זה נחמד לצטט משפט חז"ל כמו "מה ששנוא עליך אל תעשה לחבריך", אך מה עם אין ספור משפטי חז"ל שמבהירים עד כמה חשובים חוקי היהדות הבסיסיים? ספר שמות-דברים מלא במצוות מפורשות שמבהירות מהו תפקידם
המרכזי של היהודים בעולם. זה נחמד גם להגיע למסקנה שההלכה היא דינמית ואינה סטטית, נו ו..? תראה לי פעם אחת לאורך ההיסטוריה ההילכתית שחז"ל התירו דבר חמור ובסיסי, עקב שינוי מודרניזציית הזמן והתקופה בה הם נמצאו. השינויים היחידים שאתה תבחין בהם הם מינוריים ולא נוגדים את התורה במהותה, ובטח לא כאלה שיתירו נישואים אזרחיים, נישואים עם גויים וכו'.
דבריי בדבר היותה של ההלכה דינמית ולא סטטית נאמרו בהקשר של דבריך "זה לא עובד ככה, כי חוקים אלה לא ניתן לשינוי במהותם".
אבל כמו שאמרתי, הנושא של הלכה אורתודוקסית מול הלכה רפורמית שייך לדיון נפרד; אני מדבר
כרגע על פשרה שתכלול מונופול אורתודוקסי על גיור ונישואים הלכתיים במקביל לקיומו של מוסד נישואים
אזרחי במדינת ישראל.
היהדות לא כופה כלום על אף אחד, אם כבר החילונים הם אלה שכופים את החילוניות על היהדות.
מדוע? מהסיבה הפשוטה, הם רוצים להפוך את היהדות לחילונית, מצד אחד להקרא יהודים, מצד שני לעשות מה שבא לי ולטעון שככה אני מבטא את יהדותי בצורה הטובה ביותר לדעתי. אני מניח שאתה מבין שיש כאן בעייתיות.
לדעתי מדובר כאן על סימטריה פשוטה מאוד שאפשר אפילו לנסחה במילים של ילד בגן טרום-חובה:
"אל תקבע לי ואני לא אקבע לך"
הפשרה החילונית-דתית שאנחנו מדברים עליה מנוגדת לאינטרס המדינה היהודית והעם היהודי.
אנשים שרוצים להחשב כחלק מצבא הגנה לישראל צריכים לשרת בצה"ל,
על אותו העיקרון אנשים שרוצים להחשב כחלק מהעם היהודי צריכים לקיים מספר תנאים כדי להחשב ככאלה, אחרת על מי אנחנו עובדים בעצם? נקרא לעצמנו העם ההיי-טקי המודרני המזרח תיכוני, ונזרוק את המושג 'יהדות' או 'ישראל' לפח.
בנושא של לאום יהודי-דתי מול לאום יהודי-חילוני חבל על הוויכוח; גם ככה כל אחד מאיתנו יישאר מבוצר בעמדתו. לא מדובר כאן על עניין של צודק לא-צודק, אלא פשוט יש כאן שתי תפיסות עולם מתנגשות.
אתר אומר כל עוד נשמור על סממן של שפה שלטון ותרבות לא תהיה סכנה שהעם יימחה מן ההיסטוריה,
אני לא מצליח להבין את ההיגיון של המשפט שלך. אין שום קשר היסטורי בין השילטון הנוכחי לשילטון היהודי המקראי, או בתקופות בית המקדש לצורך העניין. גם השפה עברה שינויים, תקופות בהם הארמית היתה שפה מרכזית בקרב יהודים רבים, וגם שינויי השפה שאליעזר בן יהודה עשה לעברית העכשווית ששונה מהעברית הקדומה. אין כמעט שום קשר בין התרבות הנוכחית לזו של היהודים של פעם.
ועדיין, עצם העובדה שאפיקורס כמוני מסוגל לפתוח תנ"ך ולהבין פחות או יותר על מה מדברים שם, ויתר על כן מבין כי זוהי השפה המקורית שדיברו אבותיו הקדמונים היא מקור לא פחות משמעותי להכרה בזהות יהודית מאשר קיום המצוות, שאף הן עברו שינוי (כמעט ללא היכר! ) מתקופת
המקרא ועד ימינו.
על פי התאוריה שלך, הסודנים או הפיליפינים והתאילנדים ששוהים כאן עשר וחמש עשרה שנים ולמדו לדבר עברית, הם חלק מהעם היהודי, בני דורותם של משה רבנו, עקב העובדה שהם יודעים לדבר עברית. כמו כן חבריי הישראלים שלמדו ערבית הם צאצאי ישמעאל, בקיצור זה לא מה שישאיר או יכחיד היסטוריה של עם, הדבר שכן שמר על הישרדות עמינו הם המנהגים היהודיים היום יומיים והעקביים. אלו שאין לשום עם אחר אינטרס לבצע אותם.
איך זה שהעם היווני שזנח את עבודת אלי הפנתיאון בראשות זאוס והמיר את דתו לנצרות עדיין קיים היום?
איך זה שהסינים בני האן שרדו כל השנים האלה אף על פי שהיו נתונים להשפעותיהן של שלוש דתות
שונות (קונפוציאניזם, טאואיזם ובודהיזם) שהתחרו זו בזו?
איך זה שאחרי שהנרי השמיני החליט שאנגליה תזנח את הקתוליות לטובת הכנסייה האנגליקנית פרי המצאתו לא הביא מעשהו זה לידי הכחדתה של האומה האנגלית ?
בקיצור, שימור דת אינו תנאי הכרחי להישרדותו או היכחדותו של עם, אף על פי שבמקרה של
עמנו (לפחות עד שלהי המאה ה-19 ) יש צדק בדבריך.
לגבי שלטון, כוונתי הייתה שיישות פוליטית המייצגת אתנוס מסויים תשמור על קיומו כל עוד היא
קיימת; האתנוס מסוגל לשרוד גם בהעדר יישות מסוג זה (כמו במקרה של עמנו עד הקמתה של
מדינת ישראל), אך העדרה מהווה חסרון משמעותי עבור כושר הישרדותו.
מבין את החשיבות במגזר כמו החרדים? המגזר הזה מלבד הדברים הטובים שטומן בחובו, הוא גם המסמך ההיסטורי של העם שלנו, ואני חושב שצריך לנהוג בו קצת יותר כבוד ממה שהתקשורת נוהגת בו. ברור שהוא לא חף מביקורת, בדיוק כמו כל מגזר כזה או אחר.
לידיעתך, אני בעד תקצוב ישיבות ומענקים ממשלתיים לשם יצירת ספרות תורנית; מוסד הישיבה הוא סמל יהודי לא פחות ממנורה ומגן דוד.
עם זאת, אין הדבר שייך לנושא דעסקינן, קרי, הקמתו של מוסד נישואין אזרחי במקביל למוסד הנישואין הדתי אורתודוקסי, בפרט, ועיגון בחוק של חסמים לכפייה, בין אם דתית או חילונית, בכלל
(למען הסר ספק, אינני מדבר על הפרדה מוחלטת בין דת למדינה, אלא על פשרה).
משהו אחרון כי אני חייב לזוז,
למרות שיהודי ישאר יהודי עד יום מותו, המדינה קבעה לעצמה הגבלות מינימליות כדי לשמור על צביון מדינה יהודית. תמיד יקומו אנשים שירצו לפרוץ עוד גדר ועוד גדר, ובוא אני אגלה לך סוד קטן, גם כשיתירו נישואים אזרחיים, וגם כשיתירו להתחתן עם גויות, המלחמה הזו של פריצת גדרות חוקתיים לא תפסק אלא רק תגביר את התאבון לעוד ועוד שינויי חוקות, כל עוד יהיה סממן יהודי במדינה, אותם אלו שהיהדות לא באה להם בטוב, וזה חורה להם במצפון שהם לא מתנהלים כיהודים יתקתק להם בנשמה והם ירצו להחריב כל זכר לדת הזו. זהו טבעו של המצפון האנושי, כיהודי הם לא יכולים לסבול את העובדה שהם יהודים ולא מתנהלים ככאלה, לכן ירצו להכחיד את הזיכרון הזה. לא מעט עוזבים לחו"ל בגלל זה.
ראה דבריי לעיל בנוגע לפשרה שתכלול את עיגונם של חסמי כפייה בחוק , ובכלל זה גם כפייה חילונית.
אתה תשמע הרבה אנשים שעזבו לחו"ל אומרים "יודעים למה עזבתי? בגלל החרדים הפרזיטים". שמעתי את זה מספר פעמים מאנשים. ואני כאדם בעל חזות לא חרדית מוקף בחברים לא דתיים על בסיס יומי, מדבר על זה איתם.
מבינים? אנשים שנלחמו שנים על המדינה הזו, שהיו בצה"ל, שהקימו חברות, עזבו בגלל החרדים.
יש שקר גדול יותר מזה? ערבים יש כאן בשפע, מחבלים גם כן צומחים בינינו, גנבים אנסים ומי יודע מה, ובגלל מה הם עזבו? בגלל החרדים. לא משעשע?