10-04-2006, 06:22
|
מערכות מודיעין חוזי (IMINT), מערכות חישה גילוי והתרעה - חלל, אויר, ים ויבשה. התנהלות ביטחונית, תעשייתית וחוזית בינלאומית
|
|
חבר מתאריך: 08.03.05
הודעות: 2,997
|
|
מורשת המזלט"ים - טעות בסיפורת הצהל"ית....
יסלחו לי כל שומרי הסף ומתנגדי חידוש אשכולות ישנים. יסלחו לי גם חדי החידות. בשבועות האחרונים הסתובבתי בתבל רחוק מחשב עימו אפשר היה לשוחח באינטימיות בעברית...
עלתה כאן השאלה בדבר המזל"ט הראשון בצה"ל וחובה עלי לנסות ולתקן את סיפור האגדה שמתשרשת במורשת הצה"לית.
ובכן (ובאחריות !!!) הסיפור הנכון לבריאת המזל"ט בצה"ל מובא כאן להלן. ואם ידוע למישהו על פרה-בראשית אנא יתקן אותי בעובדות מוצקות -
השנה שנת 1970, ליתר דיוק אוגוסט 70. חם בארץ, "חם מאד" בתעלה ובביקעה. המצרים מודיעים על נכונותם להפסקת אש. מלחמת ההתשה שהחלה במרץ 69 גבתה כ 250 הרוגים וכ-1000 פצועים נכנסה ל"פסק זמן". כולם ממהרים לנצל את ההפוגה לשיפורי ביצורים, ריענון כוחות לימוד האויב. המצרים מתחילים בבניית ראמפות לכל אורך התעלה. מחזקים ביצורים, מקדמים סוללות ארטילריה ומרגמות חדשות. צה"ל עוקב. תצפיות יבשה וסיורי אויר. מטוסי צילום של ח"א (בדרך כלל מיראזים) עורכים גיחות צילום פעם פעמיים ביום לאורך הקו. בכל בוקר יוצא מטוס "דרור" מרפידים לטיסת צילום ואיבחון מטרות ותנועת אויב לכל אורך התעלה. לפעמים פעמיים ביום. סקרנים לדעת מה מעשי האויב שממול. לא משכילים להבין ש...יום יבוא... יום הדין של 73....
לאחר כשבועיים שלושה מקדמים המצרים את סוללות טילי ה- SA-2 המשופרות לגזרת התעלה. החשש למארב טילים מצידם גובר והולך. טיסות ה"דרור" מוזזות ליתר ביטחון מזרחה ונמוך יותר, גיחות הצילום של חה"א נוקטות ביתר זהירות.
בצה"ל רוצים לקבל מידע על ההערכות המצרית בקו הראשון. עד 2 - 3 ק"מ מקו המים. יש צורך לקבל תמונה טובה על הביצורים, קוי התעלות, אשנבי הירי, ריכוזי הח"יר והלוגיסטיקה בצד שמנגד. מן המעוזים קשה לקבל תמונה טובה. אין עליונות טופוגראפית והמצרים מסווים את פעילותם באופן די יעיל.
צה"ל מזהה קבוצה נבחרת של 5 חיילים להם רקע טיסנאי שקדם לגיוסם לצבא. לשניים מהם רקע בבניית והטסת טיסני רדיו... כולם מדריכים לשעבר בקלוב התעופה לישראל. בחשאי גמור נשלפים אלה מיחידותיהם ומתיצבים בבסיס ("סודי" של אותם הימים) שמוקם אז בסביבת קולנוע "שביט" באזור יד אליהו. כל העסק מסווג מאד...
הצוות בפיקודו של רס"ן שלמה ברק (ברדשטיין), טייס קלה וותיק ואחד מבכירי קלוב התעופה של שנות ה-60, נרתם לבניית שני טיסנים נהוגי רדיו (מתוכניות נייר - לא מקיטים...), הנראים דומים להפליא למטוסי הססנה של חה"א של אז..... המנוע בעל נפח של 10cc מתוצרת OS-MAX מקבל משתיק קול. הכנפיים ניבנות מקל-קר. כל המבנה מבאלזה.
בתחתית הגוף, מעט מאחורי צמד הגלגלים האחורי מורכבת בתוך גוף, מרופדת ב...ספוגים, מצלמת פילם שעדשתה פונה כלפי מטה - אנכית. שתי מצלמות לבחירת הצוות - האחת Nikon יפנית חשמלית בעלת קסטה ובה תשליל בעל קיבולת של 250 תמונות. האחרת מצלמת Robot מתוצרת יפן. שוב תשליל המכיל 250 תמונות אולם מתיחת התשליל נעשית ידנית ועם שחרור "הניצרה" נמשך הסרט ע"י מנגנון קפיצי ומצלם תמונה אחת לשנייה.
המשדר - תוצרת KRAFT האמריקאית שהוסב לטווחי פעולה גדולים יותר. 5 ערוצים. ערוץ אחד להפעלת והפסקת פעולת המצלמה.
מוכנת משקפת 20X120 בעלת לוח שנתות מיוחד לצורך הזה.
הצוות מתאמן בש/ת סירקין במשך כחודש. טיסות יומיות רבות. בודקים מהירות, טווחים, הפעלה, נחיתות והמראות. נקבעים תפקידים. אחד עוקב אחרי הטיסן במשקפת, השני מודד זמן השלישי מטיס.
המתאר - מסלול כניסה בצורת האות ח, כשכל צלע כק"מ. גובה טיסה כ- 300 מטר.
בסירקין מתקבלות תוצאות מצוינות. פרטי הצילומים וכיסויי השטח המתקבלים מעוררים פליאה ומעודדים את האחראים במטכ"ל להמשך.
הצוות הצבאי (היו שם גם כמה אזרחים מה"יחידה" שסייעו רבות במהלך הכנות ב"ארץ" אולם לא ירדו לקו) מופנה ויורד בשני קומנדקארים לאזור איסמעליה שבגזרה המרכזית בתעלה. ליווי 3 - 4 ג'יפי סיור מאזור טסה. לפנות בוקר, אור ראשון, מכינים שטח המראה בסמוך לכביש המוביל למעוז שבקרבה. מנקים את השטח מאבנים במטאטאי מטבח ש"מושאלים" בלילה מבסיס טסה כ- 40 ק"מ מזרחית משם. בבוקר - עם עליית השמש ופיזור האובך ממריאים. הטיסן נכנס פנימה, מצלם, מנחיתים, "רצים" חזרה לארץ לפתח התשליל. לא יאומן - חיילם מצרים נראים מכוונים נשק אישי מתוך שוחות לכוון הטיסן שמעליהם. תמונות מצוינות של התעלות והבונקרים שבקרבת התעלה..... באחת הטיסות הטיסן נפגע מנק"ל מצרי. חור "נקי" בכנף שום השפעה על הביצוע.
הצוות יורד לאיזור דרום ים המלח. המשימה - צילום אזורי מחבלים מעבר לגבול בשטח הירדני. כאן מתרסק טיסן. כנראה כתוצאה מהפעלת SSB ע"י צוות נלווה של קציני מודיעין בזחל"ם קרוב.
עוד כמה טיסות בתעלה. המצרים מודיעים שישראל משתמשת במטוסים ללא טייס. האם התכוונו ל- "פיירבי..." או לטיסן דמוי הססנה....? - אינני יודע עד היום.
הצוות מוחזר ל"יחידה" בת"א. בונים שני טיסנים גדולים יותר בעלי שני מנועים כל אחד. תצורת כנף דלתא (משולש גדול) מטיסים בסירקין. אחד מתרסק. בעיות יציבות בשניהם. תמונות מטושטשות. במטכ"ל מחליטים להפסיק את הפרויקט. כל איש מהצוות חוזר לבסיסו ולתפקידו הקודם. מחכים לקריאה והחיאת המבצעים. "משיח לא בא.... הוא גם לא מצלצל...". מעטים יודעים את הסיפור. בצה"ל משתרשת סיפורת אחרת ל"בראשית" הרבה יותר מאוחרת. מתחילה אחרי מלחמת יוה"כ - ואין מתקן.
עד כאן.
|