21-07-2012, 22:15
|
|
|
|
חבר מתאריך: 14.12.09
הודעות: 9,751
|
|
מה שכתבת למעלה היה יותר מדויק - בשעת השמד (או בשעת גזרה) ייהרג ואל יעבור גם על עבירות חוץ מהשלוש שהוזכרו לעיל, ואיפלו על דברים קלים כמו שרוך הנעל. אבל לא מובן מאליו שכל מקרה שבו "נדמה שיש ניסיון להעביר יהודי על דתו, או לפגוע באמונתו". יש הרבה דרכים "לפגוע האמונתו" ואני מניח שתסכים (בלי להיות דתי או להיכנס לפרטים) שכנראה שלא סביר להחשיב את כולן כשעת גזרה.
ראה לדוגמה פה: http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=698בשעת הגזרה
במקום שיש חלול השם, מצוות עשה לקדש שמו גם על שאר עבירות, ויהרג ולא יעבור. ולכן גוי שאמר לישראל שיעבור עבירה או ייהרג:
אם בצנעא יעבור ואל ייהרג;
ואם בפרהסיא, בפני עשרה ישראלים –
- אם הגוי מכוון להנאתו יעבור ולא ייהרג,
- ואם נתכוון להעבירו על הדת ייהרג ולא יעבור.
כלומר, אם הגוי אומר לך לעבור עבירה 'סתם' (כי משעמם לו, או מכל סיבה אחרת) ולא מתוך כוונה ספציפית להעביר את היהודי על דתו, יעבור ויעבור בכיף, כי מדובר בפיקוח נפש.
האם מצב נתון הוא שעת גזרה או לא? שאל את הרב שלך.
_____________________________________
(קרדיט למרשי)
אמר לה ינאי מלכא לדביתיה אל תתיראי מן הפרושין ולא ממי שאינן פרושין אלא מן הצבועין שדומין לפרושין שמעשיהן כמעשה זמרי ומבקשין שכר כפנחס
אמר פסטן: שניהם גרועים, אבל עדיף להיות טיפש מאשר שקרן.
|