|
01-06-2006, 13:31
|
|
|
|
חבר מתאריך: 07.02.05
הודעות: 1,882
|
|
מבצע-פלשת:
29 במאי: הטור המצרי מגיע לאשדוד
ב-29 במאי 1948 (כ' באייר תש"ח), טור מצרי המונה כ-500 כלי רכב, לרבות תותחים וטנקים, עבר על פני קיבוץ ניצנים, בדרכו צפונה. הטור המצרי התקדם ועבר את אשדוד. כל עוד לא חוסל הטור המצרי באשדוד, היה מקום לחשוש שימשיך בדרכו לעבר תל אביב. לפיכך החליט המטה הכללי להכות את הטור המשוריין מכת מחץ.
ב-29 במאי, בשעה 19:45 המריאו ארבעה מטוסי ה"מסרשמיט" הראשונים של חיל-האוויר משדה עקרון. בזוג הראשון היו לו לנארט ומודי אלון. בשני אדי כהן ועזר וייצמן. כל מטוס חומש בשתי פצצות בנות 70 ק"ג, תותחי 20 מ"מ ומקלע בקוטר 13 מ"מ. למרות עמידתם הצפופה של כלי הרכב בטור המצרי, לא פגעו בהם המטוסים קשה בשל מעצורים בכל התותחים שעמדו לרשותם, ובשל אש נ.מ חזקה שנפתחה לעברם. מטוסו של אדי כהן נפגע, התרסק והטייס נספה.
מטוסו של מודי אלון נפגע בכנפו, אך הונחת בשלום. למרות התוצאות הצנועות של ההפצצה, היה האפקט הפסיכולוגי של התקפת מטוסי הקרב הישראליים גדול, וצליחת הוואדי התעכבה. כוחות החי"ר ניצלו את ההלם המצרי, התקיפו את הטור במסגרת מבצע "פלשת", והביאו לידי כך שהפיקוד המצרי יחליט לעבור מהתקפה למגננה ולא יתקדם צפונה. הגשר בו נבלם הטור המצרי נקרא גשר "עד הלום" לזכר מבצע זה. מחיר ההצלחה היה גבוה - אדי כהן, טייס ממוצא דרום-אפריקני, נהרג כשה"מסרשמיט" בו טס התרסק ועלה באש.
כתוצאה מכך איבדה הטייסת הראשונה רבע מטייסיה בגיחתה המבצעית הראשונה. תקרית זו קבעה את אופי הפעילות העתידית של חה"א - יש לבצע את המשימה בשלמותה על אף אובדן חיי-אדם.
בלילה שבין ה- 2 ל- 3 ביוני 1948, תקפו כוחות מחטיבת ה"נגב" ומחטיבת "גבעתי" את הטור המצרי באשדוד. ההתקפה לא הצליחה להשמיד את הטור המצרי, אולם סיכלה את תוכניתו להתקדם לכיוון תל אביב.
אשדוד- מבצע פלשת - אשדוד 30/05/1948
רקע כללי
הצבא המצרי שפלש לישראל, התקדם צפונה וב-29 במאי 1948 הגיעו כוחותיו לאשדוד. כוח החלוץ התקדם עוד כ-3 קילומטר צפונה והגיע עד לגשר אשדוד (הוא גשר "עד הלום"). הגשר פוצץ טרם הגעת הכוח המצרי על ידי חבלני גבעתי. בשעות אחר הצהריים תקפו ארבעה מטוסי מסרשמידט של חיל האוויר את הטור המצרי. בשל תקלות בחימוש המטוסים, שזה עתה הורכבו, הנזק שנגרם לאויב לא היה ניכר ובאש הנ"מ הכבדה של המצרים הופל מטוס אחד, מטוס שני ניזוק והשניים האחרים נפגעו קל. בליל ה-30-31 במאי 1948 ערכו כוחות גבעתי מספר פשיטות על הטור המצרי. פעילות זו גרמה למצרים להיעצר על מקומם.
כדי לבלום את הטור המצרי ולהשמידו תכננה חטיבת "גבעתי" את מבצע "פלשת", לצורך המבצע הועמדו תחת פיקודה כוחות נוספים, ביניהם כוח מחטיבת "הנגב". הכוחות יצאו למשימותיהם בליל ה-1-2 ביוני 1948, כשהגיעו לשטחי ההתארגנות ניתנה פקודת נסיגה, בגלל הפוגה שעמדה להיכנס לתוקף באותו הלילה. בליל ה-2-3 ביוני 1948, משהסתבר כי ההפוגה לא תתממש, ניתנה הוראה לצאת שנית למבצע. במהלך היום תגברו המצרים את היערכותם ונראה כי אף עמדו על כוונת כוחותינו, לפי העקבות שנותרו בשטח, ממסע ההתקרבות בלילה הקודם.
על כוחות גבעתי הוטל לתקוף את הריכוז הצפוני של האויב, באזור הגשר, וכוח נוסף אמור היה להציב חסימה מדרום לניצנים. על כוח אצ"ל הוטל לתקוף את תחנת הרכבת של אשדוד. 3 פלוגות פלמ"ח מחטיבת "הנגב" (2 פלוגות מגדוד "באר שבע" ופלוגה של "חיות הנגב") אמורות היו לתקוף את הריכוז הדרומי, באזור אשדוד באיגוף מדרום.
פירוט הקרב
כוח חטיבת "הנגב", בפיקודו של יוחנן זריז (ידוע לנו כי אחד המ"פים בכוח היה שמחה שילוני), יצא מבאר טוביה, נע מערבה והגיע מדרום מערב לריכוז האויב, לאחר מסע קשה בחולות. הכוח הסתער והצליח לכבוש מספר עמדות אויב, אך מכיוון שלא היו ידיעות מדויקות על מערך האויב לא נמשכה תנופת ההסתערות. בינתיים התאושש האויב ופתח באש על הכוח ואף ערך התקפת נגד. בלחץ האויב נאלץ הכוח לסגת לעבר ניצנים, כשהוא נושא עימו את פצועיו. הנסיגה נערכה לאור יום, כאשר המצרים רודפים אחר הכוח הנסוג ומפעילים נגדו את העתודה המשוריינת שלהלם.
נעדרים וחללים :
מרטין-לואיס(טום) קטנבורג ז"ל מספר אישי 16127
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.aka.idf.il/SIP_STORAGE/files/3/37633.jpg]
פרטים אישיים :נולד בשנת 1922 באמסטרדם שבהולנד
בן הלנה ולוי
נעדר מהתאריך 30/05/1948
תקציר נסיבות ההיעדרות :
פלוגה מגדוד 55 של חטיבת גבעתי פשטה, ב-17 ביולי 1948, על ריכוז הצבא המצרי מצפון לאשדוד, תוך פריצה אליו. הכוח נע אל עבר מתחם הריכוז הצפוני, חתך את הגדרות ומחלקה אחת חדרה לתוך המתחם. בחילופי האש נפגעו מספר חיילים ממחלקת הרתק שמוקמה מחוץ למתחם.
הפעולה ארכה כרבע שעה ולאחר מכן נסוגו הכוחות עם הנפגעים והרוג אחד. כשהגיעו בחזרה לבסיס היציאה התברר כי חיל אחד נעדר. אנו משערים כי החיל הנעדר הינו מרטין קטנברג (טום) ז"ל.
ליאון(נלו) סלומונוביץ' ז"ל מספר אישי 8306
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.aka.idf.il/SIP_STORAGE/files/7/37637.jpg]
פרטים אישיים :נולד בשנת 1921
בגאלאץ שברומניה
בן סטלה ויצחק
נעדר מהתאריך 30/05/1948
תקציר נסיבות ההיעדרות :
במסגרת מאמצי הבלימה של התקדמות הצבא המצרי הוטל על חטיבת גבעתי לתקוף את ריכוז הצבא המצרי באשדוד ולעצרו בכל מחיר. החטיבה תוגברה בכוחות נוספים מחטיבת הנגב של הפלמ"ח. בליל ה-2 ביוני 1948 יצאה כוח של חטיבת הנגב לקרב, שמטרתו תקיפת ריכוז הכוח המצרי דרומית לאשדוד.
הכוח נתקל בקשיי תנועה, בחולות אשדוד. עם עלות השחר בבוקר ה-3 ביוני 1948 נוצר מגע עם האויב. הכוח המצרי פתח באש על הכוח, בשלב ההסתערות שלו, וגרם לנפגעים רבים. הכוח נסוג לאור יום לכיוון ניצנים, תוך שהוא נושא אתו את הפצועים ומנהל לחימה תוך כדי נסיגה.
ריימונד(לופטי) דוידס(דודג') ז"ל פרטים אישיים :נעדר מהתאריך 03/06/1948
תקציר נסיבות ההיעדרות :
קיימת אפשרות כי ריימונד ז"ל נעדר מקרבות חטיבת גבעתי באשדוד. הקרב, בו אני מניחים כי השתתף, התקיים במסגרת מבצע "פלשת", במסגרת מאמצי הבלימה של התקדמות הצבא המצרי.
בקרב השתתפו שלוש פלוגות פלמ"ח בפיקודו של יוחנן זריז, שלוש פלוגות גבעתי בפיקודו של צבי צור ושלוש פלוגות מגדוד 7 של האצ"ל. לגדוד 4 היו בקרב זה 29 הרוגים ו 34 פצועים. ידוע כי חלק מההרוגים הושארו בשטח ונאספו רק כמה חודשים מאוחר יותר, לאחר שהשטח נכבש מחדש במבצע "יואב". בקרב היו גם מספר נעדרים שחלקם אותרו, לאחר זמן, כשבויים במצרים. כאמור, ייתכן כי דודג' ריימונד ז"ל , שכינויו לופטי (הגבוה), נעדר מקרב זה.
יהודה לוי(קיפור) ז"ל מספר אישי 173522
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.aka.idf.il/SIP_STORAGE/files/0/37640.jpg]
פרטים אישיים :נולד בשנת 1929 בטורקיה
בן שפיקה(שפיה) ויהושע
נעדר מהתאריך 30/05/1948
תקציר נסיבות ההיעדרות :
במסגרת ההכנות לבלימת הצבא המצרי באזור אשדוד בוצעו על ידי חטיבת גבעתי מספר פשיטות על אשדוד וסביבתה. פלוגה ג' של גדוד 53 בפיקודו של המג"ד יצחק פונדק והמ"פ יוסקה גבע, תקפה את הכוחות המצרים בשטח שמתחנת הרכבת של אשדוד ודרומה.
הפלוגה יצאה מבסיס חצור בליל ה 30-31 במאי 1948, בשעה 22:30, ונעצרה במעבר ואדי מול היעד. לאחר שלא הצליחו לחצות את הואדי פתחו באש לכיוון משוער של עמדות המצרים. בתגובה השיבו המצרים בהפגזה ופצצת מרגמה פגעה פגיעה ישירה, באחת הכיתות וגרמה למספר נפגעים. הפלוגה נסוגה בצורה לא מסודרת, כאשר היא נושאת איתה חלק מהנפגעים. נראה כי החיל לוי (קיפור) יהודה ז"ל נעדר מקרב זה, ייתכן שהיה בין נפגעי המרגמה והושאר בשטח.
גשר עד הלום:
הנוסעים על כביש אשדוד-אשקלון, דרומה. העיפו מבט ימינה, מעט לפני צומת אשדוד דרום (צומת "עד הלום") וצפו במספר גשרים מעל הואדי.
ראשיתו של המקום בגשר תורכי, שנבנה על יסודות רומיים, מעל ואדי סוכריר, הוא נחל לכיש. לידו – ניצב גשר רכבת בריטי, חלק ממסילת הברזל שנבנתה במלחמת העולם הראשונה ומקשרת בין לוד ועזה, ופילבוקס (מיצדית) מימי המרד הערבי בבריטים.
ב- 15/5/48 פלשו חמישה צבאות ערב לשטח מדינת ישראל. במסגרת ההכנות לפלישת המצרים, במהלך מבצע "ברק", הוחלט על פיצוץ הגשר במטרה למנוע מהם להגיע אל יעדם – תל-אביב. המבצע נערך בליל 12/5/48 ע"י מחלקה מגבעתי בפיקודו של שמעון מרגולין.
את חבילות חומר הנפץ סחבו שתי פרדות, שבסרובן לצעוד קדימה, השליכו מעליהן את המטען וברחו… את החבילות, לקחו בסופו של דבר, האנשים והניחו אותן סביב הקשת המרכזית בגשר. הגשר המאסיבי אמנם פוצץ, אך רק בנסיון השני.
כשהגיעו המצרים למקום ב- 29/5/48 נתקלו בגשר ההרוס, והחליטו לעצור להתארגנות.
"הפתעה" בלתי צפויה חיכתה להם: התקפת מטוסי מסרשמידט, שרק הגיעו לארץ והורכבו בבסיס סמוך. המטוסים החדשים אמנם כמעט לא הצליחו לפגוע במצרים ואחד מהם התרסק, אך הרושם שהשאירו על המצרים היה עז.
התקפה נוספת על המחנה המצרי, לא אחרה לבוא. במסגרת מבצע "פלשת" בלילה שבין 2-3/6/48 תקפו 3 כוחות רגלים את המצרים. כוח גבעתי, פלמ"ח נגב וגדוד 57 של האצ"ל. הרעיון – להפתיע את המצרים בלילה, נכשל! המצרים גילו את הנעשה והכו מכה קשה את לוחמינו. בנסיגה – נהרגו ונפגעו רבים.
למרות כישלון המבצע, הוא הצליח להרתיע את המצרים. הגנרל טהר, בשדר למצרים, ביקש פקודת עצירה להתארגנות ותגבורת מחשש להפתעות נוספות. מסיבות אלו ואחרות, החליטו המצרים לעצור מצפון לאיסדוד ולא להתקדם לת"א. עצירה זו של המצרים, נתנה לגשר את השם "עד הלום".
בשנת 1994, ביוזמת לוחמי גבעתי והמועצה לשימור אתרים, בתכנון וביצוע של המועצה, הוקמה אנדרטה המשקיפה אל הגשר והפילבוקס ההיסטוריים. לאחרונה, פתחה במקום קק"ל עם עיריית אשדוד פארק נאה, בשטחו נמצאת גם אנדרטת "האובליסקהמצרי" – לזכר החיילים המצרים שנהרגו באזור. האנדרטה נבנתה בשנת 1989 במסגרת הסכמי השלום עם מצרים.
על הגשר המשוקם עובר כביש אשדוד-אשקלון, ועל גשר הרכבת עדיין נוסעות רכבות.
עקב ריבוי רכבות לאזור, החלה לאחרונה רכבת ישראל בבניית גשר חדש. היתה, ועדיין קיימת סכנה שבבניית הגשר החדש, יפגע הגשר ההיסטורי. במגעים עם הנהלת הרכבת, סוכם לפעול יחד עם המועצה לשימור אתרים, לתכנון הגשר החדש, כך שיבנה במינימום פגיעה בגשרים ההיסטוריים. זאת לאחר בדיקה היסטורית של השרידים והתאמת הבניה, בלווי אדריכל שימור מטעם המועצה לשימור אתרים, אשר ילווה את תכנון הגשר העתידי.
תמונות:
גשר עד הלום:
קיר ההנצחה לחללי צה"ל בגשר עד הלום:
האנדרטה לזכרר החללים בצבא המצרי:
תצ"א של אשדוד:
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.aka.idf.il/SIP_STORAGE/files/6/37706.jpg]
מקורות:
http://www.shimur.co.il/show_item.a...6203&template=2
http://www.aka.idf.il/Eitan/pratim/...ua/?docId=32968
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%92...C%D7%95 %D7%9D
_____________________________________
נערך לאחרונה ע"י יוסיפון בתאריך 01-06-2006 בשעה 14:02.
|
|