31-01-2006, 19:40
|
|
|
|
חבר מתאריך: 26.01.05
הודעות: 13,768
|
|
היום לפני 52 שנה ד"ר משה מרזוק ושמואל עזר מוצאים להורג במצרים - פרשת "עסק הביש"
היום לפני: ד"ר משה מרזוק ושמואל עזר מוצאים להורג במצרים השניים מוצאים להורג בעוון השתתפותם בחוליית ריגול וחבלה ישראלית, פעילות שנודעה בשם "עסק הביש"
היום לפני 52 שנה, ב-31 בינואר 1954, מוצאים להורג במצרים ד"ר משה מרזוק ושמואל עזר בעוון השתתפותם בחוליית ריגול וחבלה ישראלית, פעילות שנודעה בשם "עסק הביש".
פרשת "עסק הביש" עוררה סערות רבות ולא ירדה מסדר היום הציבורי במשך שנים רבות. תחילתה בשיחות שהתנהלו בין מצרים לבריטניה על פינוי הצבא הבריטי מתעלת סואץ, מהלך שעורר חשש רב בישראל.
מודיעין צה"ל העלה רעיון לחבל באופן מכוון במתקנים ובמבנים מערביים במצרים, כדי לערער את האמון של מדינות המערב במצרים.
לצורך ביצוע פעולות החבלה גויסה חוליה מקומית של יהודים מצריים, אך 13 מחבריה נלכדו, לאחר שאחד מהם נתפס בדרכו לביצוע פיגוע. על חברי החוליה הוטלו עונשי מאסר כבדים, ושניים מהם נידונו למוות.
הצנזורה אסרה על פרסום פרטי "הפרשה", ולאחר שנים נודע כי מפעילי החוליה היו קציני צה"ל בכירים, וכי הדרג המדיני לא היה מעורב. השאלה הנוקבת היתה "מי נתן את ההוראה"? פנחס לבון, שר הביטחון דאז, התפטר מתפקידו, וכמוהו "הקצין הבכיר" בנימין ג'יבלי. לימים, בשנת 1960, הועלתה הפרשה מחדש.
ד"ר משה מרזוק היה רופא, יליד מצרים. בצעירותו נמנה עם פעילי התנועה הציונית והתעניין מאוד בדת היהודית, מקורותיה ושורשיה. שמואל עזר, הצעיר ממנו, היה יליד מצרים, שימש כמורה באלכסנדריה וכמפקד רשת היהודים שפעלה מתוך אמון כי פעולתם תסייע לישראל. היה בדרגת רב-סרן.
השניים, כחלק מהחוליה, שהוכשרה בישראל לפעולות ריגול, בהוראתו של ראש אמ"ן, בנימין ג'יבלי, הטמינו פצצות בבתי קולנוע, במשרד דואר ובמרכזי מידע של ארצות הברית בקהיר ובאלכסנדריה, מתוך כוונה שפעולות אלה ייתפסו כפעולות של רשת טרור מצרית, ויערערו את יחסיה של מצרים עם ארצות הברית ובריטניה.
בשנה שעברה, ביום הזכרון ה-50 לסוכני המודיעין הישראלי שהוצאו להורג במסגרת "עסק הביש", אמר אחיו של מרזוק, "בגדו בהם ובזכרם פעם נוספת". המשפחות ביכו על כך שהממשלה ושאר המוסדות בישראל שכחו את יום הזכרון ולא טרחו לשלוח נציג מטעמם לטקס.
_____________________________________
ציטוט:
"מה הוא הסביר לך?" שאלתי. "שני דברים עיקריים", השיב אבי: "הראשון, שכל פרט ופרט במציאות, כל שערה בזקן שלי, קשורים זה בזה ודבר אינו מקרי; והשני, שיש טוב ורע בעולם, ויש לבחור בטוב ולדחות את הרע". מונחי הטוב והרע שאליהם התוודע בחלום, היה ברור, שונים מאוד מאלה שבהם הורגל. הוא לא שכח את החלום הזה, וכששאלתי אותו עליו זמן מה אחר כך, הוא זכר אותו בבירור.
|
|