05-03-2017, 21:46
|
|
|
חבר מתאריך: 05.03.17
הודעות: 42
|
|
אם כך, אשאל כאן:
לאחרונה פורסמה כתבה קצרצרה על מיתוסים לגבי טנק המרכבה. בתור מדריך לשעבר בחיל האוויר, אני פשוט לא בעל הידע או הניסיון כדי להגיב, אך תמיד התעניינתי מאוד בכל סוגי הרק"מ. עד כדי כך שאני כמעט מתחרט שלא בחרתי לשרת בחיל השריון.
לאחרונה פורסמה כתבה ע"י אדם שנראה שמבין דבר, וטוען מספר דברים. ביניהם אף דברים שיש לגביהם קונצנזוס בקרב לוחמי האינטרנט בשלל הפורומים.
הכותב מצטט אנשים כגון מיכאל מס ומרש גלברט.
(סלחו לי אם יוצא קיר של טקסט)
1)הוא טוען כי טנק המרכבה 1 וסימן 2 משתמשים במתלה (זה המונח הנכון?) מסוג Horstmann שהועתק מטנק הצ'יפטיין, שבפיתוחו השתתף ברמה מסויימת ישראל טל (לפי ראיון שלו).
לפי מה שידוע לי, טנק הצ'יפטיין היה האחרון שהשתמש במתלה כזה.
האם המרכבות 1/2 באמת השתמשו במתלה מסוג זה? ואם לא, אז איזה?
2)בנוסף הוא טוען כי בעזרת חבר ישראלי בחיל השריון (ששירת בסימן 3), ובעזרת חבר צ'כי (מוזיאון בצ'כיה מחזיק בטנק מרכבה 1) ביצע מספר רב של מדידות אשר איפשר לו לאמוד את רמת המיגון בטנק. המסקנה הייתה שהשריון בצריח אמנם טוב, אך בתובה המצב הרבה פחות טוב. עד כדי כך שבמספר אזורים מקדימה, העובי לא עולה על מספר סנטימטרים בודדים, וכי העובי הכללי הוא כ-50ממ.
מכאן נובעות מספר שאלות:
א)האם המדידות אכן מדויקות והשריון אכן היה דק? זה תקף לסימן 1 עד 3.
ב)מה בנוגע לשיקול של עבירות? הרי רבים מוטרדים מהעובדה כי פגיעה במנוע תהיה מאוד קלה, וכך גם יהפוך הטנק לחשוף לפגיעות חוזרות. כמו כן החלפת המנוע היא עסק יקר.
ג)האם לא התאפשר מיגון נוסף משיקולי משקל עודף בצד הקדמי? או שלא היה צורך?
ד)האם לא ניתנה מחשבה בנוגע לחימוש מודרני שנגדו המנוע אינו מהווה הגנה נוספת (ח"ש קינטי)? אם כך המצב, הרי זה מוזר מאחר ותע"ש פיתחה באותו הזמן פגז שכאמור מתמודד היטב עם שריון משופע, ואף גרם לפיתוח מואץ של שריון בבריה"מ.
ה)מדוע לא תוקן המצב בסימן 3? אם אכן הייתה בעיה כזו.
3)נטען גם כי שריון נפיץ מסוג בלטן (Blazer) שהותקן על טנקי מג"ח ושוט, גרם לנזק חזק מדי לשריון המרכבה ולכן היה סיכוי שהשריון ייחדר ע"י השריון הנפיץ. נראה לא סביר בעליל, במיוחד לאור פיתוחים רבים שהפחיתו את הלחץ על השריון, אך זה מעלה נקודה חשובה - מדוע לא הותקן שריון בלטן על המרכבה? הרי ההצלחה שלו הייתה ניכרת, ושריון נפיץ ידוע בהיותו קל משקל, זול, וקל לייצור.
4)כיצד מותקנים מיכלי הדלק הקידמיים במרכבה?
http://israeli-weapons.com/weapons/...010235_5_16.jpg
זו תמונה ממרכבה סימן 3, וניתן לראות כי ישנה הפרדה מסוימת. האם המיכלים מותקנים בתוך, או על ההתקנים הללו?
5)ישנם מספר תאי תחמושת ממוקמים במעין מעגל בתא הצוות במרכבה. אני מניח שהשיקול פה היה שבעת הצורך ניתן יהיה להוציא את תאי התחמושת העיקריים על מנת להכניס פצועים או חוליית רגליים או מכל סיבה אחרת, ושעדיין ישארו מספר פגזים להגנה עצמית לדרך, שלא יווצר מצב שהטנק לא חמוש בכלל.
עם זאת, נוצרת פה בעיית מיגון. חימוש שמותקן בשטח כה רחב מהווה בעיה מכיוון שחדירה לתא הצוות תגביר את הסיכוי להתלקחות התחמושת. מסיבה זו לדוגמה, האמריקאים החליטו שלא להשתמש בתא תחמושת בתובה שהחזיק בין 6 ל-8 פגזים (לא זוכר) משיקולי מיגון. האם יש נהלים שמרשים שלא להכניס תחמושת לתאים האלה ובעת הצורך להעביר לשם תחמושת מהתאים העיקריים שליד הפתח האחורי?
7)הובא לידיעתי שמערכת הבק"ש במרכבה 2 מאפשרת זום של עד x20. לעומת זאת, במרכבה 3ב"ז ו-4 הזום המקסימלי הוא x12. הכוונה כמובן לכוונת התותחן. כמובן כל מידע על כוונת המפקד גם יועיל וישמח אותי.
8)מהם ההבדלים במזקו"ם בין המרכבה סימן 3 והמרכבה סימן 4? לפי מה שהבנתי, את השינוי המשמעותי ביותר קיבלה המרכבה סימן 3, והמרכבה סימן 4 רק התפתחה על אותו הקונספט.
|