מצאתי את התמונה הבאה בחוברת ישנה שהייתי מעוניין לתארך אותה-
התמונה היא כנראה קצת אחרי ששת הימים.
החוברת אגב נקראת אירובטיקה בכחול לבן כנראה (בטוח) צורפה לביטאון.
מזהים את אנשי הצוות ? (אני חושב שהשמאלי זה הרצל בודינגר)
יש למישהו תיעוד של אנשי הצוות האווירובטי בכל הזמנים?
(אומנם יש אשכול בנושא אבל הוא כבר כבד מידי)
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי mr_doron שמתחילה ב "הצוות האירובטי של חיל האוויר"
באחד הבטאונים האחרונים הייתה כתבה על הצוות, ויוצא שמשהו כמו כל שנתיים מתחלפים רוב או כל חברי הצוות. לך תכפיל את זה במספר השנים שהצוות קיים במתכונתו זו - משהו כמו 40 פלוס - ותקבל מספר בלתי אפשרי של אנשי צ"א. מעבר לכך, סביר להניח שרוב החברים בצוות, לפחות בעשור וחצי האחרונים - זהותם חסויה.
חברים שעולים לי בראש - תא"ל עדו נחושתן, סא"ל יוסי אליאל ז"ל ותא"ל (מיל') אודי זוהר בצוות של תחילת שנות ה-80', יהודה בבלי ז"ל בסוף שנות ה-80', ובטח אמצא עוד אח"כ.
נערך לאחרונה ע"י amirsgv בתאריך 19-10-2005 בשעה 20:47.
בתגובה להודעה מספר 5 שנכתבה על ידי amirsgv שמתחילה ב "תיעוד בכל הזמנים - קרוב לבלתי אפשרי"
הצוות הוקם רשמית בשנת 1965 בתל נוף עם 4 מטוסי פוגה שנים מהם מס' 15 ו-16 היו צבועים בצהוב והשנים הנוספים בכסף כאשר מיכלי הדלק באדום.
בשנת 1966 הועבר הצוות יחד עם בית הספר לטיסה לחצרים ושם החלו צובעים את המטוסים בכחול לבן. אך הצביעה הסתימה כשנה לאחר סיום מלחמת ששת הימים בגלל חוסר תקציב.
באותו הזמן כבר היו לצוות שמונה מטוסים. אחד ממקימי הצוות היה עודד מרום שסיפר לי בקצרה את המובא כאן. כמו כן בזמנו לא היו כל טייסי הצוות קבועים והם התחלפו מידי פעם ולעיתים קרובות.
Your signature did not follow Fresh's signatures policy, therefore it was automatically erased. Please see the E-Mail which has been sent to you, to learn how to fix this.
אני מניח שאת החוברת שהשגתי צרפו לגליון הנצחון העבה של ששת הימים אבל אין שם שום ציון לכך.
ולגבי קושי במציאת כל הצוותים - אני חושב שזו מהותו של מחקר - בסופו של דבר זו טבלה עם הרבה שמות עם תאריכי כניסה ויציאה מהצוות- זה לא בלתי אפשרי.
היה פה בעבר ויכוח מתי הוקם הצוות האוירובטי, אבל לא הצלחתי למצוא את השרשור הרלוונטי. מה שכן, מצאתי את השרשור הזה, ויש פה מקום לתיקון: הערב הוקרנה בחדשות ערוץ 2 כתבה לקראת שידור סרט ביס קודו השבוע, על צילומי מסרטת 8 מ"מ של יצחק רבין ז"ל.
בין הקטעים שהיה אפשר לראות הערב, היתה כדקה שצולמה במהלך המפגן הצבאי של יום העצמאות ה-15 למדינה. מעבר לנאמר בכתבה, אפשר היה לזהות גם מבנה מטוסים המציג את המספר 15.
בנוסף, צולם חלק מהמפגן של הצוות האוירובטי - רביעייה צבועה בצבעי כחול לבן, משמע 1965, עמוס, זה קצת מאוחר למה שכתבת.
_____________________________________
מרקיע שחקים האתר למחקר ותיעוד ההיסטוריה של התעופה בארץ. www.sky-high.co.il
בתגובה להודעה מספר 5 שנכתבה על ידי amirsgv שמתחילה ב "תיעוד בכל הזמנים - קרוב לבלתי אפשרי"
ציטוט:
במקור נכתב על ידי amirsgv
באחד הבטאונים האחרונים הייתה כתבה על הצוות, ויוצא שמשהו כמו כל שנתיים מתחלפים רוב או כל חברי הצוות. לך תכפיל את זה במספר השנים שהצוות קיים במתכונתו זו - משהו כמו 40 פלוס - ותקבל מספר בלתי אפשרי של אנשי צ"א. מעבר לכך, סביר להניח שרוב החברים בצוות, לפחות בעשור וחצי האחרונים - זהותם חסויה.
חברים שעולים לי בראש - תא"ל עדו נחושתן, סא"ל יוסי אליאל ז"ל ותא"ל (מיל') אודי זוהר בצוות של תחילת שנות ה-80', יהודה בבלי ז"ל בסוף שנות ה-80', ובטח אמצא עוד אח"כ.
קראתי את הכתבה ואני לא זוכר שאמרו דבר כזה או דומה על הרוטציה.. טוב אולי זה כי הייתי שקוע בסרבל הלבן :|
בתגובה להודעה מספר 19 שנכתבה על ידי Flying-Wing שמתחילה ב "היושב מימין נראה לי כ-אבי..."
שמות הטייסים מופיעים על הקסדות (לעיתים באופן לא ברור בצילום).
מוביל הצוות הינו סא"ל יוסי אליאל ז"ל (המרכזי במצולמים) אשר ניספה ב 3/7/1986 בעת אימון אירובטי במטוס נץ ליום חיל האויר (בהיותו מפקד טייסת) .
הנה צילום שלו מתקופת שלב המכין בקורס הטיס (תמונה שהעליתי בעבר באשכול על אסון הנ"ד). יוסי אליאל בצד הימני של התמונה (בצד שמאל, סרן ויטנר משה ז"ל, שהיה קברניט היסעור, באסון הנ"ד, במאי 1977):
בתגובה להודעה מספר 19 שנכתבה על ידי Flying-Wing שמתחילה ב "היושב מימין נראה לי כ-אבי..."
השמאלי (מס' 2) הינו מח"א הנוכחי עידו נחושתן, שאף מצויין בקורות החיים שלו שהיה חבר בצוות האוירובטי. נחושתן החל את שירותו כמדריך בביס"ט ב-1979, כך שזה מתאים מבחינת התאריך (אליאל נהרג ב-1986 בהיותו סא"ל, כאן הוא עדיין רס"ן).
_____________________________________
מרקיע שחקים האתר למחקר ותיעוד ההיסטוריה של התעופה בארץ. www.sky-high.co.il
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי mr_doron שמתחילה ב "הצוות האירובטי של חיל האוויר"
ביום העצמאות הקרוב תהיה לעם ישראל הזדמנות פז לראות את 4 מטוסי העפרוני של ביס"ט מפגינים ביצועים במדי הצוות האירובטי של חיה"א.
אתר חיה"א פירסם כתבה עליהם ועל עמיתיהם בעולם.
אצלנו הם אורחים קבועים בעיקר במסגרת טקסי סיום קורס טיס, אנו רוצים לנצל את ההזדמנות ולהודות להם ולהחיות אשכול ישן המוקדש רק בשבילם.
אז במסגרת ב"מ, תתחילו מה שבא לכם לשפוך (סיפורים, סרטים, תמונות הווה, תמונות עבר, סיפורים על מטוסי וצוותי עבר, קוריוזים וכו' וכו')
בתגובה להודעה מספר 30 שנכתבה על ידי Fang שמתחילה ב "הצוות האירובטי - כתבה באתר חיה"א"
ציטוט:
במקור נכתב על ידי Fang
ביום העצמאות הקרוב תהיה לעם ישראל הזדמנות פז לראות את 4 מטוסי העפרוני של ביס"ט מפגינים ביצועים במדי הצוות האירובטי של חיה"א.
אתר חיה"א פירסם כתבה עליהם ועל עמיתיהם בעולם.
אצלנו הם אורחים קבועים בעיקר במסגרת טקסי סיום קורס טיס, אנו רוצים לנצל את ההזדמנות ולהודות להם ולהחיות אשכול ישן המוקדש רק בשבילם.
אז במסגרת ב"מ, תתחילו מה שבא לכם לשפוך (סיפורים, סרטים, תמונות הווה, תמונות עבר, סיפורים על מטוסי וצוותי עבר, קוריוזים וכו' וכו')
בתגובה להודעה מספר 40 שנכתבה על ידי גיל חזקיה שמתחילה ב "הנווט הדרוזי (הראשון) היה חבר..."
גיל... קצת קרדיט להיכרותי עם הצוות בשנים האחרונות.
אני מוכן להסתכן בניחוש שבחיל האוויר חל איסור להושיב נווט על כיסא הטייס אם הוא לא סיים קורס טיס כטייס (או הסבה לטייס, בביס"ט..).
בצוות במתכונתו הנוכחית יש נווט אחד (ממה שאני מכיר, ליתר דיוק, חובה שיהיה נווט), ואכן הבחור היה נווט בצוות.
בתגובה להודעה מספר 42 שנכתבה על ידי NehemiaG שמתחילה ב "גיל... קצת קרדיט להיכרותי עם..."
וזה לא סותר את מה שאמרתי בהתחלה-ישנם גם נווטים שהיו חברים בצוות. (אין לי מושג לגביי מה יש היום ומה התקנים-הצוות האווירובטי והביס"ט באופן כללי לא ממש מצויים בתחום ענייני).
אם זה בתור טייס או לא-זה כבר אני לא יודע.
טייסים בצוות האווירובטי יהיו תמיד טייסים טובים מאוד.
כאלו שיש בהם שילוב של יכולת, בגרות, ניסיון טיסה ושאיפה למצויינות.
למפקדים הבוחרים את חברי הצוות, כמו לטייסים עצמם, יש אחריות גדולה שכן טעות קטנה יכולה ....
ולכן, תמיד יבחרו את האפשרות הטובה ביותר.
אם זה למה שהתכוון הכתב בחוד החנית, אז אני מסכים
יזהר
תראה, זה באמת לא תהליך פשוט...ואני מעולם לא ישבתי בכסא של אלו שצריכים לבחור מי יהיה בצוות האווירובטי כך שאני לא מכיר לגמרי את תהליך קבלת ההחלטות.
יש כאן עניין של סגנון מפקדים, זה אני בטוח, זכור לי מקרה מוזר לפני כשנתיים שבו מפקד המגמה בביס"ט האחראי על בחירת הטייסים לצוות, התעקש לבחור טייס שהתנגד בכל תוקף להיות בצוות האווירובטי ובכל זאת נבחר להיות בו..אז לפעמים השיקולים לא לגמרי ברורים לי...
בתגובה להודעה מספר 45 שנכתבה על ידי emile-a שמתחילה ב "[QUOTE=mizhar]טייסים בצוות..."
ציטוט:
במקור נכתב על ידי emile-a
תראה, זה באמת לא תהליך פשוט...ואני מעולם לא ישבתי בכסא של אלו שצריכים לבחור מי יהיה בצוות האווירובטי כך שאני לא מכיר לגמרי את תהליך קבלת ההחלטות.
יש כאן עניין של סגנון מפקדים, זה אני בטוח, זכור לי מקרה מוזר לפני כשנתיים שבו מפקד המגמה בביס"ט האחראי על בחירת הטייסים לצוות, התעקש לבחור טייס שהתנגד בכל תוקף להיות בצוות האווירובטי ובכל זאת נבחר להיות בו..אז לפעמים השיקולים לא לגמרי ברורים לי...
מדוע לא רצה/ התעקש לא להיות בצוות?
מה הייתה הסיבה שכל כך רצו בו לצוות? (מעבר לחשיבה שהוא מתאים)
לא היו "קופצים" אחרים על מקומו?
ואיך השתלב בסופו של דבר?
בתגובה להודעה מספר 46 שנכתבה על ידי xnir שמתחילה ב "[QUOTE=emile-a]תראה, זה באמת..."
ציטוט:
במקור נכתב על ידי xnir
מדוע לא רצה/ התעקש לא להיות בצוות?
מה הייתה הסיבה שכל כך רצו בו לצוות? (מעבר לחשיבה שהוא מתאים)
לא היו "קופצים" אחרים על מקומו?
ואיך השתלב בסופו של דבר?
נראה לי שהיה עסוק מאוד בדברים אחרים ולא היה לו זמן לשואו-ביזנס..
אין לי מושג למה רצו דווקא אותו, תאלץ לשאול את מי שהחליט על כך...
בתגובה להודעה מספר 30 שנכתבה על ידי Fang שמתחילה ב "הצוות האירובטי - כתבה באתר חיה"א"
באתר ביה"ס הריאלי יש דף זיכרון לסרן ויסברג גל ז"ל, טייס נץ שנהרג בתאונה ב 1986.
נאמר שם שב 1985 עת הדריך בביס"ט היה חלק מהצוות האירובטי של אותה תקופה.
דף הזיכרון כאן
סא"ל יוסי אליאל ז"ל, היה מוביל הצוות.
נהרג בתאונה בתאונה עם נץ 277 ביולי 1986, דף באתר יזכור כאן
פוגות הצוות האירובטי בשנות השישים - ראשונה מימין פוגה 209 שהפכה לצוקית 557 ששימשה את הצוות גם ב 2010.
(כתבה באתר מרקיע שחקים כאן)
יוני 2009, טקס סיום קורס 158
"היי, לא לחטט שם!" מעניין מי זה? (צילום: אמיר שגב)
בתגובה להודעה מספר 30 שנכתבה על ידי Fang שמתחילה ב "הצוות האירובטי - כתבה באתר חיה"א"
וסוף סוף מצאתי זמן לערוך ולהעלות את סרט הוידאו ששצילמתי בטקס סיום קורס 161
תיסלחו על המצלמה הביתית, תנאי התאורה המוגבלים של אחה"צ חורפי וילד שלא הפסיק להזיז אותי.
(עד כאן התירוצים)
הם טסים בדיוק ובאחריות, מקפידים על כל תנועה ותנועה ועל התזמון המושלם כאשר הם ממריאים אל-על בסרבל לבן ומשרטטים ציורים בשמיים. לרגל יום העצמאות נפגשנו עם שלושה מטייסי הצוות האווירובטי לאורך השנים, שסיפרו על המטרה, על האתגר ועל החוויה הגדולה