19-10-2015, 09:28
|
|
|
חבר מתאריך: 26.12.13
הודעות: 171
|
|
היי אוריאל,
אתחיל ואומר שאם האינטרנט לא היה קיים לא הייתי מצליח לעולם ללמוד איך לבנות דגם כזה.
בגלל מורכבות הנושא, בניית רפליקות של ספינות מפרש עתיקות (שכידוע על פי רוב נבנות מעץ) הוא תחום הדורש התמחות, אך למזלי הרב בגלל הפופולריות שלו מצאתי הרבה מקורות מידע ברשת שסייעו לי מאוד בתהליך וביניהם:
א. תמונות מתוך יומני בניה שמצאתי בפורומים שונים בעולם.
ב. מונוגרפיות וספרים שונים המכסים את התחום כולו מכיוונים ובדגשים שונים.
ג. שיטות טיפים וטריקים שמצאתי באתרים פרטיים, ביוטיוב, ובפורומים.
ברמה העקרונית בניית הדגם מתחלקת לשלבים העיקריים הבאים המתבצעים בסדר הבא:
א. בניית השלד.
ב. בניית גוף הספינה על גבי השלד.
ג. בניית אבזור הדגם (תותחים, קישוטים, וכל דבר אחר המותקן על גוף הספינה)
ד. בניית התרנים.
ה. הכנת המפרשים.
ו. חבלול הספינה.
כאמור כל זאת ברמה העקרונית בלבד. יש להתייחס אל בניית כל פרט בספינה כאל שלב בפני עצמו דבר המחייב לימוד הנושא ובדיקת כל המקורות האפשריים על מנת לגלות מה צריך להתבצע, איך צריך להתבצע, מתי צריך להתבצע ובאיזה סדר.
לשיטות, לטיפים ולטריקים יש חשיבות רבה כיוון שבניית דגם ספינה מתבצעת על פי תרשימים היסטוריים בלבד וללא הוראות בנייה (אלא אם כן מדובר בקיט מוכן להרכבה וגם זאת בערבון מוגבל).
חשוב לציין שמכיוון שמדובר במחקר ארכיאולוגי של ספינות עתיקות מקורות המידע אינם שלמים, חלקם מבוסס על השערות ובמקרים רבים גם קיימות סתירות והבדלי גרסאות.
יתר על כן קיימים הבדלים רבים במבנה הספינות הנובעים מהתפתחות תחום הימאות על פני זמן ברזולוציה של עשרות בודדות של שנים, הבדלים בין הקטגוריות השונות של הספינות, הבדלים בין הציים השונים (האנגלי, הצרפתי, הספרדי, ההולנדי וכו'), המקורות הספרותיים העתיקים הכתובים שתיארו את מבנה הספינות ושיטות החבלול השונות.
אי לכך עשיתי כמיטב יכולתי להיצמד למקורות שהיו בפניי בעת בניית הדגם..
אגב, הספינה הזאת כמו גם ספינות רבות אחרות עברה במהלך שירותה במשך כ- 50 שנה, שיפוצים ושיפצורים שונים ששינו בה פרטים רבים, כגון חיפוי לוחות נחושת של בטן הספינה בתקופה מאוחרת יותר ועוד פרטים נוספים שאינם קיימים בדגם שכן דגם זה מתייחס למראה הספינה כפי שיצאה ממספנות CHATHAM בשנת 1760.
אילו בונה היום בפעם הראשונה דגם של ספינת מפרש עתיקה הייתי בוחר בדגם של ספינה קטנה יותר שיש בה פחות אלמנטים (תותחים, תרנים, מפרשים, חיבלול) וזאת על מנת לקצר את תהליך הבנייה וכדי לקצר את עקומת הלמידה.
לצערי אך גם לשמחתי, לא הייתי מודע להיקפו ומורכבותו של הפרויקט שאליו נכנסתי.
מאחר וליקטתי ברשת מקורות מידע בתחום אשמח לסייע למי שירצה בכך אם ירצה להתנסות בבניית ספינה מסוג זה.
להלן ציורים של הספינה וצילומי דגמים שונים של HMS BELLONA
|