14-03-2010, 20:11
|
|
|
חבר מתאריך: 18.05.07
הודעות: 1,200
|
|
א. אז centurion אמר שכן, נו אז ?
centurion איש פיתוח או מנהל פיתוח בכיר בתחום ככלל ? אולי בתחום התעופה הצבאית בפרט ?
הוא יודע או מודע לכל המשמעויות ומהם ההיקפים הדרושים בכדי להוליד מוצר כמו מטוס קרב מתקדם במאה ה- 21 ?
(ללא כוונת זלזול חלילה וחס בכבודו)
מוצר שיפותח במהלך 5 שנים מרגע טיסת האב טיפוס הראשונה גם יהיה בהתאם.
כיום האמריקאים התוו סטנדרט מאד גבוה - שמתאפשר להם בין השאר מכיוון שאין הם שרויים במלחמה,
והמלחמה הקרה (לפחות באופן רשמי) הסתיימה.
ב. הרוסים פיתחו הרבה מאד מערכות זה נכון (וחלקן אף מוצלח למדי), אבל עיקר העבודה שלהם מסתובבת סביב השנים של עד 1990, ומאז חלה אצלהם ירידה משמעותית הן בכמות הפיתוחים והן באיכותם ביחס לתוצרת המערבית/אמריקאית.
פשוט משום שהגאונים שעבדו בתעשיית הטכנולוגיה העילית של הרוסים, כבר לא מוכנים לעבוד שם כשמעבר לים חברות כמו בואינג מוכנות לשלם 200-400K דולר לשנה (לטובים שבהם).
ולכן, מה שנשאר ברוסיה הם האנשים "הבינוניים".
אם אלו הכלים שעומדים לרשותם, התוצאות בהתאם.
הרבה מאד מיחסי הציבור שהתעשיה הרוסית עדיין מנסה לשווק החוצה וכאילו מייחצנת את המוצרים שלהם כעלית הטכנולוגית שבעולם, לוקה בפער מאד משמעותי בין הפרסום, ההצהרות, והביצועים בפועל. ומי כמונו כישראלים שלא אחת עומדים מול הציוד שלהם ובוחנים אותו - יודעים מנסיון אישי.
דוגמא אחת אעלה לשם הסבר כוונתי:
מערכת ה- S300 שסביבה בז תקשורתי כל כך רם וכבד כאילו מדובר במערכת שהיא הטופ שבעולם ואין יכולת לעמוד מולה.
ראשית מדובר במערכת כמעט בת 30 שנה, הטכנולוגיה שלה כיום היא ממש לא המילה האחרונה והרוסים לא ממש קדמו מהותית את יכולותיה כפי שהיה מצופה שיעשו כשעברו מאז 30 שנה.
ה- S300 הינה מערכת קלאסית שמדגימה מה הטופ של העידן הסוביטי הגיע אליו בשנות ה- 80.
שלישית, וכאן אשתדל להיות זהיר מאד בדברי, ישראל לפחות פומבית מצהירה ככל שיכולה היא עד כמה היא "מפחדת" מהמערכת ומנסה לטרפד בכל מחיר את הגעתה למקומות מסוימים בעולם.
זה לא אומר שבאמת כך הוא הדבר וזה בטח שלא אומר שישראל יודעת או לא יודעת להתמודד עם המערכת הזו בלוחמת ל"א. לעיתים יש שיקולים רחבים יותר ולא הנאמר באופן פומבי אמת הוא.
ישנם עוד הרבה מקרים שהמודיעין הישראלי והאמריקאי השיגו מידע לגביהם, כי כל מיני מערכות נשק רוסיות המשווקות ברחבי העולם לא בדיוק מתפקדות כמו שצריך, מכל מני סיבות החל בבאגים, המשך באיכות יצור פגומה וירודה, בתקלות רבות ומבצעיות נמוכה מאד.
זה בדיוק מה שעלול לקרות כשמשקיעים בפרויקט כמו מטוס קרב שאמור להתמודד עם מיטב התוצרת האמריקאית (F22) רק ברבע עלות הפיתוח ושליש מהזמן. הרוסים אינם קוסמים, ומהנדסים שהם מעסיקים בעשירית השכר ממה שהאמריקאים משלמים, בטח אינם מוצלחים או נבונים יותר. רוסיה מדינה פתוחה ואינה סגורה עוד כבעידן הקומוניסטי. לא ניתן כיום לשעבד גאונים לעבודה בכח כפייה כבעבר הסוביטי.
מה גם שהרוסים מתחילים את פיתוח ה T50 בנקודת התחלה נמוכה משמעותית מזו שהאמריקאים התחילו, שכן לאמריקאים פור טכנולוגי, במיוחד בתחום התעופה, ובפרט בתחום המטוסים החמקניים של 30 שנה לפחות.
אני ממליץ לכל מני ידענים למינהם, שסביר מאד להניח שאינם משכילים אקדמאית בתחום, בטח שלא מנהלים או מפתחים בפרויקטים בסדרי גודל מקבילים, להתלהב פחות כילדים ממוצר שנראה כמו מטוס יפה מסרטי הוליווד המלווה ביחצנות תקשורתית, ולהייחס קצת יותר ברצינות לעובדות הפשוטות של החיים, הנתונים, השכל הישר וההסטוריה על אחת כמה וכמה.
אמר פעם קולגה טובה: "הרוסים מעתיקנים מעולים".
כידוע, מעתיקנים עדיין לא חלוצים. והעתק אינו עולה על המודל אותו הוא מתיימר להעתיק,
במיוחד כשההעתק הוא בעיקרו - ויזואלי. מתחת לעור יש הרבה מאד טכנולוגיה, ידע ונסיון.
ג. כמעט ושכחתי, ציינת שההודים קונים מערכות אלו ואחרות מהרוסים בתור דוגמא או הוכחה אם תרצה לכך שהרוסים בכל זאת מציעים סחורה טובה.
זה שההודים (או אחרים) רוכשים מטוסי מיג או סוחוי מהרוסים במקום סחורה אמריקאית, זה לא בהכרח משום שהסחורה הרוסית טובה יותר.
יש הרבה מאד שיקולים רחבים:
1. בינהם חסמים שהאמריקאית מייצרים לייצוא בטחוני, ובמיוחד להודו שנחשבת לאויבת של פקיסטאן - בעוד שפקיסטאן נחשת יקירת ליבה של אמריקה בעת הזו.
2. במקביל ההודים בהחלט חוששים שבקונסטלציה זו או אחרת, יהיה עליהם אמברגו אמריקאי על נשק ומערכות בעוד שעל ציוד רוסי כנראה ולא תהיה כזו מגבלה.
3. שיקולים של המשכיות בעבודה עם ציוד שכבר יש להם כמותו - תשתיות ונסיון קיים.
4. הציוד האמריקאי לרוב יקר יותר מהציוד הרוסי וזה גם לא נעלם ממקבלי ההחלטות.
נערך לאחרונה ע"י nec_000 בתאריך 14-03-2010 בשעה 20:27.
|