|
03-06-2006, 00:21
|
|
|
|
חבר מתאריך: 21.12.04
הודעות: 30,021
|
|
אז הנה התשובה, שכאמור שלחתי לטל בפרטי:
טוב, אז נתחיל בתיאוריה, ונסיים בפרקטיקה.
בשביל שתמונה תצא חדה, אנחנו צריכים לקיים שלושה תנאים:
א. ביטול מריחה ע"י צילום במהירות חשיפה גבוהה מספיק לאותו פריים.
ב. שימוש בנקודה החדה ביותר של העדשה (מבחינת צמצם או אורך מוקד).
ג. פיקוס מדוייק.
א. בד"כ כשתמונות יוצאות לא חדות זה בגלל מריחה (צילום במהירות תריס נמוכה מדי) או בגלל שימוש בצמצם פתוח מאוד, אם כי לא תמיד יראו את זה.
למה הכוונה?
כשאני מצלם באור יום, אף פעם אין לי בעיה של מריחה, כיוון שיש לי המון אור. המצלמה תציע בעצמה לצלם במהירות סגר גבוהה (כדי לא לשרוף את התמונה) ולכן לא אוכל לקבל מריחה בתנאי אור יום.
אבל, אם תצלם בצל, יש מצב שהאור יהיה חלש מספיק בשביל שהמצלמה תוריד את מהירות הצילום למהירות כזו, אשר תייצר מריחה בתנאי שאתה רועד או לא משתמש בחצובה.
עוד פאקטור ששווה לזכור - הרעידות מורגשות בעיקר בטלה גדול. כלומר, ככל שאתה נכנס בזום רחוק יותר, הרעידות יורגשו יותר. ואת הרעידות אנחנו מתרגמים למריחה. לכן, כשאתה משתמש ב 300 מ"מ, מאוד רצוי לוודא כי אתה מצלם במהירות גבוהה. המהירות המומלצת היא 1/אורך מוקד (ובמקרה שלך 300 על D50 זה כמו 450 ולכן אמליץ לך להשתמש במהירות 1/500 לפחות כשאתה מצלם ב 300 מ"מ). אבל זה כמובן כלל אצבע. ייתכן ואצלך היד יציבה יותר ולכן תוכל לרדת במהירות אפילו ל 1/100 מבלי שיורגשו הרעידות, או ההיפך, שאתה רועד במיוחד ואז עליך אפילו להעלות את מהירות התריס ל 1/1000.
שים לב שלעדשות יש פאקטור שנקרא "איכות בניה". ומה לעשות, ה 70-300 לא חדה כמו ה 80-200 בטלה מקסימלי. מה שאומר שגם אם תצלם הכי נכון שאפשר, התמנוה לא תצא חדה בטירוף, כי העדשה לא מסוגלת להוציא תוצאות מאוד חדות, בתנאי הקיצון שלה.
ב. אני אחזור קצת על דברים שאמרתי קודם בנוגע לאורך המוקד, העדשות לא תמיד חדות בטווחי הקיצון שלהן. ווייד מקסימלי, או טלה מקסימלי. מקבלים את זה באהבה וממשיכים הלאה.
עוד משהו מעניין, לרוב, העדשות חדות יותר כאשר הצמצם נמצא כ 2 סטופים שלמים מעל הצמצם המימימלי. כלומר, אם יש לי עדשת 50 1.8, אני אעדיף לצלם בצמצם 4 או 8, כי שם היא חדה יותר מאשר ב 1.8.
ג. פוקוס. שים לב שאתה באמת מפקס על הנקודה הנכונה! קרה לחברים שלי הרבה פעמים שנקודת מדידת הפוקוס היתה בצד והם כיוונו את הפוקוס לאמצע. המצלמה מדדה פוקוס מהצד והם לא הבינו מדוע הנושא שלהם (שנמצא באמצע הפרים, ובמישור פוקלי אחר) לא חד. חשוב להשתמש בפוקוס האוטומטי של המצלמה. הוא בד"כ יותר מדוייק מהעין שלנו. רק במקרים מאוד מסויימים, מומלץ לעבור לפוקוס ידני.
בנוגע למצבי הצילום שהזכרת, גם במצב P, A, S, התמונות אמורות לצאת חדות. אין שום קשר בין מצב הצילום לחדותן של התמונות. רק צריך לדעת לנתח את הנתונים שכתובים על צג המצלמה ולהתמודד איתם בהתאם.
למשל, להבין מראש שמהירות הסגר שלך נמוכה מדי וכי עליך או לשנות אותה, או להתשמש בחצובה.
להבין שאתה נמצא בצמצם מאוד פתוח ולכן מומלץ לסגור אותו כדי לקבל חדות טובה יותר. במידת הצורך, יש להוריד מהירות ואפילו להשתמש בחצובה לצורך המטרה.
אני מצרף לך כמה דוגמאות שצילמתי עם ה 50 1.8 שלי, שהיא נחשבת לאחת העדשות החדות ביותר בעולם.
שים לב שחלק מהצילומים חדים בטירוף, וחלק מהצילומים - פשוט לא. למה לא? כי השתמשתי בצמצם 1.8 שלא באמת מאפשר לקבל חדות טובה בכל מקרה.
אם יש לך עוד שאלות, אתה יודע איפה לתפוס אותי
אגב - מומלץ בכל זאת לפרסם את השאלות בפורום, כדי שגם אנשים אחרים יוכלו לקרוא. אם תפרסם את השאלה שלך בפורום, אני אדביק את תשובתי זו שם.
בהצלחה!
1. תמונה גבולית. הצילום מרחוק למעשה מגדיל את עומק השדה ויוצר תחושה כאילו התמונה חדה, למרות שהיא די רכה לכל אורכה. במקרה הספציפי הזה, הרכות של התמונה משרתת את המטרה, אבל חדות מטורפת, לא נראית פה בשום נקודה.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.fresh.co.il/scripts/exif.php?file=2006/06/02/58955799.jpg]
2. תמונה לדוגמא, איך כל הכללים מוקפדים. מדידת פוקוס, מהירות חשיפה, יציבות - אבל אין חדות. למה? כי מה לעשות שבצמצם 1.8 אי אפשר לקבל את החדות שרוצים, במיוחד בתמונה כל כך עמוקה.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.fresh.co.il/scripts/exif.php?file=2006/06/02/39707881.jpg]
3. צמצם סגור, עדשה חדה, מהירות גבוהה ושימוש בפלאש - אין פה שום מקום לטישטוש, וכמובן, מדידת הפוקוס כמו שצריך
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.fresh.co.il/scripts/exif.php?file=2006/06/02/20652701.jpg]
4. פוקוס למטה על העוגה בגלל הצמצם הפתוח, כל מה שלא בנקודת הפוקוס שלי, פשוט מטושטש!
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.fresh.co.il/scripts/exif.php?file=2006/06/02/77298949.jpg]
5. בסטודיו - אין בעיה של אור. אתה קובע בדיוק כמה חשיפה, אור וצמצם יעמדו לרשותך.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.fresh.co.il/scripts/exif.php?file=2006/06/02/55651641.jpg]
|
|