|
01-09-2005, 21:35
|
|
מומחה ללוחמת חי"ר, סיור וצליפה
|
|
חבר מתאריך: 06.12.04
הודעות: 21,060
|
|
דו"ח מבקר המדינה ממש לא מחמיא לצה"ל
תקציר
מיגון אישי ומיגון כלי רכב הם מרכיבים חיוניים במכלול האמצעים להגנה על חייהם של אנשי כוחות הביטחון. אמצעי המיגון כוללים, בין היתר, ערכת מיגון אישי, הכוללת בעיקר אפוד מגן וקסדת מגן, ומיגון כלי רכב לסוגיהם. בספטמבר 2003 פרסם מבקר המדינה דוח בנושא היבטים במיגון אישי ובמיגון כלי רכב (להלן - הביקורת הקודמת). בנובמבר 2003 קיבלה הממשלה החלטה הנוגעת לדוח (להלן - החלטת הממשלה), ולפיה רשמה את הודעת צה"ל, כי הכין תכנית להשלמת הפערים באמצעי המיגון האישי בהתאם לצרכים המיבצעיים - התכנית נמצאת בשלבי מימוש, וכוללת נהלים מעודכנים לגבי השימוש באפודים וההקפדה על אכיפתם; וכי השלים הכנת תכנית רב-שנתית לפיתוח כלי רכב ממוגני ירי, במגמה לשפר את מיגונם, להקטין את עלויות הייצור ולצמצם בעלויות האחזקה.
משרד מבקר המדינה ערך בחודשים אוקטובר עד דצמבר 2004 ביקורת מעקב אחר תיקון הליקויים העיקריים שהועלו בביקורת הקודמת, וכן בחן את יישום החלטת הממשלה. הביקורת נערכה בצה"ל - במפקדת הזרוע לבניין הכוח ביבשה (להלן - מז"י), ביחידה הטכנולוגית (להלן - יחט"ל) וביחידת הניסויים (להלן - נס"א) שבאגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה שבמטכ"ל (להלן - אט"ל), באגף המיבצעים במטכ"ל (להלן - אמ"ץ), בפיקוד הדרום (להלן - פד"ם) ובפיקוד המרכז (להלן - פקמ"ז).
נמצאו פערים משמעותיים בין המצב בפועל, על פי ממצאי ביקורת המעקב, לבין הדיווחים על תיקון הליקויים כפי שהועברו למבקר המדינה בדיווח משרד הביטחון מיולי 2004 לדוח 54א בנושא המעקב אחר תיקון הליקויים; ב"הערות ראש הממשלה" ממאי ומאוקטובר 2004 לדוחות השנתיים 54ב ו-55א של מבקר המדינה; ובהסברי צה"ל שנמסרו בכנסת לוועדת המשנה לענייני צה"ל ומערכת המודיעין של הוועדה לענייני ביקורת המדינה (להלן - ועדת המשנה) בנובמבר 2003, ולוועדה לענייני ביקורת המדינה באוקטובר 2004.
כלומר משהו (במקרה הטוב) ייפה את המציאות על מנת לא לכסת"ח את הצבא....
מיגון אישי
אפודי מגן נגד קליעים:
(1) במצאי אפודי המגן נגד קליעים, אשר מספקים את רמת המיגון הנדרשת, היה חוסר של 13% מול יעד התקינה לאפודים שקבע צה"ל (סגן הרמטכ"ל) באוקטובר 2002.
שהיעד עצמו מדבר על כך שרק ל-60% מהכוח יהיה מיגון. טוב למצב רגיל, אבל מה קורה בהקפצה שכמעט 80% מהכוח יכול לצאת את הבסיס?
2) לא נערך ניתוח מלא של הצורך הכלל-צה"לי באפודי מגן נגד קליעים, אשר ממנו נגזר תקן האפודים הנדרש לצה"ל. יתר על כן, מן המסמכים של מז"י עולה, כי תקן האפודים נגד קליעים מסוג א', שהינו האפוד המקנה את המיגון הטוב ביותר כיום בצה"ל, נקבע בהתאם לכמות האפודים שברשות צה"ל ובהתאם להצטיידות באפודים נוספים מסוג זה (במועד סיום הביקורת, דצמבר 2004, כ-40% ממצאי האפודים הצה"לי היו מסוג א' וכ-34% מסוג שני, שלגביו החליט צה"ל, כי הוא נחות מבחינת המענה לדרישת הנדסת אנוש), ולא על פי ניתוח מלא של הצרכים הכלל-צה"ליים והפעילויות המיבצעיות היחידתיות, שמהם אמור להיגזר התקן הנדרש לכל יחידה. במצב דברים זה אין בהכרח קשר בין תקן האפודים לבין הצורך האמיתי של כל יחידה באפודי מגן בהתאם למשימותיה המיבצעיות.
(3) במרבית החטיבות המרחביות (להלן - חטמ"רים), אשר חיילי המילואים הלוחמים באזור יהודה והשומרון (איו"ש) ובאזור חבל עזה (להלן - אזח"ע) משרתים בעיקר במסגרתן, הייתה קיימת כמות מועטה של אפודים מסוג א' בכל חטמ"ר, ואילו שאר האפודים הם מהדגם השני ומדגם נוסף.
צריך לומר עוד? מילואים = בשר תותחים. הזלזול זועק לשמיים - אין בושה, בכלל!
4) נציג צה"ל מסר בישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת באוקטובר 2004, כי בכל גדוד יש ל-60% מהלוחמים אפוד נגד קליעים. ממסמכי צה"ל עלה, כי בנובמבר 2004, במספר גדודים סדירים היו מצויים אפודים במספר פחות מזה שהוצהר עליו. יתר על כן, בחלק מגדודים אלה נמצאו אפודים בשיעור של 25% עד 40% ממספר הלוחמים בלבד.
מיגון ללוחמות - נכון למועד סיום הביקורת, דצמבר 2004, חיילות לוחמות בגזרת אוגדה מרחבית אזח"ע לא צוידו על ידיה באפודים מסוג א', כפי שמסר צה"ל בוועדת המשנה בכנסת בנובמבר 2003, אלא באפודים מדגם אחר, אשר הינם כבדים יותר ואינם מותאמים לצורכיהן.
Liar liar, pants on fire
ניהול ושימור משק אמצעי המיגון - צה"ל קבע תקן של אפודים נגד קליעים לגדודים הסדירים וליחידות מיוחדות, אולם לא ביצע תקינה לפעילות המיבצעית בשטחי העימות המזוין המבוצעת בידי גדודי המילואים ולחיילים שבחטמ"רים; צה"ל טרם ערך בקרב חייליו פעולות הדרכה להטמעת נושא בדיקת התקינות של לוחות המיגון באפודים נגד קליעים; וכן טרם יושם הליך לאיסוף אמצעי מיגון שנפגעו, לשם קיום תחקירים והפקת לקחים לשיפור האפודים במידת הצורך. כמו כן, עד למועד סיום הביקורת (דצמבר 2004), טרם פורסמה הוראת קבע להסדרת חלוקת הסמכות, האחריות ויחסי הגומלין בין מז"י לאט"ל, כפי שהתחייב צה"ל בתשובותיו למשרד מבקר המדינה בביקורת הקודמת, וכפי שמסר שיעשה לוועדת המשנה בכנסת בנובמבר 2003.
אפודי מגן נגד רסיסים - בתקופה שחלפה ממועד הביקורת הקודמת לא הכין צה"ל תכנית לחידוש משק האפודים נגד רסיסים. צה"ל מסר בתגובתו לממצאי ביקורת המעקב, כי לאחר סיום הביקורת צומצמו התקנים, כך שלא קיים מחסור במצאי לעומת הצרכים. אולם, מנתוני צה"ל עולה, כי עדיין קיימים פערי איכות בין האפודים השונים נגד רסיסים, וצה"ל לא הקצה תקציב להחלפת האפודים נגד רסיסים מהאיכות הנחותה.
קסדות - צה"ל לא ביצע כל רכש של קסדות מאז פרסום ממצאי הביקורת הקודמת. זאת בניגוד לעולה מתשובת צה"ל מיוני 2003 לדוח הביקורת הקודמת לעניין רכש מתוכנן של קסדות. צה"ל מסר בתגובתו לממצאי ביקורת המעקב, כי עדכן את התקנים בהתאם לשינויים בסד"כ בפברואר 2005, לאחר סיום הביקורת. נמצא, כי עדיין קיימים פערי איכות בין הקסדות השונות שבשימוש צה"ל.
מילואים = בשר תותחים אמרנו?
קיים פער ניכר בין המצאי לבין הצורך המיבצעי שהגדיר אגף המיבצעים במטכ"ל בכלי הרכב הממוגנים המשמשים לתעסוקה מיבצעית (להלן - תע"ם), בדומה לפער שנמצא בביקורת הקודמת. אם לא תבוצע הצטיידות נוספת, הפער בין המצאי לצרכים במשק זה צפוי לגדול בשנים הקרובות, עקב בלאי וגריטת כלי רכב ישנים, כמעט עד לחיסולו המלא של המצאי בתת-משק זה בשנת 2009. נמצא, כי צה"ל מתכנן לרכוש כלי רכב ממוגנים נוספים בשנים הקרובות, אולם עקב גריטת כלי רכב ממוגנים מיושנים בכמות העולה על זו העתידה להירכש, לא יהיה גידול בכמות כלי הרכב הממוגנים המשמשים לתע"ם.
צה"ל לא הכין תכנית ארוכת-טווח לפיתוח כלי רכב ממוגנים, אשר הייתה מאפשרת לייעל את תהליך מיגון כלי הרכב, להקטין את עלויות הייצור והאחזקה, ולצמצם את הפער בין הצרכים למצאי כלי הרכב הממוגנים.
שרידות:
בביקורת הקודמת עלה, כי מיגון ג'יפ ה"סופה" אינו מלא והוא מתחת לסטנדרד הסביר לדעת ענף מיגון ביחט"ל. משלא פותח ג'יפ עתידי חלופי לג'יפ ה"סופה", ממשיך תת-משק ג'יפי הסיור הממוגנים להתבסס רובו ככולו על ג'יפי ה"סופה". זאת, למרות חסרונותיו בתחום המיגון ובתחום יכולת נשיאת לוחמים. כמו כן, עד למועד סיום הביקורת (דצמבר 2004), צה"ל עדיין לא השלים פריטי מיגון.
לתשומת לבכם רבותי - מי שעושה מילואים.
ג'יפ עתידי:
)1) עד למועד סיום הביקורת (דצמבר 2004), טרם קיבל צה"ל החלטה על הג'יפ העתידי אשר יחליף את מערך ג'יפ הסיור הממוגן, וממילא טרם החלה ההצטיידות בו. נוכח העובדה, שצה"ל טרם קיבל החלטה בדבר הג'יפ העתידי, והעובדה, שתהליך פיתוחו טרם החל, הרי שבעתיד הקרוב לא צפוי שינוי בתמונת המיגון בג'יפים של כוחות צה"ל בעימות.
)2) צה"ל עדיין לא גיבש תכנית רב-שנתית לפיתוח ולהצטיידות בכלי רכב בתחום ג'יפי הסיור הממוגנים ובתחום כלי הרכב המינהלתיים, והוא עדיין רוכש כלי רכב כפתרונות לטווח הקצר, בלא שהסתיימה עבודת מטה להצטיידות ארוכת טווח.
ליקוי ד'
מאז פרוץ אירועי "גאות ושפל", שבעקבותיהם החלו היחידות ביוזמות עצמאיות של מיגון מאולתר של נגמ"שים באמצעות שקי חול, ועד להוצאת ההוראה הטכנית המנחה על מגבלות בהעמסת שקי חול והפצתה ליחידות, חלפה שנה וחצי; זאת ועוד, מפקדת קצין החי"ר והצנחנים הראשי לא הכינה הוראה אג"מית בנושא לדרגים הלוחמים.
הנקרא בשפת העם: הנגמחול
לדעת משרד מבקר המדינה, מעבר להיבטים הבטיחותיים הנוגעים למספר שקי החול המועמסים על הנגמ"שים, על מז"י לבחון את מידת היעילות של שקי החול כאמצעי מיגון, וכן את המשמעויות המיבצעיות הנובעות מהוספת שקי החול; ולהוציא הנחיות מפורטות ליחידות.
הדיווח על התיקון
ב-29.9.03 דיווח שר הביטחון למבקר המדינה כלהלן:
1) מביקורות בשטח עלה, שהלוחמים השתמשו באמצעי מיגון מאולתר - שקי חול, וביוני 2002 כבר הוצאה הוראה טכנית המגבילה את השימוש בשקי חול בהתאם לסוג הכלי;
2) הצורך בשקי חול נבחן במז"י, ונמצא, כי אין בהם צורך, וכי הם אינם תורמים למיגון. בהתאם לכך, וכן בהתאמה להוראות הטכניות של היחידה הטכנולוגית של אט"ל (להלן - היחט"ל), הוציא המינהל לבטיחות ולביקורת איכות של זרוע היבשה הוראות בטיחות בנושא;
באמת?? בגלל זה השתמשו וממשיכים להשתמש בזה? אולי בגלל שלמפקד נגמ"ש אין בכלל מיגון? איזה מין כסת"ח גרוע זה?
3) על מנת לאכוף הוראה זו בשטח, מז"י תבצע עד סוף שנת 2003 ביקורת, כמו כן ייבדק הנושא בביקורות שעורכת מחלקת בקרה ומעקב באמ"ץ;
4) איום הנ"ט בגזרה אינו חדש, ואינו קשור רק לאירועי "גאות ושפל". זה שנים שצה"ל מנסה למגן את הנגמ"שים;
זה לא רק הנ"ט שמדאיג, אלה גם הכדורים הנחמדים שפותחים כיווני אויר חדשים בגופו של החייל הלא ממוגן....
5) מז"י קידמה פיתוח של חלופת מיגון לבט"ש לנגמ"ש בהתאם לאישור סגן הרמטכ"ל. אפשרות המימוש תיקבע במסגרת הדיונים על התר"ש ולאחר שתתברר המסגרת התקציבית של מז"י.
במרס 2005 הודיע צה"ל, כי סוכם מו"מ עם התעשייה למיגון כמות מסוימת של כלים עד אמצע שנת 2006, אך טרם נחתם החוזה עקב איחוד של רפאל והתעשייה הצבאית לישראל בע"מ (תע"ש) לביצוע הפרויקט
מאז הקמת מז"י והיחט"ל והעברת הסמכויות בנושא ניהול תקציב משק המיגונים מאט"ל למז"י לא נוהל למעשה מלאי ערכות המיגון: לא נקבע מי הגורם האחראי לניהול מלאי ערכות המיגון ביחט"ל, ומז"י והיחט"ל לא קבעו את רמות המלאי הנדרשות להבטחת הפעילות השוטפת של כלי הרכב-קרב המשוריין (הרק"ם) הממוגנים בבט"ש ובחירום. ליקויים אלה נמשכו על פני למעלה משנתיים, ובכלל זה גם לאחר שגורמי מטה העוסקים בתחום המיגון וכן גורמי אחזקה שבו והתריעו
על הקשיים הקיימים בו, היוצרים אי-בהירות ביחס לגורם המנהל את המשק, וכפועל יוצא מכך גם לפערים הולכים וגדלים במלאי ערכות המיגון.
כי מיגון, ואירגון הם מילים מגונות.....
לדעת משרד מבקר המדינה, על מז"י לממש את האחריות שהוטלה עליה כ"בעל האחריות הכוללת" לניהול המלאי. כמו כן, על היחט"ל להשלים את עבודת המטה שתקבע את הגורם האחראי ביחט"ל לניהול המלאי, ולהסדיר את הנושא בנוהל סדור וברור.
הדיווח על התיקון
1) ב-29.9.03 דיווח שר הביטחון למבקר המדינה כלהלן:
(א) נקבעה חלוקת האחריות בין מז"י לבין אט"ל בנושא מלאי ערכות המיגון, וכל גוף קיבל החלטות לשיפור השליטה במלאי;
(ב) ההוראה המגדירה ומפרטת את חלוקת הסמכויות נמצאת בסבב חתימות אחרון, אך ראוי להדגיש, כי בחינת סד"כ היבשה, שעליה הוחלט לאחרונה, עלולה לעכב את הפרסום.
2) ב-25.7.04 דיווח הממונה על ענייני ביקורת המדינה במערכת הביטחון למשרד מבקר המדינה, כי התקיימה עבודת מטה לקידום ההוראה הדנה בחלוקת הסמכויות בין אט"ל לבין מז"י. בעקבותיה גובשה טיוטה עדכנית, שהופצה בתחילת יוני 2004 לסבב הערות נוסף של מז"י ואט"ל; מדובר בהוראה מורכבת, ולפיכך התהליך צפוי להתארך בשל מספר הסבבים הגדול, יחסית. מוערך, כי עד לסוף שנת 2004 יושלם התהליך.
במרס 2005 הודיע צה"ל, שהמועד המשוער לאישור ההוראה הינו המחצית הראשונה של שנת 2005.
והפנץ' ליין:
על פי דיווחי מערכת הביטחון, נעשתה פעולה לתיקון ליקויים שהעלתה הביקורת בדוח 54א. עם זאת, עולה מהדיווחים של מערכת הביטחון עצמה על מצב תיקון הליקויים, כי בחלק מהמקרים התהליכים לתיקון הליקויים התבצעו באיטיות או שלא מוצו עד תום. משרד מבקר המדינה ימשיך לעקוב אחר יישום פעולות התיקון, לרבות בביקורות מעקב בנושאים שייבחרו.
רבותי, 4 שנים של לחימה חלפו, אבל נראה לי כי עדיין שולחים חיילים, ובעיקר חיילי מילואים, למשימות ללא מיגון וציוד מתאים ונראה גם כי כל נושא הארגון ,ההצטיידות הם ביזנטיניים וסובלים מאיזה מסה קריטית של טמטום, אטימות וחוסר אכפתיות. אין דרך אחרת להגדיר את הטיפול של צה"ל בנושא. ראינו יותר מפעם אחת נציגים של צה"ל, ואף סגן שר הביטחון עצמו, זאב בוים, מוסרים נתונים שגויים (במודע או שלא) לועדת חוץ וביטחון, ונציגים אחרים, כולל שר הביטחון, נמנעים מהופעה בוועדה בעוסקה בנושאים אלה ודומים.
חסרה בושה למערכת, פשוט מאוד.
נערך לאחרונה ע"י ביטיס בתאריך 01-09-2005 בשעה 21:42.
|
|