08-12-2010, 13:30
|
|
|
חבר מתאריך: 25.12.05
הודעות: 17,294
|
|
השוואה לא רעה, אבל ישנה מדוייקת יותר
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי .ישראלה היפהפיה שמתחילה ב "האם התרבות המערבית היא ההלניזם המודרני?"
התרבות המערבית של היום היא התרבות הרומית/לאטינית של המאה השניה לספירה:
מקורה הוא בחלק חשוב, גם אם מצומצם בגדלו, של העולם.
גם באזור המקור מדובר על תרבות שהיא מלכתחילה "כור היתוך" של תרבויות שנוצרה לאורך מעל מאה שנה.
היא בעלת השפעה ברובדים שטחיים בכל העולם (כמעט), השפעה ברבדים עמוקים למדי (=כאלה שישרדו גם את העלמות ההשפעה הפוליטית/צבאית של מדינת המקור) על חלקים נרחבים למדי של העולם, והשפעה מכרעת (עד כדי טשטוש מוחלט של מאפייני התרבות המקורית) על אזורים גדולים, גם אם מוגבלים. אם לפרט: התרבות הלטינית-רומית של המאה השניה הכתיבה דרכי חיים ברבדים החיצוניים בכל האימפריה (כמו לדוגמא צפון אפריקה), ובכמה וכמה אזורים שמחוץ לה. היא שינתה אורחות חיים גם בתחומים "בלתי הפיכים" יותר באזורים נרחבים של האימפריה, גם אם אלה התטשתשו מהר מאוד אחרי נפילתה (בריטניה, א"י ועבר הירדן, לדוגמא), ובמקרה של הפרובינקיות של חצי האי האיברי, גאליה או רומניה התרבות הלאטינית החדירה השפעות מכריעות בכל רובדי החיים.
מה שהציע התרבות הלאטינית, מעבר לשינויי קוסמטיקה ושפה, זה המכלול העצום של דרך חיים תחת כנפי ה"שלום הרומאי", המערכת ההנדסית/מוניטארית/כלכלית של האימפריה שכולם הומרו לאיכות חיים, ויציבות, שלא היו מוכרים ברוב חלקי האימפריה לפני כן. זה מצב מאוד דומה להשפעה המערבית שמעבר לקוקה קולה ו MTV, מוכרת מכלול חיים שלם שבסיסו הוא שאיפה מתמדת ליציבות על חשבון כל דבר אחר. התרבות המערבית שואפת לכינון תחום מוגדר של "פקס מערביאנקה" ("שלום המערב"): ביסוס שלום על יסודות של נהנתנות אנושית ומתינות התנהגותית בליבו של המערב, ובמקרה של מדינות שתרבותן אינדווידואלית יותר, וממושמעת פחות: פיתוי ע"י תמריצים של נגזרות כלכליות ופה ושם איומים או כפיה (במיוחד במקרה של אזורים שהמערב חפץ בהכללתם לא פחות מאשר הם עצמם חפצים להכלל). זו הייתה גם תמצית המדיניות הרומית, ובשני המקרים השאיפה הפילנטרופית לשלום נחותה בהרבה מאשר ההכרה בכדאיות הכלכלית שלו.
גם התרבות המערבית, וגם התרבות הלאטינית התחילו באזור המוצא, התפשטו בזחילה תוך כדי מלחמות, כיבושים וכפיה, אולם את קפיצת המדרגה העצומה והסופית עשו דווקא תוך כדי סדרת מלחמות אזרחים שהתחוללו דווקא באזורי המוצא של התרבות הגלובאלית העתידית. מלחמות אלו יצרו תהליך מואץ שבמהלכו התרבות המערבית (1918-סביבות 1995) או הלאטינית (סביבות ימי אוגוסטוס ועד אמצע המאה השניה לספירה) כיסו שטחים עצומים בהשפעות מכריעות על האסטטיקה של החיים, ובהרבה מקומות גם מעבר לכך. בשני המקרים תרבויות/מדינות שהיו בלתי מפותחות לחלוטין הושפעו לחלוטין ללא הכר (ישראל של שנות ה-20 ואילך: דוגמא טובה מאוד. כל מה שסובב אותנו לחלוטין לא היה קיים במתכונת זו (פיסית) לולא היינו מושפעים מתרבות מערבית).
גם התרבות המערבית, וגם הלאטינית, נתקלות לאחר הגמוניה של שנים רבות על הרובד העליון של צורת החיים של האיש הפשוט, באתגרים מבחוץ ומבפנים: משבר מוחלט בין איש ארץ המוצא ובין אמונתו - דווקא כאשר הכל נראה מצויין. חדירה מאסיבית של אמונות ודתות "זרות" לרומא גופא והחלשות דת המדינה הרומית, או משבר האמון המוחלט בין האירופי הצעיר ובין הערכים המסורתיים של "אירופה הישנה", כיום (הכנסיות ריקות, אולם יש עליה מטאורית בהתעניינות בכל היבט תרבותי חוץ אירופי).
האמת שישנן עוד נקודות דמיון רבות מאוד, כולל אפילו השאיפה למטבע אחיד ומאוחד. יש לציין, ללא ספק, שארה"ב היא ה"לאטיום" של ימינו, בעוד בריטניה ואירופה הן סיציליה, מאגנה גרכיה, יוון, מקדון ואיוניה. אפילו בדינמיקה של "אירופה הישנה" ובין ארה"ב, החל מהמהפכה האמריקאית ועד ימינו, יש דמיון רב ליחסי איטליה הלאטינית עם התפוצה התרבותית של שתרבות ההלנית (במובן של תרבות יוון, להבדיל מ"הלניזם").
_____________________________________
.
|