לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 01-09-2005, 21:32
  G_Zhukov G_Zhukov אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 13.05.03
הודעות: 2,807
דו"ח מבקר המדינה בנוגע לצה"ל ומערכת הבטחון

איך הצבא שהצליח בהתנתקות נכשל בהרבה תחומים אחרים?
מאת עמוס הראל

הביצוע המוצלח של תוכנית ההתנתקות זיכה את צה"ל ביותר שבחים מכפי שקיבל זה שנים רבות. ההכנות הממושכות, התכנון הקפדני, היישום המדוקדק וכמוהם האחריות וההבלגה שהפגינו הכוחות בעת פינוי ההתנחלויות בגוש קטיף ובצפון השומרון - כולם עוררו התפעלות גדולה, הן בדעת הקהל והן בכלי התקשורת.

חלף בקושי שבוע מאז פונה אחרון המתנחלים ודו"ח מבקר המדינה, שפורסם אתמול, מציג תמונה אחרת לגמרי של מערכת הביטחון: רשלנות, חובבנות, זלזול, אפילו דיווחי שווא לרשויות הפיקוח המוסמכות. מי שמעיין בדו"ח 56א של המבקר, לא יכול שלא לשאול את עצמו שאלה אחת: הייתכן שמדובר באותו צבא, האחראי גם להתנתקות וגם לשרשרת המחדלים שמציג המבקר היוצא, השופט בדימוס אליעזר גולדברג?

גולדברג, האלוף (מיל') יעקב אור (האחראי במשרד המבקר על מערכת הביטחון) ואנשיהם חפרו בפינות האפלות של המערכת הצבאית. מה שגילו כנראה כבר לא צריך להפתיע בשלב זה איש, אבל עדיין מדאיג. פרק המעקב, שבו בוחן המבקר כיצד טופלו ליקויים שנחשפו בדו"חות קודמים שלו, מאלף. לפני שנתיים פירסם גולדברג דו"ח חריף במיוחד על המיגון האישי הנחות שמעניק צה"ל לחייליו. הלחימה בשטחים היתה אז בשיאה והממצאים עוררו תגובות קשות מצד לוחמים והוריהם. הצבא מיהר לשחרר מסרי הרגעה.

אבל כעת קובע המבקר, כי גם בדיווחים שהעביר מאז צה"ל לממשלה ולוועדות הכנסת נמצאו "פערים משמעותיים" לעומת המצב בפועל. בעוד שהצבא דיווח לכנסת כי ל-60% מהלוחמים בכל גדוד יש אפודי מגן נגד קליעים, אומר המבקר כי השיעור האמיתי עומד על 40%-25% בלבד. בנוסף, צה"ל לא רכש קסדות חדשות זה יותר משנתיים ואפודי מגן עדיין חסרים במפקדות החטיבות המרחביות בשטחים. בניגוד לדיווחי הצבא, לוחמות לא קיבלו אפודים מתאימים ואילו הבעיות במיגון ג'יפ ה"סופה" - כלי הרכב העיקרי המשמש את צה"ל בשטחים - טרם נפתרו. וכל זה מתרחש בתחום שאמור להיות אחד הראשונים בסדרי העדיפויות של הצבא: הבטחת הגנה הולמת לחיי חייליו.

אבל הבעיות שחושף המבקר אף נרחבות יותר. היחס המזלזל של הצבא לביקורת אינו מסתכם ביחסיו עם הכנסת והממשלה. בדיקת גולדברג בעניין מערך הביקורת הפנימית בצה"ל מגלה מהומה שלמה. הארגון הגדול במדינה מתעקש שלא להעסיק מבקר פנימי (למשטרה, לשב"כ ולמוסד דווקא יש), ואף שמאות אלפי ימי עבודה ומילואים מושקעים בצבא בביקורת פנימית - כל יחידה, אגף ופיקוד פועלים בנפרד.

כצפוי, חושף המבקר תופעות של בזבוז כספי נרחב והעדר פיקוח מתאים. הרצון להשלים במהירות את הקמת גדר ההפרדה הוביל לקליטה מזורזת של אמצעים טכנולוגיים במרחב התפר, ואלה הוכנסו לשימוש תוך עקיפת הנהלים הרגילים. התוצאה: התהליך היה יקר בהרבה מהמתוכנן, ארך זמן רב מהצפוי ובסופו של דבר התגלה כי חלק מהאמצעים אינם יעילים. גם פיקוד העורף, מתוך רצון לזרז את שיפור אמצעי המגן להתנחלויות בשטחים, קלט מערכת אבטחה טכנולוגית תוך התעלמות מחוק חובת המכרזים ובניגוד גמור לכללי המינהל התקין. צה"ל הוסיף לשבץ להגנה על ההתנחלויות חיילים חסרי ניסיון והכשרה קרבית, בניגוד להבטחותיו וחרף אזהרות חוזרות ונשנות של החיילים עצמם כי אינם מתאימים למשימה.

המינהל האזרחי בשטחים, אותו "חור שחור" של הכיבוש, ממשיך לספק שערוריות. המבקר מאושש את מסקנות הדו"ח של עו"ד טליה ששון בפרשת המאחזים, אך גולדברג גם חושף שורת תרגילים שבהם משתמש המינהל לצורך הפקעת אדמות מפלשתינאים. מאלף במיוחד סיפורה של תחנת דלק בדרום הגדה, בבעלותו של בכיר לשעבר במינהל, שתפחה לה לכדי ממלכה קטנה -בלי שקיבלה אישורים מתאימים ובלי שהמינהל נקף אצבע נגד החריגות.

וישנו גם הסיפור הבלתי ייאמן על סף הגיוס: יצחק רבין, אז שר הביטחון, קבע ב-93' כי צה"ל רשאי שלא לגייס 2.7% מהמיועדים לשירות בכל מחזור בנימוק של אי עמידה בתנאי הגיוס. קציני אכ"א, על דעת עצמם, העלו את הסף ל-4% (וכמעט שהכפילו בכך את מקבלי הפטור משירות) מבלי לטרוח לבקש אישור משר הביטחון או מהמטכ"ל.

איך כל זה מסתדר עם איכות הביצוע של ההתנתקות? זה עדיין אותו צבא, אלא שההתנתקות שיקפה מאמץ ממוקד ומוגבל בזמן, גם אם רחב בהיקפו ובהשלכותיו. כשמדובר בתפקוד יומיומי שוטף, במשימות הרחוקות מתשומת הלב הציבורית, טיב הפיקוח הפנימי והדרישות שמציב צה"ל לאנשיו נמוכים בהרבה. במשרד המבקר אמנם אומרים שמצבו של צה"ל (בהיבטים כמו איכות הניהול, ניגוד אינטרסים ושחיתות) פחות גרוע מזה של משרדי הממשלה או הרשויות המקומיות - ועדיין, קשה מאוד להסתפק בנחמה הקטנה הזו. כשעוסקים בארגון בן 57, שהמדינה השקיעה בו יותר תקציבים מבכל גוף אחר, משלמי המסים רשאים, אפילו צריכים, לדרוש תוצאות טובות בהרבה.

עמוס הראל
http://www.haaretz.co.il/hasite/pag...SubContrassID=0

כתבות נילוות בנושא דו"ח המבקר:


הצבא מדווח על שיפור המיגון אך בשטח המצב שונה
מhttp://www.haaretz.co.il/hasite/pag...SubContrassID=0

חלקי חילוף למטוסים זרוקים בחצר
http://www.haaretz.co.il/hasite/pag...SubContrassID=0


הקבלנים האזרחיים עצמאיים בשטח
http://www.haaretz.co.il/hasite/pag...SubContrassID=0

לא מתאים לגדר? לא נורא
http://www.haaretz.co.il/hasite/pag...SubContrassID=0

בצה"ל לא מבחינים בין ביקורת לבקרה
http://www.haaretz.co.il/hasite/pag...SubContrassID=0

גן עדן למפירי חוק
http://www.haaretz.co.il/hasite/pag...SubContrassID=0

ליקויים בכל הנדבכים בהגנת היישובים ביו"ש
http://www.haaretz.co.il/hasite/pag...SubContrassID=0

הסיווג הביטחוני ליברלי מדי
http://www.haaretz.co.il/hasite/pag...SubContrassID=0

נערך לאחרונה ע"י G_Zhukov בתאריך 01-09-2005 בשעה 21:42.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #2  
ישן 01-09-2005, 21:35
צלמית המשתמש של ביטיס
  ביטיס ביטיס אינו מחובר  
מומחה ללוחמת חי"ר, סיור וצליפה
 
חבר מתאריך: 06.12.04
הודעות: 21,060
דו"ח מבקר המדינה ממש לא מחמיא לצה"ל
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי G_Zhukov שמתחילה ב "דו"ח מבקר המדינה בנוגע לצה"ל ומערכת הבטחון"

תקציר

מיגון אישי ומיגון כלי רכב הם מרכיבים חיוניים במכלול האמצעים להגנה על חייהם של אנשי כוחות הביטחון. אמצעי המיגון כוללים, בין היתר, ערכת מיגון אישי, הכוללת בעיקר אפוד מגן וקסדת מגן, ומיגון כלי רכב לסוגיהם. בספטמבר 2003 פרסם מבקר המדינה דוח בנושא היבטים במיגון אישי ובמיגון כלי רכב (להלן - הביקורת הקודמת). בנובמבר 2003 קיבלה הממשלה החלטה הנוגעת לדוח (להלן - החלטת הממשלה), ולפיה רשמה את הודעת צה"ל, כי הכין תכנית להשלמת הפערים באמצעי המיגון האישי בהתאם לצרכים המיבצעיים - התכנית נמצאת בשלבי מימוש, וכוללת נהלים מעודכנים לגבי השימוש באפודים וההקפדה על אכיפתם; וכי השלים הכנת תכנית רב-שנתית לפיתוח כלי רכב ממוגני ירי, במגמה לשפר את מיגונם, להקטין את עלויות הייצור ולצמצם בעלויות האחזקה.

משרד מבקר המדינה ערך בחודשים אוקטובר עד דצמבר 2004 ביקורת מעקב אחר תיקון הליקויים העיקריים שהועלו בביקורת הקודמת, וכן בחן את יישום החלטת הממשלה. הביקורת נערכה בצה"ל - במפקדת הזרוע לבניין הכוח ביבשה (להלן - מז"י), ביחידה הטכנולוגית (להלן - יחט"ל) וביחידת הניסויים (להלן - נס"א) שבאגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה שבמטכ"ל (להלן - אט"ל), באגף המיבצעים במטכ"ל (להלן - אמ"ץ), בפיקוד הדרום (להלן - פד"ם) ובפיקוד המרכז (להלן - פקמ"ז).

נמצאו פערים משמעותיים בין המצב בפועל, על פי ממצאי ביקורת המעקב, לבין הדיווחים על תיקון הליקויים כפי שהועברו למבקר המדינה בדיווח משרד הביטחון מיולי 2004 לדוח 54א בנושא המעקב אחר תיקון הליקויים; ב"הערות ראש הממשלה" ממאי ומאוקטובר 2004 לדוחות השנתיים 54ב ו-55א של מבקר המדינה; ובהסברי צה"ל שנמסרו בכנסת לוועדת המשנה לענייני צה"ל ומערכת המודיעין של הוועדה לענייני ביקורת המדינה (להלן - ועדת המשנה) בנובמבר 2003, ולוועדה לענייני ביקורת המדינה באוקטובר 2004.

כלומר משהו (במקרה הטוב) ייפה את המציאות על מנת לא לכסת"ח את הצבא....

מיגון אישי

אפודי מגן נגד קליעים:

(1) במצאי אפודי המגן נגד קליעים, אשר מספקים את רמת המיגון הנדרשת, היה חוסר של 13% מול יעד התקינה לאפודים שקבע צה"ל (סגן הרמטכ"ל) באוקטובר 2002.

שהיעד עצמו מדבר על כך שרק ל-60% מהכוח יהיה מיגון. טוב למצב רגיל, אבל מה קורה בהקפצה שכמעט 80% מהכוח יכול לצאת את הבסיס?

2) לא נערך ניתוח מלא של הצורך הכלל-צה"לי באפודי מגן נגד קליעים, אשר ממנו נגזר תקן האפודים הנדרש לצה"ל. יתר על כן, מן המסמכים של מז"י עולה, כי תקן האפודים נגד קליעים מסוג א', שהינו האפוד המקנה את המיגון הטוב ביותר כיום בצה"ל, נקבע בהתאם לכמות האפודים שברשות צה"ל ובהתאם להצטיידות באפודים נוספים מסוג זה (במועד סיום הביקורת, דצמבר 2004, כ-40% ממצאי האפודים הצה"לי היו מסוג א' וכ-34% מסוג שני, שלגביו החליט צה"ל, כי הוא נחות מבחינת המענה לדרישת הנדסת אנוש), ולא על פי ניתוח מלא של הצרכים הכלל-צה"ליים והפעילויות המיבצעיות היחידתיות, שמהם אמור להיגזר התקן הנדרש לכל יחידה. במצב דברים זה אין בהכרח קשר בין תקן האפודים לבין הצורך האמיתי של כל יחידה באפודי מגן בהתאם למשימותיה המיבצעיות.
(3) במרבית החטיבות המרחביות (להלן - חטמ"רים), אשר חיילי המילואים הלוחמים באזור יהודה והשומרון (איו"ש) ובאזור חבל עזה (להלן - אזח"ע) משרתים בעיקר במסגרתן, הייתה קיימת כמות מועטה של אפודים מסוג א' בכל חטמ"ר, ואילו שאר האפודים הם מהדגם השני ומדגם נוסף.

צריך לומר עוד? מילואים = בשר תותחים. הזלזול זועק לשמיים - אין בושה, בכלל!

4) נציג צה"ל מסר בישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת באוקטובר 2004, כי בכל גדוד יש ל-60% מהלוחמים אפוד נגד קליעים. ממסמכי צה"ל עלה, כי בנובמבר 2004, במספר גדודים סדירים היו מצויים אפודים במספר פחות מזה שהוצהר עליו. יתר על כן, בחלק מגדודים אלה נמצאו אפודים בשיעור של 25% עד 40% ממספר הלוחמים בלבד.
מיגון ללוחמות - נכון למועד סיום הביקורת, דצמבר 2004, חיילות לוחמות בגזרת אוגדה מרחבית אזח"ע לא צוידו על ידיה באפודים מסוג א', כפי שמסר צה"ל בוועדת המשנה בכנסת בנובמבר 2003, אלא באפודים מדגם אחר, אשר הינם כבדים יותר ואינם מותאמים לצורכיהן.

Liar liar, pants on fire

ניהול ושימור משק אמצעי המיגון - צה"ל קבע תקן של אפודים נגד קליעים לגדודים הסדירים וליחידות מיוחדות, אולם לא ביצע תקינה לפעילות המיבצעית בשטחי העימות המזוין המבוצעת בידי גדודי המילואים ולחיילים שבחטמ"רים; צה"ל טרם ערך בקרב חייליו פעולות הדרכה להטמעת נושא בדיקת התקינות של לוחות המיגון באפודים נגד קליעים; וכן טרם יושם הליך לאיסוף אמצעי מיגון שנפגעו, לשם קיום תחקירים והפקת לקחים לשיפור האפודים במידת הצורך. כמו כן, עד למועד סיום הביקורת (דצמבר 2004), טרם פורסמה הוראת קבע להסדרת חלוקת הסמכות, האחריות ויחסי הגומלין בין מז"י לאט"ל, כפי שהתחייב צה"ל בתשובותיו למשרד מבקר המדינה בביקורת הקודמת, וכפי שמסר שיעשה לוועדת המשנה בכנסת בנובמבר 2003.

אפודי מגן נגד רסיסים - בתקופה שחלפה ממועד הביקורת הקודמת לא הכין צה"ל תכנית לחידוש משק האפודים נגד רסיסים. צה"ל מסר בתגובתו לממצאי ביקורת המעקב, כי לאחר סיום הביקורת צומצמו התקנים, כך שלא קיים מחסור במצאי לעומת הצרכים. אולם, מנתוני צה"ל עולה, כי עדיין קיימים פערי איכות בין האפודים השונים נגד רסיסים, וצה"ל לא הקצה תקציב להחלפת האפודים נגד רסיסים מהאיכות הנחותה.

קסדות - צה"ל לא ביצע כל רכש של קסדות מאז פרסום ממצאי הביקורת הקודמת. זאת בניגוד לעולה מתשובת צה"ל מיוני 2003 לדוח הביקורת הקודמת לעניין רכש מתוכנן של קסדות. צה"ל מסר בתגובתו לממצאי ביקורת המעקב, כי עדכן את התקנים בהתאם לשינויים בסד"כ בפברואר 2005, לאחר סיום הביקורת. נמצא, כי עדיין קיימים פערי איכות בין הקסדות השונות שבשימוש צה"ל.

מילואים = בשר תותחים אמרנו?

קיים פער ניכר בין המצאי לבין הצורך המיבצעי שהגדיר אגף המיבצעים במטכ"ל בכלי הרכב הממוגנים המשמשים לתעסוקה מיבצעית (להלן - תע"ם), בדומה לפער שנמצא בביקורת הקודמת. אם לא תבוצע הצטיידות נוספת, הפער בין המצאי לצרכים במשק זה צפוי לגדול בשנים הקרובות, עקב בלאי וגריטת כלי רכב ישנים, כמעט עד לחיסולו המלא של המצאי בתת-משק זה בשנת 2009. נמצא, כי צה"ל מתכנן לרכוש כלי רכב ממוגנים נוספים בשנים הקרובות, אולם עקב גריטת כלי רכב ממוגנים מיושנים בכמות העולה על זו העתידה להירכש, לא יהיה גידול בכמות כלי הרכב הממוגנים המשמשים לתע"ם.

צה"ל לא הכין תכנית ארוכת-טווח לפיתוח כלי רכב ממוגנים, אשר הייתה מאפשרת לייעל את תהליך מיגון כלי הרכב, להקטין את עלויות הייצור והאחזקה, ולצמצם את הפער בין הצרכים למצאי כלי הרכב הממוגנים.

שרידות:
בביקורת הקודמת עלה, כי מיגון ג'יפ ה"סופה" אינו מלא והוא מתחת לסטנדרד הסביר לדעת ענף מיגון ביחט"ל. משלא פותח ג'יפ עתידי חלופי לג'יפ ה"סופה", ממשיך תת-משק ג'יפי הסיור הממוגנים להתבסס רובו ככולו על ג'יפי ה"סופה". זאת, למרות חסרונותיו בתחום המיגון ובתחום יכולת נשיאת לוחמים. כמו כן, עד למועד סיום הביקורת (דצמבר 2004), צה"ל עדיין לא השלים פריטי מיגון.

לתשומת לבכם רבותי - מי שעושה מילואים.

ג'יפ עתידי:

)1) עד למועד סיום הביקורת (דצמבר 2004), טרם קיבל צה"ל החלטה על הג'יפ העתידי אשר יחליף את מערך ג'יפ הסיור הממוגן, וממילא טרם החלה ההצטיידות בו. נוכח העובדה, שצה"ל טרם קיבל החלטה בדבר הג'יפ העתידי, והעובדה, שתהליך פיתוחו טרם החל, הרי שבעתיד הקרוב לא צפוי שינוי בתמונת המיגון בג'יפים של כוחות צה"ל בעימות.

)2) צה"ל עדיין לא גיבש תכנית רב-שנתית לפיתוח ולהצטיידות בכלי רכב בתחום ג'יפי הסיור הממוגנים ובתחום כלי הרכב המינהלתיים, והוא עדיין רוכש כלי רכב כפתרונות לטווח הקצר, בלא שהסתיימה עבודת מטה להצטיידות ארוכת טווח.

ליקוי ד'

מאז פרוץ אירועי "גאות ושפל", שבעקבותיהם החלו היחידות ביוזמות עצמאיות של מיגון מאולתר של נגמ"שים באמצעות שקי חול, ועד להוצאת ההוראה הטכנית המנחה על מגבלות בהעמסת שקי חול והפצתה ליחידות, חלפה שנה וחצי; זאת ועוד, מפקדת קצין החי"ר והצנחנים הראשי לא הכינה הוראה אג"מית בנושא לדרגים הלוחמים.

הנקרא בשפת העם: הנגמחול
לדעת משרד מבקר המדינה, מעבר להיבטים הבטיחותיים הנוגעים למספר שקי החול המועמסים על הנגמ"שים, על מז"י לבחון את מידת היעילות של שקי החול כאמצעי מיגון, וכן את המשמעויות המיבצעיות הנובעות מהוספת שקי החול; ולהוציא הנחיות מפורטות ליחידות.



הדיווח על התיקון

ב-29.9.03 דיווח שר הביטחון למבקר המדינה כלהלן:

1) מביקורות בשטח עלה, שהלוחמים השתמשו באמצעי מיגון מאולתר - שקי חול, וביוני 2002 כבר הוצאה הוראה טכנית המגבילה את השימוש בשקי חול בהתאם לסוג הכלי;

2) הצורך בשקי חול נבחן במז"י, ונמצא, כי אין בהם צורך, וכי הם אינם תורמים למיגון. בהתאם לכך, וכן בהתאמה להוראות הטכניות של היחידה הטכנולוגית של אט"ל (להלן - היחט"ל), הוציא המינהל לבטיחות ולביקורת איכות של זרוע היבשה הוראות בטיחות בנושא;

באמת?? בגלל זה השתמשו וממשיכים להשתמש בזה? אולי בגלל שלמפקד נגמ"ש אין בכלל מיגון? איזה מין כסת"ח גרוע זה?
3) על מנת לאכוף הוראה זו בשטח, מז"י תבצע עד סוף שנת 2003 ביקורת, כמו כן ייבדק הנושא בביקורות שעורכת מחלקת בקרה ומעקב באמ"ץ;

4) איום הנ"ט בגזרה אינו חדש, ואינו קשור רק לאירועי "גאות ושפל". זה שנים שצה"ל מנסה למגן את הנגמ"שים;

זה לא רק הנ"ט שמדאיג, אלה גם הכדורים הנחמדים שפותחים כיווני אויר חדשים בגופו של החייל הלא ממוגן....
5) מז"י קידמה פיתוח של חלופת מיגון לבט"ש לנגמ"ש בהתאם לאישור סגן הרמטכ"ל. אפשרות המימוש תיקבע במסגרת הדיונים על התר"ש ולאחר שתתברר המסגרת התקציבית של מז"י.



במרס 2005 הודיע צה"ל, כי סוכם מו"מ עם התעשייה למיגון כמות מסוימת של כלים עד אמצע שנת 2006, אך טרם נחתם החוזה עקב איחוד של רפאל והתעשייה הצבאית לישראל בע"מ (תע"ש) לביצוע הפרויקט

מאז הקמת מז"י והיחט"ל והעברת הסמכויות בנושא ניהול תקציב משק המיגונים מאט"ל למז"י לא נוהל למעשה מלאי ערכות המיגון: לא נקבע מי הגורם האחראי לניהול מלאי ערכות המיגון ביחט"ל, ומז"י והיחט"ל לא קבעו את רמות המלאי הנדרשות להבטחת הפעילות השוטפת של כלי הרכב-קרב המשוריין (הרק"ם) הממוגנים בבט"ש ובחירום. ליקויים אלה נמשכו על פני למעלה משנתיים, ובכלל זה גם לאחר שגורמי מטה העוסקים בתחום המיגון וכן גורמי אחזקה שבו והתריעו
על הקשיים הקיימים בו, היוצרים אי-בהירות ביחס לגורם המנהל את המשק, וכפועל יוצא מכך גם לפערים הולכים וגדלים במלאי ערכות המיגון.

כי מיגון, ואירגון הם מילים מגונות.....
לדעת משרד מבקר המדינה, על מז"י לממש את האחריות שהוטלה עליה כ"בעל האחריות הכוללת" לניהול המלאי. כמו כן, על היחט"ל להשלים את עבודת המטה שתקבע את הגורם האחראי ביחט"ל לניהול המלאי, ולהסדיר את הנושא בנוהל סדור וברור.



הדיווח על התיקון

1) ב-29.9.03 דיווח שר הביטחון למבקר המדינה כלהלן:

(א) נקבעה חלוקת האחריות בין מז"י לבין אט"ל בנושא מלאי ערכות המיגון, וכל גוף קיבל החלטות לשיפור השליטה במלאי;

(ב) ההוראה המגדירה ומפרטת את חלוקת הסמכויות נמצאת בסבב חתימות אחרון, אך ראוי להדגיש, כי בחינת סד"כ היבשה, שעליה הוחלט לאחרונה, עלולה לעכב את הפרסום.

2) ב-25.7.04 דיווח הממונה על ענייני ביקורת המדינה במערכת הביטחון למשרד מבקר המדינה, כי התקיימה עבודת מטה לקידום ההוראה הדנה בחלוקת הסמכויות בין אט"ל לבין מז"י. בעקבותיה גובשה טיוטה עדכנית, שהופצה בתחילת יוני 2004 לסבב הערות נוסף של מז"י ואט"ל; מדובר בהוראה מורכבת, ולפיכך התהליך צפוי להתארך בשל מספר הסבבים הגדול, יחסית. מוערך, כי עד לסוף שנת 2004 יושלם התהליך.



במרס 2005 הודיע צה"ל, שהמועד המשוער לאישור ההוראה הינו המחצית הראשונה של שנת 2005.

והפנץ' ליין:
על פי דיווחי מערכת הביטחון, נעשתה פעולה לתיקון ליקויים שהעלתה הביקורת בדוח 54א. עם זאת, עולה מהדיווחים של מערכת הביטחון עצמה על מצב תיקון הליקויים, כי בחלק מהמקרים התהליכים לתיקון הליקויים התבצעו באיטיות או שלא מוצו עד תום. משרד מבקר המדינה ימשיך לעקוב אחר יישום פעולות התיקון, לרבות בביקורות מעקב בנושאים שייבחרו.




רבותי, 4 שנים של לחימה חלפו, אבל נראה לי כי עדיין שולחים חיילים, ובעיקר חיילי מילואים, למשימות ללא מיגון וציוד מתאים ונראה גם כי כל נושא הארגון ,ההצטיידות הם ביזנטיניים וסובלים מאיזה מסה קריטית של טמטום, אטימות וחוסר אכפתיות. אין דרך אחרת להגדיר את הטיפול של צה"ל בנושא. ראינו יותר מפעם אחת נציגים של צה"ל, ואף סגן שר הביטחון עצמו, זאב בוים, מוסרים נתונים שגויים (במודע או שלא) לועדת חוץ וביטחון, ונציגים אחרים, כולל שר הביטחון, נמנעים מהופעה בוועדה בעוסקה בנושאים אלה ודומים.

חסרה בושה למערכת, פשוט מאוד.





נערך לאחרונה ע"י ביטיס בתאריך 01-09-2005 בשעה 21:42.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #4  
ישן 11-10-2005, 23:35
צלמית המשתמש של ביטיס
  ביטיס ביטיס אינו מחובר  
מומחה ללוחמת חי"ר, סיור וצליפה
 
חבר מתאריך: 06.12.04
הודעות: 21,060
"לא התכוונתי לשקר....,
בתגובה להודעה מספר 3 שנכתבה על ידי ביטיס שמתחילה ב "מספיק חשוב לדעתי, בשביל שעוד כמה יקראו..."

אמינות מערכת הביטחון:

מתוך אתר "הקשב!"

ממצאי מבקר המדינה: החיילים לא ממוגנים: צה"ל התעלם ולא דיווח אמת...! (18/9/2005)
בדוח מבקר המדינה שהוגש ביום 31.8.05 ביקורת קשה על צה"ל בשל אי תיקון ליקויים העולים מממצאי המבקר מזה שנתיים בנושא מיגון החיילים. כן נשמעה מפי המבקר החדש ביקורת נוקבת על כך שצה"ל לא מסר פרטים נכונים למוסד המבקר וכפי שיסתבר, כך גם לוועדה לביקורת המדינה של הכנסת.

"פורום החפ"שים" יזמו דיונים בכנסת בעזרת ח"כ כבל וחברי ועדת ביקורת המדינה ויחד עם צוות אתר "הקשב" יזמו המעקב במשך שנתיים אחרי הנושא והובילו אל הביקורת ואל הממצאים של המבקר על צה"ל כפי שאלה פורסמו זה עתה. כפי שיפורט בהמשך, "פורום החפ"שים" השתתפו בדיונים בועדת הכנסת והעבירו ביקורתם ועמדתנו המשותפת בדבר הסכנה לחיי החיילים בתחום המיגון האישי בצה"ל, מצב אשר כבר גבה קרבנות. חיילי מילואים העידו בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת והתעמתו עם הנתונים שצה"ל מסר (עוד על פעילות הפורום). התברר כי גם המבקר העיר על ה"פערים" בין מה שנציגי צה"ל בכירים מסרו לבין העובדות. (לחץ לקרוא הפרטים שהובאו באתר) (לממצאי הדוח לשנת 2002)


בימים אלה אנו יחד עם "פורום החפ"שים" שוקלים לפנות ליועץ המשפטי לממשלה ולמבקר המדינה לדרוש כי יורו על פתיחת חקירה פלילית כנגד גורמי צה"ל המעורבים בחשד לכאורה שמסרו נתונים לא אמיתיים לרשויות המדינה בנושא תיקון הליקויים (להלן רק אחת הדוגמאות להתייחסות צה"ל ). עוד פרטים ותמצית הממצאים ...

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.ynet.co.il/PicServer2/01082004/620210/DSCF6051_a.jpg]
תגובת דוברת צה"ל לפניית "הקשב" בחודש מרץ 2004 : (לחץ לעיון בתגובה)
תגובת דוברת צה"ל לפירסום הממצאים של הדוח האחרון לאתר "ynet" מיום 31.8.05 : (לחץ לעיון בתגובה)

ותחילה - ציטוט תמציתי מממצאי דוח הביקורת האחרון (הדוח הגלוי):

"...מיגון אישי ומיגון כלי רכב הם מרכיבים חיוניים במכלול האמצעים להגנה על חייהם של אנשי כוחות הביטחון. אמצעי המיגון כוללים, בין היתר, ערכת מיגון אישי, הכוללת בעיקר אפוד מגן וקסדת מגן, ומיגון כלי רכב לסוגיהם. בספטמבר 2003 פרסם מבקר המדינה דוח בנושא היבטים במיגון אישי ובמיגון כלי רכב (להלן - הביקורת הקודמת). בנובמבר 2003 קיבלה הממשלה החלטה הנוגעת לדוח (להלן - החלטת הממשלה), ולפיה רשמה את הודעת צה"ל, כי הכין תכנית להשלמת הפערים באמצעי המיגון האישי בהתאם לצרכים המיבצעיים - התכנית נמצאת בשלבי מימוש, וכוללת נהלים מעודכנים לגבי השימוש באפודים וההקפדה על אכיפתם; וכי השלים הכנת תכנית רב-שנתית לפיתוח כלי רכב ממוגני ירי, במגמה לשפר את מיגונם, להקטין את עלויות הייצור ולצמצם בעלויות האחזקה.

משרד מבקר המדינה ערך בחודשים אוקטובר עד דצמבר 2004 ביקורת מעקב אחר תיקון הליקויים העיקריים שהועלו בביקורת הקודמת, וכן בחן את יישום החלטת הממשלה. הביקורת נערכה בצה"ל - במפקדת הזרוע לבניין הכוח ביבשה (להלן - מז"י), ביחידה הטכנולוגית (להלן - יחט"ל) וביחידת הניסויים (להלן - נס"א) שבאגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה שבמטכ"ל (להלן - אט"ל), באגף המיבצעים במטכ"ל (להלן - אמ"ץ), בפיקוד הדרום (להלן - פד"ם) ובפיקוד המרכז (להלן - פקמ"ז).

נמצאו פערים משמעותיים בין המצב בפועל, על פי ממצאי ביקורת המעקב, לבין הדיווחים על תיקון הליקויים כפי שהועברו למבקר המדינה בדיווח משרד הביטחון מיולי 2004 לדוח 54א בנושא המעקב אחר תיקון הליקויים; ב"הערות ראש הממשלה" ממאי ומאוקטובר 2004 לדוחות השנתיים 54ב ו-55א של מבקר המדינה; ובהסברי צה"ל שנמסרו בכנסת לוועדת המשנה לענייני צה"ל ומערכת המודיעין של הוועדה לענייני ביקורת המדינה (להלן - ועדת המשנה) בנובמבר 2003, ולוועדה לענייני ביקורת המדינה באוקטובר 2004.

הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, בהתייעצות עם מבקר המדינה, החליטה שלא להניח פרק זה במלואו על שולחן הכנסת, ולפרסם רק את תקציר הפרק ואת הסיכום שלו, לשם שמירה על ביטחון המדינה, בהתאם לסעיף 17 לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב]. "

ועוד נאמר :

" ...במרבית החטיבות המרחביות (להלן - חטמ"רים), אשר חיילי המילואים הלוחמים באזור יהודה והשומרון (איו"ש) ובאזור חבל עזה (להלן - אזח"ע) משרתים בעיקר במסגרתן, הייתה קיימת כמות מועטה של אפודים מסוג א' בכל חטמ"ר, ואילו שאר האפודים הם מהדגם השני ומדגם נוסף.

נציג צה"ל מסר בישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת באוקטובר 2004, כי בכל גדוד יש ל-60% מהלוחמים אפוד נגד קליעים. ממסמכי צה"ל עלה, כי בנובמבר 2004, במספר גדודים סדירים היו מצויים אפודים במספר פחות מזה שהוצהר עליו. יתר על כן, בחלק מגדודים אלה נמצאו אפודים בשיעור של 25% עד 40% ממספר הלוחמים בלבד.

מיגון ללוחמות - נכון למועד סיום הביקורת, דצמבר 2004, חיילות לוחמות בגזרת אוגדה מרחבית אזח"ע לא צוידו על ידיה באפודים מסוג א', כפי שמסר צה"ל בוועדת המשנה בכנסת בנובמבר 2003, אלא באפודים מדגם אחר, אשר הינם כבדים יותר ואינם מותאמים לצורכיהן. "

"אפודי מגן נגד רסיסים - בתקופה שחלפה ממועד הביקורת הקודמת לא הכין צה"ל תכנית לחידוש משק האפודים נגד רסיסים. צה"ל מסר בתגובתו לממצאי ביקורת המעקב, כי לאחר סיום הביקורת צומצמו התקנים, כך שלא קיים מחסור במצאי לעומת הצרכים. אולם, מנתוני צה"ל עולה, כי עדיין קיימים פערי איכות בין האפודים השונים נגד רסיסים, וצה"ל לא הקצה תקציב להחלפת האפודים נגד רסיסים מהאיכות הנחותה.

קסדות - צה"ל לא ביצע כל רכש של קסדות מאז פרסום ממצאי הביקורת הקודמת. זאת בניגוד לעולה מתשובת צה"ל מיוני 2003 לדוח הביקורת הקודמת לעניין רכש מתוכנן של קסדות. צה"ל מסר בתגובתו לממצאי ביקורת המעקב, כי עדכן את התקנים בהתאם לשינויים בסד"כ בפברואר 2005, לאחר סיום הביקורת. נמצא, כי עדיין קיימים פערי איכות בין הקסדות השונות שבשימוש צה"ל... "
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 20:57

הדף נוצר ב 0.07 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר