03-05-2006, 23:18
|
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
|
|
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
|
|
זה לא עיניין להרגשה
הצנ"פים והמנועים בחלקם הוחלפו והלהבים עוברים טיפול והחלפה תקופתיים.
המסוק הראשון שהגיע לארץ בעיקר למטרות בחינה והערכה של רעיון הפעלת מסק"רים במשימות נ"ט היה כאן בשנת 1975.
ששת המסוקים הראשונים היו מדגם G והופעלו ע"י יחידת בחינה מיוחדת ולא כטייסת. למסוקים לא היתה יכלת נ"ט למעט כוורות רקטות. חיצורנית - נראו שונים לחלוטין ממסוקי הצפע שמוכרים לכם כיום - הם היו בעלי חרטום מחודד ללא כוונת, מקלע 6 קני בחרטום עם מקל"ר, חופה עגולה וצינור פליטה מופנה מעלה.
עקב מוגבלות המסוקים הוחלט לרכוש מסוקים מתקדמים יותר מדגם S משני וריאנטים עם יכולת נ"ט משופרת שכללה טילי TOW. חלק ממסוקים אלה כבר היו בעלי חופה מרובעת למניעת ניצנוץ. (צפע א' וצפע ב').
צפעים משופרים נוספים נרכשו בשנת 1983 וכונו צפע ג' וצפע ד', ובמקביל שודרגו מסוקים ישנים יותר ל"יישור קו" עם המסוקים החדשים יותר.
סביב 1990 נרכשו מסוקים מדגם F (במקור S-III) שכונו צפע ה'.
בשנת 1996 קיבלה ישראל 14 מסוקים מדגם E שכונו צפע ו' למרות שבהרבה מובנים הם היו קרובים יותר לצפע ב'.
חלק ממסוקים אלו הגיעו לביס"ט, מסוק אחד הועבר למת"א לשם בחינת התקנת מנוע פתן בצפע ויצירת "צפע משופר" - דבר שלא צלח מסיבות שונות וניזנח. כמה מסוקים הועברו אל הטייסות ועברו שינויים כגון החלפת צנ"פ, שינוי כונס האוויר (ראו הצפע "444" שבמוזיאון) ושינויים אחרים.
מסוקים נוספים מדגם F שאינם במצב טיסה הועברו ארצה כמצבור חלפים. "השאריות" משמשות לאימוני חילוץ, אחרים נגרטו כפי שכבר תואר בפורום.
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק
|