במקור נכתב על ידי אודי עציון
למרות שסד העלויות הרבה יותר קשה, במכוניות יש יותר ויותר מערכות שנועדו לקחת את השליטה מהנהג במצבי חירום.
גם במטוסים יש "יותר ויותר"...
כבר היום יש בכל מכונית שנמכרת בישראל, אפילו בסוזוקי אלטו ההודית שעולה 60 אלף שקל, מערכת בקרת יציבות. זו יודעת לזהות על פי מידע משורה של חיישנים (קצב סיבוב גלגלים, מהירות נסיעה, מצב ההגה ועוד) שהמכונית איבדה את אחיזת הכביש ומנסה להחזירה באמצעות הפחתה מיידית של כוח המנוע בלי קשר למצב דוושת התאוצה, ובלימה של כל גלגל בנפרד, במטרה ליצור ציר שהמכונית תתיישר סביבו. המערכת פועלת אוטומטית, הנהג רק יכול לחוש את הבלמים עובדים ולקבל חיווי על פעולתה באמצעות נורית בלוח המחוונים.
דברים מקבילים יש במטוסים כבר שנים
יש גם מערכות שנותנות לנהג סוג 'קונטרה' בהגה, כדי שיבין לאן הוא צריך להפנות אותו כדי לייצב את המכונית. יש גם כאלה שממש לוקחות שליטה, הונדה כבר מציעה כאופציה (בדגמיה בעלי הגה שמאלי בלבד) מערכת שמפנה את האוטו בסיבוב בעצמה אם הנהג לא עושה זאת. אבל אחרי פחות מ-10 שניות היא כבר רומזת לנהג לקחת בחזרה שליטה, היצרן והרגולטור עוד לא רוצים לעודד נהיגה אוטומטית כזאת. נהגתי במערכת ביפן, זו תחושה מדהימה שהאוטו פונה לבד.
גם כאלה יש במטוסים כבר שנים
במכוניות יוקרה אפשר לראות ויותר ויותר מערכות של בלימה או האטה אוטומטית במקרה של התקרבות מסוכנת לרכב שלפנים, תוך שימוש במכ"ם, בלייזר ובניתוח תמונה דיגיטלי לזהות את המצב המסוכן. וולוו השיקה לאחרונה ב-S60 החדשה מערכת (ישראלית...) שבאמצעות ניתוח תמונה יודעת אף לזהות הולך רגל שפורץ לכביש, מזהירה את הנהג ובעת הצורה מאטה בעצמה את המכונית, או עוצרת אותה לגמרי במהירויות נמוכות.
הרבה יותר מסובך לייצר מערכת כזאת למטוס קרב. ההתרחשויות הרבה יותר מהירות, זמני התגובה חייבים להיות מהירים יותר, ובטיסה קרבית המטוס והטייס נמצאים הרבה על הקצה. איך תדע אם המטוס צולל כי הטייס איבד הכרה, או שמנסה לחמוק ממטוס אחר? האם תיתן למטוס אפשרות לקבוע שהטייס טס נמוך מדי ולמשוך, הישר אל איזור הכיסוי של מכ"מ נ"מ, שבגללו הוא טס מראש בגובה נמוך מאוד?
לא נכון, זמני התגובה זהים ומערכות כאלה קיימות כבר בתאוריה, הן רק לא יושמו במטוסים עדיין, אני מעריך שבדורות הבאים הן ייושמו, הדוגמא לגבי הגובה הנמוך רלוונטית למטוס בדיוק כמו שהיא רלוונטית למכונית, איך תיתן לנהג להתקרב למכונית אחרת בעת חניה? יש לזה כמה מנגנוני פתרון..גם במכונית וגם במטוס..
אפשר לזהות אובדן הכרה (מעקב גלי מוח, מצב אישונים), אבל הרבה יותר קשה לקבוע בזמן אמת מתי טיסה על המגבלות או קצת מעבר להן עומדת להוביל לאסון, למרות שגם אני זוכר דיווחים שמערכת כזאת קיימת ב-F22.
אגב מעורבות נווטים בזיהוי ורטיגו - רון ארד קיבל ב-1980 רישום לזכות אחרי שהביא לנחיתה פאנטום שהטייס שלו סבל מורטיגו כבד. הנה תיאור מתוך ראיון בבטאון חיל-האוויר עם אל"מ (מיל') יעקב עובדיה, בעצמו נווט פאנטום:
"זו היתה טיסת לילה, אימון מעל הים, והטייס נכנס לוורטיגו. רון ראה שזה לא מוביל לשום מקום, אמר 'אני לוקח', ייצב את המטוס, והראה לטייס את קו החוף. הטייס ענה 'או.קי., אני לוקח' ושוב הפך את המטוס. רון לקח שוב את השליטה, הביא את הפאנטום לנחיתה, הראה לטייס את המסלול, ואמר לו לנחות. ברגע שקיבל לידיו את השליטה, הפך הטייס את המטוס. רון הבין שהעניין מתחיל להיות מסוכן, להתהפך ככה עם המטוס בגובה כל כך נמוך. אז הוא לקח בחזרה את ההגאים, הוריד גלגלים, התייצב בפיינל, ואמר לטייס 'אני יודע שאתה מרגיש שהמטוס הפוך, אבל על ההפוך הזה תנחת'. במשך הנחיתה הוא המשיך להחזיק לו את הסטיק חזק חזק, כדי שהמטוס לא יתהפך. מבחינת הטייס, הוא ביצע נחיתה הפוכה, כאילו שהוא נוחת על הגב. אלמלא רון, הם היו מתרסקים".
|