21-04-2010, 18:37
|
|
מנהל משבראש, בלשנות, תכנות ויהדות
|
|
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 33,133
|
|
|
אכן :)
ישנם מספר סיפורים דומים לגבי המשפט, אבל הבסיס הוא זהה
ממה שאני זוכר, רש"י חרט את המשפט על הקיר, ורק לאחר שהדיין שאל אותו הוא הבין את פשרו והבין "עם מי יש לו עסק"..
אפשר לנקד אותו במספר דרכים (כי אפשר להחליף בין סדר המילים), אני מעדיף את הצורה הבאה:
"שַׁלָּמָה שְׁלֹמֹה שַׂלְמָה שְׁלֵמָה שִׁלֵּמָה?"
פירוט:
שַׁלָּמָה=שֶׁ+לָּמָה - "למה?" כמו בפס' "הגידה לי שאהבה נפשי, איכה תרעה איכה תרביץ בצהרים, שלמה אהיה כעטיה על עדרי חבריך?" (שיר השירים א' ז')
שְׁלֹמֹה - שמו הפרטי של רש"י, כמו שאמרת
שַׂלְמָה=שִׂמְלָה - בגד, כמו ב-"ויהי בעת ההיא, וירבעם יצא מירושלם, וימצא אתו אחיה השילני הנביא בדרך, והוא מתכסה בשלמה חדשה ושניהם לבדם בשדה. ויתפש אחיה בשלמה החדשה אשר עליו ויקרעה שנים עשר קרעים" (מלכים א' י"א כ"ט-ל')
שְׁלֵמָה - ברור
שִׁלֵּמָה - צורה מוארכת של "שילם"
או במילים אחרות "למה שלמה (רש"י) על בגד שלם היה צריך לשלם?"
|