היום (23.02.08) בשעה 10:20 (שעון מקומי) המטוס התרסק מייד לאחר ההמראה מבסיס אנדרסון באי גואם, צוות המטוס הצליח לפלוט את עצמו והועבר לטיפול רפואי.
זו פעם ראשונה שמטוס מהסוג הזה אובד, הידיעה עשתה כותרות בגלל מחירו הגבוה של המטוס (כ 1.2 מיליארד דולר).
בחהא"א משרתים 21 מטוסים מהסוג הזה בבסיס וויטמן במיסורי, אולם חהא"א שולח ברוטציה לאי גואם מספר מטוסים יחד עם מטוסי B-1 ו B-52 על מנת להראות נוכחות גם בצד הזה של העולם.
4 מטוסי B-2 הועברו לאי גואם לפריסה והיו אמורים לחזור לבסיסם במיסורי לאחר שמחליפיהם (6 מפציצי B-52 הגיעו כבר לגואם), כאמור היום אחד אבד.
חהא"א פתח בחקירה לבירור נסיבות האירוע.
ביום רביעי האחרון 2 מטוסי F-15C של חהא"א התנגשו באוויר תוך כדי אימון מעל מפרץ מקסיקו, טייס אחד נהרג במקום.
בשבוע שעבר מטוס לוחמה אלקטרונית של חהי"א מסוג EA-6B Prowler התרסק לים כ 20 מייל צפונית מזרחית לאי גואם, כל 4 אנשי הצוות הצליחו לפלוט את עצמם וצנחו לים, מסוק חילוץ אסף אותם לטיפול רפואי.
1.תודה על האינפורמציה
2. אודה לך אם תערוך מחדש את הסיומת : "את הנגינה הזאת...... ותמחק את מכה קלה בכנף,
מהטעם שהיא גורמת נזק בד"כ ורוב טייסי הקרב שאני מכיר לא אוהבים את ההקשר לנסיבות שבה
נאמרה.
האם במפציץ הB-2 יש כסא מפלט סטנדרטי כבכל מטוסי הקרב?
ואם כבר... מה בנוגע לB-1 או לB-52 ששם כנראה אין כסאות מפלט, איך הטייסים מחלצים עצמם במקרה כזה (בסגנון מלחחמת העולם השנייה - או שיש פתרון יותר אלגנטי)?
יגיל הנקין. ד"ר להיסטוריה צבאית, חוקר במחלקת היסטוריה של צה"ל
חבר מתאריך: 16.02.04
הודעות: 5,565
אני לא מנהל ולא נביא,
בתגובה להודעה מספר 10 שנכתבה על ידי gkiler שמתחילה ב "אני יכול להתערב שיופיעו חלקים..."
אבל אני לא צריך להיות אף-אחד משניהם כדי לדעת שאם תמשיך לפלוט תגובות שטותיות בלי לחשוב לפני שאתה כותב אותן - המנהלים יחסמו אותך.
ראה זאת בתור עצה ידידותית.
_____________________________________
"במידה רבה, הודות למאמרי הארץ הוקמה ממשלת הליכוד הלאומי ונתמנה משה דיין כשר הבטחון. הארץ דרש תגובה צבאית על האיום המצרי שבועיים לפני המלחמה, ואף דרש את תפיסת הרמה הסורית ימים אחדים לפני הפעולה".
(הארץ מפרסם את עצמו, 22 ביוני 1967)
בתגובה להודעה מספר 9 שנכתבה על ידי mrwiseass שמתחילה ב "וואו, בשבועיים חיל האוויר..."
אולי חריג לשבועיים, אך איבוד 4 מטוסים אצלם לא חריג בכלל, מהסיבה שצי כלי הטיס הנמצא בידיהם גדול
פי עשר ומעלה משלנו, די גדול במילים אחרות, ככל שצי המטוסים יותר גדול, כמות התאונות עולות
בדר"כ ליחס מספר המטוסים הגבוה .
בתגובה להודעה מספר 14 שנכתבה על ידי רמבו 6 שמתחילה ב "אולי חריג לשבועיים, אך איבוד..."
המטוס התרסק בתוך הבסיס .. כך שאיני חושב שיש סיכוי רב .. בעצם אין כל סיכוי שחלקים ממנו יגנבו ..
אני לא אופתע אם הבסיס יהיה בסגר מוחלט עד שיהיו בטוחים שמצאו את כל חלקי המטוס והפכו את כל הבסיס כדי למצוא חלקים ..
פחחחח איך יבטחו מפציצים ??
זה כמו לבקש מחברת ביטוח לבטח מרגל מבוקש במדינת אוייב במיליארד דולר ..
זה כלל לא משתלם ..
למרות שאם הייתי חברת ביטוח .. הייתי מבטח את הצבא השוויצרי ..
והייתי מוסיף סעיף שבו החברה לא תשלם על תאונות אימונים .. אלא רק על כאלה שנפגעו במהלך מלחמה או מבצע פטריוטי ... החברה הזו תרוויח מיליארדים ...ותשלם לצבא השוויצרי כמות כסף זניחה lolz //של 1 $
ואם הצבא הזה אכן יותקף ויושמד בכירי החברה יוכלו לקחת אם הכסף מהחברה ולטעון שאין להם מספיק כסף לשלם .. וחוץ מזה .. במקרה כזה הצבא השוויצרי יושמד והחברה תוכל לטעון כי משלם הביטוח נעלם מפני האדמה lolz //..תרגום :לשום צבא בעולם אין ביטוח ... כי במלחמה אין שום הבטחות .. לא לניצחון ולא להפסד ...
בתגובה להודעה מספר 25 שנכתבה על ידי nsdq160 שמתחילה ב "ועכשיו יש גם תמונה של המטוס - שנותר די שלם - אחרי ההתרסקות"
מעניין ומפתיע - יש פרטים לגבי סיבת ההתרסקות - הגובה ממנו היא התרחשה והאם יש סיכוי קלוש להציל את הכלי (אני מניח שאפילו אם מצבו היה סביר אין כמויות גדולות של חלקי חילוף עבורו בשביל להציל מטוס שלם).
בתגובה להודעה מספר 26 שנכתבה על ידי עידו גנוט שמתחילה ב "מעניין ומפתיע - יש פרטים לגבי..."
דיווח על אש שפרצה בזמן ההמראה, מייד לאחר מכן הצוות איבד שליטה על המטוס, פלט את עצמו החוצה והמטוס התרסק.
טייס B-2 ותיק סיפר שהמטוס הזה מסוגל להמריא בעזרת 2 מתוך 4 מנועי ה F118-GE-100 שלו, כמו כן נישללו פגיעת ציפור והזדקרות מנוע כסיבות אפשריות להתרסקות.
שאר המטוסים קורקעו לבדיקות מקיפות (כולל בדיקות מבנה), אך עדיין באפשרותם להגיב מיידית במידה ויידרשו.
סירטון מדהים של ההתרסקות ומסקנות ועדת החקירה בנוגע לגורמים לתאונה
בתגובה להודעה מספר 29 שנכתבה על ידי nsdq160 שמתחילה ב "כל סדרת התמונות שהועלתה לפורום זר על-ידי גולש אנונימי"
אתמול הועלה במפתיע לרשת סרטון חובבים של ההתרסקות. הסירטון אינו באיכות טובה, אך ההתרסקות מתועדת בצורה מדהימה. כדאי להמתין בסבלנות, שכן מדובר בהמראה של שני מטוסים. המטוס השני הוא זה שהתרסק (לקראת הדקה השנייה בסרטון).
וזוהי הסיבה לתאונה:
HICKAM AIR FORCE BASE, Hawaii (AP) — The Air Force on Thursday said the first crash of a B-2 stealth bomber was caused by moisture in sensors and estimated the loss of the aircraft at $1.4 billion.
The crash probably could have been avoided if knowledge of a technique to evaporate the moisture had been disseminated throughout the B-2 program, said Maj. Gen. Floyd L. Carpenter, who headed an accident investigation board.
The "Spirit of Kansas" abruptly pitched up, rolled and yawed to the left Feb. 23 before plunging to the ground at Andersen Air Force Base on the island of Guam. Both pilots ejected safely just after the left wing made contact with the ground in the first crash since the maiden B-2 flights nearly 20 years ago.
"It was just by the grace of God that they were safe, and the good (ejection) system," Carpenter said.
Water distorted preflight readings in three of the plane's 24 sensors, making the aircraft's control computer force the B-2 to pitch up on takeoff, resulting in a stall and subsequent crash.
Carpenter said the pilots and crew followed procedures and "the aircraft actually performed as it was designed. In other words, all the systems were functioning normally."
However, a technique learned by some two years ago that had gone widely unknown and unadopted probably would have prevented the crash, Carpenter said. The technique essentially heats the sensors and evaporates any moisture before data calibrations.
"This technique was never formalized in a technical order change or captured in 'lessons learned' reports. Hence, only some pilots and some maintenance technicians knew of the suggestion," according to Carpenter's executive summary of the accident.
The report said, "The human factor of communicating critical information was a contributing factor to this mishap."
The general said his responsibility was solely for the investigation of the crash and added that the report was forwarded to commanding officers to determine if any disciplinary measures are required.
The sensors measure air pressure to help calculate everything from airspeed to altitude. Because of the bad data, flight computers had inaccurate airspeed and wrongly indicated a downward angle, which contributed to an early rotation and uncontrolled 30-degree pitch up.
Carpenter said the lack of altitude and airspeed prevented the pilots from correcting the aircraft.
Guam, 3,700 miles southwest of Hawaii, is known for its humidity. But the Air Force said water in the sensors never caused any problems.
The Spirit was delivered in February 1995 and expected to be in service for another 50 years.
The bomber had been returning to Whiteman Air Force Base in Missouri, where the 21-plane fleet is based. The Air Force grounded the B-2s and resumed flying them in late April.
Carpenter said procedures and policies are now in place to guard against similar crashes.
"It's fortunate the crew was able to safely eject. It's unfortunate, however, that we lost one of our nation's penetrating bombers," said Gen. Carrol H. Chandler, commander of Pacific Air Forces.
_____________________________________
"[Nuclear] war is unthinkable but not impossible, and therefore we must think about it" - Bernard Brodie
נערך לאחרונה ע"י nsdq160 בתאריך 06-06-2008 בשעה 20:44.
בתגובה להודעה מספר 30 שנכתבה על ידי nsdq160 שמתחילה ב "סירטון מדהים של ההתרסקות ומסקנות ועדת החקירה בנוגע לגורמים לתאונה"
לא נראה לי שזהו סרטון חובבים. יותר כמו סרטון המראה ממגדל הפיקוח. תנועת המצלמה לא מלווה ברעידות האופייניות לצילום ללא חצובה. איכות תנועת המצלמה אופייני למצלמות הנשלטות ע"י ג'ויסטיק וישנו כיתוב בחלק העליון של המסך המראה את הסקטור אליו מופנית המצלמה. גם ההגבהה של המצלמה ביחס למסלול מתאימה למיקום של מצלמת מעקב כזאת.
עריכה: פספסתי את התגובה שלך בכמה דקות. זה מה שקורה כשהולכים להכין קפה באמצע תגובה. קבל את התנצלותי.
_____________________________________
The Chrismas Truce
המשכיל בעת ההיא, ידום. (ספר עמוס, פרק ה' פסוק יג')
נערך לאחרונה ע"י Golden Paths בתאריך 06-06-2008 בשעה 22:11.
בתגובה להודעה מספר 32 שנכתבה על ידי Golden Paths שמתחילה ב "לא נראה לי שזהו סרטון חובבים...."
הסרט הועלה בו-זמנית במספר רב של פורומים, בלוגים ואתרים ותואר כסררטון חובבים ש"צץ" פתאום. הסיפור נראה לי "חשוד" מדי ולכן ניסיתי לברר מה המקור שלו. התברר כי הוא נלקח מהודעה רשמית של חיל-האוויר האמריקאי. לכן, ההערה שלך על הידיעה המקורית שהעלתי עם הוידאו היא בהחלט נכונה.
סירטון שחזור של חיל-האוויר האמריקאי עם נתוני טיסה (גרסה ערוכה):
בתגובה להודעה מספר 33 שנכתבה על ידי nsdq160 שמתחילה ב "אני מסכים עם הניתוח שלך, לכן חיפשתי את המקור לסרט"
ניתוח קצרצר ולא מקצועי של סרטון ההמראה. אשמח לחוות דעת מקרב בעלי ניסיון טיסה או ידע מקצועי.
המפציץ הראשון ממריא כשהמצלמה מציינת את סוף סקטור 5 ומטפס באיטיות תוך כדי מעבר לסקטורים הבאים במצלמה. שני מדפי התמרון של המפציץ פתוחים למחצה (מדובר על המדפים בקצוות הכנף המיועדים להגדיל גרר ועל ידי כך ליצור הפרשים ליצירת תמרון, ככל שאני מבין) לאורך כל תהליך הטיפוס עד שהמצלמה עוברת לצילום של המפציץ השני.
ההמראה השנייה מתבצעת בסוף סקטור 4 / תחילת סקטור 5. זווית הטיפוס של המפציץ השני גבוהה בצורה הנראית לעין מהמפציץ הראשון. עם המעבר לסקטור 6, ניתן להבחין כי המטוס מאבד מגובהו. לא ניתן לדעת, לדעתי, האם מדובר על תיקון של הטייס שהבין כי הוא מתקרב למצב של Stall או האם זהו האות הראשוני לבעיית מנועים. כיוון שהמצלמה מתקשה לעקוב בצורה מלאה אחר המפציץ, אני מתקשה להבחין במצב המדפים במהלך סקטור 6-7. במהלך סקטור 7 שמתי לב כי ישנו שינוי חריף במצב המדפים הקרובים למרכז גוף המפציץ. ניתן לראות במהלך המעבר בסקטורים 6-8 כי ישנם שינויים מסויימים במהלך אובדן הגובה של מדפי התמרון בקצוות הכנף. איני יודע האם מדובר על ניסיונות תיקון של הטייס או באובדן שליטה ומתן פקודות שגויות ע"י המחשב. בשניות שלפני המגע עם הקרקע, ניתן לראות כי ישנו ניסיון תיקון של הטייס ע"י פתיחת המדף תמרון הימני במטרה להמנע ממגע עם הקרקע. בהמשך הסרטון ניתן לראות כי 1.4 מיליארד דולר מכספי משלם המיסים האמריקאי עושים אחלה של מדורה
עריכה: כרגיל, אני מפספס את התוספות החשובות שלך ומשקיע זמן במשהו שכבר נעשה. האם המשיכות סטיק שמוצגות בסרטון הדמייה הובאו מנתוני הטיסה או שהן נעשו רק כדי לשחזר את הטיסה בסימולטור?
_____________________________________
The Chrismas Truce
המשכיל בעת ההיא, ידום. (ספר עמוס, פרק ה' פסוק יג')
נערך לאחרונה ע"י Golden Paths בתאריך 06-06-2008 בשעה 23:04.
בתגובה להודעה מספר 34 שנכתבה על ידי Golden Paths שמתחילה ב "ניתוח קצרצר ולא מקצועי של..."
אני חושב שב 1:58 לשתי שניות ניתן לראות פופים לבנים מאזור אחורי המנועים.
בתחילה חשבתי שמדובר בחלקים מן המטוס או שברים אך מבחינה של הסרט והרבה שימוש בהקפאה אפשר לזהות את הפופים האלה.
בהמראת מספר אחד הם לא היו, ולכל אורך הטיסה של שתיים שהתרסק למעט שתי שניות אלה גם כן הם לא הופיעו.
האם יש לכך משמעות?
האם יתכן שמדובר בסימני הזדקרות מדחס באחד או יותר מן המנועים?
_____________________________________
אם אתה מחזיק ביד ענף זית דק, כדאי מאוד שביד השנייה תהיה לך חרב חדה וגדולה.
(הפרשנות שלי לרעיון שמאחורי סיכת המ"מ)
"שבעה דברים בגולם ושבעה בחכם. חכם אינו מדבר לפני מי שהוא גדול ממנו בחכמה, ואינו נכנס לתוך דברי חברו, ואינו נבהל להשיב, שואל כהלכה ומשיב כעניין, ואומר על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון, ועל מה שלא שמע אומר לא שמעתי, ומודה על האמת. וחילופיהן בגולם.;" מסכת אבות- פרק ה', משנה ז'
בתגובה להודעה מספר 33 שנכתבה על ידי nsdq160 שמתחילה ב "אני מסכים עם הניתוח שלך, לכן חיפשתי את המקור לסרט"
בדקה 1:58 בסרטון של מגדל הפיקוח נראים פאנלים כלשהם שמתנתקים מהמטוס.
בדוח אין שום התייחסות לזה.
למשהו יש רעיון?
(רעיון מה הם הפנלים, למה הם מתנתקים, ולמה זה לא מוזכר בדוח).
כשדיפדפתי בין העיתונים בארה"ב וחיפשתי את רמת החשיפה שעשתה הידיעה הזו די הופתעתי (או שלא הופתעתי) לגלות שהיא זכתה לכותרת אחת וממשיכים הלאה.
אירוע כמו "בריטני ספירס ביקרה את ילדיה בפעם הראשונה אחרי חודשיים..." הוא הרבה יותר מסעיר ובעל משקל תקשורתי רב יותר.
הדבר נכון גם במקרים של תאונות קטלניות, אצלנו אירוע כזה עלול לעצור את המדינה לפחות ליום אחד הרגשה של אבל לאומי וסקירה נירחבת בכל אמצעי תקשורת אפשרי.
שם לרוב זה יהיה מקומי (מקום מגוריו של ההרוג) וגם זה לא בהרחבה.
הסיבות הם מגוונות וכוללות:
- מספר התושבים בקטן בישראל לעומת מספר התושבים בארה"ב
- גודלה של ארה"ב לעומת גודלה של ישראל
- אחדות גורל שלנו לעומת גורל אינדבדואלי יותר אצלם
- העובדה שזרועות הביטחון האמריקאיים הם גופים מקצועיים לעומת צה"ל שהוא צבא העם
- התדמית של הטייס הישראלי בעיני הציבור הישראלי לעומת תדמית הטייס האמריקאי בעיני הציבור האמריקאי שלא עושה מזה עניין כמו אצלנו (לעיתים אילו נהפוך הוא, המלחמת וייטנאם טייסים נחשבו ל Baby killers לאחר שהציבור נחשף לתמונות נזקי הפצצות אזרחים).
דוגמאות שלהם:
- מספר הנפגעים המזעזע מאז הפלישה לעיראק שהותיר בעיקר משפחות אבלות וסיקור נקודתי, אבל ממש לא יותר מזה (אולי כיום במירוץ הנשיאות זה קרש קפיצה טוב לנגח את ממשל בוש)
דוגמאות שלנו:
- תאונה אווירית קטלנית כמו זו שהתרחשה בשבוע שעבר בארה"ב בה שני מטוסי F-15 התנגשו באוויר קרתה גם בארץ ב 15.08.88 אז נהרגו שני טייסים מצטיינים סא"ל רם קולר ז"ל ורס"ן אהוד פאלק ז"ל, אני עדיין זוכר את הכותרות בעיתונים, הסקירה התקשורתית ואת תחושת האבל הלאומי
- ב 01.03.98 בתאונה בה בז התנגש באנטנה שעל הר עיבל (הר הקללה) נהרגו הטייס רס"ן אוריאל קולטון ז"ל והנווט סרן אורי מנור ז"ל, גם כאן החשיפה התקשורתית הייתה מקיפה ביותר (אגב, בשבת הקרובה יהיה יום הזיכרון 10 שנים לאירוע הזה וכולם מוזמנים להדליק נר זיכרון באתר הזה)
- אלה רק שתי דוגמאות ולצערינו דוגמאות לא חסרות
עלית על נושא מעניין שהפעם מעניין אף יותר בגלל ייחודה של הפלטפורמה שהתרסקה. אובדן B-2 שקול מבחינת מחיר ויוקרה לטביעת כלי שיט צבאי גדול, ובכל זאת, כפי שציינת, הנושא קיבל טיפול שטחי בתקושרת האמריקאית.
הרשה לי להוסיף עוד מספר נקודות למה שכתבת:
1) ההתרסקות אירעה רחוק מארה"ב ובתוך שטח צבאי סגור. כמו כן, והצוות שרד. כתוצאה מכך קל היה לחא"א ולמשרד ההגנה לצמצם את החשיפה התקשורתית לסיפור. בסה"כ נמסרו פרטים מעטים מאוד על האירוע . על בסיס כזה קשה מאוד ליצור סיפור ודומני שזו הסיבה העיקרית לסיקור הדל.
2) כפי שרמזת, המבנה הפדראלי של ארה"ב משפיע מאוד על מבנה התקשורת. אם המטוס היה נופל למשל במיזורי, התקשורת המקומית היתה מפרסמת את הסיפור בהבלטה רבה - גם בגלל שכלכלת מיזורי קשורה במטוס. התקשורת הכלל ארצית היתה אולי מפרסמת את הסיפור בצורה בולטת יותר (ראה גם סעיף 1) תוך הסתמכות על הסיקור המקיף בתקשורת המקומית. המטוס נפל בגואם, אשר למרות היותו טריטוריה אמריקאית, אינו נחשב למדינה והתקשורת המצומצמת שלו אינה מהווה חלק מהמארג העצום של התקשורת האמריקאית.
3) בשנים האחרונות חלה זילות מסויימת ביוקרתו של המטוס. החשיפה הרבה שלו לציבור בצורות שונות גרעה מן האקזוטיות ממנה נהנה המטוס בעבר. כנראה שאת רבים כבר לא כ"כ מעניין מה מחירו של מטוס בודד וכמה מטוסים כאלה נמצאים במערך.
4) בארה"ב הופכים לעיתים אירועים חדשותיים לסיפורים גדולים על ידי spin doctors מקצועיים. בד"כ עומד מאחורי ספין אינטרס של קבוצה זו או אחרת (למשל הכיסוי המאסיבי של שלושה לווייתנים שנכלדו בקרח בתחילת שנות ה-90 בעקבות העניין שגילו בכך קבוצות שוחרי איכות הסביבה). בשלב זה אף אחד לא מנסה כנראה למנף את הסיפור.
5) לנושא הנפגעים באפגניסטן ובעיראק, גם כאן בולט התוכן הדל של הדיווחים הכמעט יומיים. מבנה הדיווח על כך בארה"ב שונה לחלוטין מהמבנה בארץ בעיקר בגלל סיבות 1 ו-2, אבל בייחוד בגלל הריחוק הגאוגראפי של זירות הלחימה והגישה המוגבלת שיש שם לתקשורת האמריקאית. כמו כן, מספר הנפגעים הרב הפך את הידיעות על כך לשגרתיות ולכן לפחות מעניינות.
לאחרונה הצצתי במספר אתרים מעניינם ב GE וראיתי שורת מפציצי B1 מוצבים בבסיס אל וואליד בקאטר
(25°06'57"N 51°18'55"E)
כנראה שמדובר בעדכון שנעשה לא מזמן משום שאני די בטוח שלפני מס' שבועות המפציצים הללו לא היו שם.
_____________________________________
תרגישו חופשי לצפות בגלריה שלי וגם במצגת המובחרות אין כל ערך להחלטת הכבשים בזכות הצמחונות בשעה שהזאב נשאר בדעה אחרת. (ויליאם רארף אינג') גם כאשר יגור זאב עם כבש-אני לא מציע שנהיה הכבש. (אלוף מיל' עוזי דיין)
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning. -Rick Cook
US bomber crashes in Qatar; no report on casualties
Associated Press , THE JERUSALEM POST Apr. 4, 2008
The US military says a B-1 bomber has crashed at an American Air Force base in Qatar.
A military official says details are sketchy. but initial reports are that the bomber crashed at al-Udeid Air Base, headquarters of all American air operations in the Middle East. There was no information yet on casualties.
_____________________________________
I like my islamist extremist like my roasted chicken... dead and fried to the bones
היות והמטוס התרסק בשטח הבסיס לא הייתה תגובה המונית בתקשורת
השנה יש בחירות באופק
מחירי הדלק בשמיים
יש עדיין מלחמה בעירק
ועוד,,,,
כל הנ"ל משפיעים על תודעת הציבור ואפקט איבוד מטוס קרב כזה.
המטוס אינו מבוטח והנזק הוא טוטלי - מושמד למרות הצילומים היפים.
לגבי מסקנות ראשוניות של וועדת החקירה:
צפיתי בסרטים וקראתי את הדו"ח ואני לא שקט,
אני אשתף אתכם במסקנות האישיות שלי כלדהלן:
המטוס המריא וכבר אחרי ניתוק נראה מתנדנד - לא יציב, כמו כן ביצע הרמת אף ומייד הזדקר על כנף
שמאל ואיבד גבה תוך כדי פנייה קלה שמאלה עד לפגיעה בקרקע,
בכל המראה בכל מטוס מאוייש בעולם הטייס מטיס את המטוס ולא הטייס האוטומטי ולכן גם אם הייתה
תקלה המחשב נתוניי מהירות אוירית עדיין הטייס מטיס בראייה - אור יום, את המטוס עד לגבה בטוח
להצמדת טייס אוטומטי.
בהמראה על נושאת מטוסים בליילה יש לטייסים בעייה פיזיולוגית כתוצאה של שינויי תאוצה גדולים,
אבל בהמראה סטנדרטית כפי שבוצעה לפני ההתרסקות אין סיבה נראית לעיין לביצוע הזדקרות.
כל מטוס בעל 4 מנועים יכול להמשיך טיפוס גם אם 2 מנועים באותו צד הפסיקו לפעול. כפי שהייה
בתאונה של אל על באמשטרדם - המטוס (גמבו) איבד מנוע מייד בהמראה ומנוע שני באותה כנף מייד
אחר כך, המטוס המשיך לטפס עם שני מנועים בלבד.(מטוס מטען כבד) ההתרסקות לא קשורה לעיניין
יכולת הטיפוס הראשונית של המטוס אלא לנזקים המצטברים כולם ולטעות מובנת של הצוות בעת ניסיון
להנחית אותו מייד אחרי ההמראה.
בכל אופן כל המטוסים הגדולים לפי FAR-135 חייבים להיות מסוגלים לטפס גם אחרי אובדן מנוע או
יותר לפי כמות המנועים במטוס.
כל טייס מסחרי בעולם -(200000 בערך) מתאמן בסימולטור לתרחיש כנ"ל ונבחן על ביצועיו.
מעניין מאוד מה גרם לטייסי הB2 לאבד שליטה מייד בניתוק.
מישהוא יודע אם מערכת הניהוג דומה לאיירבאס - FLY BY WIRE
בפברואר 2010 פרצה שריפה במנוע של B-2 מס' 0332 בגואם. חהא"א תיאר את התקלה כקטנה.
מסתבר עכשיו כי למעשה נגרם למטוס נזק מבני ניכר, ובמשך שנה וחצי הוא תוקן לרמה שאיפשרה לו לטוס ב-16/8 חזרה ליבשת, לטיפול תקופתי בן שנתיים אצל היצרן בקליפורניה.
בטיסה חזרה היו מגבלות משקל, מה שחייב תדלוק אוירי. KC-135 טס כמטוס ליווי, עם צוות של מהנדסי נורתרופ לייעוץ במיקרה של תקלה.
אתר DIPLOMAT מבקר את חהא"א, שלא דיווח ש-5% מצי המפציצים החמקנים שלו היה מושבת במשך שנה וחצי.