תחשבו לונדון בתל אביב
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.tam.co.il/30_9_2005/images/io.gif]
כל קווי האוטובוס ישתנו וניתן יהיה לזהותם לפי צבעים
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.tam.co.il/30_9_2005/images/io.gif]
קווים בכתום - נסיעה בתוך העיר
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.tam.co.il/30_9_2005/images/io.gif]
אדום - קווים לערים הסמוכות ולדרכים הראשיות בעיר
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.tam.co.il/30_9_2005/images/io.gif]
כחול - תחבורה לערים רחוקות יותר
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.tam.co.il/30_9_2005/images/io.gif]
ירוק - אוטובוסים יעצרו רק בתחנה המרכזית וברכבת
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.tam.co.il/30_9_2005/images/io.gif]
היישום המשוער: 2006
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.tam.co.il/30_9_2005/images/io.gif]
מפתח דרכים
מאת: אבישג בדש- זברו
מערכת התחבורה של תל אביב תזכיר בקרוב את האנדרגראונד בלונדון. לא, לא יהיו כאן רכבות תחתיות, אבל קווי אוטובוס בצבעים שונים ייסעו ברחובות ולפיהם נדע אם מדובר בקו שהגיע מחוץ לעיר או בקו הנוסע רק בין השכונות. רבים ממספרי הקווים אליהם התרגלו הנוסעים עד היום ומסלולי הנסיעה יעברו מהפך. מעתה יתרגלו הנוסעים לזהות את נתיבי התנועה שלהם על פי מספרי קווים חדשים וכאמור, על פי צבע האוטובוס.
את תוכנית הקווים החדשה יזם משרד התחבורה במטרה להקל על הפקקים והצפיפות בכבישים. במשרד מבטיחים כי הניכור, ההתעלמות, הקשיים והעומסים יהיו נחלת העבר של אלפי המבקרים בתל אביב, מאחר שזמני ההמתנה בתחנות האוטובוס יופחת בכ-15 עד 25 אחוז. התוכנית אמורה להתבצע במהלך שנת 2006.
על התוכנית יהיה מופקד מינהל התחבורה הציבורית בחברת נתיבי איילון, והשינוי יתבטא בכל קווי האוטובוסים של החברות דן, אגד וקווים.
זמני המתנה קצרים
מערכת הקווים בנויה מרשת קווים ראשית ורשת קווים מקומית. הרשת הראשית מתייחסת לאוטובוסים המגיעים מערים המקיפות את תל אביב ונכנסים לתוכה. הרשת המקומית הינה תל אביבית, החוצה גם את הרחובות הקטנים ומחברת גם בין הקווים של הרשת הראשית. ואלה הצבעים:
הקווים הכתומים - מעין קווי אוטובוס שכונתיים שיעברו בכל שכונות העיר בדרום ובצפון. הקווים הכתומים יהיו בעלי הכיסוי הנרחב ביותר ויהוו קשר גם בין הקווים של הרשת הראשית. במסלולים אלה ייסעו מיניבוסים, וזמני ההמתנה בתחנות ההסעה יהיו בסביבות 7.5 דקות. כל המיניבוסים יהיו נגישים לנכים ובעלי רצפה נמוכה.
הקווים האדומים - קווי הגוש המרכזי המחבר בין תל אביב לערים המקיפות אותה מקרוב כגון בני ברק, רמת גן, גבעתיים, חולון ובת ים וכמובן גם יפו. בקווים אלה נוסעים תושבים רבים ובהם ניתן יהיה לנסוע בתוך הערים שמסביב ולהיכנס לתוך הדרכים הראשיות של תל אביב. מי שירצה להיכנס לתוך הרחובות הקטנים יעלה על אחד האוטובוסים הכתומים. מאחר שתדירות השימוש בקווים אלה היא גדולה, זמני ההמתנה בתחנות יהיו בין 3 ל-7.5 דקות.
הקווים הכחולים - הקווים המטרופוליטניים הינם קווי שירות המקיפים אזור נרחב יותר מהקווים האדומים. גבולות הגזרה של קווים אלה יהיו נתניה בצפון, מודיעין במזרח ואשדוד בדרום. האוטובוסים ייכנסו לתוך תל אביב כמו הקווים האדומים ויעברו ברחובות הראשיים.
הקווים הירוקים - אוטובוסים שיגיעו לתל אביב ממקומות מרוחקים כגון ירושלים, אשקלון, קרית שמונה ועוד. קווים אלה לא ייכנסו לתוך תל אביב אלא יעצרו בתחנה המרכזית או בתחנת הרכבת בארלוזורוב.
התמצאות קלה יותר
במשרד התחבורה ובנתיבי איילון מסבירים כי מטרתה העיקרית של התוכנית היא לצמצם את מספר הקווים, לפשט את המערכת התחבורתית, ליצור סימטריה בין כיווני הנסיעה ולגרום לשימוש יעיל יותר בדרכים המרכזיות. השימוש באוטובוסים יהיה נגיש וקל יותר להתמצאות. השיפור בזמינות האוטובוסים ובכיסוי השטח יקל משמעותית על נגישות הנוסעים למקומות העבודה.
אם התוכנית אכן תתברר ככזו יעילה, הרי שתלונות הצרכנים על רמת שירות ואמינות נמוכות יחסית, זמני נסיעה ארוכים, ריבוי הקווים והחלופות ייעלמו כמעט לחלוטין.
לטענת משרד התחבורה, שירות הקווים החדש לא יועיל רק לנוסעים, אלא הוא גם בעל מודעות גבוהה יותר לנושא איכות הסביבה. לדברי מתכנני השירות החדש, המערכת החדשה אמורה לצמצם את חשיפת האוכלוסיה למטרדים סביבתיים כגון רעש וזיהום אוויר. לדוגמה, ברחוב אלנבי, המשופע בתחנות המתנה לאטובוסים, יהיו בעתיד פחות תחנות בגלל צמצום קווי אוטובוס העוברים באותו מסלול בדיוק.
"כדי להכין את המערכת החדשה נכנסנו לאוטובוסים רבים וחילקנו לנוסעים שאלונים כדי ללמוד על צורכי האוכלוסיה", מספרת ראש מינהל תחבורה ציבורית בנתיבי איילון, רותי אמיר. "התוכנית נועדה לפתור את הבעיות באמצעות הפחתת הקווים. למדנו שאת הנוסעים מטרידים ביותר זמני ההמתנה, ולכן נגביר את תדירות האוטובוסים ונקצר את זמני ההליכה ברגל לתחנות.
"אף קו שפועל היום לא יהיה קיים בעתיד. יהיו קווים חדשים עם מספרים חדשים ובצבעים שונים. בשלב זה, אחרי שהושגו סיכומים עם הרשויות המקומיות, אנחנו נערכים ליישום התוכנית. בפתח תקוה המערכת כבר החלה לפעול ובתל אביב, יפו, רמת גן, חולון ובת ים הכוונה היא ליישם את התוכנית במהלך שנת 2006".
כבר השבוע החלו מפגשים בין נציגי נתיבי איילון ומשרד התחבורה לבין הפורום הירוק לאיכות החיים בתל אביב-יפו במטרה לשמוע את דעת התושבים על התוכנית החדשה. את המפגש יזמה רכזת צוות תחבורה של הפורום, סטלה אבידן, המעודדת את התוכנית. "תל אביב זקוקה לתוכנית הזו כמו אוויר לנשימה", היא אומרת. "הגיע הזמן שתושבי העיר והמטרופולין ייהנו ממערכת תחבורה ציבורית יעילה, מהירה ואיכותית כפי שנהוג בכל העולם".
גם מחזיק תיק החנייה והתחבורה בעיריית תל אביב, ד"ר משה טיומקין, מברך על התוכנית: "במציאות הישראלית אין היום פתרון תחבורתי פרט לרכב פרטי ואוטובוס. כדי להחזיר את האנשים לבחור להשתמש באוטובוס צריך לתת שירות טוב, נוח וזול. התחבורה הנוכחית לא יעילה ולא נוחה. יש פיתוח אדיר של הרכבת אבל היא לא נותנת פתרון בערים הקרובות לתל אביב. אנו דוחפים את התוכנית החדשה כדי לשפר את המצב הקיים".