע מה יהיה בעתיד, כיוון שהמושג "עתיד" חסר כל משמעות כלפי הקב"ה ונוסף לזאת גם שהמושג "יודע" הוא אינו מושג שאנחנו מכירים אצל אלוקים.
כל אחד ואחד מאיתנו מקבל החלטות חופשיות במהלך חייו- הקב"ה יודע בדיוק מה יהיה אך בפנינו האפשרות לבחור מה לעשות.
_____________________________________

הירוק בכל זאת עולה



נערך לאחרונה ע"י Shay3434 בתאריך 30-09-2006 בשעה 21:19.
חזרה לפורום
  #23  
ישן 10-10-2006, 05:23
צלמית המשתמש של ShoobyD
  משתמש זכר ShoobyD ShoobyD אינו מחובר  
מנהל משבראש, בלשנות, תכנות ויהדות
 
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 33,133
שלח הודעה דרך MSN אל ShoobyD Facebook profile LinkedIn profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי גראדיאנט שמתחילה ב "ידיעה ובחירה"

התשובה היא פשוטה (אם מתעמקים בה...)

ישות אומניציאנטית (כל-יודעת) כמו הקב"ה (או השדון של לאפלס) בהכרח נמצאת מחוץ לגבולות הזמן
ולכן אינה יכולה להשפיע על בחירתם של יצורים אחרים שכן נמצאים בגבולות אלו

דווקא השאלה הזאת היא הכי פשוטה להבנה לדעתי
הרבה יותר קשה לקלוט איך זה מתיישם גם על העבר
לדוגמא, הפרדוקס של ניוקומב שהולך משהו כזה:

נניח ויצור אומניציאנטי (יודע-כל) כלשהו, נניח שדון-לאפלס, עושה איתך עסקה
הוא נותן לך במתנה יהלום ששוויו 50 אלף שקל והעסקה היא שאם תשליך את היהלום לבאר הוא כבר הפקיד בחשבון בנק שלך מליון דולר!!!! אותו שדון-לאפלס יודע כבר מה תעשה, הוא ידע את זה כבר קודם ובהתאם למה שאתה עתיד לבחור הוא כבר שם או לא שם את הכסף בחשבון בנק
עכשיו השאלה היא: מה תבחר? והאם יש לך בחירה בכלל?

הפרדוקס נובע מהמחשבה (המוטעית..) שהעבר הוא קבוע ואין אפשרות לשנותו
אז מצד אחד ישנה המחשבה שהשדון כבר ידע בעבר את הבחירה כך שעדיף להשליך
מצד שני ישנה שוב המחשבה שהשדון כבר הפקיד/לא הפקיד את הכסף ולא משנה מה תעשה, אתה לא יכול לשנות זאת ולכן עדיף לא להשליך

הפרדוקס הזה נפתר באותה דרך כמו השאלה באשכול,
אותו שדון-לאפלס, מעצם היותו כל-יודע, נמצא מחוץ לגבולות הזמן ועל כן הטיעון השני נופל
שכן ברגע שאתה זורק/לא זורק את היהלום אתה משנה רטרואקטיבית את העבר כדי שיתאים למצב
ברגע שזרקת את היהלום "גרמת" לשדון לפלאס להפקיד את הכסף
שוב, הזמן לא חל על שדון-לאפלס ולכן אין לו כל בעיה "לחזור" ולשנות את העבר
למעשה הוא לא צריך לחזור כיוון שהוא נמצא בכל הזמנים בעת ובעונה אחת
הידיעה שלו על מה שהתרחש/מתרחש/יתרחש בעולם לא נמצאת בנקודת זמן ספציפית

יוצא מכאן שהעבר, כמו העתיד, הוא דבר נזיל
לך עדיין נשארת "זכות הבחירה" כיוון שהעבר לא "כופה" עליך שום דבר

לסיכום: השאלה באשכול נופלת כיוון שאין משמעות למשפט "הקב"ה יודע עכשיו את העתיד", בשבילו זה לא עכשיו וזה לא עתיד.
הוא נמצא בכל הזמנים ביחד ולפיכך הידיעה שלו בעבר/הווה את מה שיהיה לא רלוונטית בכלל שכן הידיעה שלו לא "מקובעת" בזמן


כל זה ולא נכנסתי אפילו לנושא של קאנט ו-"משקפי-השמש" שלו.......

נערך לאחרונה ע"י ShoobyD בתאריך 10-10-2006 בשעה 05:26.
חזרה לפורום

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 11:26

הדף נוצר ב 0.06 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר