24-06-2020, 17:03
|
|
|
חבר מתאריך: 27.06.11
הודעות: 110
|
|
בבקשה
מכונן אויר הוא מקצוע בחיל האויר, שבתעופה האזרחית נקרא פעם "מהנדס טיס". היום הוא כבר כמעט לא קיים. בחיל האויר האמריקאי המכונן אחראי בעיקר על הפעלת צינור התדלוק האוירי. הקורס לוקח בקושי כמה חודשים ואפשר להתגייס אליו עד גיל 39. שום דבר דומה לקורס טיס אצלנו.
בחיל האויר הישראלי מדובר במקצוע צוות אויר לכל דבר - הדרישות זהות ונוקשות במיונים ובהכשרה, למעט העובדה שלמקצוע כזה, שעובד הרבה יותר כלפי פנים המטוס (מערכות הטיסה) מאשר פנימה והחוצה במקביל, כמו הטייסים והנווטים, דרושות פחות אותן תכונות מולדות חמקמקות שנדרשות מאנשי צוות אויר אחרים, אותה "אוויראות" שכל אחד מגדיר בדרך קצת שונה. במילים יותר מפורשות - אם במגמות קורס הטיס השונות ישנם, בסופו של דבר, כ-15% חניכים שמגיעים לרמה הנדרשת כדי לסיים, הרי שבמגמת מכוננים דווקא, יכול לסיים אחוז גבוה הרבה הרבה יותר (פשוט לא צריכים הרבה. וכשהיו צריכים - כשנפתחה טייסת הרקולסים מהיום למחר במלחמת יום הכיפורים עם מטוסים שהעבירו האמריקאים, והיה צריך לגייס מיד הרבה מכוננים שלא היו בנמצא בחיל האויר, חיל האויר פנה לאל-על וגייס, תוך כדי מלחמה, 18 מהנדסי טיס אזרחיים שבתוך כמה ימים הוכשרו לטוס על הרקולסים והפכו צוות אויר לכל דבר ועניין. אחרי המלחמה השלימו קורס בן כמה שבועות, קורס קצינים מקוצר והופ - קיבלו כנפי טיס לכל דבר ועניין כשהם משיגים בשלושה חודשים מה שמכונן רגיל בחיל האויר משיג בשנתיים (או כמה שארך הקורס אז). מה כל זה אומר? שהרבה מאוד מועמדים שלא יכולים להיות טייסים או נווטים, יכולים להיות מכוננים. ואז נשאר לחיל האויר, במצב אידיאלי ובניגוד למלחמת יום הכיפורים - לבחור את מי שהוא רוצה.
מקווה שהצלחתי להבהיר.
|