|
12-12-2004, 18:38
|
|
|
חבר מתאריך: 02.11.01
הודעות: 5,463
|
|
בהתחשב בכך שאני לא מבין את זה, אני לא בטוח שהתגובה שלי יכולה להיות מועילה במיוחד
אבל אני לא בטוח בכלל שהתשובה נמצאת בתחום הסמנטי-תרבותי. יש לי הרגשה שהתשובה נמצאת בצורת הפענוח שלנו צבעים שונים.
בעקרון, הנושא הוא באמת עניין של תפיסה. אין לנו קולטנים בעיניים לכל אחד מצבעי הקשת, ולכן המוח צריך איכשהו לפצות ולנסות לחשב את הצבעים ה"אמיתיים" מהאותו המגיעים מהקולטנים (הלא אידאליים) הכימיים שבעיניים. במקרה עלה פה אתמול הנושא של הוויקיפדיה, אבל אחד המקורות שסיפק לי הכי הרבה מידע בנושא, היה הערך "צבע " בוויקיפדיה. תוכל לראות שם את הרגישות השונה, והסברים על צורת הפענוח של האותות לצבעים שונים. אני מתאר לעצמי שכמוני, גם אתה תגלה מידע שיפתיע אותך (למשל, ידעת שהרגישות המקסימלית של הקולטן לגלים ארוכים, המכונה גם קולטן הצבע האדום, נמצאת בכלל בתחום הירוש של הספקטרום?). במקרה שלי, גיליתי הרבה דברים חדשים
את החלקים הבאים (את רובם, בכל אופן) אתה קרוב לוודאי יודע, אבל אני בטוח שזה יעניין גולשים אחרים, ובנוסףיעזור לי להגיע לניחושים שלי ש... לא הביאו לתוצאה המתבקשת
שני התמונות שהבאת, מייצגות מודלים מופשטים, שהיוו את הניסיון הראשון שלי לפתור את השאלה: המודלים (השמאלי מכונה RGB, על שם הצבעים המרכיבים אותו, Red Green Blue, והשני CMY Cyan Magenta Yellow) הם מסתמכים על מודלים פשוטים של הראיה:
שני המודלים מסתמכים על ההפרדה שאנו עושים בעין בין הצבעים ירוק, אדום וכחול.
מודל RGB הוא מודל המשתמש לצבעים מוקרנים: שילוב של שניים או שלשה מהצבעים הללו, בעצמות שונות, יכל ליצור אצלנו אשליה, שאנו רואים צבעים אחרים, פשוט משום שקולטני הראיה מופעלים באותן הכמויות שיתאימו לצבע ספקטרלי מסויים (זה עדיין לא לגמרי מדוייק כי יש לפחות גורם תפיסתי נוסף, שהוא עוצמת ההארה, ויתכן שיש עוד שאינני מודע להם).
למשל: צבע צהוב "אמיתי" (מכונה צסבע ספקטרלי/כרומטי), מפעיל את קולטן הצבע הירוק ואת הקולטן האדום. לכן אם נקרין על הקיר (או במסך הטלויזיה) צבע ירוק, וגם צבע אדום, מה שיתקבל בעין יהיה זהה לצבע צהוב ספטרלי, ולכן המוח יפרש את זה כצבע צהוב.
שלשת הצבעים ביחד, ייצרו לבן.
הניחוש השני שלי שהוביל לשאלה (לראשון נגיע קצת אחר כך) היה שהצבע הצהוב מתערבב עם הצבע הכחול כך שהם מחזירים "חצי" כחול ו"חצי" צהוב (ירוק+אדום). לכן, המסקנה שלי היתה שמה שנראה יהיה צבע אפור: צירוף של שלשת הצבעים בעוצמות שוות.
הניחוש הראשון שלי היה מבוסס על מודל CMY, שהוא דומה מאד למודל RGB אך מבצע שימוש בהחסרה של הצבעים, ולכן מתאים במיוחד לדפוס (אלו הצבעים שמופיעים לרוב בהדפסות, כמו במדפסות, אגב) :
כאשר מדפיסים על דף לבן, צריך להשתמש בטכניקה אחרת מהקרנה, משום שאי אפשר ליצור צבעים חדשים שיגיעו לעין. צריך להסתמך על קרני האור שמגיעות לדף הלבן, ולצבוע את הדף בצורה ש"תבלע" את הצבעים שאנחנו לא רוצים שיחזרו לעין.
ציאן (Cyan) (הסגול הזה ) הוא הצבע שבולע את הצבע האדום, מג'נטה (Magenta) (הכחול-ירוק הזה ) את הירוק והצהוב בולע את הצבע הכחול. אם אנחנו רוצים להשיג צבע כחול, לדוגמא, אנחנו צריכים לבלוע את הצבע הירוק ואת הצבע האדום (ואז כל מה שישאר ויוחזר מהדף זה הכחול), ולכן יצירת כחול מתבצעת ע"י ערבוב מג'נטה וציאן.
וזה מוביל אותי לניחוש הראשון: אם נערבב גם כחול (שבולע ירוק ואדום) וצהוב (שבולע כחול) נקבל שכל הצבעים נבלעים: שחור.
שוב, נתקעתי.
אח"כ ניסיתי להבין יותר לעומק את הבסיס לדברים האלו. הגרף של הרגישויות בוויקפדיה מאד עזר לי אגב: אפשר להסיק ממנו דברים מעניינים נוספים, כמו למשל מדוע רגישות העין המקסימלית לאור היא באיזור הצבע הירוק, מדוע משתמשים דווקא באור אדום כדי שלא לפגוע בראיית לילה, וגם מדוע, למרות שסגול הוא בעל תדר גבוה מכחול, דווקא הוספת אור אדום (הפעלה של הקולטן לגלים ארוכים) גורמת לנו לראות סגול...
אבל למה ערבוב צבע כחול וצבע צהוב נותן צבע ירוק... עדיין תעלומה מבחינתי
|
|