הריני מתכבד לפתוח יומן בניה של מטוס / אווירון (אווירון = ישן , מטוס - חדש.. )ספיטפייר MK9 של חברת הסגאווה בקנ"מ 1/48.
האווירון יהיה של טייסת 105 (העקרבים) וזאת לזכר אותו ביקור בטייסת שבוטל.
האווירון יבנה היישר מהקופסא למעט :
קוקפיט - יולבש קוקפיט מפורט של חברת איירס.
דקלים - אני ישתמש בדקלים של חברת סקיידקל (סמי דקל)
מס' תמונות להמחשה :
הוראות הדגם :
עצי החלקים :
המדבקות :
ניתן לראות בתמונה השנייה , מדובר בהוראות ההדבקה ומספרי המדבקות , עדיין לא הוחלט איזה סכמה האווירון יקבל : הסכמה הימנית (מס' מטוס 89) או השמאלית (מס' מטוס 33) כאשר הנטייה היא לכיוון מטוס 33 עם הזנבנב האדום לבן.
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי zamir-bo שמתחילה ב "יומן בניה ספיטפייר MK9 טייסת העקרבים"
היי.
התחלת עבודה כמו תמיד על הקוקפיט וסביבתו.
ראשית שייפתי במידת היכולת את חלקי הגוף הפנימים ע"מ להוריד את כל התוספות שהסגאווה הוסיפה (כל הצנרת ולוחות מכשירים שעל דפנות התא) במקומם יגיעו דפנות התא כפי שאיירס סיפקה בקיט.
להלן רצפת התא ודפנות התא (ניתן להתרשם מרמת הפירוט הגבוהה בקיט):
תחילת עבודה על הכסא וחלקי התא השונים :
בוצעו די הרבה עבודות הורדת חומר מיותר הן מהכסא והן מהחלקים המודבקים אליו.
ניתן לראות כי הכסא כבר הודבק למסגרת האחורית וכמו כן חלקים נוספים אשר מוכנים לעבודה.
בסיום הרכבת חלקי התא אני יבצע פריימר על כל העסק ולאחר מכן תחילת צביעה בצבעי התא האמורים להיות בצבע ירוק קוקפיט.
כל החלקים בתמונה הם של איירס?
למה הגב של הכסא בצבע אחר?
מה קורה באזור המנוע? אתה משאיר סגור או פותח?
היי.
החלקים בתמונה הם של איירס.
למה החלק האחורי מגיע ברזין בהיר והשאר לא ?
לאללא התשובה או יותר נכון להגיד לצ'כים.
אזור המנוע נשאר כמובן סגור ולא בגלל עצלנות שלי לשם שינוי אלא בגלל ש...
אין מנוע. (היה מנוע ? )
אני חושש אשריקו שאתה קצת מתבלבל.
המנוע המפורט עם הסט היפה של בתי התותחים וכו... של וורלינדן שרכשתי ממך מיועד למוסטנג ולא לספיט.
בדגם הספציפי הזה אין בכלל מנוע. הדבר היחיד שניתן לראות הוא הקוקפיט ולכן גם אני משתיל את הקוקפיט של איירס.
במוסטנג יש כבר בנוסף לקוקפיט את הסט של וורלינדן שמק]יץ את הדגם למעלה ובגדול.
בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי חיים אלישקוב שמתחילה ב "נראה טוב בועזיקו.
הפירוט נראה..."
ציטוט:
במקור נכתב על ידי חיים אלישקוב
שאלה:
איך אתה מפריימר את חלקי הרזין עם פריימר רגיל (יעקבי או טאמייה) או פריימר ייעודי לחלקי רזין ?
חיים.
היי חיימון.
ראשית תודה.
שנית ... ממש אין לי תשובה ברורה.
בגדול איך שבא לי באותו רגע.
כבר הגענו למסקנה שאני עצלן ולא סתם עצלן אלא עצלן גדול.
אני בהרבה מקרים מתעצל לעבוד עם האיירבראש מהסיבה הפשוטה שאח"כ צריך לנקות אותה ואני ממש לא צוחק.
במקרה של הספיט הנוכחי בעדכון הבא ניתן יהיה לראות את הפריימר שבוצע עם התרסיס של יעקבי. במידה והייתי צריך לבן הייתי מעדיף את הפריימר של אלקלאד ולפעמים נחה עלי המוזה אז אני משתמש בפריימר האפור של אלקלאד שלפי דעתי התוצאה שלו לא פחות טובה ואפילו במקרים מסוימים יותר טובה מיעקבי.
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי zamir-bo שמתחילה ב "יומן בניה ספיטפייר MK9 טייסת העקרבים"
היי בוקר טוב.
ראשית חיימון לגבי מה שציינת בנושא הקוקפיט אכן מדובר ב... אם לא ה....
פשוט מאז שגרשלה "הכריח" אותי לנסות את הקיטים של איירס אני פשוט מאוהב.
עדיין לכל טוב יש לא טוב ובמקרה של איירס מדובר בהוראות שלהם שהם ממש (בעדינות רבה...) לוקים בחסר ובגדול.
המשכתי לעבוד על הרכבת התא ואז גיליתי שלפי ההוראות של איירס אני עומד לעשות טעויות בהרכבת התא ובעיקר במיקומים של הכסא וכל מיני מיתקונים הבאים מאחורי הכסא.
נאלצתי לבנות בחפוז בלי להשקיע יותר מדי את הקוקפיט המקורי מהדגם ע"מ שיהיה לי את האומדנים איך ומה לעשות.
אז כרגע ניגש לתמונות המחשה קלות:
[IMG]
תבנית חלקי ה PE שמצורף לקיט של איירס.
https://2011-uploaded.fresh.co.il/2011/04/30/54603952.jpg[/IMG] [IMG]
התחלת הרכבת הקוקפיט , כלומר הרכבת הכסא למקומו , הסטיק ובהמשך אני יצרף את הדוושות.
https://2011-uploaded.fresh.co.il/2011/04/30/75943544.jpg[/IMG]
בזמן שהפריימר מתייבש לו להנאתו באין שמש היום הודבקו 3 החלקים של הכנפיים : הכנף התחתונה מגיעה בחתיכה אחת ו 2 החלקים העליונים בנפרד. ניתן לראות כי קצות הכנף ישרות. הסיבה לכך כי ניתן לבנות את הדגם ב 2 וורסיות:
האחת בוורסיה הרגילה של קצה כנף שהוא יחסית ישר.
השניה בוורסיה של קצה כנף מעוגלת (שפיצית כזו) לדוגמא בספיט השחור קצה הכנף הינו שפיצי לעומת הדגם שאני בונה עכשיו הקצה כנף ישרה.
למה זה ככה אין לי מושג. אני מאמין שהמומחים מפורום צבא וביטחון יוכלו לענות על כך. לפי דעתי קשור לביצועי האווירון באוויר.
מה שכן חדי העין יוכלו להבחין בפירוט היפה של כל קווי המיתאר על הדגם.
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי zamir-bo שמתחילה ב "יומן בניה ספיטפייר MK9 טייסת העקרבים"
היי,
גם אני משתמש בפריימרים של אלקלד שרכשתי מרז גרש, הם מעולים !!
הייתרון בהם, שאפשר לצבוע עליהם כל צבע מכל סוג או חומר, והם נתפסים עליו טוב מאוד.
אבל לגבי רזין עדיין לא ניסיתי, לכן השאלה שנשאלה.
לגבי פריימר לחלקי PE, לאחרונה רכשתי מלאקימודל, פריימר של טאמייה שנקרא Metal Primer והוא שקוף לגמרי, כמו לרסס לקה שקופה, והוא מעולה לחלקי PE.
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי zamir-bo שמתחילה ב "יומן בניה ספיטפייר MK9 טייסת העקרבים"
היי חברים.
להלן העדכון היומי...
נמשכת העבודה על תא הנהג.
ראשית הורכב לוח השעונים. לוח השעונים מורכב מהחלק הראשי , פילם שעליו משורטטים השעונים השונים ושני חלקי PE המודבקים על הפילם ונותנים את חלקי המתכת של הפנל.
בנוסף המשך עבודה על האמבטיה עצמה ודפנות התא.
עקב ההוראות המאד ברורות של איירס... ככל הנראה כאשר שייפתי את דפנות התא המקוריות ע"מ להכין את המקום לרזין שייפתי לא מספיק... לאחר הדבקת הדפנות בוצע דריי פיט וראה זה פלא.. לוח השעונים לא מוכן להיכנס למקומו. נאלצתי לקחת עם הדרמל ולהתחיל לחצוב ברזין בשולי הדפנות מקדימה ע"מ להכין מקום ללוח השעונים ושהגוף גם על הדרך ייסגר...
כמו כן כמו בלוח השעונים הקדמי ובאמבטיה גם בדפנות התחלת עבודה , ראשית צביעה של כל המכלולים עם צבע ירוק פנים בהיר (עפ"י תמונות רפרנס ששאבתי מגוגל זה הצבע הקרוב ביותר , מדובר באותו צבע שבו השתמשתי לצביעת החלקים הפנימים בטנק הטייגר שלי) ולאחר מכן התחלת צביעה של מיכשור בשחור מט והתחלת דריי בראש כסוף. עדיין ישנה הרבה עבודת הדגשת פרטים כגון חיווט שאני מתכוון לנסות לצבוע בעדינות בצבע צהוב / שחור , ווש בהיר בנקודות החיווט ווש כהה בנקודות הבהירות יותר.
על הדרך...
בעקבות שיחת טלפון דחופה ביותר שקיבלתי היום מאילן ורשאי הוחלט בהנהלה הראשית לבצע שינוי כיוון.
אילן הסב את תשומת ליבי לכך כי מדובר בדגם מסוג 9E כאשר אני התכוונתי להכין דגם מסוג 9C.
אילן הסביר לי כי ישנו שוני די בולט בין 2 התת דגמים הנ"ל שהשוני העיקרי הנראה לעין הינו במיקום התותחים בכנפיים.
ערכתי בדיקה זריזה כאשר חזרתי הבייתה בחוברת של הדקלים והחלטתי לשנות את המטוס למטוס של טייסת 107 במקום 105 , המטוס יהיה כמובן מדגם 9E , יצבע כולו בצבע מתכת , מס' אווירון הינו מס' 80 והוא יהיה בעל אף כחול וזנב בצבעי דגל הלאום כחול לבן.
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי zamir-bo שמתחילה ב "יומן בניה ספיטפייר MK9 טייסת העקרבים"
היי.
הסתיימה לה העבודה על אמבטית הקוקפיט , האמבטיה הודבקה למקומה ראשית בצד אחד:
לקינוח התמונה האחרונה החצי הריק...
לאחר ייבוש קל של האמבטיה , ביצעתי דריי פיט עם 2 חצאי הגוף.
סה"כ התאמה די מושלמת , נדרש טיפה הדבקה ושמירה על לחץ מתון בהצמדת 2 חצאי הגוף אבל סה"כ לאחר כל מקצי השיפורים 2 חצאי הגוף מתאימים אחד לשני.
לאחר שראיתי ... מתאים , ניגשתי להדבקת 2 חצאי הגוף.
ראשית נמרח דבק דגמים רגיל ישירות מהסיכה על דפנות הדגם , לאחר מכן מייד מרחתי בעדינות דבק סופר גלו על חלקי הרזין שנותרו מיועדים להדבקה וביצעתי הצמדה של 2 חצאי הגוף ומיד לאחר מכן התחלתי להניח רצועות מסקינטייפ לשם הצמדת החלקים:
עד כאן ליום זה...
כרגיל האורת / הערות יתקבלו בברכה.
בתגובה להודעה מספר 16 שנכתבה על ידי שמולביץ אשר שמתחילה ב "בועזינו, התמונות, קצת כהות..."
ציטוט:
במקור נכתב על ידי שמולביץ אשר
בועזינו, התמונות, קצת כהות ולא ניתן להתרשם מהבניה.
אגב, איך הגיב "הנמר" שטייל ליד המטוס?
נ.ב. המפגש החודשי הוקדם ל-18/05. תצא הודעה בקרוב.
היי.
לגבי התמונות אין לי מה לעשות. בשעות הערב בזמן הסשן של הצילומים זה היה המקום היחיד שיכולתי לצלם עם אור בהיר.
כאמור העסק כבר סגור ומסוגר אז לא ניתן לשחזר וכמובן קוקפיט כמה שלא תשקיע בעבודה בזמן סגירת הגוף 80 אחוז לא רואים...
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי zamir-bo שמתחילה ב "יומן בניה ספיטפייר MK9 טייסת העקרבים"
היי בוקר טוב ושבת שלום.
להלן התקדמות שהצלחתי להשיג בייצור במהלך היומיים האחרונים :
כאמור לאחר חיבור 2 חלקי הגוף המתנתי 24 שעות לייבוש מוחלט , הודבקו הכנפיים למקומם (לא מעט בעיות התאמה.. ככל הנראה עקב אמבטיית הרזין שלא כל כך התאימה למקור)
הודבקו ההגאים האחוריים והתחלתי לבצע עבודת סגירת חורים עדינה ע"י מיסטר סרפסור 500.
כמו כן סתם בשביל הכיף... הודבק שליש מהחופה (החופה במטוס מורכבת מ - 3 חלקים: מגן רוח קדמי , החלק הראשי האמצעי והחלק האחורי).
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי zamir-bo שמתחילה ב "יומן בניה ספיטפייר MK9 טייסת העקרבים"
היי חברים.
עדכון שוב של מס' ימי עבודה.
ראשית ע"מ טיפה לשפר את הדגם חיפשתי וחיפשתי קני מקלעים שגם נראים כמו מקלעים ולא כמו יציקת פלסטיק.
מתמונות שיש ברשותי ממוזאון חיל האוויר של מטוס ספיט קני התותחים בדגם היו פשוט מוכרחים לעבור מקצה שיפורים.
לאחר חיפושים טובים מצאתי אוצר...
מס' קנים של מקלעים שנשארו לי מבניית דגם ה B-17.
ע"מ לבצע ניתוח השתלה לקחתי את החלק המקורי שנראה כך :
לאחר הדבקת המקלעים המקוריים למקומם ולאחר ייבוש טוב של הדבק ביצעתי מס' קידוחים קטנים (0.8 מ"מ או פחות... לא זוכר ) בראשי המקלעים המקוריים , וזה מה שקיבלתי:
לאחר עבודות שדרוג קלות ולאחר שנמאס לי כבר לשפשף... החופה עברה מיסוך כולל , הודבקה המראה מעל מגן הרוח הקדמי (שהנהג יוכל לראות מה קורה מאחוריו... ) , שוב לאחר ייבוש מוחלט של הדבק (24 שעות) בוצע ריסוס פריימר על כל הדגם.
הפריימר שבו השתמשתי הינו הפריימר האפור של אלקלאד. אני אישית מאד אוהב את החומרים של אלקלאד עקב העובדה שהם מוכנים לשימוש באיירבראש וכל מה שצריך זה רק לנער טוב.
הפרופלור הושלם :
הוכנו לעבודת צביעה כני הנסע הראשיים :
על הדרך ע"מ להעביר את הזמן טיפלתי גם באגזוזטים...
הצערתי שלא קניתי גם את האגזוזטים של קוויקבוסט , חיכתה לי המון עבודת שיוף עדינה מאד להוריד את כל שאריות הזרקת הפלסטיק אבל התוצאה דווקא מצאה חן בעיני...
האווירון נצבע בשעה טובה בצבע שבו הוא יאלץ לחיות עד סוף ימי חייו...
מדובר באלקלאד 101 אלומיניום:
והרי לפנכם התוצאה: (תנאי תאורה בחלק מהתמונות לא משהוא...)
ע"מ ליצור מס' שבירות צבע כני הנסע , הדלתות של כני הנסע נצבעו באלקלאד 102 שהוא טיפה יותר כהה מהצבע של האווירון:
על הדרך...
הטיירים מוכנים :
ההמשך יהיה המתנה שוב של 24 שעות להמשך עבודת הצביעה :
אלקלאד 103 (אלומיניום כהה) לדלתות שונות , המדפים וההגאים של האווירון , שחור מט בחלקו הקדמי של האווירון.
אחרי זה נראה מה הלאה...
עד כאן להיום.
הארות והערות יתקבלו בברכה.
בברכת יום עצמאות שמייח לכולם.
בתגובה להודעה מספר 21 שנכתבה על ידי גיל חזקיה שמתחילה ב "עבודה יפה.
האם ריססת פריימר..."
ציטוט:
במקור נכתב על ידי גיל חזקיה
עבודה יפה.
האם ריססת פריימר כלשהו לפני צביעת האלקלאד?
היי גיל.
תודה ידידי.
תגיע ב - 18 לחודש למפגש וגם תוכל להתרשם לייב.
לגבי הפריימר ריססתי את הפריימר האפור הרגיל של אלקלאד.
לא רציתי במקרה של המטוס הנ"ל לתת פריימר מבריק בגלל שהמטוסים הנ"ל אולי כשהם היו חדשים היה להם גימור מבריק אבל לא אחרי שהשתזפו להם כמעה בשמש. לכן העדפתי גימור פחות מבריק.
עדכון.
היום בבוקר ריססתי את שאר החלקים שהחלטתי לרסס : מדפים , פתחים שונים רוססו באלקלאד 103 (DARK ALUMINIUM) , הגחון נצבע בשחור מט , בתי הגלגלים נצבעו בירוק בהיר של הקוקפיט , הודבקו כני הנסע למקומם , בוצע ווש שחור על כל האווריון ועכשיו ממתינים לייבוש מוחלט של כל העייסק , לכה מבריקה , דקלים , לכה מט ו...זהו.
התקדמות יפה בועז ! עבודת הצבע נראת טוב מאוד אבל....
סימנתי לך בחץ צהוב מה שהפריע לי בעין, שים לב שזה רק בצד הימני של המטוס.
זה נראה כמו נזילות צבע מתחת לחופה ועוד קצת בהמשך כאילו המיסוך לא הושלם בצבע בחיבור של החופה עם הגוף.
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי zamir-bo שמתחילה ב "יומן בניה ספיטפייר MK9 טייסת העקרבים"
היי.
אז אחרי כמעט חודש עבודה , מעל 80 תמונות והרבה כאבים באצבעות מהקלדה במחשב הגיע לסיומו עוד פרוייקט.
להלן תמונות סופיות של הספיטפייר מס' 80 באדיבות טייסת 107.
וקצת הפוך...
אז זהו...
עוד אווירון יושב לו על המדף וממתין לתורו לנסוע לאיזה מפגש או תערוכה.
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי zamir-bo שמתחילה ב "יומן בניה ספיטפייר MK9 טייסת העקרבים"
דגם למופת ולתפארת מדינת ישראל !!
כל הכבוד יא בועז.
נהנתי מהיומן ומהתמונות הסופיות, יצא מדהים.. פשוט משגע !!
עבודה נהדרת שלך, רק חבל שזה נגמר (דברים טובים נגמרים מהר) .
תודה רבה לך על השיתוף.
חיים.
_____________________________________
לא נכשלתי, רק מצאתי 10,000 דרכים בהם זה לא פועל.(תומס אדיסון)