קראתי בפעם המי יודע כמה את הספר המומלץ מאוד "רכס תאד" מאת ג'ק ברוטון. מדובר בספר שרובו מבוסס על הקלטות שעשה המחבר בהיותו מפקד כנף של מטוסי תקיפה בוויטנאם של רשת הקשר.
לדעתי אין כמוהו להעביר תחושה ומציצאות של שגרת הלחימה מנקודת המבט של הטייס - מומלץ!
עכשיו - כמי שגילה את הפורום הזה לאחרונה אני מנצל לשאול שאלה-
בספר מופעלים מטוסי הקורנס כמטוסי עליונות אווירית וחיפוי למטוסי הF105 ששימשו כפלטפורמת הקרב הפצצה העיקרית.
מתי הפכו הקורנסים למטוסי תקיפה? ומהו למעשה הייעוד המקורי והמוצלח יותר שלהם? בקיצור קצת סדר בהיסטוריה.....
_____________________________________
"!we must go on the ass but put our eyes to the sky"
במקור הקורנס תוכנן כמטוס להגנה על ספינות צי ארצות הברית וחיפוי לפעולות של מטוסי הצי, וכך הוא נכנס לשירות ב-1960.
ב-63 חה"א האמריקאי אימץ אותו כמטוס קרב-הפצצה.
למיטב הבנתי, הסיבה שבגללה דווקא הקורנסים הם אלו שנתנו את ההגנה האווירית בתקיפות בווייטנאם היא שהם היו חדשים יותר, ואפשרו שימוש בטילים מתקדמים יותר, ובשורה התחתונה - זה מטוס שנועד לכך יותר מאשר להפצצה.
מטוסי ה F-105, בניגוד לקורנס, לא היו מסוגלים לשאת את טילי ה AIM-7.
_____________________________________
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning. -Rick Cook
אמנם את הספארו ה F-105 לא נשא אבל כפי שניתן לראות בפרק הישן הזה בסדרה GREAT PLANES בערוץ דיסקוברי הוא היה המטוס הראשון שנשא נט"ל כפול לטילי סיידווינדר ועשה זאת לפני כניסת הפנטום לשירות, גם אם תצורה זו הייתה נדירה במטוסים מבצעיים. בין היתר סוקרים בסרט את תהליך הפיתוח הממושך (7 שנים) של המטוס המהפכני, הזכיה בתחרות מול ה F-107 של נורת' אמריקן, הקריירה הארוכה והמוצלחת בויאנטם (כולל אתגרי התחזוקה של המטוס המורכב בתנאים קשים יחסית) וה PHASE OUT המהיר שאחריה.
אני אציין רק שברשותי הקלטות מקוריות של הסדרה המצויינת הזו עם תרגום עברי (משובח,בניגוד להיום) עוד מהתקופה שהיא שודרה בערוץ 8 מתישהו בתחילת שנות ה 90.
_____________________________________
"השגנו את מטרתינו בנחישות ובעוצמה שלא לאפשר לערבים המשוגעים האלה להשיג נשק גרעיני.
אנחנו לא חוששים מאותן 'נשמות טהורות',שכל התנינים בנהרות דרום-אפריקה לא יוכלו לספק להן די דמעות שיוכלו למחות את צביעותן,ובטוחני שאתה מבין אותנו היטב".
רא"ל רפאל איתן במברק אל שר ההגנה הדרום אפריקני מגנוס מאלאן מיד לאחר תקיפת הכור בעיראק.
הפעם זהו סרט תעמולה של חהא"א משנת 1967 הסוקר את חגיגותיהם של טייסי תאד ותיקים הסוגרים 100 גיחות מבצעיות בויאטנם מסגרת כנף 388 המהוללת ומסיימים כך את ה TOUR OF DUTY שלהם. שיחות עם טייסים החולקים חוויות מהגיחות עצמן (כולל צילומי צבע נדירים) ושגרת החיים וההומור בליין, בטייסת ובבסיס. שימו לב לדברי מפקד הטייסת - "אין הרבה טייסי תאד בדרגת סגן ואין הרבה מהם שמסיימים 100 גיחות..." למעשה שלשת הטייסים החוזרים לבסיסם יצאו לגיחה ה 101 שלהם אחרי ששלשה טייסים אחרים הופלו והם נדרשו למלא את מקומם למרות שרשמית סיימו את ה TOUR שלהם.
על סיום הקריירה העצוב של ג'ק ברוטון, מחבר רכס תאד, כשקם להגן על שניים מטייסיו שתקפו בטעות או שלא בטעות את "טורקסטן" ספינה מטען סובייטית בנמל קם-פאה בצפון ויאטנם
מטוסי הקורנס הפכו למטוסי תקיפה על רקע השימוש במטוסי המיראז על נגזרותיו השונות כמטוס עליונות אווירית (ובשל מוגבלותו היחסית באוויר קרקע) ועל רקע כושר הנשיאה הגבוה של הקורנס.