לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #6  
ישן 22-10-2008, 18:05
צלמית המשתמש של NehemiaG
  NehemiaG NehemiaG אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 17.03.07
הודעות: 11,647
מתוך NRG:
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Interpack שמתחילה ב "22.10.08 תאונת אימונים בביס"ט -מטוס צוקית התרסק 2 הרוגים"

תאונה קטלנית בחיל האוויר: מדריך טיס ופרח טיס נהרגו היום (ד') בהתרסקות מטוס צוקית באיזור צאלים, במסגרת אימונים של בית הספר לטיסה של חיל האוויר. הסיבה להתרסקות עדיין אינה ברורה.

מטוס התרסק באיזור נחל הבשור, סמוך לפארק אשכול. הוא נמצא באיזור חולי במרחק של כ-200 מטרים מצפון לכביש צאלים-רביבים. במקום התגלתה ערימה מפויחת של שרידים, ממנה מזדקר זנב המטוס.

צוותי רפואה ואנשי יחידת החילוץ 669 הגיעו לזירת האירוע וניסו להציל את הטייס והחניך. מאחר ונאלצו לקבוע את מותם, הודיעו צוותי הרפואה למד"א מחוז דרום כי אין צורך לשלוח סיוע נוסף, והאמבולנסים שהיו בדרכם למקום שבו על עקבותיהם.

חוקרי התאונות האוויריות של חיל האוויר הגיעו לשטח והחלו באיסוף ממצאים לחקירה. בשלב מאוחר יותר צפוי להתקבל האישור הרשמי לחקירת האירוע, ומפקד חיל האוויר, האלוף עידו נחושתן, צפוי למנות אחראים לחקירה.

למקום הגיעו גם מדריכים מבית הספר לטיסה, על מנת לבחון מקרוב את מה שקרה. מסוק של חיל האוויר חג מעל לזירת ההתרסקות ותיעד אותה מכל הזוויות.

הידיעה:
http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/...&loc=1&tmp=3666

והתמונה:

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images//archive/300x225/987/591.jpg]


בלי לקפוץ למסקנות - זה נראה כמו נסיון לנחיתת אונס, להבנתי זה שטח פתוח ומישורי למדי. למה מה מי ומו.. כנראה ייקח הרבה זמן עד שנדע.
_____________________________________
Nehemia Greshuni Photography NGPhoto.biz


נערך לאחרונה ע"י NehemiaG בתאריך 22-10-2008 בשעה 18:13.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #10  
ישן 22-10-2008, 18:23
צלמית המשתמש של PERE1
  PERE1 PERE1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 23.01.06
הודעות: 285
פיגוע תאונת צוקית
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Interpack שמתחילה ב "22.10.08 תאונת אימונים בביס"ט -מטוס צוקית התרסק 2 הרוגים"

תנחומים למשפחות הניספים

הצוקית כמו קודמתה הפוגה היא מטוס צרפתי בעל 2 מנועי סילון קטנים מסוג -מרבורה
בשרות ח"א כ-50 שנים
מטוס אמין מאוד - מעט מאוד תקלות טכניות וכמעט"0" תקלות קריטיות ,כאלו שגורמות לנטישה
מעט מסובך לנטוש את הצוקית - אין כיסא מפלט וצריך לבצע בשיעור הנמכה 0 או בגובהה,
בעבר בוצעו נטישות כולל בגבה נמוך - החניך שרד כיוון שקפץ ראשון בערך 600 מטר מעפ"ש
המדריך נטש אך המצנח עדיין לא נפרש.
בגבהים אחרים אין בעייה לנטוש.
לגבי הטיסה היום - טיסה בגובה נמוך 300' רגל =100 מטר לערך מעפ"ש , לא צריכה להוות בעייה
למדריך בשום שלב אבל שילוב של תקלה חמורה - אין לי מושג כרגע למהותה, יכול לגרום לתאונה כנ"ל
הבעייה בטיסה כנ"ל שברגע זיהוי התקלה אין לטייס פריבילגיה של זמן לטפל בתקלה והרצפה מגיעה
מהר מידיי.
גם החלפת הצוקית בדור חדש של מטוסי אימון לא תביא לפתרון מוחלט של אבדן מטוסים וטייסים
הסטטיסטיקה מנצחת לצערנו.

חבל חבל חבל.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #31  
ישן 23-10-2008, 00:32
צלמית המשתמש של amirsgv
  משתמש זכר amirsgv amirsgv אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 16.08.04
הודעות: 3,996
חצי סטייה מנושא השרשור
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Interpack שמתחילה ב "22.10.08 תאונת אימונים בביס"ט -מטוס צוקית התרסק 2 הרוגים"

מדוע דרגתו של החניך שנפל היא טוראי ? מדובר כבר בצוער, שנה ושלושה חודשים בקורס, בעל סיכת קצונה של צ"א. חבר'ה כאלה שמודחים הולכים ישר להשלמה חילית בח"א (בלי בה"ד 1), ולחילופין, מודחים משלב כזה שהגיעו אלינו לתותחנים היו מגיעים כבר עם דרגות סמל.
אין מדיניות אחידה:
כאן קיבל החניך (נהרג גם כן בתאונת פוגה בהתנגשות עם ווטור) דרגת רס"ל
בהתנגשות שני הפייפרים מעל חצרים היו החניכים טוראים, אבל היו רק בתחילת הקורס.
בתאונת הצסנה ב-74' היו החניכים גם כן טוראים למרות שהיו במתקדם (אחד היה סמל רק כי זו הייתה דרגתו טרם הקורס)
בתאונה בסולו שני, ראשוני קרב, קיבל החניך כאן דרגת סמל
במקרים אחרים, חניכי מתקדם קיבלו סג"מ (אהרונוב בתאונת העיטיים בינואר 1975, או אחיהו בן נפתלי בהתנגשות פוגות ב-1968).
בקיצור, ברדק. יש למישהו מושג מה הנוהל ?
_____________________________________
מרקיע שחקים האתר למחקר ותיעוד ההיסטוריה של התעופה בארץ. www.sky-high.co.il

גלריה: www.pbase.com/amirsgv

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #33  
ישן 23-10-2008, 08:48
צלמית המשתמש של amirsgv
  משתמש זכר amirsgv amirsgv אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 16.08.04
הודעות: 3,996
זה קצת ברדק מבחינת המתקדם בקורס טייס
בתגובה להודעה מספר 32 שנכתבה על ידי עמיר הרן שמתחילה ב "גם אני תהיתי ואם אתה אומר..."

פעם, את סיכת הקצונה היו מקבלים בשלב ההכשרה לקצונה שהיה קרוי "בסיסי בכיר", והיה השלב החמישי מתוך ששה (קדם מכין - מיון ולימודים עיוניים, מכין - טירונות, ראשוני - טיסות, בסיסי - טיסות מתקדמות, בסיסי בכיר (או בסיסי למ"ק) - הכשרה לקצונה, ומתקדם - שלב אחרון בטיסות). מי שנפל במתקדם (דוגמת אהרונוב ז"ל) כבר היה צ"ט (צוער טייס) ולא רק פ"ט ולכן קיבל סג"מ.
שינוי המבנה של קורס טייס העביר את הבסיסי הבכיר להיות בסיסי, והוא מבוצע כיום טרם שלב הטיסות כך שלשלב הטיסות הראשון מגיעים החניכים כבר בוגרים יותר ולאחר הכשרה לקצונה ועם סיכת צ"א כאמור.
לכן, אם הנוהל מדבר על שלב הקרוי "מתקדם" - הוא לא תואם את המקרה, ובכל מקרה לטעמי הנוהל אינו תואם יותר את המציאות, שכן חניך בשלב כזה הוא קצין למעשה, בשל הסיבות שהסברתי לעיל.

עריכה: אחרי שכתבתי את ההודעה הזו, פתחתי YNET. שם מופיע כרמי ז"ל כבר כסג"מ ... יכול להיות שמישהו הפעיל שיקול דעת, או שבצבא קוראים את הפורום הזה ?
_____________________________________
מרקיע שחקים האתר למחקר ותיעוד ההיסטוריה של התעופה בארץ. www.sky-high.co.il

גלריה: www.pbase.com/amirsgv


נערך לאחרונה ע"י amirsgv בתאריך 23-10-2008 בשעה 08:54.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #36  
ישן 23-10-2008, 01:01
צלמית המשתמש של האזרח
  משתמש זכר האזרח האזרח אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 01.08.05
הודעות: 12,666
כבר יודעים מה הסיבה...?
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Interpack שמתחילה ב "22.10.08 תאונת אימונים בביס"ט -מטוס צוקית התרסק 2 הרוגים"

יהי זיכרם ברוך

ההערכה: טעות אנוש גרמה לאסון
מאת: איציק וולף |
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין:
http://www.news1.co.il/img/envelop.gif]
| NEWS1.co.il/blog/Itzik






[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.news1.co.il/Thumbs/200/NEW-194088160991669.jpg]
סרן מתן אסא וטוראי אילן כרמי ז"ל
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.news1.co.il/Thumbs/200/NEW-299617946147919.jpg]
ראש מטה חיל האוויר אמר שמחקירה ראשונית של התרסקות מטוס האימונים בדרום עולה שככל הנראה טוראי אילן כרמי היה זה שהחזיק בהגאי המטוס
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.news1.co.il/img/midBull.jpg]
יחד עמו נהרג מדריך הטיס סרן מתן אסא


▪ ▪ ▪


מחקירה ראשונית שנערכה בחיל האוויר לאירוע התרסקות מטוס האימונים מדגם צוקית שבו נספו מדריך הטיסה סרן מתן אסא ופרח הטיס טוראי אילן כרמי, עולה כי השניים לא הספיקו לדווח על תקלה במערכת הקשר של המטוס טרם ההתרסקות.

בין האפשרויות לנסיבות הההתרסקות נבחנים תרחישים שעל פיהם גרמה תקלה טכנית כלשהי לאסון, תרחיש שעל פיו חדרה ציפור אל המטוס שטס בגובה נמוך או טעות אנוש שגרמה לאיבוד השליטה.

ההתרסקות אירעה במהלך טיסת מבנה שגרתית בגובה נמוך של שני מטוסי צוקית. שני המטוסים כבר היו בדרכם לשוב לבסיס חצרים כשלפתע התרסק המטוס האחורי במבנה. מדריך הטיסה ופרח הטיס שהיו במטוס הראשון במבנה היו אלה שהזעיקו את יחידת החילוץ של חיל האוויר לאחר שראו בעיניהם את ההתרסקות.

ראש מטה חיל האוויר, תת-אלוף יוחנן לוקר, הבהיר כי אין אפשרות לקבוע שמדובר בטעות אנוש שגרמה לתאונה, אך רמז שהאפשרות לכשלים טכניים במטוס הצוקית קטנה ביותר.

"מדובר במטוס בטיחותי שמתוחזק באופן יסודי וטוב. מטוס מאוד נוח לחניכי טיס ומתוחזק ברמה גבוהה על-ידי התעשיה האווירית", אמר.

עם זאת הוסיף כי לפרח הטיס היה ניסיון טוב בהטסת המטוס בשלב זה של קורס הטיס. "פרח הטיס נמצא כשנה וחצי בקורס טיס במגמת קרב בבית הספר לטיסה, והמדריך הוא טייס קרב. אנחנו לא יודעים עדיין מי מהשניים הטיס את המטוס באותם רגעים, אך יחד עם זאת נראה, ואני אומר זאת בהסתייגות, כי החניך הוא שהטיס את המטוס", ציין.
_____________________________________
"בניתי לי בית ונטעתי לי גן במקום זה שביקש האויב לגרשנו ממנו בניתי את ביתי, כנגד מקום המקדש בניתיו. כדי להעלות על ליבי תמיד את בית מחמדנו החרב...."
(ש"י עגנון - חתן פרס נובל)

אשרי אדם שיכול לתת מבלי לזכור זאת כל הזמן, ולקבל מבלי לשכוח אף פעם

לסלוח לרוצחים - זה תפקידו של האלוהים.
תפקידנו - זה לארגן להם פגישה


אנו לא בוכים, דואגים שאמהות שלהם יבכו

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #45  
ישן 23-10-2008, 21:26
צלמית המשתמש של האזרח
  משתמש זכר האזרח האזרח אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 01.08.05
הודעות: 12,666
גם הפולנים משתתפים באבל.
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Interpack שמתחילה ב "22.10.08 תאונת אימונים בביס"ט -מטוס צוקית התרסק 2 הרוגים"

WIADOMOŚCI


22-10-2008
Katastrofa Izraelskiego samolotu szkolnego
Dziś po południu rozbił się izraelski samolot szkolny Fouga CM.170 Tzukit. Instruktor i uczeń zginęli.


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://altair.com.pl/files/news/2008/10/i-i08-10-106fouga-izrael.jpg]


Do katastrofy doszło 30 min. po starcie z bazy Tzeelim koło Beersheba na pustyni Negev w południowym Izraelu. Samolot rozbił się na równinie pomiędzy bazą a kibucem Revivim. Jego szczątki zostały rozrzucone na przestrzeni kilkuset metrów. Przed zderzeniem z ziemią załoga nie sygnalizowała żadnych kłopotów.


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://altair.com.pl/files/news/2008/10/i-i08-10-106tzukit.jpg]


W katastrofie zginęli 24-letni kapitan Matan Assa i 19-letni szeregowiec Carmi Ilan. Ilan szkolił się już półtora roku i był uznawany za dobrego pilota. Assa był doświadczonym instruktorem, latającym na co dzień na samolotach F-16.

Tzukit (drozd) to izraelska wersja francuskiego samolotu Magister. To bardzo stara konstrukcja, prototyp oblatano w 1952. Tzukit był budowany i modernizowany (w latach 1980.) przez IAI. Samolot nie jest wyposażony w fotele katapultowe.





Copyright © Altair
_____________________________________
"בניתי לי בית ונטעתי לי גן במקום זה שביקש האויב לגרשנו ממנו בניתי את ביתי, כנגד מקום המקדש בניתיו. כדי להעלות על ליבי תמיד את בית מחמדנו החרב...."
(ש"י עגנון - חתן פרס נובל)

אשרי אדם שיכול לתת מבלי לזכור זאת כל הזמן, ולקבל מבלי לשכוח אף פעם

לסלוח לרוצחים - זה תפקידו של האלוהים.
תפקידנו - זה לארגן להם פגישה


אנו לא בוכים, דואגים שאמהות שלהם יבכו

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #49  
ישן 29-10-2008, 21:25
צלמית המשתמש של האזרח
  משתמש זכר האזרח האזרח אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 01.08.05
הודעות: 12,666
שאלה למבינים...
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Interpack שמתחילה ב "22.10.08 תאונת אימונים בביס"ט -מטוס צוקית התרסק 2 הרוגים"

עד כמה שאני הבנתי מהפרסומים השונים. שני המטוסים טסו בגובה נמוך אחד אחרי השני, בפרופיל ברדיפה.
יכול להיות שהמטוס השני התקרב יתר על המידה לראשון ונכנס לזרם הסילון הנפלט ממנו וכתוצאה איבד את השליטה לאלפית שניה ... וזה הספיק לגרום לאסון.
שמעתי מקרים שמטוסי סילון ניסו/הפילו מטוסי אויב בצורה כזו?
_____________________________________
"בניתי לי בית ונטעתי לי גן במקום זה שביקש האויב לגרשנו ממנו בניתי את ביתי, כנגד מקום המקדש בניתיו. כדי להעלות על ליבי תמיד את בית מחמדנו החרב...."
(ש"י עגנון - חתן פרס נובל)

אשרי אדם שיכול לתת מבלי לזכור זאת כל הזמן, ולקבל מבלי לשכוח אף פעם

לסלוח לרוצחים - זה תפקידו של האלוהים.
תפקידנו - זה לארגן להם פגישה


אנו לא בוכים, דואגים שאמהות שלהם יבכו

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #56  
ישן 30-10-2008, 18:07
צלמית המשתמש של NehemiaG
  NehemiaG NehemiaG אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 17.03.07
הודעות: 11,647
בתגובה להודעה מספר 55 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "למה לא להשתמש בפיילונים..."

כנראה. חוצמזה פוד אהוד (וכל פוד תחקור אחר) לוקח לך תחנה של טיל, ככה שבפעילות מבצעית עדיף להשתמש במשהו מובנה.
עוד נקודה: אני לא יודע האם פודים כאלה יכולים להקליט נתונים כגון זווית הפלפרונים/מדפים/הגה גובה/הגה כיוון וכדומה, או שהם מסתמכים על הנתונים שהם יכולים "לדעת עצמאית" - מהירות אווירית, זוויות וכדומה.

אני מניח שאם באמת החיל עובד על הוספת קופסאות שחורות לכל המטוסים, הם שואפים למערכת אחידה, שניתן לשים גם במסוקים וכדומה.

קראתי משהו בעבר על המערכות שנמצאות במטוסי ה-F-15 וה-F-16 בעולם, לסוגיהם השונים, וזה נראה כמו ערב רב של מערכות, חלקן מיושנות ובשביל להוציא מהן את המידע צריך מכשור עתיק, כל אחת נותנת נתונים מסוגים שונים וכנראה אף אחת לא מקיפה את כל הנתונים הרצויים.

בסופו של דבר במטוסים עם תע"ל וכדומה ניתן להשתמש בהקלטת ה-VTR לחלק מהנתונים, אבל רוב הדברים האלה לא שורדים בתאונה. גם לא פוד אהוד. בשביל זה יש קופסה שחורה.
_____________________________________
Nehemia Greshuni Photography NGPhoto.biz

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #57  
ישן 30-10-2008, 18:11
צלמית המשתמש של יוסיפון
  יוסיפון מנהל יוסיפון אינו מחובר  
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
 
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,839
Facebook profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 56 שנכתבה על ידי NehemiaG שמתחילה ב "כנראה. חוצמזה פוד אהוד (וכל..."

נדמה לי שהאהוד לא צריך לשרוד את התאונה. הרי הוא משדר את הנתונם ברצף. או שלא?
מקום של איזה טיל יתפוס הפוד בצוקית?
מה שכן העלית נקודה טובה: האם הצוקית FBW או שהשליטה במדפים וכו' היא מכנית? אם השליטה היא מכנית הרי אין מה להקליט...
אבינועם? אתה אמור להיות המומחה לצוקיות!
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #63  
ישן 29-10-2008, 21:40
  FiReBall מנהל FiReBall אינו מחובר  
מנהל צו"ב
 
חבר מתאריך: 02.05.02
הודעות: 7,828
Facebook profile Follow me...
מחר חוזרים מטוסי הצוקית לשרות לאחר שקורקעו אחרי התאונה
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Interpack שמתחילה ב "22.10.08 תאונת אימונים בביס"ט -מטוס צוקית התרסק 2 הרוגים"

הצוקית חוזרת לטוס . לאחר הבאת ממצאי הדו"ח הראשוני שחקר את אסון הצוקית בשבוע שעבר, שבו נהרגו 2 אנשי חיל האוויר, החליט הערב מפקד החיל, האלוף עידו נחושתן, להחזיר לשירות מבצעי את מטוסי הצוקית, לאחר שהתברר כי לא גורם טכני היה זה שגרם לתאונה וככל הנראה היתה זאת טעות אנוש של פרח הטיס שהטיס את המטוס.
השבוע ביקר האלוף עידו נחושתן בבסיס חיל האוויר בחצרים, בסיס ההדרכה שממנו יצא מטוס הצוקית, נפגש עם חניכים ומפקדים ועודד אותם בכל הקשור להמשך הפעילות של חיל האוויר.
_____________________________________
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
"הדואג לימים זורע חיטה, הדואג לשנים נוטע עצים, הדואג לדורות מחנך אנשים."

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה עקוב אחרינו! תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה Facebook

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #70  
ישן 01-11-2008, 09:42
צלמית המשתמש של PERE1
  PERE1 PERE1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 23.01.06
הודעות: 285
מידע תאונת צוקית + הטובים מאיקרוס
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Interpack שמתחילה ב "22.10.08 תאונת אימונים בביס"ט -מטוס צוקית התרסק 2 הרוגים"

אין אפשרות לפודים תחקור כפי שהעלתם הצוקית נמוכה מידיי והגרר גדול מידיי וגם כמות הגיחות גדולה
מה שמצריך המון פודים שבד"כ לא שמישים כשצריך אותם.
קופסא שחורה עשוייה לעזור. אבל דורשת השקעה כספית גדולה מאוד.
בטיסות אימונים מסוג זה שבוצע לפני התאונה אין משמעות גם לקופסה שחורה.
בד"כ הטייס או הטייסים מסוגלים לדווח על התקלה או הנזקים שקרו ודרך הטיפול - נחיתת חירום, נטישה
כיבוי מנוע וכו',
בפגישה אקראית עם הקרקע בד"כ אישית צ"א אין צורך בקופסא הנ"ל והתחקיר יוביל לפתרון המצער.

לגבי הסרט שמוזכר - מעולה ומי שרוצה תובנות יקשיב היטב לדברי אשתו של רם קולר בסוף הסרט -
מסקנותיה הן תמצית התחקיר של רוב התאונות בחיל האויר. כואב מאוד וכל כך נכון.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #71  
ישן 10-09-2009, 16:16
  אלון5560 אלון5560 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 11.02.08
הודעות: 772
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Interpack שמתחילה ב "22.10.08 תאונת אימונים בביס"ט -מטוס צוקית התרסק 2 הרוגים"

תאונת הצוקית: טעות אנוש גרמה להתרסקות

חקירת ההתרסקות בדרום בה נספו מדריך וחניך בקורס טיס העלתה כי במטוס האימון לא אירע כשל טכני והתאונה נגרמה בשל טעות אנוש

אמיר בוחבוט | 10/9/2009 15:44
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין:
http://www.nrg.co.il/images/nrg/include/img/article_toolbar_comment.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין:
http://www.nrg.co.il/images/nrg/include/img/article_toolbar_print.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/include/img/article_toolbar_write.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/include/img/article_toolbar_send.gif]

התרסקות מטוס הצוקית בעת טיסת אימון לפני כשנה, מעל נחל הבשור באיזור צאלים בדרום, בה נהרגו מדריך וחניך בקורס טיס, נגרמה בשל טעות אנוש – כך עולה ממסקנות התחקיר שערך הצוות שהקים מפקד חיל האוויר, עידו נחושתן, במטרה לבדוק מה גרם לתאונה.


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images//archive/300x225/987/591.jpg]

מקום התרסקות מטוס הצוקית סמוך לצאלים. צילום: יהודה לחיאני

התרסקות המטוס התרחשה ב-22 באוקטובר אשתקד בשעות הצהריים. המטוס שהיה במהלך טיסת הדרכה במסגרת פעילות בית ספר לטיסה התרסק כשלושים דקות לאחר המראתו מבסיס חצרים.

הוא התרסק באיזור נחל הבשור, סמוך לפארק אשכול ואותר באיזור חולי, במרחק של כ-200 מטרים מצפון לכביש צאלים-רביבים. בהתרסקות נהרגו מדריך הטיס מתן אסא ופרח הטיס סגן משנה אילן כרמי.
סיכום המסקנות הוצג למשפחות
בעקבות ההתרסקות, הורה מפקד חיל האוויר על הקמת צוות חקירה מיוחד. תוצאות התחקיר הוצגו זה מכבר לנחושתן, שקיבל את המלצות צוות התחקיר והנחה על יישומן.

ממסקנות התחקיר עולה כי לא נמצא כשל טכני במטוס וכי התאונה נגרמה בעקבות טעות אנוש. טיסת האימון בוצעה לפי הנהלים המוגדרים בבית הספר לטיסה

לאימון מסוג זה וללא חריגות.

עוד עולה מהתחקיר כי הטיסה התקיימה בתנאי מזג אוויר טובים. כמו כן, התרגיל שבוצע מתורגל בחיל האוויר מזה שנים רבות וצוות המטוס היה כשיר לביצוע המשימה.

אתמול נערכה פגישה בין קציני חיל האוויר למשפחות הנספים, בה הוצג להן סיכום ממצאי התחקיר.

http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/...&loc=2&tmp=7856
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #75  
ישן 11-09-2009, 14:53
צלמית המשתמש של יוסיפון
  יוסיפון מנהל יוסיפון אינו מחובר  
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
 
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,839
Facebook profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 73 שנכתבה על ידי NehemiaG שמתחילה ב "אני מקווה שאתה מדבר על..."

השגיאה הפעם הייתה בהודעת דו"ץ:
ציטוט:
הודעת דובר צה"ל
בכ"ג בתשרי תשס"ט, 22 באוקטובר 2008, בשעות הצהריים, התרסק מטוס מסוג "צוקית" של בית-הספר לטיסה מעל נחל הבשור, בעת טיסת הדרכה בגובה. בהתרסקות נספו סרן מתן אסא וסגן-משנה אילן כרמי, זכרונם לברכה.
מפקד חיל-האוויר, אלוף עידו נחושתן, הורה על הקמת צוות לחקירת התאונה. תוצאות התחקיר הוצגו זה מכבר למפקד חיל-האוויר, שקיבל את המלצות צוות התחקיר והנחה על יישומן.
ממסקנות התחקיר עולה כי לא נמצא כשל טכני במטוס וכי התאונה נגרמה בעקבות טעות אנוש. טיסת האימון בוצעה לפי הנהלים המוגדרים בבית-הספר לטיסה לאימון מסוג זה וללא חריגות. עוד עולה מהתחקיר כי הטיסה התקיימה בתנאי מזג-אוויר טובים, התרגיל שבוצע מתורגל בחיל-האוויר מזה שנים רבות וצוות המטוס היה כשיר לביצוע המשימה.
אתמול נערכה פגישה בין קציני חיל-האוויר למשפחות הנספים, בה הוצג למשפחות סיכום ממצאי התחקיר.
צה"ל משתתף בכאב המשפחות.

אני מתקשה לראות את השגיאה הזו כחמורה. מנוסח ההודעה של דו"ץ והידיעה של בוחבוט קשה לעשות הבחנה בין השם הפרטי לשם המשפחה.

העניין שכן חורה לי הוא הצור לפרסם את מסקנות התחקיר. הרי, עברה כמעט שנה, הנושא כמעט נשכח, למי חשוב עכשיו להטיל את האשמה על הטייסים במטוס ולא על המטוס או מזג האוויר?
אם זה חשוב כדי להרגיע את פרחי הטייס, מדריכי הטיסה ובני משפחותיהם, אפשר לשחרר להם את התחקיר בתפוצה מצומצמת. אין צורך לשלוח כתב האשמה כנגד שני ההרוגים בתפוצת נאט"ו.
כשמגיעה הודעה כזו מדו"ץ יש כתבים שלא מתלביטם ומפרסמים אותה מיד ויש כתבים שברור להם שאצלם הידיעה הזו לא תפורסם.
אני ראיתי את ההודעה הזו הופכת לידיעה בחדשות 20, במעריב ובוואלה (וגם באתר מאקו, בלי כתב צבאי שיחתום עליה).
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #82  
ישן 12-09-2009, 21:59
צלמית המשתמש של יוסיפון
  יוסיפון מנהל יוסיפון אינו מחובר  
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
 
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,839
Facebook profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 81 שנכתבה על ידי emile-a שמתחילה ב "[QUOTE=Fang]המסקנה [b][u]לא..."

בלי להתייחס כרגע למקרה ספציפי.
מה מצפים שנבין מהמושג הזה "טעות אנוש".
הרי היו שני בני אנוש על המטוס שהתרסק.
הוועדה שתיחקרה פוסלת כל גורם אחר:
במטוס לא התרחש כשל טכני.
לא הייתה פאשלה של המכונאים (ושאר בעלי התפקידים שמכינים את המטוס לטיסה).
לא היו בעיות מז"א.

האפשרות היחידה היא "טעות אנוש" של אחד משני ההרוגים או שניהם גם יחד. כלומר, אחד מהם טעה והכניס את המטוס באדמה והרג אותם.

אם זה מה שאומר המושג "טעות אנוש", אני חוזר לשאלה המקורית שלי: מה החשיבות לפרסם את תוצאות התחקיר?
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #84  
ישן 12-09-2009, 22:07
צלמית המשתמש של יוסיפון
  יוסיפון מנהל יוסיפון אינו מחובר  
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
 
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,839
Facebook profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 83 שנכתבה על ידי NehemiaG שמתחילה ב "לנקות את הטכנאים מאשמה באופן..."

ואיך בדיוק יכולים לנקות אותם מאשמה?
הוועדה באמת יכולה לנתח כל חלק מרוסק באווירון ולקבוע שלפני שהתרסק "אום מצמודת 9/16 רבע הפין" הוא ישב בדיוק במקום של כשהוא מחוזק עד הסוף ומשוחרר רק שלוש נקישות, ואולי הטכנאי שיחרר ארבע נקישות בטעות וזה מה שגרם להתרסקות?
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #86  
ישן 12-09-2009, 22:11
  YHS YHS אינו מחובר  
מהנדס אווירונאוטיקה, עוסק במגוון נושאי תעופה שנים רבות
 
חבר מתאריך: 17.07.05
הודעות: 6,249
יוסיפון, תביט,
בתגובה להודעה מספר 82 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "בלי להתייחס כרגע למקרה..."

היתה תאונה שפורסמה בציבור. גם זכתה להדים כדרך תאונות מסוג זה.
חיל האוויר פעל כמקובל והקים וועדת חקירה. פרטי החקירה ותוצאותיה מובאים לידיעת המשפחות. שום דבר לא נעלם מעיניהם. גם העובדה שבן המשפחה כשל בטעות אנוש ברורה. מאחר והם תובעים לדעת את האמת, אי אפשר להימנע מלשטוח הכל בפניהם. כך שהקטע של הצגת הנושא בציבור הופך להיות משני לחלוטין. גם הציבור "רוצה לדעת". הרי אי אפשר להסתיר. אולי הסתרה תהיה יותר חמורה, גם אם אין מאחוריה דבר. תמיד יעלה החשש שמסתירים משהו. אני גם מניח שהוועדה יכלה לנתח לעומק ולפסול פסילה מוחלטת כל אפשרות אחרת, כמו טכנית. אם לא , בודאי זה היה מוצג באור הנכון בתוצאות.
עוד דבר קטן. מהכרות עם משפחות (לצערי) שגם בניהן נפלו וככל הנראה היתה "טעות אנוש", אני יכול להגיד שזו הנחמה היחידה, שיודעים שזו היתה "טעות" ואין על מה להאשים אחרים על מות בניהם, כמו שנחמיה אמר - לדוגמה -טכנאים, או שיקול דעת מוטעה של מפקדים (בהצבת אנשים לא מתאימים לטיסות מסוימות, באי התייחסות למזג אוויר ועוד).
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #87  
ישן 12-09-2009, 22:50
צלמית המשתמש של יוסיפון
  יוסיפון מנהל יוסיפון אינו מחובר  
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
 
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,839
Facebook profile Follow me...
בתגובה להודעה מספר 86 שנכתבה על ידי YHS שמתחילה ב "יוסיפון, תביט,"

אני אפסיק לחפור.
אבל, עדיין לא ברור לי הצורך להוציא הודעה בתפוצה רחבה: "האיש ההוא שנהרג הוא הפאשלונר".
הרי, אם צריך להודות בפאשלה, גם אם היא כבר ידועה מתפתלים ומתפלפלים בניסוחים עקומים רק לא להודות. אף אחד לא רץ להודות.
עוד לא יצא לי לראות הודעת דובר צה"ל (או איזשהו דובר) שמוציא הודעה בסגנון: " דובר צה"ל מודיע שבעקבות שיקול לקוי של אלוף X נהרגו כך וכך חיילים. האלוף מצטער מאד על הטעות".
אם מודים בטעות זה רק אחרי שאילתא שמגיש עיתונאי.
אז מה קרה הפעם? למה היום רצים לספר בלי שמישהו ביקש לדעת? רק בגלל שה"אשמים" כבר מתים והם לא יתלוננו על זה שמשחירים את שמם?
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #89  
ישן 12-09-2009, 23:18
צלמית המשתמש של amirsgv
  משתמש זכר amirsgv amirsgv אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 16.08.04
הודעות: 3,996
אני חושב "שלהשחיר" זה קצת יותר מדי
בתגובה להודעה מספר 87 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "אני אפסיק לחפור. אבל, עדיין..."

יצא לי לקרוא לא מעט חקירות ודוחות של מטוסים אזרחיים. לתשובתך, כמו שענה פה אחר, בהחלט יש אפשרות בסבירות מאוד גבוהה לקבוע מה היה הגורם לתאונה - בטח במקרה בו יש גישה מלאה לשברי המטוס (בניגוד למצב בו הם שקועים בים), התאונה קרתה באור יום וליד מטוס אחר.

מדובר פה בטעות, בו זוג קצינים שילם בחייו על טעויות שיכולות לקרות. "להשחיר" משמעו, כפי שאני רואה זאת, ללכלך על מישהו ולטפול עליו אשמה כאשר אינו אשם. אתה צודק שהמדריך והחניך אינם יכולים לענות לשאלות הוח"ק, אולם ככל הנראה הם טעו. טעות אנוש, שניה של חוסר לב, אבל זה מה שקורה במטוס סילון בגובה נמוך. זה הופך אותם לטועים, לא לפושעים.
_____________________________________
מרקיע שחקים האתר למחקר ותיעוד ההיסטוריה של התעופה בארץ. www.sky-high.co.il

גלריה: www.pbase.com/amirsgv

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #91  
ישן 13-09-2009, 02:23
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
חקירת תאונות אוויר
בתגובה להודעה מספר 87 שנכתבה על ידי יוסיפון שמתחילה ב "אני אפסיק לחפור. אבל, עדיין..."

יוסיפון - כל כך חבל שאינך מכיר את נושא חקירת תאונות המטוסים בח"א, ואופיו של ח"א בתחום זה.... זה היה מאיר לך את הכל באור שונה לחלוטין, ואולי (ואני מקווה שזה לא ישמע מתנשא) גופים אחרים היו מסיקים את המסקנות ומצמצמים פערים...

אין כאן עיניין של "להשחיר" אלא עיניין של "לתחקר" ו"לדווח". כשאתה מגיע למצב של כמעט ונפגע, או אל סף תאונה - אתה מחוייב לדווח. אתה לא מלשין ולא משתנקר על אף אחד. ברגע שאתה משנה את הקונספט הזה - אתה מגיע למצב שבו אתה מתחיל לתחקר ארועים ולא לטייח ומשם אתה מפיק מסקנות ולא חוזר על וריאציות אחרות של הארוע - ובגלגולים מסויימים - לארועים קטלניים. זה קונספט תרבותי שונה לחלוטין מאשר ב"ירוקים" ובאור מנטלי אחר - זה מאיר על כל ההתנהלות.

בח"א יש מחלקה שנקראת מבק"א - מנהל ביקורת ואיכות - שכפופה למח"א כך שהיא מנטרלת היררכיות שמקשות על תפקוד נטול פניות. הגוף הזה מקצועי, ומצוייד בטכנולוגיות שהיו גורמות לך ללא מעט קינאה.

חקירת התאונה מתחילה בשטח, ממשיכה באיסוף השברים וניתוח מיקומם במרחב (על פני השטח ולעיתים גם מתחתיו) והעברת השברים אל מתקנים שונים בח"א בהם מתחילה בדיקה קפדנית של השברים וניסיון לענות על השאלות - מה קרה שם, מה גרם לתאונה, האם הסיבה היא טכנית או טעות אנוש (מגדירים זאת כ"אישי צוות אוויר") ואם היה קשר בין הדברים - כלומר תקלה טכנית או חיווי מסויים שגרם לאיש הצוות לנהוג בצורה מסויימת שגרמה או תרמה לתאונה.

צריך לזכור שכל תאונה שכזו מאיימת על שלמות המערך - כלומר כל תאונה מעלה את החשש שהיא תחזור על עצמה במטוסים אחרים, ולכן צריך לפסול את האפשרות ולבודד את הארוע אל המטוס, המערכת או האדם - כי התעלמות - פרושה תרומה ודאית לתאונה נוספת ("מי שחוסך בבטיחות - משקיע בתאונה").

רמת הניתוח מדהימה - בדיקת שברי הנוריות שבתא ע"י מקרוסקופ על מנת לוודא שנורית מסויימת פעלה (ובעת הפגיעה ניתזו רסיסים מחוט הלהט על מעטפת הנורה - כלומר יש אינדיקציה לפעולת הנורה), איתור שבבי סגסוגות מתכת בשמן המנוע (וע"י ניתוח השבבים מאתרים את סוג המתכת ולאיזה חלק היא שייכת), ועוד ועוד...

צפיה בתוכניות "תעופה בחקירה" מספקת רק מבט חטוף על הנושא, ואם תבקש - אני בטוח שיאשרו לך ביקור ביא"א שם תוכל להתרשם מחלק מפעילותה ומרמת התחקור.

ממצאי התחקירים מופצים בכלל ח"א (בימי זה נעשה על קלטות UMATIC תקופתיות) במקרים אחרים - במברקים שמופצים בין כלל יחידות החייל (שוב - אני שרתתי בעידן האנלוגי) והתחקיר גלוי לכל, מקיף ונוקב.

אין חסינים בתחקיר. כולם נותנים את הדין כשצריך - חיים ומתים - כי כך מסיקים מסקנות וכך מונעים ארועים אחרים - ובגדול - כך מצילים חיים!

המסקנות אינן רק לגופו של אדם, תפעול ומטוס - לעיתים גם ממליצים על שינוי נהלי עבודה, תפעול ואחזקה - או התקנת מכלולים ומערכות נוספים ותומכים במטוס - אם לשם שיפור חיי המטוס ושיפור הבטיחות, ואם לשם איתור מוקדם יותר של הכשל הממשמש ובא...

אני חושב שעל רקע הדברים האלו, ועם כל הביקורת הנילווית לאיש ופועלו, ניתן אולי לראות באור שונה את תהליך התחקור שיזם דן חלוץ אחרי מלחמת לבנון - ואולי בכך תרם יותר בכהונתו מאשר בכלל ימיו במטכ"ל...
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק


נערך לאחרונה ע"י Soloavia בתאריך 13-09-2009 בשעה 02:52.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #92  
ישן 13-09-2009, 02:37
צלמית המשתמש של NehemiaG
  NehemiaG NehemiaG אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 17.03.07
הודעות: 11,647
בתגובה להודעה מספר 91 שנכתבה על ידי Soloavia שמתחילה ב "חקירת תאונות אוויר"

יופי של הסבר...

כמה הערות:
אני בכלל לא בטוח שסתם ככה יאשרו ביקור בחקר תאונות שביא"א. עקב רגישות הדברים - התעסקות עם הפיצ'פקעס של האמל"ח והמענ"ש - מדובר במקום רגיש וממודר במיוחד.
לגבי הרמה אני יכול להביא עוד דוגמה: בתחקיר מסויים התגלה שסדק היה הגורם לכשל מסויים. החלק נבדק ונחתם כשמיש בבדיקה התקופתית. התחקיר גילה שהבדיקה לא בוצעה כראוי - התגלו שאריות של חומרי בדיקה בתוך הסדק עצמו (חתכו את מיקום הסדק ובדקו במיקרוסקופ)..

בשנים האחרונות התחקירים מרוכזים אתר ברשת הפנימית, כמובן שנשלח אימייל בתפוצת המפקדים. סרטים מועלים למאגר סרטים מקוון.
בגלל עודף הדלפות מהתחקירים בשנים האחרונות התחילו למדר יותר ויותר תחקירים לאנשי שרלוונטיים בלבד (אין סיבה שאיש מנהלה יקרא תחקיר מבצעי על התרסקות מטוס עקב טעות צ"א, לפחות לדעתי).

לגבי התחקירים של דן חלוץ - גל הירש טוען שזה היה תחקור נבוב ורדוד.
_____________________________________
Nehemia Greshuni Photography NGPhoto.biz

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 19:17

הדף נוצר ב 0.18 שניות עם 12 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר