02-05-2010, 12:46
|
|
מנהל משבראש, בלשנות, תכנות ויהדות
|
|
חבר מתאריך: 04.06.06
הודעות: 33,133
|
|
|
ההבדל הוא שתספורת נתפס כמשהו חגיגי, בדר"כ לקראת חג או אירוע, ולכן בימי ספירת העומר נוהגים שלא להסתפר
לעומת זאת, גילוח, אצל בנאדם שנוהג להתגלח, הוא מעשה שנעשה באופן תדיר לשם אסתטיות ובלי קשר לחגיגיות
כך נוהגים חלק מהתימנים (הבלדים אם איני טועה), מהספרדים (ראה הודעתו של אסף להלן) ומהאשכנזים
גם רוב אלה שכן נוהגים להחמיר על גילוח, עדיין הוא נמצא אצלם ברמה פחותה משל תספורת שכן הם מתירים להתגלח בזמן שיש לדוגמא הפסד ממון
חיפוש מקורות העלה את הדפים הבאים:
ציטוט:
גילוח
לדעת רבים גילוח בכלל תספורת, ובכל הימים שאסור להסתפר אסור גם להתגלח. ורק מי שעלול להפסיד את פרנסתו אם לא יתגלח מותר לו להתגלח (כה"ח תצג, יט, אג"מ או"ח ד, קב). וכך נוהגים רוב בני הישיבות, שאינם מתגלחים בימי האבלות שבספירת העומר.
לעומת זאת, יש סוברים שיש הבדל יסודי בין תספורת לגילוח. בתספורת יש חגיגיות, וכפי שמקובל שאנשים מסתפרים לקראת חגים ואירועים חגיגיים. ואילו הגילוח בימינו הוא מעשה שגרתי הנעשה בכל יום או אחת לכמה ימים, ומגמתו להסיר את הזיפים המכערים את פניהם של הרגילים להתגלח, ולא עליו חל המנהג שלא להסתפר. ובמיוחד בערב שבת ראוי להתגלח, כדי שלא לקבל את השבת באופן לא מכובד. וכך משמע מכמה מגדולי האחרונים שלכבוד שבת היה ראוי להתגלח (מ"א תקנא, יד; באו"ה תקנא, ג).
והרוצים לסמוך על דעת המתירים רשאים, ואין למחות בידם. אולם נכון למעשה שכל אדם ימשיך במנהג אביו או כפי שרבו מורה, מפני שאף שמעיקר הדין אפשר לסמוך על סברת המקלים, אי אפשר להתעלם מהעובדה שיש במנהג שלא להתגלח בימי הספירה ביטוי רב רושם לנכונות להקריב למען קיום המצוות, ויש לחוש שמא ביטול מנהג זה יפגע במסירות למען שמירת המנהגים. לפיכך נכון שכל אחד ינהג בזה כאביו או כפי שרבו מורה, כי עניין המסורת וההשפעה הסביבתית חשובים כאן יותר מהדקדוק בשאלה האם גם על גילוח חלים מנהגי האבל (פניני הלכה זמנים ג, ז).
|
לקוח מהשיעור הזה
שיעור כמעט זהה, אבל עם עוד מקורות בהערות
מספר שו"תים בנושא:
ציטוט:
גילוח בספירת העומר
תוכן השאלה
שמעתי שיש מי שמתיר להתגלח בספירת העומר לכבוד שבת, זה נכון?
תוכן התשובה
שלום וברכה,
החתם סופר (ח"ב יו"ד שמ"ח) פוסק שניתן להתיר גילוח בימינו מכיוון שנוהגים להתגלח מדי יום ולכן האיסור נאמר דווקא לגבי תספורת הראש שלא רגילים לעשות באותה תדירות כמו גילוח.
מו"ר הרב אהרן ליכטנשטיין אומר שאבלות ספירת העומר דומה לאבלות יב"ח ולכן נראה שיש להתיר ואולי אפילו לחייב להתגלח לכבוד שבת. לדעת הרב מדובר בחומרא של כבוד שבת ולא בקולא במנהג האבלות.
אמנם איני כדאי להיכנס במקום רבי או לומר כנגד דברו, אולם יתכן שראוי לא להתגלח משום שנתפס בציבור שאין מתגלחים ובפרט אצל לומדי התורה.
ברכת ה´ עליך,
ירון
Benzvi613@gmail.com
התשובה התקבלה מחברים מקשיבים
בתאריך ט"ז אייר ה´תש"ע
|
https://www.kipa.co.il/ask/show/212634
ציטוט:
גילוח בספירת העומר
תוכן השאלה
האם יש היתר להתגלח בספירת העומר?
אם לא, הבנתי שלאשכנזים מותר להסתפר בל"ג בעומר, האם מותר להסתפר בלילה? שמעתי שיש בעיה עם זה במשפחתי, אך לא ידוע למה.
שבת שלום.
תוכן התשובה
שלום וברכה!
ביום שמותר להסתפר, מותר להתגלח. לגבי תספורת וגילוח בימי הספירה ישנם מנהגים שונים.
מנהגים הבסיסיים הם:
מנהג אשכנז - מפסח (כולל חול המועד) עד ליל ל"ג בעומר. גם גילוח וגם תספורת.
מנהג עדות המזרח - מפסח (כולל חול המועד) עד ליל ל"ד בעומר. גם גילוח וגם תספורת. (אם אני זוכר נכון יש כאלה שנוהגים להתגלח בערבי שבתות)
מנהג אריז"ל - מפסח (כולל חול המועד) עד ערב שבועות. גם גילוח וגם תספורת. מנהג זה נוהגים חלק מעדות המזרח ורוב רובן של קהילות חסידיות (אשכנזים).
ישנם מנהגים אחרים (כולם מנהגים אשכנזים):
נוהגים את האיסור מראש חודש אייר (לא כולל ר"ח) עד שבועות, למעט ל"ג בעומר. כולל גם גילו ח וגם תספורת.
יש מנהג של בית בריסק (ידוע בעיקר בשם הגרי"ד סולוביצ´יק ואותו נוהג מו"ר הרב אהרן ליכטנשטין) תספורת אסורה מפסח עד ליל ל"ג בעומר, אך מותר להתגלח כל ערב שבת במשך ימי הספירה.
ישנו מנהג שנראה חדש יחסים - בעיקרון לא מתגלחים ולא מסתפרים מפסח עד שבועות, אך ישנם מועדים במשך ימי הספריה שבהם מותר להתגלח ולהסתפר והם: ראשי חודשים, ל"ג בעומר, יום העצמאות ויום ירושלים.
אלו הם עיקרי המנהגים. תברר מהו המנהג במשפחה ותנהג על פיו.
בברכה,
חיים דב בריסק
התשובה התקבלה מצוות ישיבת הר עציון
בתאריך כ"ח אדר ה´תש"ע
|
http://www.kipa.co.il/ask/show/207697
|