סכימת הרכבות Baykal ו-Amur.
קרנות ברכבת Baykal:
1. פלטפורמת כיסוי;
2. מתקן הגנ"א;
3. קטר;
4. מטבח וחדר אוכל;
5. קרן מגורים;
6. תחנת רדיו;
7. קרן פיקוד\מטה;
8. ל"א;
1. פלטפורמת מטען;
2. מתכן הגנ"א;
3. קטר;
4. מטבח וחדר אוכל;
5. קרן מגורים;
6. קרן מגורים;
7. תחנת רדיו;
8. ל"א;
9. קרן פיקוד\מטה;
10. פלטפורמת מטען;
11. פלטפורמת מטען;
פיקוד הצבא מסביר את ההחלטה להפסיק את השימוש ברכבות משוריינות בכך שאין טעם לפתח אמצעי לחימה על בסיס רכבות.
לאור הפיתוח המודרני של החימוש, רכבות משוריינות הן הפגיעות ביותר מכל אמצעי הלחימה, מכיוון שנתיבי התנועה שלהן לא רק צפויה אלא בלתי ניתנת לשינוי. במצב כזה אמצעי הלחימה שעל הרכבות מאפשרים לאבטח רק את מסילות הרכבת עצמן, למשל לצורך ליווי רכבות בקטעים ממוקשים או כאשר קיים סיכון שהרכבת תותקף. אולם לשם כך לא חייבים להבנות רכבות משוריינות. אפשר פשוט לשים טנק או מערכת הגנ"א על קרן מטען רגיל - כך הסביר את ההחלטה המקור של Izvestia.
המקור בממשלת רוסיה אישר ל-Izvestia שבתוכנית רכש האמל"ח הממלכתית עד שנת 2020 לא מתוכננת רכישה של רכבות משוריינות. לכן התקופה של הרכבות המשוריינות שהופעלו במלחמות העולם הראשונה והשניה מסתיימת. חיל הרכבות תוותר על הלחימה באוייב ותתמקד בשיקום ופירוק מטעני חבלה על מסילות רכבת וגשרים לשם אבטחת תנועת הרכבות.
מתוך חמשת הרכבות המשוריינות שצבא רוסיה קיבל בירושה מצבא הסובייטי, עכשיו נשארו רק שתיים - רכבת מיוחדת Baykal ורכבת שיקום מיוחדת Amur. שתי הרכבות נמצאות במחוז הסטאברופול בחוסר מעשה. 12 הקרנות של רכבת השיקום Amur נמצאות בבסיס צבאי בעיר גאורגיאבסק, 6 קרנות של Baykal - בעיר נביננומיסק. קטרים של שני הרכבות עוברות עבודות תיקון בעיר נימראלניה וודי, וקרנות מגורים - בעיר סאראטוב.
בנוסף לקטרים וקרנות מגורים, נכללות ברכבות משוריינות גם פלטפורמות עם מתקני הגנ"א, קרנות מיוחדות עם מערכות שיבוש רדיו, פלטפורמות בשביל הטנקים, פלטפורמות לגילוי חומרי נפץ וחול לספיגת פיצוצי מטעני חבלה. בנוסף, ל-Amur יש שלוש קרנות שיקום מסילת רכבת עם הקטעים המוכנים של המסילה, שאותם אפשר להתקין במקום הקטע הנפגע בדקות ספורות.
משקל הרכבת המשוריינת לא נבדל הרבה ממשקל הרכבת האזרחית בעלת אותו מספר של קרנות. בממוצא פלטפורמת מטען בשביל אמל"ח שוקלת כ-40 טון, קטר - 140 טון, קרן פיקוד\מטה המשוריינת - כ-80 טון. לכן ללא מערכות נשק משקל הרכבת Baykal הוא כ-450 טון, עם הנשק - כ-600 טון. רכבת Amur - 850 ו-1000 טון בהתאמה.
במהלך המבצעים נגד טרור הרכבות שימשו לסיור טכני של המסילות ברפובליקות הקווקז הצפוני. כאשר נתגלו מטען חבלה מתחת למסילה, בד"כ פיצצו אותו הרחק מהרכבת ואת הקטע ההרוס של המסילה החליפו בקטע החדש. בטקעים המסוכנים ביותר רכבות משוריינות נשאו לפני הרכבות עם אנשים ואמל"ח.
ביום גדוד שיקום של חיל הרכבות יכול לשקם עד 1.8 ק"מ של מסילה הרוסה לגמרי ועד 3 ק"מ של המסילה הרוסה חלקית. אולם בהמשך הוחלת להטיל את העבודות הנ"ל על יחידות הנסדה שלא קשורות לרכבת משוריינת מסויימת.
במקרה הצורך סיור מצב המסילות יבוצע בעזרת אמצעים טכניים הנמצאים בשירות החיל. אלה יכולים להיות רכבות, פלטפורמות ממונעות, רכבים ואמצעים אחרים - סיפר המרועיין של Izvestia.