30-07-2014, 22:48
|
|
|
|
חבר מתאריך: 12.09.07
הודעות: 475
|
|
פיצויים בזמן מלחמה
מכיוון שהצד הכלכלי של מלחמה עלה פה באשכול, אני מצרף ציטוט מתוך פסק דין של בג"צ אחרי מלחמת לבנון השניה. פסק הדין בקישור הבא:
https://www.google.com/url?sa=t&rct....71778758,d.bGE
ציטוט:
2. במהלך המלחמה ובעקבותיה, נדרש להפעיל את דיני מס הרכוש, המקנים פיצויים לניזוקים מנזקי מלחמה. חוק מס רכוש וקרן פיצויים, התשכ"א-1961 (להלן: חוק מס רכוש) מכיר בזכויות של ניזוקים מנזקי מלחמה לקבל פיצויים על נזקים אלה. בפרק השמיני של החוק (סעיפים 35 עד 38ב') מעוגן הסדר הפיצויים על נזקי מלחמה. החוק מבחין לצורך פיצוי בין נזק מלחמה ישיר, שעניינו נזק שנגרם לגופו של נכס עקב פעולות מלחמה, לבין נזק מלחמה עקיף, שעניינו הפסד או מניעת רווח שנגרמו כתוצאה מנזק מלחמה; בעוד שפיצוי בגין נזק ישיר ניתן לכל ניזוק באשר הוא, בלי שים לב לאזור הגיאוגרפי בו נגרמה הפגיעה, הפיצוי על נזק עקיף ניתן על פי החוק רק לנזק שנגרם בתחום "ישוב ספר". "ישוב ספר" לצורך ענין זה, הוא ישוב שהוכרז עליו ככזה על ידי שר האוצר באישור ועדת הכספים של הכנסת, וכן ישוב שהוכרז "ישוב ספר" לתקופה קצובה (סעיף 35 לחוק מס רכוש).
3. חוק מס רכוש הוא חוק מסגרת בלבד לצורך קביעת הפיצויים. ההסדר המפורט בנוגע לעצם הזכאות לתשלום פיצויים, וביחס לשיעורי הפיצויים על פי סוג נכסים, סוג הניזוקים, או סוגי הנזקים הראויים לפיצוי נתון לקביעת שר האוצר בתקנות, באישור ועדת הכספים של הכנסת (להלן: ועדת הכספים) (סעיף 36 לחוק).
|
מה שברור לי מהקטע הזה, זו העובדה שפיצויים בגין נזקי מלחמה הם נושא משפטי סבוך ומורכב. הקריטריונים המדוייקים לפיצוי יקבעו רק אחרי הלחימה, וסביר שהם יושפעו מתכנית ההתאוששות שיגבש האוצר. (שזה נושא מורכב בפני עצמו, משוואה עם הרבה נעלמים- כמה כסף המדינה יכולה לגייס, בכמה זמן, כמה ילך למשרד הבטחון וכמה לצבא, כמה לאזרחים, אילו פרויקטים לעכב ולבטל, מה יעד הגרעון ועוד).
_____________________________________
נוע, נוע! סוף
|