|
31-08-2005, 23:22
|
|
|
|
חבר מתאריך: 21.12.04
הודעות: 30,020
|
|
תגובה לכולם.
הנידון: עריכה ממוחשבת ע"ג צילום.
סעיפים:
1. הגדרת עריכת level1, עריכה מותרת ולגיטימית.
א. levels
ב. saturation
ג. Brightness / Contrast (תת סעיף של א. - levels)
ד. Curves
ה. חידוד
ו. הפעלת שינוי גוון לשחור-לבן או ספיה.
ז. קרופ
ח. Color Balance
2. הגדרת עריכה מעבר ל level1, עריכה לא לגיטימית.
3. סיכום
_________________________________________________
1. הגדרת עריכת level1, עריכה מותרת ולגיטימית.
פתיחה:
הגדרת עריכה ב level1 אמורה לספק לצלם מרחב עיבוד גמיש, אשר יאפשר לו לשפר את הצילום עקב מגבלויות טכניות של הציוד שלו, בעיקר בעקבות המעבר לציוד דיגיטלי. גם במצלמות ה DSLR היקרות, ניתן לראות הבדל משמעותי בתוצאה בין צילום בדיגיטלי לבין פילם.
העריכה מאפשרת לנו להפטר בקלות ממסיכות בכל מיני צבעים כמו אפור (אהם אהם D70 אהם אהם), לשפר קונטרסט במידה והמצלמה לא עיבדה את הקובץ כבר בזמן הצילום, רוויה וכו'.
כמובן שמטרת העריכה היא לא ליצור תמונה טובה מצילום גרוע, אלא לעשות צילום "וואו!" מצילום שמראש הוא טוב. על הצלם בזמן הצילום להתייחס לתאורה וקומפוזיציה בצורה נכונה, להשתמש נכון בציוד שלו, ולירות תמונה טובה. העריכה באה לתקן דברים שלא בשליטה של הצלם, כמו הדוגמאות שהזכרתי למעלה, בנוגע למסיכות אפורות, קונטרסט נמוך (המייצר תמונה אנמית ולא רוויה) עד לחיתוך לשיפור הקימפוז, או במגבלות הציוד (קרופ ליצירת זום).
- רוח העריכה היא הפעלה של מספר לא מבוטל של כלים על כל התמונה, כאמצעי תיקון.
הפעלת אחד הכלים, או יותר, על חלקים מסויימים בתמונה, דינה כציור ושינוי המציאות (פרופורציה) ולכן אינה תחשב לגיטימית בעריכה מהסוג הזה.
א. levels.
עריכה ברמת levels על כל התמונה תאפשר תיקוני צבע בירידה לרמת RED GREEN BLUE, ואפשרות למשחק קונטרסט ובהירות כללית. למצלמה יש נטיה לא לצלם מה שאנחנו רואים בעין בגלל נושא של האיזון ללבן. המוח מתרגם דברים האמורים להיות לבנים כלבנים, אפילו שהתאורה בשטח מציגה אותם בצבעים אחרים. בין אם מדובר בפלורסנטים / תאורה חמה, ובין אם מדובר על השטח בזמן הזריחה ובזמן השקיעה (תאורה בצבעים שונים). ע"י משחק מדוייק עם levels ניתן להוציא את הצבע האמיתי, אותו המוח מתרגם, במקום הצבע שהמצלמה ראתה, שבאמת היה קיים בשטח.
ב. רוויה - Saturation.
המשחק ברוויה צריך להשאר נאמן למקור. צילמתם דשא והוא נראה אפור? רוויה תעזור להחזיר לו את החיים. רק זהירות לא להפוך אותו לדשא שגדל בכור בדימונה (בצבע הכומתה של הנח"ל - רדיואקטיב זוהר). שיהיה אמיתי. לרוב זה אמור לתת קצת יותר טעם, וזה לא מה שיעשה את התמונה לטובה (בדומה למלח ששמים בסלט. שתיים שלוש הזלפות זה מעניין... שקית של 500 גרם בסלט, ושום יצור אורגני הגדל בתנאים הקיימים בכדור-הארץ, לא יסכים לאכול את זה).
ג. בהירות/ניגודיות - Brightness / Contrast.
טוב, אז למעשה, זה תת סעיף של levels כי אפשר ליצור גם בהירות וגם קונטרסט מדוייק שם, אבל למי שמעדיף לבצע את הפעולות ככה - מקובל. סה"כ, זה ממש כמו levels.
למעשה, ב levels יש שליטה גם על האיזורים הבהירים, וגם על האיזורים הכהים בנפרד, בעוד שקונטרסט מעלה את הרמה בצורה שווה בין השניים. לא תמיד זה מה שאנחנו רוצים, אבל זה כבר תלוי בצילום.
ד. Curves
הכלי אולי שהכי לא בשימוש נפוץ. אני אישית מעדיף את השימוש ב levels לצורך המשחק, אבל ל curves יש ייתרונות משלו כמו נעילת איזור צבע והפעלה על איזורים אחרים. לא אפרט, כי לא פה קבור הכלב.
ה. חידוד
גם באמצעות Unsharp Mask וגם באמצעות פילטר ה Sharpen.
לשים לב לא לשחק עם זה יותר מדי. תמונה שלא חדה בצילום - לא תהיה חדה לעולם.
חידוד למעשה מדגיש את קווי המתאר, ואת ההבדלים בין הצבעים בפריים, ולא באמת מחדד את התמונה. הפעילו כלי זה על תמונות חדות בשביל שיפור, ולא על תמונות מטושטשות בשביל תיקון. שימוש מופרז בחידוד מורגש מאוד - שוב, הכלי לא יעשה תמונה גרועה לטובה, אלא תמונה טובה לטובה יותר. נא לשים לב.
ו. הפעלת שינוי גוון
אין הרבה מה להרחיב. רוצים תמונה בשחור לבן? זה יחמיא לקונספט של התמונה? אתם זקוקים לדרמטיות בטירוף? בבקשה - הפעילו שחור לבן על כל התמונה.
רוצים תמונה חמה, רכה ונעימה? צילמתם את החברה שלכם בפורטרט עדין? את האחיין הקטן שלכם ישן הכי חמוד בעולם? בבקשה - גווני ספיה נעים בטווח דינאמי מאוד קטן, השתדלו לא לקבל אדום מדי, ולא צהוב מדי - ובהצלחה (כמובן שלא צריך לציין, אבל בשביל שלא יהיו אי הבנות - על כל התמונה).
ז. קרופ
נתתי דוגמא באשכול של זיו איך קרופ יכול לשפר קומפוזיציה.
רצוי לדאוג לקומפוזיציה מעולה לפני הקליק, אבל לפעמים אי אפשר (במיוחד במקרים של משה שצילם אופנועי מירוץ, אלרו וארנון שמצלמים ציפורים או שוקו שמצלם פאפארצ'י ). ולכן חיתוך סביר של התמונה, ישדרג אותה מאוד.
בנוסף הראיתי קרופ שעשיתי לתמונה אשר הקונספט הראשוני שלי היה אחד, אבל לאחר הסתכלות במסך גדול, ראיתי שקונספט שונה לחלוטין בכלל נראה יפה הרבה יותר (גם הפעלתי עליה ספיה - מי שזוכר, ילדה יושבת על פסי רכבת - צילום אנכי שהפך לאחר הקרופ לאופקי).
מקובל מאוד! אחרי הכל, אנחנו מגלים תמיד הפתעות בצילומים שלנו אחרי שלחצנו על הכפתור.
בנוסף, קרופ יכול לתת לנו מענה על הציוד הטכני שלנו, בנושא הזום בלבד.
המקרו חלש? הייתם רוצים את אותו המקרו אבל באורך מוקד גדול יותר (ברור!!) - בבקשה, קרופ.
הטלה שלכם חלש? אתם חייבים 200 מ"מ אבל על מה שיש לכם זה 70? בבקשה, תקריפו ופרסמו בפורום. החיסרון כמובן, הוא באיבוד חדות ואי יכולת הדפסה בגדול - אבל בשביל הפורום זה טוב מספיק, ואנחנו פה בשביל להינות מצילומים, ולא להשוויץ למי יש יותר גדול (אני מדבר על ציוד ארנון, מה אתה קופץ? ).
ח. איזון צבע - Color Balance
בעיקר בשימוש לתיקון WB לא נכון (מה שניתן להשיג גם באמצעות עבודה על כל ערוץ צבע לבד ב levels). התמונה בעלת מסיכה צהובה מתאורה חמה? מסיכה ירוקה מפלורסנט או מכיוון WB לא נכון? לפעמים לא ניתן להציל, אבל בהרבה מקרים, זה בדיוק המקום להחזיר את הצבע הרצוי לתמונה.
2. הגדרת עריכה מעבר ל level1, עריכה לא לגיטימית.
למעשה - כל דבר אשר מופעל על חלק מהתמונה, אינו עריכת level1.
אחד הכלים החזקים ביותר, לדעתי, בפוטושופ הוא כלי הבחירה. כן, כן... אותו הלאסו המעאפן והמרקווי הזה שסתם מסמנים איזורים... אפשרויות ה select בתפריט הראשי ביחד עם אותם כלים, יאפשרו לכם לבחור בקלות כל איזור בתמונה לפי צבע או לפי מקום. הפעלת כל דבר כמו levels, color balance תגרום לשינוי הפרופורציה בין החלקים השונים בפריים ולאיבוד שיווי המשקל.
למשל צביעת השמיים בלבד בכחול, הוספת רוויה רק לירוק של הדשא, והמרה לשחור-לבן בכל שאר הפריים, יתנו תוצאה מדהימה - שלא שייכת (לדעתי) לצילום טהור.
לא תמיד, השמיים כחולים ויפים. לא תמיד יש לנו פולרייזר בשביל לעשות אותם כהים יותר, ולא תמיד הדשא שלנו ירוק כמו הדשא של השכן. אבל זו המציאות.
כשעבדתי בחנות הצילום, פיתחתי סרטים של צלם מדריך מהאיזור ונורא אהבתי את הצילומים שלו. יום אחד פיתחתי תמונות שלו מחו"ל כששאלתי אותו "איך אתה מצלם כל כך יפה?" הוא ענה לי: "דבר ראשון והכי חשוב - צריך להיות שם!".
מה לעשות - הירוק של אירלנד וניו-זילנד לא דומה לירוק של ישראל מהרבה סיבות. כמו שהקוזינות של שוקו, כבודן במקומן מונח, לא דומות לקוזינות של משה.
ואין מה לעשות, מקבלים את זה וממשיכים הלאה.
ובשביל להיות קצת יותר ספציפי, מה כולל עריכה מקומית?
כל מה שרשמתי למעלה.
שחור לבן על חלק מהתמונה - לא לגיטימי.
ספיה על חלק מהתמונה - לא לגיטימי
איזון צבע על חלק מהתמונה (למשל בשביל לעשות את השמיים יותר כחולים) - לא לגיטימי.
רוויה על חלק מהתמונה (למשל בשביל לעשות את השמיים יותר כחולים) - לא לגיטימי.
levels על חלק מהתמונה (למשל בשביל לעשות את השמיים יותר כחולים) - לא לגיטימי.
contrast / brightness על חלק מהתמונה (שמיים + כחולים) - לא לגיטימי
חידוד / טישטוש על חלק מהתמונה - לא לגיטימי (אתה מחדד? חדד הכל!)
רינדור של כל פילטר - lens flare, עננים וכו' - לא לגיטימי.
3. סיכום
אם יש לכם כלים נוספים אשר מופעלים על כל התמונה, והם מקבילים לכלים הסטנדרטיים שהזכרתי, סבבה. רוח העריכה ב level1 היא שקובעת, ולא דווקא אילו כלים יהיו בשימוש (עריכה בכל כלי על כל התמונה במידה שווה). הפעלת Photo Filter על כל התמונה מזכירה מאוד את משחקי ה WB בצילום RAW ואני לא רואה סיבה לא לעבוד איתם.
עוד דוגמא, הועלתה פה שאלת הגירעון. לפעמים בשחור-לבן, אנחנו רוצים לקבל תחושה של פילם מגורען, והצילום הדיגיטלי הנקי והחלק שלנו לא נותן את זה, ואני לא רואה שום סיבה לא לאפשר שימוש ברינדור הזה (ספציפית) - מקובל ולגיטימי בעיני.
קוקו שאל בנוגע לעבודה עם ערוצי צבע - וזה מקובל בהחלט. ניתן להגיע לתוצאות האלה באמצעות עבודה ידנית זהירה עם levels.
המטרה של העריכה היא להחמיא לצילום טוב.
לא שהעריכה תהיה המטרה לצילום (שהופך לציור). חסר לך ידע? אתה לא מצליח להגיע לתוצאה כמו שהוא הגיע? בשביל זה אנחנו פה בפורום. אנחנו לא יודעים הכל, אבל נשמח לנסות לעזור ולהסביר הכי פשוט וקל שאנחנו יכולים (ובאנחנו אני מתכוון אלי ולכל וותיקי הפורום).
זו דעתי.
אשמח לראות אתכם מפרטים את דעתכם בנושא הגבולות לעריכה דיגיטלית בתחום הצילום.
מה מותר, ומה כבר אסור.
|
|