03-11-2005, 00:33
|
|
|
חבר מתאריך: 20.09.04
הודעות: 168
|
|
אולי....
לדעתי אין סיבות רציונאליות לכך, אלא מדובר כאן בהתגלגלות הסטורית ובאמונות תפלות...
ידוע כי בשנותיה הראשונות של התעופה צמחו להן לא מעט אמונות תפלות בנוגע ליחסי טייס מטוס. כמו בכל אמונה תפלה - מדובר באי רציונליות מוחלטת, אבל לך תיהיה רציונלי כשאתה עולה על טיסה שלא בטוח איך תרד ממנה...
זה התחיל בהשתנה על זנב המטוס למזל, אם אתה עומד לצאת לגיחה על מטוס קרב (יש לא מעט TAIL ART על זה). העניין די נשכח מאחר ומאז המטוסים עברו לכני נסע קידמיים, דבר שהקשה במעט על הביצוע....
זה המשיך באי נכונות להצטלם לפני גיחה, ואפילו בכיוון הכניסה לתא. בעבר הרחוק היה נהוג לטפס אל תא הטייס מצד שמאל של המטוס למזל (למרות שפתחי הכניסה לתאים היו עיליים והטייס יכול היה לטפס גם מהצד השני... ולאט לאט זה השתרש גם בתכנון של מטוסים. פתאום נוספו דלתות גישה לתא הטייס מצד ימין ולא חסרות דוגמאות (ספיטפייר, מסרשמידט 109 וכו'). מאז מנהג זה נשתמר בצורה זאת או אחרת וכיום ניתן למצוא לא מעט חופות שנפתחות ימינה כדי שהכניסה תהיה מצדו השמאלי של המטוס, או אם החופה נפתחת באופן סימטרי, יוצב סולם התא בצד שמאל. תבדקו בעצמכם!!! המנהג למיטב ידיעתי תופס גם למטוסי נוסעים של היום שלמרות שהם מצויידים בדלתות משני צידי הגוף, השרוול נוהג תמיד לבוא מצד שמאל...
איך זה קשור לשאלה?
ובכן יתכן שבמטוסים עם תצורת ישיבה של אחד לצד השני בתא הטייס (להבדיל מטנדם - אחד מאחורי השני) נהוג היה שטייס המשנה יכנס קודם לכן, בכדי שיכין את התא לקראת הטיסה. כך שהקברניט יכול היה להיכנס מאוחר יותר מצד שמאל כמובן. בנוסף מפאת אחריותו העליונה של הקברניט לבטיחות הטיסה יכל הוא לוודא במו עיניו כי הסולם, או השרוול בימינו, הוסר מצידו השמאלי של המטוס.... הכל בגלל אמונה תפלה - מי היה מאמין...
לגבי מסוקים. לא משנה מה כוון סיבוב הרוטור, גם מסוקים אמריקניים, צרפתים, רוסים ואף בכלל חולקים תכונה משותפת אחת. לרובם המוחלט יש דלת כניסה לתא הנוסעים/מטען מצד ימין (אני לא מדבר כעת על מסוקים עם דלתות משני הצדדים). קחו למשל יסעור, סופר פרלון או מי-24. אינני יודע מדוע השתרש לו מנהג זה אבל זה אילץ להושיב את הסמכות העליונה בטיסה בצד בו מוקמה הדלת, כך שיוכל לראות במו עיניו מה מצבה בטרם הוא ממריא. עם השנים גם הותקנו מנופי חילוץ מעל דלתות אלו - רובם ככולם בצד ימין. אז ודאי שקשר עין בין הקברניט לנעשה בחוץ ע"ג המנוף וכן עם הנקודה בה ממתין המחולץ הינו חשוב ביותר.
לסיכום, אין כאן שום הסבר הנדסי לדעתי, אלא מדובר בהשתלשלות הסטורית של תכנון מטוסים ואמונות תפלות טיפשיות....
בן
_____________________________________
Your signature did not follow Fresh's signatures policy, therefore it was automatically erased. Please see the E-Mail which has been sent to you, to learn how to fix this.
|