08-07-2007, 17:24
|
|
|
|
חבר מתאריך: 21.12.04
הודעות: 30,020
|
|
כמה מילים על פיצוי חשיפה
אחד הנושאים הכי מבלבלים השגור בפי חברי הפורום - "פיצוי חשיפה" (בהשראת המוני שאלות בנושא).
קראתי בקליקי את המאמר בנושא אבל מצאתי אותו לא מספק, ורציתי לכתוב אחד משלי, בשפה שלנו עם כמה דוגמאות קונקרטיות לצילומי יום יום.
במצב צילום חצי ידני רגיל (עדיפות צמצם / עדיפות תריס / פרוגרם) יש לנו אפשרות לשנות את אחד הפרמטרים ואילו הפרמטר השני משתנה בהתאמה לפי מדידת האור של המצלמה.
נניח שהמצלמה נתנה לי נתוני צילום לפריים מסויים:
מהירות 1/100
צמצם: 8
אם ארצה לצלם במהירות נמוכה יותר, אעבוד במצב עדיפות תריס, ואוריד את המהירות לרמה הרצוייה. לדוגמא:
מהירות 1/25 (הוספה של 2 סטופים שלמים)
הצמצם ישתנה בהתאם לערך: 16 (הורדה של 2 סטופים שלמים).
דוגמא הפוכה תהיה שנרצה לפתוח צמצם מתחת לערך 8, ואז נעבוד בעדיפות צמצם, נקבע את הערך הרצוי והמצלמה תשנה את מהירות התריס בהתאם, למשל:
צמצם 4 (הוספת 2 סטופים שלמים)
מהירות 400 (הורדת 2 סטופים שלמים).
עד פה הכל טוב ויפה, אבל לא תמיד מדידת האור של המצלמה תביא אותנו על סיפוקנו.
לעיתים, אנחנו נקבל תמונות בהירות מדי או חשוכות ממה שרצינו, ולהלן דוגמאות להמחשה.
התמונה הבאה צולמה במדידת אור כללית. הנושא בתמונה הוא זוג הילדות היושבות מתחת לעץ, סופרות ברכיות (סוג של אוכל ששוחה במים).
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.fresh.co.il/scripts/exif.php?file=2007/07/08/63673755.jpg]
כפי שניתן לראות, התמונה לא שרופה, מדידת האור האיזורית התחשבה בכל הגורמים הבהירים בתמונה, וקבעה פרמטרי צילום אשר יתאימו לחשיפה כללית טובה.
במקרה הזה, החשיפה לא טובה כיוון שהנושא שלנו (הבנות) כהה מאוד, והוא צריך להיות בהיר וברור יותר.
ע"י פיצוי חשיפה חיובי, אני אגרום למצלמה לשנות את פרמטרי הצילום בצורה כזו, שהיא תמדוד אור כמו בפעם שעברה, אבל תדע שאני רוצה תמונה יותר בהירה ממה. להלן:
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.fresh.co.il/scripts/exif.php?file=2007/07/08/21813063.jpg]
חדי העין שבינכם יוכלו להבחין שהייתי במצב "עדיפות צמצם" בצילום הזה, כיוון שהערך שהשתנה בצילום היה התריס (הצמצם נשאר קבוע על ערך "5"). המהירות התארכה בצורה כזו שהבנות נראות כעת בהירות יותר וברורות יותר. החזרי האור במים אשר היו הנקודה הבהירה ביותר בפריים הקודם - נשרפו לחלוטין, כמו גם השמים.
למתמטיקאים בינכם, פיצוי החשיפה היה 2+. ההבדל בין מהירות 1/160 ל 1/640 הוא בדיוק 2 סטופים שלמים. נהוג לציין חשיפת יתר "פיצוי חיובי".
בתמונה הבאה ניתן לראות כי התמונה בהירה עוד יותר:
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.fresh.co.il/scripts/exif.php?file=2007/07/08/78449745.jpg]
פיצוי החשיפה כעת עומד על ערך הרבה יותר גבוה, והוא עומד על 5.333 סטופים (חמש ושליש).
האמת שה D70 שלי לא מגיע לפיצויים ברמות האלה, והשגתי חשיפה כזו ע"י מעבר למדידת אור ספוט, אבל זה רק בשביל ההדגמה בלאו-הכי).
הבנות בתמונה פה נראות בהירות מאוד (יש שיגידו מדי ויש שיחפשו את החצובה הקרובה לתת לי בראש), והשמים, המים ואפילו האדמה מסביבן - שרופים לחלוטין.
זהו פיצוי חיובי מאוד מאוד גדול, אשר שינה את פרמטר המהירות ל 1/15 (במקום 1/640 במקור).
צריך תמיד לזכור שפיצוי חשיפה שלילי או חיובי לא גורם לתמונות להיות סתם יותר בהירות או יותר כהות, אלא מדובר בכיוון הגדרות הצילום (תריס וצמצם).
דוגמאות לאי הבנת המושג "פיצוי חשיפה".
כשאני עומד מול מפל מים ורוצה לחשוף אותו בחשיפה ארוכה (מדובר באור יום ולא בלילה) אני מגדיר למצלמה חשיפה של כמה שניות (בין 2-3 שניות - זה צריך בהחלט להספיק) והיא מחשבת לי את ערך הצמם הדרוש לביצוע החשיפה כמו שצריך (שלא תשרף התמונה יותר מדי, כמו בדוגמא האחרונה של הבנות למעלה). מכיוון שקשה לחשוף הרבה זמן באור יום, ברוב המקרים, גם צמצם סגור לחלוטין לא יאפשר חשיפות ארוכות כמו 3 שניות באור יום.
אם רגישות החיישן מינימלית (ISO נמוך) והצמצם סגור למקסימום (מספר גבוה/f) והתמונה בהירה מדי, פיצוי חשיפה שלילי לא יעזור.
פיצוי חשיפה שלילי לא יכול לגרום לצמצם להסגר יותר מהמקסימום שהוא כבר נמצא בו.
הדרך היחידה להחשיך את התמונה בעזרת המצלמה בלבד היא העלאת מהירות החשיפה (מה שאנחנו לא רוצים שיקרה). פתרון במקרה הזה יכול להיות פילטר ND אשר מחשיך את התמונה ומאפשר חשיפוה ארוכה יותר באור יום.
דוגמא הפוכה היא צילום במקום עם תאורה חלשה, כמו בתוך הבית שלנו או סתם בחוץ בשעות הלילה. אנחנו נרצה חשיפות אשר מהירותן גבוהה מספיק בשביל להקפיא את הדמויות בתמונה מבלי שימרחו כתוצאה מחשיפה ארוכה, אבל בוא בזמן רוצים תמונה בהירה וברורה שלא תהיה ככה מדי.
אז נקבע ערך צמצם פתוח לחלוטין ואפילו נרים את רגישות החיישן למקסימום, אבל עדיין אנחנו מקבלים מהירויות תריס נמוכות (1/15 למשל) אשר קשה איתן לשמור על יציבות ודמויות חדות, על אחת כמה וכמה אם מדובר באנשים שזזים ולא קופאים בפוזה מול העדשה.
פיצוי חיובי לא יעזור כאן מכיוון שערך הצמצם כבר על המינימום והרגישות במקסימום.
המצלמה לא יכולה לייצר יותר אור ממה שהיא מקבלת.
הדרך היחידה להשיג עוד אור בפריים, היא הורדת מהירות החשיפה, אבל זה הדבר ממנו אנחנו מנסים להמנע (במקרה הזה, אפשרות פתרון היא פלאש או הוספת תאורה אחרת כלשהי).
שאלות נוספות בנושא, אפשר לשרשר לכאן וננסה לענות עליהן כמו שצריך אחת ולתמיד
נערך לאחרונה ע"י שחף דרור בתאריך 23-11-2009 בשעה 00:32.
סיבה: לבקשתו
|