23-07-2006, 10:01
|
|
|
חבר מתאריך: 28.10.04
הודעות: 9,419
|
|
למי אפשר להגיד "אמרנו לכם" ולמי אסור.
שאלה: אחרי שרובו המכריע של העם כבר הבין את הטעות הנוראית שבתוכנית ההתכנסות ושאר הנסיגות למיניהם, האם יש טעם להמשיך להטיף "אמרנו לכם" . ואם כן, האם נכון לעשות את זה עכשיו, או לחכות עד אחרי גמר המלחמה. אולי עכשיו זה זריית מלח על הפצעים.
תשובה: תלוי למי. יש כאלו שהמשפט "אמרנו לכם" לא יביא להם הרבה תועלת. מי שרוצה להמשיך בטעויותיו, ימשיך בין כה. אבל אפשר וצריך להגיד "אמרנו לכם" למי שכבר הבין את הטעות והתחרט על זה מעומק לבו. בכדי לחזק לו את התשובה, אפשר וצריך להגיד "אמרנו לכם", אבל לא כהטרסה, אלא מתוך שותפות ומתוך צער לבבי.
דוגמה לזה מצינו בתורתנו הקדושה בפרשת מקץ:
כא וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-אָחִיו, אֲבָל אֲשֵׁמִים אֲנַחְנוּ עַל-אָחִינוּ, אֲשֶׁר רָאִינוּ צָרַת נַפְשׁוֹ בְּהִתְחַנְנוֹ אֵלֵינוּ, וְלֹא שָׁמָעְנוּ; עַל-כֵּן בָּאָה אֵלֵינוּ, הַצָּרָה הַזֹּאת. כב וַיַּעַן רְאוּבֵן אֹתָם לֵאמֹר, הֲלוֹא אָמַרְתִּי אֲלֵיכֶם לֵאמֹר אַל-תֶּחֶטְאוּ בַיֶּלֶד--וְלֹא שְׁמַעְתֶּם; וְגַם-דָּמוֹ, הִנֵּה נִדְרָשׁ.
למה ראובן היה צריך לזרות כאילו עוד מלח על הפצעים של האחים שכבר התחרטו ממכירתו של יוסף? זה היה בכדי שהתשובה שלהם תהיה עוד יותר כנה מעומק הלב.
כל האלו שבלבלו את היוצרות שכאילו אין להם שום אויב רק המתנחלים, עכשיו הם בשלטון ועומדים מול אויב הכי אכזרי. אלו שהבינו את טעותם, צריכים עוד פעם לשנן להם:
אֲבָל אֲשֵׁמִים אֲנַחְנוּ עַל-אָחִינוּ (אחינו בני ישראל המתנחלים שגירשנו אותם באכזריות, ודרכנו עליהם עם סוסים והכינו על אלות), אֲשֶׁר רָאִינוּ צָרַת נַפְשׁוֹ בְּהִתְחַנְנוֹ אֵלֵינוּ, וְלֹא שָׁמָעְנוּ; עַל-כֵּן בָּאָה אֵלֵינוּ, הַצָּרָה הַזֹּאת. כב וַיַּעַן רְאוּבֵן אֹתָם לֵאמֹר, הֲלוֹא אָמַרְתִּי אֲלֵיכֶם לֵאמֹר אַל-תֶּחֶטְאוּ בַיֶּלֶד--וְלֹא שְׁמַעְתֶּם; וְגַם-דָּמוֹ, הִנֵּה נִדְרָשׁ.
אבל מי שלא מבין את הטעות הנוראית, מי שאינו רוצה להבין, אין שום טעם להטיף לו מוסר, כמו שנאמר "אל תוכיח לץ".
_____________________________________
יֵבֹשׁוּ וְיִסֹּגוּ אָחוֹר כֹּל שֹׂנְאֵי צִיּוֹן (תהילים קכט, ח)
נערך לאחרונה ע"י מדינאי בתאריך 23-07-2006 בשעה 10:09.
|