|
12-02-2011, 14:11
|
|
מנהל פורום: דגמים לבניה עצמית, סקופים וחדשות, צילום ווידאו, וכן.... הצ'קלקה הכחולה של פרש
|
|
חבר מתאריך: 01.02.09
הודעות: 6,279
|
|
טיפים לצילום דגמים.
באשכול זה אנסה לתת טיפים לצילום, כדי לתעד את העבודות שלנו.
שעור ראשוןהכירו את כללי הקומפוזיציה
כמעט כל צילום מתחיל בכך שאתם מתלהבים ממשהו מדהים, ורוצים להנציח אותו. כמו דגם מדהים, למשל. הדגם מעולם לא היה מדהים - מה שהיה מדהים זה העיניים והמוח שלכם. עיניים יודעות להתאים את עצמן לעולם. הן מתאמצות ומרחיבות אישונים כדי לראות פרטים בצל. הן קולטות תנועות קטנות, ודברים שבקצה שדה הראייה. המוח אף נפלא מהן: הוא משלים פרטים חסרים, מתקן מראות שהאור והצל מסלפים, ומייפה חברים ביום רע.
המצלמה הדיגיטאלית שלכם לא יכולה לעשות את הדברים האלה. היא יכולה רק לתעד את קרני האור שנקלטו בעדשתה ברגע הלחיצה על הכפתור, ולהציג את התוצאה בתוך מסגרת מלבנית מצומצמת. הצל יהיה כהה, האור יהיה בהיר, המכר חיוור ולא מסורק, והדגם יראה "על הפנים"
לכן, כדי שתמונה תרגש את המתבונן כפי שהחיים מרגשים אותו, צריך לתכנן ולצלם אותה על פי כללים המתאימים למצלמות, והשונים לגמרי מאלו שפועלים על העיניים והמוח האנושיים. הכללים האלו, הפשוטים, הם כללי הקומפוזיציה.
כללי הקומפוזיציה:
הכלל הראשון בקומפוזיציה הוא שיש להתמקד בנושא אחד עיקרי. בדגם, חפשו את נקודת העניין העיקרית ההתמקדות הזו תחליף את מה שבמציאות עושה תשומת הלב שלנו.
הכלל השני של הקומפוזיציה הוא ההמלצה להסיט את הנושא ממרכז התמונה. החיים אינם תמונת פספורט, והסטת האובייקט מהמרכז היא הדרך לייצג זאת בתצלום. להיכן מסיטים? מתחו בדמיונכם ארבעה קווים ישרים: שניים אופקיים, שמחלקים את מסגרת התמונה לשלושה שלישים שווים, ושניים אנכיים, שעושים את אותו הדבר. כעת, התמונה שלכם מחולקת לתשע משבצות. מבחינים בארבע נקודות ההצטלבות, שהן ארבע פינות המשבצת הפנימית? אלו הנקודות שאליהן עליכם לשאוף.
נסו למקם את הפרטים המעניינים בתמונה קרוב לנקודות הללו, ועל קווי השליש האורכיים והרוחביים. כשאתם מצלמים בחוץ – והכתבה הזו מדברת בעיקר על צילום בחוץ – מקמו את קו האופק על אחד משני הקווים הללו – ולא בקו החצי המשעמם.
הכלל השלישי של הקומפוזיציה- מלאו את הפריים. אם אתם מצלמים פרט מסוים, תנו לאותו פרט לתפוס את עיקר שטח התמונה. אם אתם מצלמים דיורמה, השתדלו לקמץ בפרטים שאינם הדיורמה. ברקע, המוח שלנו מתמקד לבדו בדיורמה. בצילום צריך לסלק את השאר.
גם בחירת זווית צילום לא שגרתית היא המלצה חמה. קומפוזיציה בסיסית נכונה, בכל אופן, כבר תביא אתה את השאר, וגם תיתן לכם את המגע המיוחד, שילחש לכם באוזן מתי לשבור את הכללים.
צלמו כשהשמש בזווית הנכונה
כפי שבני אדם צריכים לעבוד בשעות הטובות שלהם, גם מצלמות צריכות לעבוד בשעות הטובות שלהן. אצל בני אדם זה עניין נפשי, ואצל מצלמות זו שאלה של אור.
בצילומי חוץ, השעות הגרועות ביותר הן שעות הצהריים. השמש החזקה וחסרת העידון מאירה בכוח מלמעלה, וחושפת את הדברים בפשטותם הלא אלגנטית. המוח שלנו כבר מורגל בהתעלמות מזוועות אור הצהריים, אבל בצילום אי אפשר לברוח מהן.
השתדלו לצלם לפני עשר בבוקר, ואחרי ארבע אחר הצהריים.
צלמו ללא הפלאש – שיוצר מכת אור חזקה ולא מחמיאה. בחוץ, באור, צלמו עם פלאש. תפקידו של הפלאש הוא להאיר את הצל שעל הפנים. אור-וצל טבעיים הם דבר לא מחמיא במיוחד. למעשה, רוב הדברים האמיתיים הם לא מחמיאים במיוחד. סילוק הצל יעשה לתמונה את אותו תיקון אסתטי שהמוח שלנו עושה במציאות.
כדי לצלם עם פלאש בחוץ, יש להבין כי הפלאש רק "ממלא" צללים, אור הפלאש של רוב המצלמות לא חזק דיו למרחק רב יותר, וחזק מדי למרחק של שני צעדים או פחות.
תנאים טובים לצילום הם באור מוחזר כמו צילום מאור המגיע מכיוון צפון.
צלמו המון
מהירויות צמצם וזמני חשיפה הם נושא מעניין, אבל תוכלו לשרוד בלעדיהם גם את הצילום הבא, בעיקר בזכות האפשרויות האוטומטיות שברוב המצלמות הדיגיטאליות כיום. האפשרויות הללו (אוטומטי, פורטרט, נוף, ספורט, צילום לילה, קלוז-אפ מרבי ועוד) כוללות הגדרות עדשה שגורמות לתמונות להיראות כאילו נעשו בידי צלמים חובבים – אבל כאלה שיודעים משהו על מהירויות צמצם וזמני חשיפה, וזה יותר ממה שאתם כרגע.
מה שחוגת מצבי הצילום לא תציל אתכם ממנו, זו העובדה שרוב התמונות פשוט לא יוצאות טוב.
צלמים מקצועיים מצלמים הרבה תמונות, ואחר כך מוחקים את הרוב ומשאירים את התמונות המעולות. צלמי-על עובדים דקות ארוכות, ולפעמים שעות, עד שהם לוחצים על הכפתור בפעם הראשונה והאחרונה. החליטו לאיזה סוג אתם משתייכים.
_____________________________________
|
|