|
16-07-2010, 19:44
|
|
|
|
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 29,140
|
|
מבט מבפנים: פעילה בקרן זומנה ל- "סמינר למנהיגות" היא חזרה מבועתת ואלה חוויותיה
בן דרור ימיני מביא את הדברים בבלוג שלו
"מצאתי את עצמי עם פעילי זכויות אדם ששוללים את זכות קיומה של ישראל. שחותרים לחיסולה. האם התורמים לקרן יודעים שהכסף שלהם מממן את חיסולה של המדינה?"
חוויותיה של פעילה בעמותה הנתמכת על ידי הקרן החדשה, שחזרה מבועתת מסמינר למנהיגות חברתית"
"בן-דרור היקר,
... אני מתנצלת מראש על אורך המייל. אני כותבת את השתלשלות העניינים כדי להרגיש שאני לא מחסירה אף פרט. שמי שלומית, מיישוב בדרום הארץ, אמא לשלושה ופעילה חברתית בחברה האזרחית (מגזר שלישי). הייתי בעבר דוברת של אחת מהתנועות המוכרות של נשים בישראל. היום אני בתפקיד בכיר בעמותה חברתית. מבחינה פוליטית תמיד הגדרתי את עצמי כשמאל דתי. גדלתי בבית ציוני, אבא שלי היה שליח הסוכנות בבריסל, אני הייתי שליחה בדרום אמריקה. החינוך הציוני שקיבלתי הניע אותי לבנות בהתנדבות במקום מגוריי מרכז חברתי, וכל חיי המקצועיים בכל התחומים פעלתי בנושא של שוויון אזרחי לערביי ישראל.
אני כבר כמה ימים לא ישנה. ביום חמישי האחרון חזרתי משבוע מנהיגות במדבר של מנהיגים לשינוי חברתי מטעם מכון אמריקאי ומטעם שתי"ל, שבוע שהיה נוראי עבורי. חוויה מטלטלת שהותירה אותי מעורערת ומצולקת. מאז אני לא מצליחה לישון ולאכול, מנסה לחשוב בזהירות מה הצעד הבא שעליי לעשות.
בכל חיי המקצועיים תמיד הסתייעתי בעמותת שתי"ל של הקרן החדשה, והארגונים שבהם עבדתי נהנו מהתקציבים ומהייעוץ. החבר'ה של שתי"ל הם החבר'ה שלנו. הם מ"הטובים". כשהזמינו אותי לשבוע מנהיגות של מנהלי מחלקות בארגונים לשינוי חברתי החלטתי לנסוע. ידעתי שהרגשות שלי כלפי הקרן החדשה מעורבים ומבולבלים. אבל מוכנים לשלם עליי מלגה של 5,000 דולר, לקחת אותי ועוד 20 מנהיגים כמוני לשבוע במצפה רמון, שבוע של פיתוח מנהיגות בתחומים כל כך חשובים. החלטתי לתת לזה הזדמנות. כשהגיעה רשימת השמות, ראיתי שאני היחידה מהתחום החברתי שבו אני פעילה, וכל שאר הארגונים עוסקים רובם ככולם בתחום הפלסטיני או נמצאים פוליטית מאוד שמאלה: סיכוי, אמנסטי, אג'נדה, מוסווא, נוה שלום, איתך, אג'יק ועוד. כבר נדלקה אצלי נורה אדומה לגבי היכולת שלי להתמודד עם שיחות פוליטיות בארוחת הבוקר והרגעתי את עצמי שלמעשה מדובר במנהיגים שמטרותיהם טובות: שוויון אזרחי, פיתוח פרויקטים במגזר הערבי, דו-קיום. דברים טובים, דברים חברתיים.
החלטתי לנסוע, וזאת הייתה טעות. מצאתי את עצמי במדבר בתנאי מעבדה, מנותקת מהעולם, מאינטרנט ומסלולרי, עם פעילי זכויות אדם פלסטינים ויהודים, ששוללים את קיומה של מדינת ישראל. שחותרים לחיסולה ולא מגנים גם אמצעים אלימים. שטוענים כי נולדה בחטא. שמצטערים על קיומה. שמתעבים אותה ואת סמליה. שמצדיקים פגיעות בה ובחייליה ובמוסדותיה. שמקדישים את מרצם וחייהם להביא להפיכתה למדינה דו או רב-לאומית. בעצם זה אינו נכון, למדינה שבה יש מקום ללאום אחד בלבד - הלאום הפלסטיני. מתנגדים לשירות לאומי קהילתי או אזרחי של ערבים במדינה, משווים את מעשי ישראל לגרמניה הנאצית.
אני חייבת לציין שלא כולם אמרו את כל זה. כל אחד אמר חלק מהדברים והיו כאלה (מעטים מאוד) שלא אמרו כלום ושתיקתם הייתה כהודאה. עם זאת, היה הומור עצמי על כך שהם מיעוט, הנאורים במיעוט מדברים לעצמם והם שומעים. ואני חשבתי לעצמי: הם במיעוט, אבל העולם שומע ומפנים. והמנחות האמריקאיות: אחת יהודייה ואחת אפרו-אמריקאית עם סבתא יהודייה, חושבות שאלה העמדות של הישראלים. ההנחיה שלהן הייתה בהתאם. עסקה בסכסוך ולא בנושאים כמו נכויות, סביבה או נושאים חברתיים אחרים.
ביום שני בערב נשברתי. פניתי למנחות האמריקאיות ובדמעות ניסיתי להסביר את עוצמת הפגיעה שלי: "אני אוהבת את המדינה שלי", בכיתי, "לא תמיד אני מסכימה עם כל דבר שהממשלה מחליטה, אבל אני אוהבת את המדינה ואת סמליה. אני מקדישה לבנייתה את חיי. כל פעילות חברתית שעשיתי הייתה ממניעים ציוניים. כולל שוויון זכויות ופיתוח שירותים בחברה הערבית. אני לא מעזה להגיד בחלל הזה שיש לי זהות יהודית חזקה, אני לא מעזה לומר שאני יהודייה גאה, שאני ציונית. זאת אווירה של 1930 בדיוק כפי שסבתא שלי הייתה מתארת אותה".המנחות היו המומות והציעו לי להישאר עד יום שלישי בצהריים ועדיין יכבדו אותי אם אבחר ללכת. ביום שלישי בבוקר הן דיברו על התמודדות עם טריגרים ועם עימותים, ואני, שרגילה להתמודד, בחרתי לא לברוח. הקושי היה עצום עבורי כי האנשים בסמינר נחמדים ומדהימים. מנהיגים טובים שעושים הכל למען אמונותיהם. חלק מהמשתתפות היו הגיבורות שלי והמודל לנשים משפיעות.
בן-דרור, שמעתי על מה שקורה בקמפוסים בחו"ל, אך מעולם לא נתקלתי בזה פנים מול פנים. כאן, בישראל, במימון של קרן שרובה ככולה כסף יהודי.
חזרתי הביתה חבולה ומבולבלת. לא ידעתי מה לעשות. לכתוב מכתב לשתי"ל? לרחל ליאל, מנכ"לית הקרן בישראל? למנכ"ל הקרן בחו"ל? לאליס שלוי שנמצאת בחבר המנהלים? לתורמים? האם הם יודעים שהכסף שלהם מממן את חיסולה של המדינה היהודית? לאט לאט. שנה אחרי שנה. ארגון אחרי ארגון. דוח אחרי דוח? וגם אם אכתוב מכתב או מאמר לעיתון יהודי בחו"ל, כבר לא אהיה השורק במשרוקית כי שרקו הרבה לפניי. אתה השורק הגדול ביותר היום, אבל נדמה לי שכולם חירשים. אין לנו כאן צידוק מוסרי? האם לעולם לא נוכל לומר כי מדינה יהודית אחת בגלובוס הגדול היא העדפה מתקנת וצדק עולמי גלובלי עתיק שלא היו רבים דומים לו כדוגמתו בהיסטוריה של האנושות, בלי שבכל זאת נואשם כקולוניאליסטים?
סבתא שלי הייתה אומרת לי שני דברים: תיזהרי מאנשים שבטוחים שהאמת נמצאת אצלם, ותיזהרי מאווירה. אווירה היא יותר מסוכנת מעובדות. העצה השנייה שלה נתנה לי את הביטחון שמלבד עמדות האנשים בתוכנית והשקפותיהם, האווירה הייתה נוראה הרבה יותר. אווירה שבה אני לא יכולה להגיד שאני יהודייה עם זהות יהודית, שאני חושבת אחרת על חלק מהנושאים, שיש עוד דעות שהן לגיטימיות, שמותר לחשוב אחרת. לא היה דיון. היה משהו מפחיד באוויר.
ואני בחוץ היום, ורק עכשיו מבינה כמה כסף יהודי הולך (בידיעה או שלא בידיעה?) לחיסולה של הזהות היהודית במדינה הזאת. מנכ"ל הקרן דניאל סוקאץ' הוא יהודי שעמד בראש הפדרציה היהודית של סן פרנסיסקו. הם שמאלנים וזה ידוע. אבל שמאל שחשבתי שהוא אני: פלורליזם, קידום הידברות, פיתוח שירותים בחברה הערבית. אחת מהמטרות המוצהרות של הפדרציה הוא חיזוק הזהות של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. המטרה הזאת לא מופיעה באף מקום באתר של הקרן או של שתי"ל. יש מטרה של "חזון המדינה השוויונית, המכירה בפלסטינים אזרחי ישראל כקבוצה לאומית, זכאית לשוויון אזרחי וקבוצתי-לאומי". מדובר רק על לאומיות פלסטינית. בחלק שמדבר על פלורליזם יהודי לא מוזכרת דמותה וזהותה היהודית של ישראל, אלא רק החופש לחיות על פי השקפה דתית. וזה בסדר, אבל תגידו את זה שיהיה ברור. שיידעו זאת כל הארגונים החברתיי כמו "התנועה הקונסרבטיבית" או "מעגלי צדק" או "קולך", שחלקם לא יסכימו לקבל יותר אפילו שקל מגוף שפועל לחיסול זהותה היהודית של ישראל. שהתורמים יידעו, אלה שנותנים מתוך זהות יהודית חזקה. האם דניאל סוקאץ' יודע?
ברור לי שאני צריכה לעשות משהו. אני חייבת לחזור לישון ואני חייבת לעשות משהו עם החוויה הזאת. האם להעמיד מולם מראה? מול שתי"ל? מול הקרן? מול התורמים? יש טעם לזה? אני לא רוצה להיות פזיזה ואני גם לא מאמינה במלחמות ובמאבקים, אלא בפיתוח ובבנייה. החלטתי שהצעד הראשון הוא להתייעץ איתך.
לקריאת התגובות לעדות המדהימה - הנה קישור לבלוג של בן דרור ימיני.
http://www.nrg.co.il/app/index.php?...6ea0370&id=1461
_____________________________________
“Much of the social history of the Western world over the past three decades has involved replacing what worked with what sounded good”
|
|