במקור נכתב על ידי hellfrost
קודם כל, לוועדות יש תפקיד חיוני לתפקוד של הכנסת בשיטת המשטר הנוכחית של מדינת ישראל. אתה מוזמן להתרשם מכל המדינות שמשתמשות בשיטת ווסטמינסטר, ארהב, צרפת, וכו'. אי אפשר לנהל את כל הדיונים על הכל במליאה, לא כל הצעות החוק הן ממשלתיות, ודיון על חקיקה ברמת הכנסת זה חלק בלתי נפרד מתהליך החקיקה.
מה שהוועדות עושות, לפני הפיקוח, זה לנסח חוק שעבר בקריאה ראשונה על סעיפיו, להבין את המשמעות המקצועית שלו, ולהוות זירה לדיון ענייני ופרטני באותו חוק. אי אפשר לעשות את זה במליאה. וחלק מזה זה גם לעורר דיון ציבורי. והועדות כמובן פועלות מתוקף סמכות שניתנה להן ע"י הכנסת והן כפופות לה לחלוטין, אין להן כוח עצמאי.
בהתחלה כתבת רק שאתה רוצה לבטל את הועדות, לא נכנסת לשינוי כולל של שיטת הממשל בישראל... התייחסתי לזה...
אני חושב שאתה מבין בצורה לא נכונה את תפקידה של הכנסת, לפחות כיום. התפקיד הוא לא לאשרר החלטות חקיקה מטעם הממשלה. הכנסת בישראל היא הריבון (בעקיפין). במדינת ישראל יש עליונות פרלמנטרית, הכנסת יכולה לחוקק מה שהיא רוצה, למנות את הממשלה, והממשלה פועלת מתוקף סמכות שניתנה לה על ידיי הכנסת. הכנסת צריכה ועדות בשביל לפקח על הרשויות האחרות, בשביל יעוץ מקצועי לגבי חקיקה, ובשביל להעביר חלק קטן מתפקידיה לגופים כפופים. היכולת להבין לעומק חוק, את משמעויותיו, השלכותיו, לנסח אותו, ולהכניסו כחוק, צריך להיות בידיי הכנסת, הרבה לפני הממשלה.
2+3 ברור, אני מתייחס להצעה שלך כמכלול. הבעיה שלי איתה היא אידיאולוגית, ולא עם הפרטים הטכניים. אני חושב שהכנסת, כוועדה נבחרת בת 120 חברים, שמייצגת את העם, צריכה לנהל את המדינה על כל הבטי החיים בה. או לפחות אני מעדיף את המצב הזה על מצב של אנרכיה קפיטליסטית.
יותר נכון להגיד, שאני לא מכיר דרך יותר טובה לנהל מדינה מדמוקרטיה פרלמנטרית...
אתה מצד שני שולל את זה שצריך להיות גוף שינהל את החיים במדינה... רעיון לגיטימי, אני לא מסכים...
4. זה בדיוק תיאור של נשיא ארצות הברית. במסגרת הרשות המבצעת הוא דיקטטור על כל המשתמע מכך. בנוסף לכך יש לו יכולת להטיל וטו על כל חקיקה. לקונגרס יש אפשרות לעקוף את הוטו שלו, אבל זה דורש רוב מיוחד.
אגב, יש לו גם אפשרות "לחוקק" צווים נשיאותיים, זה דומה לחקיקת משנה אצלנו, אבל הרבה יותר נרחב.
5. אבל זה בדיוק דמוקרטיה - שלטון של ועדות... אני מסכים שזה רע. אבל אני לא מכיר רעיון יותר טוב... אתה אומר לוותר על שלטון מרכזי בעניינים פנימיים, ולפנות למשאלי עם בנושאים לאומיים, ויחסי חוץ... אני חושב שזה לזרוק את התינוק עם המים...
בניסוח מאוד פשטני, צורת השלטון שלנו, היא שאנחנו בוחרים ועדה, בת 120 חברים, שמייצגת את העם, שתהיה הריבון במדינה. הריסון, והמתינות, נובאים מזה שיש בוועדה 120 חברים שונים, שמייצגים ציבורים שונים בצורה הטרוגנית, וכל שינוי דורש קונצנזוס, ואת רוב חברי הוועדה. בנוסף לכך שאותה ועדה מפקידה חלק מהותי מהסמכויות שלה ביידי ועדה אחרת שהיא בעצמה ממנה (הממשלה), ואת הסמכות לפסוק לשפוט על בסיס חוקיה לגוף אחר, שגם אותו היא ממנה (או לפחות מחליטה על דרך המינוי.
6. לא רק. האופוזיציה צריכה גם להעביר ביקורת על הצעות הקואליציה, ולהשתתף בדיון עליהן. ולא צריך להטריח לשם כך את כל המליאה, בשביל זה יש ועדה, פתוחה לתקשורת, ולציבור, שישיבותיה משודרות בערוץ 99.
בנוסף אם זה לא ברור, האופוזיציה לבדה לא יכולה לתקוע כלום. היא יכולה לעקב, לגרור דיון, אבל היא לא יכולה לעצור שום החלטה שהקואליציה החליטה להעביר. עדות לכך היא דיוני תקציב 2014, עם כל הרעש שלהם, הם הצליחו לעקב את התקציב ביומיים בערך.
הבעיה של לפיד, זה לא האופוזיציה, אלא שהקואליציה לא עומדת מאחורי ההצעה שלו.
|