04-10-2011, 01:01
|
|
|
חבר מתאריך: 25.09.11
הודעות: 6
|
|
סולידריות חברתית בעין כרם
בתיכון האזורי "עין כרם" פועלת תוכנית למחקר ופיתוח יזמות חברתית. ראש המועצה דדון: "במטה יהודה צומח דור ערכי ויצרני"
ברוח המחאה החברתית ששטפה את ישראל בקיץ האחרון בולט פרויקט הניסוי חברתי המתקיים בתיכון עין כרם. מנהלת בית הספר, ציפי ידידיה, בשיתוף עם צוות ההוראה והתלמידים, מקדמים תוכנית למחקר ולפיתוח יזמות חברתית.
בית הספר האזורי עין כרם דוגל באחריות חברתית כערך-על מנחה בעשייה הבית-ספרית. ניתן לבאר ערך זה כשילוב של שייכות במישור התודעתי ושל מעורבות ויזמות במישור המעשי.
במישור התודעתי מתבטאת האחריות החברתית על ידי שייכותו של התלמיד, כלומר תחושתו כי הוא אינו בודד בעולמו אלא מהווה חלק ממעגלים שונים, סביבתיים בכלל ואנושיים בפרט.
במישור המעשי התלמיד מעורב במעגלי שייכותו, כלומר התלמיד פועל לפי בחירתו, במסגרת מעגלי שייכותו לשם תרומה, השבחה ופתרון בעיות. מושג המפתח בהקשר זה הוא המושג יזמות חברתית.
יזמות חברתית היא פעילות מתוכננת לשם שינוי המציאות, כשהיזם הוא אדם שפועל לשם שינוי המציאות הקיימת, ולשם כך מנהל תהליך לימודי וחשיבתי מסודר ומיומן הכולל שלבים כגון: התעניינות וסקרנות, זיהוי בעיות וכשלים, הגדרת הרצון האישי, הגדרת מטרות, ניסוח של תוכנית פעולה מלאה וביצוע התוכנית.
פרויקט יזמי הינו פרויקט שהשפעתו ניכרת גם לאחר שהיזם עצמו סיים את פעילותו היזמית. סוג היזמות שמקודם בבית הספר הוא, כאמור, "יזמות חברתית", פעילות יזמית של הפרט במסגרת הכלל (כיתה, שכבה, בית ספר, שכונה, יישוב, סביבה הטבעית ועוד) ולטובתו.
התכלית: העשייה הבית-ספרית סביב ערך האחריות החברתית תשפיע, כפי שדוגלים בבית הספר, על זהותו של התלמיד ועל מרכיבי אישיותו, כך שערך זה יהפוך, הן במישור התודעתי והן במישור המעשי, לחלק בלתי נפרד מחייו ויהווה עבורו כמעין חוש נוסף, חוש האחריות החברתית.
מנהלת בית הספר, ציפי ידידיה, מוסיפה: "פיתוח מודעות לסולידריות חברתית הוא בראש ובראשונה צורך מאוד אגואיסטי של האדם. כדי שיהיה לאדם טוב חשוב וכדאי שיהיה טוב גם לחברה. אנו פועלים לפיתוח המודעות והיכולות של התלמידים להפוך ליזמים חברתיים. כלומר: לזהות צורך חברתי, לחשוב על רעיון יצירתי ולתת מענה שיהיה גם כלכלי".
בית הספר קיבל הכרה כבית ספר ניסויי ומתחיל לפתח את תוכנית היזמות בחטיבת הביניים תוך התקדמות לחטיבה עליונה. בהמשך, מתוכננת כתיבת תוכנית ייחודית לבגרות ביזמויות חברתיות, תוך מתן זכאות של 5 יחידות בגרות על פעילות מחוץ לבית הספר.
הפיילוט החל בשכבת כיתות ח'. כל כיתה קיבלה שעות מערכת ואוטובוס שהעמידה לרשותה המועצה האזורית מטה יהודה, מה שאיפשר לתלמידים ללמוד על יזמות חברתית בתוך הכיתה ולהתנדב מחוצה לה.
"במטה יהודה צומח דור ערכי ויצרני", אומר ראש המועצה האזורית מטה יהודה משה דדון. "הפעילות שמתקיימת בתיכון עין כרם עומדת בקנה אחד עם התוכנית האסטרטגית לחינוך שפועלת למיצובם של ערכים לאומיים, דמוקרטיים וסביבתיים. ככל שיותר תושבים ירבו להתנדב בקהילה ובמקביל להבין את הלכי השוק ויסודות הכלכלה, כך ייטב למטה יהודה".
משה דדון
|