18-11-2009, 13:40
|
|
|
חבר מתאריך: 13.11.04
הודעות: 16,823
|
|
פתרון/מוצר ביניים (INTERIM) שנועד לשמר רצף ייצור/פיתוח/שימוש
פתרון/מוצר INTERIM (או STOP-GAP בשמו האחר) יכול לבוא במספר תצורות קלאסיות:
1. שדרוג מוצר קיים, בין אם כ STANDALONE ובין אם כשלב אבולוציוני בדרך למוצר "האולטימטיבי" - למשל הנשר והסער כשדרוגים של פלטפורמות קיימות, בביצוע תעשיות מקומיות ולא תעשיות המקור. הנשר היה שלב ביניים בדרך לכפיר, הסער לעומת זאת היה מוצר בפני עצמו, ללא מוצר המשך (למעט ידע שנצבר). שניהם נותרו בשירות מספר שנים מועט יחסית. שני המקרים הם גם דוגמאות קלאסיות של מוצרי INTERIM שהפכו למיושנים OBSOLETE עוד בטרם נכנסו כלל לשירות, וזאת עקב קידמה טכנולוגית שלא הייתה זמינה בתעשיות המקומיות בזמנו. לעתים אפילו דגם ספיציפי של אמל"ח (למשל מטוס או טיל) יכול להיות מוצר INTERIM בין שני דגמים אחרים. במהלך מלחמת ויאטנם רבו המקרים הללו בתעשיות הצבאיות האמריקניות בגלל הצורך מחד להטמיע שדרוגים טכנ' / והפקת לקחים משדה הקרב לעומת מאידך הצורך לחדש מלאים בגלל אבדות, תאונות, בלאי, התעצמות. לעתים השיפור בין דגם לדגם אינו מצדיק הגדרה כמוצר INTERIM או דגם נפרד בפני עצמו ואז מסתפקים בשלל הגדרות כמו BUILD, BLOC וכו'. לעתים הסיבה להפרדה שכזו היא שיווקית, חשבונאית או לוגיסטית בלבד כמו יצרן אחר, תת-יצרן אחר, הזמנה אחרת, לקוח אחר, לוח זמנים שונה וכו'
2. מוצר חדש לגמרי, אך כזה שאורך חייו בדרך כלל מוגבל מראש. הסיבות לבחירת במוצר אלטרנטיבי שכזה, שהוא בדרך כלל פחות יכולות בהשוואה המוצר הרצוי, הוא למשל אי זמינות של המוצר הרצוי (למשל כתוצאה מעיכוב בתהליכי פיתוח, ייצור, אספקה), מחיר, פוליטיקה, רצון להקטין תלות בספק או מדינה מסויימים וכו'. הלהטוט היה פתרון שכזה. מסוק אזרחי זול ופשוט שהותאם למשימת הנ"ט אך בכל מקרה היה בעל יכולות ושרידות פחותות בהשוואה לצפע, שנרכש במקביל אך במחיר (רכש+תפעול) גבוה בהרבה. בדרך כלל מוצר ה INTERIM שכזה נותר בשימוש פחות זמן מהמוצר הרצוי, שכאמור יכול להיות פעיל במקביל אליו או שמחליף אותו לגמרי. לעתים מוצר ה INTERIM מוצא לעצמו "חיים אחרים" אחרי הפסקת השימוש המקורי בו ולעתים הוא מוצא את עצמו במגרשי הגרוטאות. דוגמא נוספת אולי הוא מקלע המינימי שנרכש בזמנו אאל"ט כפתרון ביניים עד לסיום פיתוחו הארוך של מקלע הנגב.
3. רכש מלאי נוסף ממוצר קיים הנמצא כבר בשירות - למשל רכש טנקי מג"ח נוספים מדגמים זהים לאלו הנמצאים בשימוש צה"ל (עקב אבדות/בלאי של טנקים ישנים, התעצמות וכו') וזאת עד להגעת טנקי מרכבה חדשים במספרים מספקים. לעתים נאלצים לרכוש פתרון INTERIM בתצורה זאת, מאחר והפתרון המקורי הרצוי אינו זמין עוד כי יצורו הופסק לגמרי ולא ניתן לחדשו או לרכוש יד-שניה ואז נוצר פער הצטיידות. לצד אתגרים טכנולוגיים, זו אחת הסיבות העיקריות שלעתים אין רצף זמנים בין פתרונות או שנדרשים אפילו שני פתרונות INTERIM עוקבים בטרם מגיע המוצר האולטימטיבי.
יש גם תצורות נוספות וכן שילובים בין תצורות שונות. מכובדי הפורום יוכלו בוודאי לתרום דוגמאות מח"א או מצה"ל לתצורות הללו והן לאחרות שלא נסקרו כאן.
נערך לאחרונה ע"י strong1 בתאריך 18-11-2009 בשעה 13:49.
|