|
15-11-2004, 09:28
|
|
|
|
חבר מתאריך: 22.06.02
הודעות: 4,181
|
|
מדריך - טיפים לצילום ע"פ נושאים , נכתב ע"י gilad33
מדריך זה נכתב ע"י gilad33 , המדריך הועבר מארכיון הפורום הישן לכאן , כל הזכויות שמורות לגלעד .
חברים, אני חייב להודות שחששתי לכתוב את המדריך הזה למרות שהוא מדגדג לי בקצות האצבעות כבר זמן רב.
אחרי הכל אני לא צלם בעל מוניטין, מנוסה, או בר ידע בתחום.
לבסוף החלטתי שדווקא בגלל שאני צלם אמביציוזי עם רצון ללמוד בדיוק כמוכם זה יהיה הכי נכון לפרסם את המדריך בפורום שלנו שבו תוכלו להוסיף, להגיב, לתת דוגמאות ואף לתקן את מה שאכתוב, וכל זאת מבלי לגרוע מחשיבות המדריך לכל צלם, מקצוען כחובב ומתחיל.הקדמה:
למרות שאפשר לצלם כל דבר כמעט אנחנו נוהגים להשתמש בנושאי התמונות שלנו בצורה דומה.
למה הדבר דומה?
ספרות - למרות שלכל אחד מאיתנו טעם שונה מחברו ולכל אחד תחומי עניין שונים, בתוך תחומי העניין קל לזהות את הקונצנזוס והפופולרי על כולם (מ "כשניטשה בכה" דרך "על העיוורון" ועד "פארק היורה").
זה דומה גם בצילום. כולנו אוהבים לצלם דברים שונים. מצילומי משפחה וזיכרון דרך צילומי נוף ועד לצילומי מאקרו ואבסטקרט מתוחכמים. בסופו של דבר בתוך תחומי העניין יש שיטות וטכניקות למקצע את שיטות העבודה ולמקסם את התוצאה.
אני אשמח שכל אחד מחברי הפורום ימצא לנכון להוסיף כללי אצבע, או דוגמאות לפיהם הוא מצלם את תחומי העניין שלו, ולעזור לאשכול המדריך הזה להפוך למפתח גמיש לעולם הצילום.
באיזה נושאים אטפל במדריך:
מבוא
אנשים:
1. דיוקן אישי
2. בוק-צילומי דוגמנות
3. ילדים
4. דיוקן אישי בקבוצה
5. דיקון אישי על רקע נוף
סביבה:
6. צילומי נוף
7. ארכיטקטורה
8. תיירות
9. אווירה
10. פרחים
מזג אוויר:
11. צילומי לילה
12. צילומי גשם
13. צילומי סערה ושלג
טכניקה:
14. מאקרו
15. אבסטרקט
16. "סטודיו"
מבוא:
מילה אישית לפני שאפצח במיני טיפים על טכניקות.
אני מבטא במדריך את התפיסה האישית שלי ואין היא באה לעגן כללים ל"נכון" ו"לא נכון". נהפוך הוא, היא באה לתת צורת השקפה ש"תאלץ" אתכם להבין מהי גישתכם לנושא. כשם שמראיינים בתקשורת לוקחים עמדה (שהיא לא תמיד שלהם) מול מרואיינים כדי לגרום לצופה לקחת עמדה.
גישתי אומרת שתמונה טובה צריכה שיהיה בה בראש ובראשונה נושא טוב. משהו שיהיה לא רק יפה לעין אלא גם מאתגר לשכל. שאם לא כן, התמונה היא סוג של הנצחה לטכניקה ולא לתפיסה הוויזואלית של הצלם.
נושא 1:
דיוקן אישי
או במילים אחרות: פורטרט (הכל מבינה, ואין בעיה.... אייהיה).
דיוקן ממלא תפקיד. זה לא רק צילום של איש, או אישה יש פה נסיון להעביר בתמונה משהו על האדם. נסו לחשוב מי זה האיש שאתם מצלמים, נסו לחשוב איך אפשר לבטא את מה שמייחד אותו בתמונה.
יש לו סימן מאפיין (עין עצילה, קמטים מענייינים, צבע עיניים, חיוך מקסים)?
חישבו האם התמונה אמורה להחניף לו או לתעד אותו לטוב ולרע.
ביחרו את הרקע המתאים לתמונה (קיר, נוף מטושטש, ספרייה עמוסה) בידקו אם השמש לא נמצאת בגבו (מה שישחיר את הפרטים בפניו), החליטו אם אתם מצלמים פניו, כל פלג גופו, או אולי בפרופיל צד. חישבו אם יש גורם אור שיכול להאיר את פניו ולהעצים את הנוכחות שלו בתמונה. הכי חשוב להקדיש לתמונה מחשבה וזמן ולדאוג שהמצולם ירגיש בנוח וישתף פעולה.
נושא 2:
צילומי דוגמנות
בדומה לצילומי הדיוקן גם כאן עליכם להקדיש מחשבה לאיך נכון להציג את האיש או אישה רק בהבדל מהותי. התפקיד שלכם הוא לגרום למצולם להיראות טוב! ולא תמיד זאת מלאכה קלה (ולפעמים כמו אצל הצלם השובב שלנו, קלה מאד).
בוק מורכב בד"כ מבערך כ-20 הגדלות שרבע עד חצי מהם בשחור/לבן. עליכם להביא לידי ביטוי את הוורסטיליות של הדוגמן שלכם בתמונות ולגרום לו להיות משכנע בכל תפקיד.
תמונות ראש, תמונות גוף, תמונות של משחק תפקידים, לפעמים גם עירום.
בכל מקרה תתאימו את הצילומים לעוצמות של הדוגמן שלכם ואל תצלמו צילומי גוף מלא רבים אם זה לא החלק החזק, ובהתאמה אל תפחדו לצלם תקריבי ראש רבים אם יש למצולם עיניים חזקות ושיער של בראד פיט (או קלאודיה שיפר).
צאו עם הדוגמן לשטח וצלמו אותו על רקע קירות טיח, יושב על אופנוע שטח, השקיעו מחשבה בלבוש לו – משקפים, מעיל גשם גדול, מכנסי ג'ינס קרועים וכו'
נושא 3:
ילדים.
אח, כמה זה כיף לצלם אותם.
הם משתפים פעולה עם צלם בלי לתכנן מראש וכל שעליכם לעשות הוא פשוט להיות שם.
לצלם את איך שהם מחזיקים דברים בהישתאות, על איך שהם לבושים (נעליים, כובעים), על החיוכים והתנועות שלהם. נסו לתפוס את הקונרסט בין הגודל שלהם לאובייקטים רגילים כמו ליד שולחן, או יושבים על כסא גדול.
צלמו ילדים מגובה העיניים או מלמטה כדי לא לעוות את התפיסה האופטית שלו.
נושא 4:
דיוקן אישי בקבוצה, או בעצם איך לצלם קבוצה של אנשים.
לדיוקן כזה יש כוח סנטימנטלי ותוכני גדול. הוא מיד שם את המצולמים בקבוצת שיוך (צבא, ספורט, חברים) ועוזר לבנות את התוכן סביבם. מצד שני זאת גם תמונה מכשילה שכן לפעמים אי אפשר לדעת מה מטרת הצילום.
את ההצגה בתמונה יגנוב תמיד מי שיעשה את התנועה החריגה ולכם אם יש מישהו שברצונכם להבליט – תדאגו שהוא יפנה ימינה אם הכל היתר פונים שמאלה וכדומה.
אל תבקשו מהמצולמים לחייך, גירמו להם לחייך ותקבלו תמונה יותר אמיתי ויותר מעניינת.
נסו להיות מקוריים ותכננו קומפוזיציה שתשתמש בקבוצה בחוכמה.
נושא 5:
דיוקן אישי עם נוף.
יש תמונות היסטוריות רבות שמשתמשות בנושא הזה כדי לתעד אנשים: הרצל בבאזל, דיין בכותל וכו'. העוצמה באה מהתקשורת בין האדם לנוף.
אנחנו נוטים לבקש מהמצולמים להסתכל למצלמה בזמן שאנחנו מטשטשים את הרקע בעומק שדה צר וזה בסדר לתמונת דיוקן, אבל אם ברצונכם לתת תמונה חזקה עם נושא חזק נסו לתפוס את המצולם משוחח (בשפת גוף כמובן) עם הנוף. כלומר: נוטה אליו, משתלב איתו בקומפוזיציה. שחקו עם עומק השדה שניתן יהיה להבחין בפרטים מאפיינים מהנוף. חפשו זוויות צילום שניתן יהיה לראות שהמצולם והנוף לא מבויימים.
נושא 6:
צילומי נוף
חפשו פרטים מעניינים בנוף כמו תבניות וצורות, אתם עשויים למצוא שאם תתמקדו בהשתקפות של גבעה באגם תשיגו תמונה מעניינת יותר מצילום של כל העמק.
חפשו זוויות מעניינות לצילום – מלמטה ולמרחק בעומק שדה בינוני עשוי לתת לכם תמונה מעניינת יותר מצילום רגיל מגובה העיניים.
צלמו מפלים ונהרות בחשיפה יותר איטית כדי להעביר את הזרימה של המים. כמובן שתמיד תוכלו לצלם םנורמיות של 180 מעלות ויותר ולהציג את הנוף במלואו (יש בפורום שלנו כמה שמפליאים במלאכה הזאת - Charly?)
נושא 7:
ארכיטקטורה.
הנושא המומלץ לדעתי לצלם מתחיל. אפשר לעשות דברים נהדרים ובקלות פשוט מלהסתכל על בניינים. הרבה פעמים יש מולנו בניין רגיל שצילום מעניין שלו עשוי להציג אותו בצורה מרתקת.
אם הבניין גבוה צלמו אותו מלמטה לכיוון העננים. אם הוא ישן ומתקלף התמקדו בטקסטורה ובחלונות הישנים. אם הוא מבודד צלמו אותו בזווית רחבה בתוך הסביבה שלו. אם יש בו עיטורים או דלתות מעניינות – התמקדו בהם. חפשו קונטרסטים בין שמיים ובטון או בין דשא לקילוף.
נושא 8:
תיירות
אתם בחו"ל ואתם רוצים להנציח את מה שאתם רואים. אלה תמונות בעל אופי תיעודי ויש להם משמעות סנטימנטלית בשבילכם. חשוב לצלם את המקומות שביקרתם בהם מזווית ראייה אישית (ולאוו דווקא כגלויה). למשל: לצלם בית קפה בקומפוזיציה שמבליטה את הכסא עליו ישבתם. לתפוס בתמונת לובי המלון את איש הלובי שטיפל בכם כל כך נחמד. צלמו גם את נהג המונית שלכם כשהוא פורק את המזוודות שלכם בנמל התעופה. חפשו לצלם את הסמלים המאפיינים של כל מקום שהייתם בו כמו מגדל אייפל והקולוסיאום.
אבל בחייאת רבקום, תנסו לעשות את זה מקורי...
נושא 9:
אווירה
אלה לא צילומים שכל צלם מסוגל לייצר, ודווקא אותם קל מאד לצלם.
צלם צריך להיות בעל נפש פיוטית, רומנטית לראות את הרגש שבסיטואציה, שבתמונה ופשוט להקליק. ערפל, בדידות, מרחבים, מבט נוגה כל אלה יכולים להעביר אווירה חזקה וברורה בתמונה. צריך להיות רגיש לסיטואציה ולנסות לזהות את המצבים דרך העדשה.
תאורה רכה, צבעים רכים, תנועה איטית – אלה רק תורמים לתמונת אווירה טובה. גם שקיעות, צללים והשתקפות מייצרים בקלות תמונת אווירה
נושא 10:
פרחים.
אני חייב להודות, לא אחד הנושאים האהובים עליי למרות שעל צלמים רבים כן.
הצבעים, הצורות, הקונטרסטים ומשחקי עומק השדה הופכים את תמונות הפרחים ל"רבי מכר" של האומנות המצולמת.
לא אתיימר ולא אנסה להדריך אתכם, חבריי המכובדים בנושא. אני מזמין אתכם לתת את הטיפים שלכם בנושא, יש כאן כמה מומחים גדולים ממני בנושא.
נושא 11:
צילומי לילה.
חשיפה, חשיפה ושוב חשיפה.
חשוב להצטייד בחצובה ולא לפחד לצלם סטים רבים בחשיפות שונות מכל תמונה. לפעמים דווקא חשיפה מוגזמת מייצרת תמונה שלא ציפיתם לה והפוך. חפשו מקורות אור והשתמשו בהם בצמוד לפריים, אבל לא בתוכו כדי לא לשרוף את התמונה.
צלמו עם מעט זום כדי למנוע העצמה של רעידות ונסו לתפוס תנועה של אור (בצילומי כבישים). שקיעות, ירח, עננים, פנסי רחוב – כל אלה נראים נפלא בצילומי לילה
אם אתם מצלמים בדיגיטלית הימנעו מאסא גבוה- זה יוצר גירעון מיותר.
נושא 12:
צילומי גשם
תיפסו מחסה ואל תצלמו מתוך הגשם (אלא אם הציוד שלכם חד פעמי)!
בהתאם לכוונה שלכם החליטו על מהירות החשיפה. חשיפה מהירה תקפיא את הגשם באוויר וחשיפה איטית תציג אותו כקווים. נסו לצלם את הגשם על רקע כהה על מנת להדגיש אותו.
נושא 13:
צילומי סערה ושלג
כללים דומים לאלה של הגשם אבל נתתי להם נושא נפרד בגלל הבעייתיות של השלג. השלג מעוות מעט את קריאת האור של המצלמה שתיתן לנו צילומים חשוכים מדי (היא חושבת ממדובר באור חזק ומפצה) ולכן צריך לפצות בגודל הצמצם עפ"י הצורך (תנסו ותראו כמה צריך). בסערת רוחות וגשמים צלמו את צמרות העצים המתנועעים, את העננים הקודרים, את השלוליות והזרימה ברחובות. בערפל אל תפעילו פלאש (דההה...) אלא תנסו להדגיש את הראות הלקויה בצילום למרחק בעדשה רחבה.
נושא 14:
מאקרו
מאקרו, מי לא אוהב מאקרו? אז זהו, שכולנו אוהבים אבל לא כל מצלמה יכולה.
תהיו מודעים למגבלות של המצלמה שלכם (20 ס"מ זה לא ממש מאקרו) ותפצו עם צילום בתאורה טובה שתחתכו לתגדלו במחשב (אח"כ).
אז מתי מאקרו? בפרחים, בצילום חיות קטנות ועוד..
היתרון במאקרו הוא בפרטים הקטנים שרואים רק כשמסתכלים מקרוב, מקרוב מאד. אם צילמתם מאקרו ובסוף לא מבחינים בפרט שלא רואים אותו בעין בלתי מזויינת – עשיתם מאקרו לחינם.
מאקרו דורש זמן ותשומת לב, עומק שדה צר כדי לטשטש את הרקע (אלא אם המאקרו תופס את כל נפח העדשה)
נושא 15:
אבסטרקט
אבסטרקט – נושא אהוב עלי במיוחד.
יצירת אסוצייציה שונה מאובייקט מוכר זאת אומנות המטאפורה. לנסות לתפוס אובייקט מוכר ולתפוס אותו בצורה כזאת שתיראה לא מובנת ומופשטת. תמונות כאלה יכולות להיות מרתקות כתוצאה ממשחק צבעים מוצלח, טקסטורות מיוחדות, ובחירה נכונה באובייקטים. מומלץ לצלם "החושב" שרוצה להשתנש במצלמה ככלי קריאייטיבי אומנותי ולא רק תיעודי. צילום כזה דורש טכניקה טובה והקפדה על כללי צילום מדוייקים. תאורה, פתיחת צמצם, מהירות, עומק שדה כל אלה משחקים תפקיד קריטי בתוצאות שכן אנו בעצם יוצרים תמונה חדשה יש מאין.
נושא 16:
צילומי סטודיו
צילומי סטודיו, צילומי מוצר, צילומי פרסום. בעצם שם אחר לצילום נקי עם רקע אחיד.
השתמשו בסדיני סאטן בעלי צבע אחיד למראה של יוקרה, או בבריסטול שחור כהה כרקע שיבלע פלאש, או בטפט שחור לרקע שיחזיר אור, השתמשו בספוט הלוגן ונייר אלומיניום למשחקי תאורה... פה זה כבר הטריטוריה של בתיה עוזיאל ואני מזמין אתכם להיות יצירתיים ולספר איך הייתם משיגים תוצאה נקייה מבלי לרכוש ציוד באלפי דולרים.
_____________________________________
הגלרייה שלי
Canon EOS 400D + 18-55 + 50 f/1.8 + 70-200 f/4L
|
|