|
01-03-2006, 13:00
|
|
|
|
חבר מתאריך: 26.01.05
הודעות: 13,766
|
|
הלחימה בשטחים לא פסחה על מסוקי הקוברה
ציטוט:
במקור נכתב על ידי ArmouredDov_D9
בעקבות אינתיפאדת אל אקצה השם "אפאצ'י" הפך לשם נרדף לסיכול ממוקד: פעול מונעת טרור בה מחבל חוטף טיל בין העיניים.
האם גם מסוקי הקוברה נטלו חלק בסיכולים הממוקדים? אם לא, האם הם ביצעו משימות אחרות ואיזה (סיור? תקיפת מבנים? תקיפת חוליות קסאם בשטח פתוח?) ?
|
מסוקי האפאצ'י והקוברה פעלו ביחד
רוני ווינקלר ורן רוזנברג
http://www.iaf.org.il/Templates/Jou...588&docID=19576
התקיפות האחרונות של מסוקי הקרב בשטחים התאפיינו בשיתוף פעולה הדוק ויוצא-דופן בין מסוקי האפאצ'י והקוברה. "אנחנו מודעים לאחריות הרבה שמונחת על כתפינו", אומר סא"ל צ', מפקד טייסת קוברה, "ומבינים שכל טעות קטנה שלנו עלולה לגרור הסלמה באיזור כולו"
ביום שבת ה-12 במאי, לאחר הפסקה שארכה כחודש ימים, שבו מסוקי הקרב של חיל-האוויר לתקוף מטרות בשטחי הרשות הפלשתינאית. התקיפה באה בתגובה לירי מרגמות לעבר ישובים ישראליים ולפיגוע הקטלני בנתניה יום קודם. היה זה האות לשבוע וחצי של פעילות אינטנסיבית של מסוקי הקרב בשטחים, במהלכם בוצעו תשע תקיפות שונות. תקיפות המסוקים התאפיינו בשיתוף פעולה הדוק בין טייסות הקוברה והאפאצ'י. בעבר פעלו בדרך-כלל שני סוגי המסוקים בגזרות נפרדות. אלא שהפעם, בגלל ריבוי היעדים לתקיפה תוך זמן קצר באותה גיזרה, נוצר צורך בהפעלת המסוקים זה לצד זה. שיתוף הפעולה הגיע לשיאו ביום ראשון, ה-13 במאי, שעה שעשרה מסוקי קרב משלוש טייסות שונות פעלו בעת ובעונה אחת בשמי עזה. תוך שלושים דקות נורו 23 טילים והושמדו 12 כלי-רכב משוריינים של הרשות הפלשתינאית.
"המטרות היו מוסוות היטב והיה קשה לאתר אותן", מתאר רס"ן י', סגן-מפקד טייסת הקוברות הדרומית, שהשתתף בתקיפה.
מפקד הטייסת, סא"ל צ', היה מוביל אותה תקיפה. "נדרש תיכנון רב כדי למצוא את הזווית הנכונה לשיגור הטילים", הוא אומר. "היינו צריכים לקחת בחשבון את מיקום כל הנקודות הרגישות ולדאוג שהטילים לא יפגעו בהן ואפילו לא יחלפו בסמוך. אנחנו מודעים לאחריות הרבה שמונחת על כתפינו ומבינים שכל טעות קטנה שלנו עלולה לגרור הסלמה באיזור כולו".
מספרם הרב של הטילים ששוגרו במהלך אותה תקיפה נבע בעיקר מהצורך לוודא את השמדת המטרה. "טילים שפוגעים בסמוך לרכב משוריין עלולים לא לגרום לנזק ולהטעות אותנו", מסביר סא"ל צ'. "לכן אנחנו משגרים כמה טילים ובכך מבטיחים את הפגיעה במטרה".
למרות העומס הרב תחתיו הן פועלות בחודשים האחרונים, ממשיכות טייסות מסוקי הקרב לערוך אימונים שוטפים. את סרן נ', מפקד גף מבצעים של טייסת הקוברות הצפונית, תפסה ההזנקה ב-16 במאי במהלך פריסה של הטייסת בדרום הארץ.
"ביום האחרון של הפריסה הודיעו לנו שצריך להחזיק כוננות בטייסת", הוא מספר. "בחמש לפנות-בוקר יצאנו, ארבעה טייסים, לכיוון הבסיס. מאוחר יותר, כשהגענו לטייסת, הבנו שמתוכננת תקיפה".
כשעה לפני מועד התקיפה המשוער, התקבלה בטייסת הוראה מהמטה להקפיא את ההכנות. בטייסת העריכו שהתקיפה בוטלה. אולם ב-20:30, בניגוד לציפיות, הוזנקו המסוקים. "ההוראה היתה לתקוף במהירות האפשרית", מספר סרן נ'. "רצנו למסוקים, טסנו אל היעד בג'נין והשמדנו מפעל לייצור מרגמות".
בשונה מפעילותם בלבנון, שם מילאו מסוקי הקרב את תפקידם הקלאסי בלחימה בשטח פתוח, מתפקדים המסוקים בשטחי הרשות הפלשתינאית תחת בעיות שונות ומשונות. המרכזית שבהן, אולי, היא הצורך להתמודד עם אינספור תרחישים בלתי מתוכננים, הנוצרים בזמן הטיסה. "לעיתים קרובות המטרה מתנהגת בצורה שונה מהצפוי", מספר רס"ן י', סגן-מפקד טייסת האפאצ'י "מגע הקסם". "המטרות משתנות ומתעדכנות כל הזמן ואנחנו נדרשים לספק את הפתרון".
הטייסים גם מודעים לסכנות ולאיומים אליהם הם נתונים. "אנחנו לא יכולים לראות ירי מנשק קל לעברנו, אלא אם הוא פוגע בנו", אומר רס"ן י'. "אנחנו מכירים את האפשרויות שקיימות בידי הפלשתינאים, ולכן מגבירים את העירנות ופוקחים שבע עיניים".
_____________________________________
ציטוט:
"מה הוא הסביר לך?" שאלתי. "שני דברים עיקריים", השיב אבי: "הראשון, שכל פרט ופרט במציאות, כל שערה בזקן שלי, קשורים זה בזה ודבר אינו מקרי; והשני, שיש טוב ורע בעולם, ויש לבחור בטוב ולדחות את הרע". מונחי הטוב והרע שאליהם התוודע בחלום, היה ברור, שונים מאוד מאלה שבהם הורגל. הוא לא שכח את החלום הזה, וכששאלתי אותו עליו זמן מה אחר כך, הוא זכר אותו בבירור.
|
|
|