06-08-2012, 12:36
|
|
מומחה ללוחמת חי"ר, סיור וצליפה
|
|
חבר מתאריך: 06.12.04
הודעות: 21,060
|
|
ציטוט:
במקור נכתב על ידי dudibenjamin
קודם כל הקורס הוא מפקדי כיתות בחיל האיסוף הקרבי, מה הם צריכים לעשות? לפקד! והפיקוד באיסוף קרבי הוא שונה מאוד מפיקוד על כוח חי״ר רגיל, הלחצים והדילמות שעומדות מול מפקד צוות של איסוף קרבי הם שונים וגדולים לאין שיעור לעומת חי״ר רגיל, אצלנו בחיל קוראים לזה ״המפקד האסטרטגי״ משום שלמפקד צוות באיסוף קרבי יש תפקיד ואחריות חשובים מאוד- הוא אחראי במישרין ובעקיפין לשלומם של לא רק חיילי הצוות שלו, אלא גם הצוותים המוכוונים- שריון/ארטילריה/ חי״ר/ מסקר״ים.., תפקידו גם לדאוג שמרחב הפעולה נקי ואם לא אז גם לדעת להצביע במדויק על המטרות בתא השטח.
וכל זה רק בפן המבצעי, עדיין לא הזכרתי את התפקיד של הצוות להצביע על מגמות בתא שטח מסוים ולציי״ח בהתאם.
כך שאני בתור אחראי להכנה של המפקדים האלו- רוצה שתחומי העניין שלהם יהיו גדולים ככל האפשר, מה גם שאלו הם קציני העתיד של החיל- שכרגע נמצא במצוקה קשה יחסית של קצונה.
גם נעשה ניסיון וראינו שככל שתחומי הידע שיועברו בשיעורים השונים יהיו מגוונים יותר, כך גם רמת העניין שהם מגרים אצל החניכים גבוהה יותר, בהתאם לכך אני מניח שגם רמת האיכות שלהם תעלה בהתאם.
|
אני הולך לכתוב בפרקים, פשוט כי אין לי יותר מדי זמן לכתוב ברצף ובאריכות.
אני אתחיל באחת הבעיות המרכזיות שראיתי אצל מש"קים אצלכם, מאז הקמת מוד"ש עד 2008, וגם לפני ההקמה, ושמתבטאת יפה במה שכתבת כאן:
לא מדברים עם המפקדים שלכם בצורה הוגנת וישירה. מי שמכניס למפקדים הזוטרים שלו שהם "מפקדים אסטרטגיים" חוטא למפקדים וחוטא לחיילים שלהם, בכך שהוא מכניס להם לראש דברים שהם לא אמיתיים ולא נכונים. בסופו של דבר אותו מפקד מגיע לצוות רגלי, רכוב או תצפיתנים קבועים, והדבר העיקרי שהוא עוסק בו הוא שיעמום. אין שום דבר אסטרטגי בעבודת היום-יום של התצפיתן, לא בבט"ש ולא במלחמה - זאת למרות שאחריותו של מפקד עצמאי, היא גדולה יחסית למש"קים אחרים.
מה שאני פגשתי אצל מפקדים בפלוגות ותפקידים שונים בגדוד איו"ש וצפון הוא אכזבה ושעמום. מי שבא בציפיות גדולות אחרי קורס מפקדים התאכזב, ומי שבא לקורס מפקדים מהשטח, מבין מהר מאוד כשמערבבים אותו, והיחס לקורס הוא בהתאם. אני יכול לומר לך שיש לא מעט מפקדים זוטרים שיכלו להיות קצינים מעולים, ואבדו בגלל התחושה שלא עובדים איתם בכנות.
הנקודה השניה היא שהתחושה שלי מהרשימה שכתבת היא שלא באמת חשבת מה הם צריכים ללמוד, אלא הבאת דברים "סקסיים" או מפוצצים. הנה דוגמאות:
1."בין טקטיקה לאסטרטגיה" - על מה תדבר איתם כאן? תדבר איתם על אסטרטגיה צבאית? על אומנות המערכה? תעסוק בתמרון של גיס 7 במלחמת המפרץ? מה הוא עניינו של המ"כ והגדרת יעדים צבאיים למטרות מדיניות?
לעומת זאת, האם אתם מלמדים את המפקדים מהו תפקידם בלחימה? מהו סוג המודיעין שנדרש מהם להביא? מול מי הם עובדים? אולי הסבר כללי איך אוגדה נלחמת? דוגמה להפעלת איסוף וצוותי איסוף בלחימה אוגדתית מלבנון 2, לבנון 1 ויוה"כ?
2. פשיטה על האי גרין - מה זה בדיוק מלמד? רעות, דבקות - דברים שחשובים לחיילים. מה בדיוק חשוב כאן למפקדים שלך? למה לא ללמד את המפקדים את השפעת המודיעין על הלחימה - השוואה ללחימה ללא מודיעין לכזו עם מודיעין? כמו השוואה בין הלחימה של חטיבה 37 וחטיבה 7 באבו עגילה.
להביא שיעורים מגוונים זה נחמד. אני יכול להעביר שיעור מאוד מעניין על אבולוציה של חיות ארס, והחבר'ה שלך יהיו מאוד מעוניינים, אבל זה לא יעשה אותם מפקדים טובים יותר.
מה שיעשה אותם מפקדים טובים יותר אם ילמדו אותם דברים רלוונטיים - לדוגמה, הקשר בין תזונה, שינה ופציעות מאמץ, בניה ושימור כושר גופני, פיקוד וסוגיות פסיכולוגיות של פיקוד (כמו, איך מתמודדים עם שעמום ושחיקה של משימות משעממות? מה האחריות של מפקד כלפי החיילים שלו?), איך מוציאים לפועל אימון? הרי המ"כ הוא המוציא לפועל את תכנית הכשרה ואימונים. איך מוציאים לפועל משימה? הרשימה הזו היא מאוד ארוכה, עוד לפני שמתחילים עם שיעורים יותר ערטילאיים.
הייתי מתחיל עם הגדרה של כמה שעות הכשרה יש לך ביד, מהם הה"נים שלך, תתחיל עם הקצאת עדיפויות לנושאים מסויימים. אני מבטיח לך שאתה תמצא שיש לך לפחות פי 4 שעות של הכשרה שאתה רוצה להעביר מאשר הזמן שיש לך.
אני אנסה לכתוב עוד בהמשך, אבל תחשוב על מה שכתבתי.
_____________________________________
There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics
"After the uprising of the 17th of June the Secretary of the Writers Union had leaflets distributed in the Stalinallee
stating that the people had forfeited the confidence of the government and could win it back only by redoubled efforts.
Would it not be easier in that case for the government to dissolve the people and elect another?" -Bertolt Brecht
I remember very vividly, a few months after the famous pacifist resolution at the Oxford Union visiting Germany and having a talk with a prominent leader of the young Nazis. He was asking about this pacifist motion and I tried to explain it to him. There was an ugly gleam in his eye when he said, "The fact is that you English are soft". Then I realized that the world enemies of peace might be the pacifists - Robert Hamilton Bernays -
|