|
19-02-2014, 14:19
|
|
|
חבר מתאריך: 18.02.14
הודעות: 2,099
|
|
ציטוט:
במקור נכתב על ידי ביטיס
אין לי ספק שצה"ל חולק עלי, אבל מצד שני צה"ל הוא לא בדיוק מופת למקצועיות.
האם לדעתך צה"ל משקיע מספיק בלהכשיר את החניכים בקורסים האלה בניווטים ובכושר גופני?
זמן, כן. תוכן, לא.
האם זה הוגן להדיח חניך, שלא עומד בדרישות מקצועיות או פיזיות של הכשרה כלשהי, אחרי שהחניך התנדב והשקיע מאמצים בקורס, כשמבחינת יכולות אותו חניך יכול לעמוד בדרישות?
בהחלט כן.
האין זה כשל של הגוף שמתיימר להכשיל אותו?
תלוי. אם הגוף הזה נתן לו את ההכשרה ואת ההזדמנות - לא. אם לאו - כן.
|
בוא לצורך הדיון רגע נפריד הכשרה מקצועית, וכושר גופני (נקודה שהעלת באשכול). אתה בטוח שצהל משקיע מספיק זמן במהלך ההכשרות שלו בכושר גופני? אתה חושב שכל ההכשרות ארוכות מספיק בשביל להביא נערים שניהלו אורך חיים לא פעיל מידיי, לרמת הכושר שנדרשת מרובאי 05-07 ?
אם אנחנו מסכימים שצהל לא משקיע מספיק תוכן, והרמה המקצועית נמוכה מידיי גם בהכשרות מקצועיות, וגם בכושר גופני, אז איך זה בדיוק הוגן להדיח חייל שיש לו את היכולות ועושה את המאמץ, אבל הבעיה היא במערכת שמתיימרת להכשיר אותו? לא יותר נכון לעשות מאמץ לשפר את הגוף המכשיר? תלוי על מה החניך נפל, אולי הבחירה הנכונה היא להסמיך את החניך, ולצפות (או לדרוש) ממנו להשלים את ההכשרה שלו בהמשך?
ציטוט:
בספרטה העתיקה היו נותנים לנערים ב""טירונות"" מעט מידיי מזון, מתוך כוונה שיגנבו עוד, אלה שנתפסו הוכו, ולא ""הודחו"". אם מפקדים לא רוצים שהחניכים שלהם ישתמשו בGPS ובווטסאפ בניווטים, אז שלא יתנו להם לצאת עם טלפון לניווטים. להתפלא שחייל מחפש איך להתחכם, זה פשוט היתממות.
כן ולא. אני לא מצפה שחיילים לא יתחכמו. אני כן מצפה שמפקדים ידעו מה המטרה. המטרה היא להקנות להם את הכלים הנדרשים בשביל להיות מפקדים טובים וראויים. מי שמעתיק נ"צ חוטא לכך ולא ראוי להיות מפקד. סא"ל איציק כהן, מג"ד צבר לשעבר קנה את עולמו בבוחן פלוגה, בהיותו מ"פ ברותם. אותו קצין ידע מראש מה יהיה יעד הפשיטה ולקח את קציניו לשטח בשביל לתכנן את התרגיל. יהיו כאלה שיעריכו אותו על הממזרות, אבל בפועל הוא הרס את הבוחן. הוא מנע מקציני החטיבה אפשרות לבחון איך אותו קצין מתפקד בתנאי קוצר זמן וחוסר ידע, ולמעשה חטא למטרה. אבל כאשר מ"פ עושה את זה, מה יגידו החיילים?
|
אולי אני טועה, אבל אני באמת מאמין שתעוזה,תושייה, וחשיבה יצירתית, יותר חשובים מידע מקצועי כזה או אחר. ידע מקצועי אפשר לרכוש, את הנ"ל מאוד קשה לרכוש.
הטיפול הנכון בשני המקרים (הוואטסאפ, ואיציק כהן), לא צריך להיות, טפיחה על השכם, עונש, ומבחן נוסף? הרי בשני המקרים המפקדים התרשלו...
ציטוט:
מעבר לזה, ערך הרעות, באנשים שפויים, תמיד יעמוד מעל ערך האמינות כלפי מערכת, מהסיבה הפשוטה שהתלות החברתית של אדם בחבריו חזקה בהרבה מהתלות במפקדיו \ המסגרת החברתית הרחבה יותר. כלומר אתה עוזר לחברים שלך, בשביל שיעזרו לך, והמשמעות המוסרית של זה כלפי ישויות ארטילאיות ואמורפיות לא באמת מעניינת.
זהו שפספסת, ועצם העובדה שאתה מעמיד את הרעות מול אמינות למערכת מצביעה על כמה פספסת. לא מדובר באחריות של מפקד כלפי חייליו. האחריות הזו חשובה יותר (כמעט) מכל דבר אחר, כולל הרעות של מ"כ אחד למישנהו. אם אתה לוקח תפקיד מ"כ כאשר אתה יודע שאתה לא כשיר בגלל שבמקום ללמוד לנווט (או כל דבר אחר) רימית, אתה פושע ויום אחד החיילים שלך ישלמו על זה (ויש מספיק דוגמאות לכך).
|
אני מניח שהתכוונת "לא מדובר באחריות של מפקד כלפי חייליו. " (בלי המילה "לא")
פה אנחנו מסכימים...
אבל זה יותר עיניין של כנות של בנאדם כלפי עצמו, ואחריות כלפי פקודיו... אפשר לדעת לנווט, ולרמות במבחן... גם ברור לך שהם רימו כקבוצה... בכל הכשרה שהייתי בה, הייתה איזשהיא מנטליות כזאת, של "להצליח כקבוצה, וכנגד הסגל" גם אלה שלא מרמים בעצמם, עוזרים לחברים שמתקשים... אני לא חושב שזה משהו שאפשר לצפות מבני אדם לא לעשות... במהלך הכשרה הערך שאתה מדבר עליו, גם אם הוא חשוב ועקרוני, פשוט אירטילאי מידיי...
|
|