18-12-2004, 21:15
|
|
|
חבר מתאריך: 02.11.01
הודעות: 5,463
|
|
HP (כוח-סוס) הוא מידה של הספק: כמות האנרגיה שהמנוע מוציא בזמן מסויים. הנתון הזה לא משתנה בגלל תיבת ההילוכים. אם המנוע עצמו פועל קצת יותר מהר או לאט זה יכל להשתנות, אבל כשהמנוע פועל באותה המהירות, תיבת ההילוכים לא יכולה לשנות את ההספק. זהו נתון שקשור למנוע, ולמנוע בלבד. אבל תיבת הילוכים יכולה לשנות את המומנט.
אם תנסה לפתוח או לסגור דלת ובמקום לאחוז בידית, שנמצאת במרחק רב מהציר, תנסה להזיז את הדלת ע"י דחיפת נקודה שקרובה לציר, תגלה שהרבה יותר קשה לך (אתה צריך להפעיל יותר כוח).
מצד שני, לא היית צריך להתקדם הרבה כפי שהיית צריך אם היית בוחר נקודה הרחוקה מהציר.
הדלת לא השתנתה. את התנועה שביצעת אפשר לתאר ע"י גורם קבוע המכונה מומנט: מכפלה של המרחק מהציר, ועוצמת הכח שהפעלת (יש פה גם עניין של כיוון, אבל לא אכנס לזה כאן).
אותו הדבר קורה עם מומנט של מנוע במכונית (או במנוע, באופן כללי): תוכל לחבר אליו גלגל גדול (הכביש רחוק מהציר!), ויאפשר לרכב להתקדם הרבה עם כל סיבוב, אך יספק לך כח מועט יחסית, או גלגל קטן ש(הכביש קרוב יותר לציר), שבכל סיבוב יגרום לרכב להתקדם פחות, אך עם כח רב יותר.... גם אם המנוע עצמו לא משתנה.
רוב המנועים שאנחנו מכירים, לא יכולים להשתנות יותר מידי, ומספקים את אותו ההספק. ולכן הומצאה תיבת ההילוכים: יש בה מנגנון שמאפשר לשנות את המומנט. בתמורה למהירות זויתית איטית יותר, אפשר לקבל יותר מומנט (עם אותו גלגל, אפשר לקבל יותר כח), ולהיפך.
את ההספק ניתן לחשב ע"י הכפלת המהירות הזויתית והמומנט. אם המהירות הזויתית ירדה פי 5 (מ- 1250 סיבובים לדקה, ל- 250) אז המומנט יגדל פי 5. ולכן אם תשים גלגל בקצהו של המוט (עם תיבת ההילוכים) הכח שתוכל "להוציא" ממנו, גדול פי 5 מאשר גלגל זהה שהיה מחובר ישירות למנוע.
|