11-06-2006, 20:04
|
יגיל הנקין. ד"ר להיסטוריה צבאית, חוקר במחלקת היסטוריה של צה"ל
|
|
חבר מתאריך: 16.02.04
הודעות: 5,565
|
|
אכן, דווקא מול רכב "רך" חלול פחות יעיל.
הסיבה היא, אם נפשט מאוד, היא שמטען חלול יוצר סילון גזים רותחים, שממיס את המתכת וגורם נזק בתוך תא הצוות. אבל כשאין "קונטרה", ויש חלל פתוח, הסילון מתפזר מאוד ובקושי מזיק באופן יחסי. זו, למשל, הייתה הסיבה לכמה פשלות של ישראל בהתנקשות במנהיגי חיזבאללה ומבוקשים: טילי מטען חלול שפגעו במכונית, ו'התפזרו', ואז למרבה הבעסה יוצא המבוקש ובורח לכל הרוחות. אגב, מטען חלול שפוגע בשטח פתוח יכול להחטיא החטאה קרובה בלי להזיק הרבה.
לעומת זאת, אם מטען חלול פוגע ברכב משוריין מספיק, הלחץ לא מתפזר, והנזק הנגרם גדול בהרבה. כמובן, שאם הרכב לא משוריין מספיק, הוא פגיע הרבה יותר לכלי נשק אחרים. וכמובן עוד, שיש רכבים משוריינים מכדי ש-RPG יחדור אותם כמעט בכל זוית.
למה צריך מטען חלול נגד רק"מ "רך"? ראשית, בגלל שלטנקים יש חימוש 120\105 מ"מ, ולא תותחים 30 מ"מ.
שנית, בגלל שהטווח היעיל של חלול מתותח 105\120 גבוה בהרבה מהטווח היעיל של תותח 25\30 נגד מטרה נעה. והחדירות של מטען חלול פשוט - נניח, RPG בסיסי - גבוהה בהרבה משל התותחים הנ"ל. למשל, ל-Gau יש חדירות של 69 מ"מ בטווח 500 מ', ו-38 מ"מ בלבד בטווח 1000 מ'. בטווח 2 ק"מ טיל נ"ט יכול לפגוע, טנק יכול לפגוע, Gau- תיאורטית בלבד, וגם אז לא סביר שיחדור. ל-RPG בדגם הפשוט ביותר יש חדירות של 300 מ"מ שריון.
ולכן תותחים קטני-קוטר אינם תחליף מלא למטען חלול.
|