הטייס העברי הראשון חוזר לביה"ס לטיסה
70 שנה לאחר שסיים את קורס הטיס הראשון שנערך בארץ ישראל נפגש אתמול חיים ויטלי שבתאי (94) עם צאצאיהם של עמיתיו לקורס
אורי בינדר | 10/8/2009 7:58 [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/include/img/article_toolbar_comment.gif] [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/include/img/article_toolbar_print.gif] [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/include/img/article_toolbar_write.gif] [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/include/img/article_toolbar_send.gif]
רק לפני חודש צעדו בוגרי קורס הטיס בפעם ה-158 על מגרש המסדרים בבסיס חיל האוויר בחצרים. אתמול הגיע למוזיאון חיל האוויר הסמוך חניך מעט ותיק יותר: חיים ויטלי שבתאי, בן 94, השריד האחרון מקורס הטיס הראשון של האצ"ל, שנערך בארץ ישראל לפני 70 שנה. [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images//archive/300x225/1/081/975.jpg] יעקב טרנר עם חיים שבתאי בחצרים צילום: דיאגו מיטלברג
שבתאי, שמתגורר בגפו בבית אבות בכר פר סבא, מרשים בהליכתו הזקופה, מתנהל באופן עצמאי ומוחו נותר צלול. אתמול הוא הוזמן לפגישת מחזור של צאצאיהם של בוגרי הקורס האגדי ההוא, והתקשה להבין את ההתרשמות ממצבו בגילו המופלג, כיוון שיש לו דוד בן 98, ששוכן איתו באותו בית אבות.
יש לו ישירות של טייס קרב, וכל מי ששוחח עמו יצא מוקסם מהאגדה החיה האחרונה של טייס הארגון הצבאי הלאומי. "אני לא מכיר את כל המשפחות", הודה , "כי הם רק הנכדים והנינים של הבוגרים. אני היחיד שנותר בחיים מהקורס ההוא".
"המראתי כשאני יחף ולובש מכנסים קצרים"
איך מצאת את עצמך בקורס של האצ"ל?
"קיבלתי פקודה, אז נסעתי מהצפון למשרדים של כץ ברחוב לילינבלום (משה חיים כץ, יהודי אמיד שהקים את בית הספר לאות הזדהות עם הרביזיוניסטים, א"ב), ומשם ישר לשדה התעופה בלוד. הגעתי לסביבה לא מוכרת, והיה לי יותר קשה בגלל שלא הבנתי אנגלית או יידיש, שהיו השפות בקורס. הסתבר לי שהייתי בוגר מספר 11 מתוך 14. לאחר מכן הצטרפו, לפי מה ששמעתי, עוד שלושה, וגם הם סיימו את הקורס".
היו לכם סרבלי טיסה?
"מה, אתה צוחק איתי? המראתי כבר באותו יום עם מדריך, כשאני יחף ולובש מכנסים קצרים. היו לי ברגלים סימנים של צביטות מהמדריך לאחר כל טיסה כזו. לפני הקורס לא ראיתי מטוס בחיים, אבל הסתדרתי טוב אחרי הסתגלות קצרה".
שבתאי חבש אתמול את הכובע המיוחד שהונפק בחיל האוויר לכבוד האירוע, נענה לכל בקשת צילום משותף של משפחות
בוגרי הקורס האגדי ההוא, מסכים לעמוד בשמש הקופחת ולהצטלם עם כל מי שביקש להיות חלק מההיסטוריה האווירית הישראלית.
צילום מבוקש לא פחות היה עם מפקד מוזיאון חיל האוויר בחצרים, תת-אלוף במילואים יעקב טרנר, שבמסגרת מאמציו להנציח את ההיסטוריה האווירית בכחול-לבן עמל על איתור הצאצאים של בוגרי אותו קורס מיתולוגי.
קורס טיס מתחת לאפם של הבריטים
מפקד חיל האוויר, האלוף עידו נחושתן, נפגש בחצרים עם צאצאי הקורס ואמר: "הרבה חולמים היו למדינת ישראל לאורך ההיסטוריה, אבל אף אחד לא חלם שיהיה לנו חיל אוויר כל כך גדול וחזק כפי שיש לנו היום".
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/archive/300x225/1/081/978.jpg] חניכי קורס הטיס הראשון 1939 צילום: לע''מ
יוזם האירוע, סגן אלוף במילואים זאב נשר, כיום טייס באל על, סיפר אתמול: "בשנת 1984 גיליתי במסגרת עבודה לתואר ראשון באוניברסיטה שקורס הטיס הראשון בארץ ישראל אורגן על ידי האצ"ל. החלטתי לחקור את הסיפור, ועשיתי זאת בביתו של פנחס הררי, אביה של עורית בודינגר, רעייתו של מפקד חיל האוויר לשעבר, הרצל בודינגר. גיליתי סיפור מרתק של 13 בחורים, שהצליחו לארגן קורס טיס מתחת לאפם של הבריטים, שלא חשדו כי מאחורי קורס הטיס ה"אזרחי" עומדים אנשי האצ"ל".
את כנפי הטיסה בטקס פתיחת בית הספר לטיסה בלוד, שהתקיים בשנת 1939, העניק לא אחר מהנציב הבריטי בארץ ישראל באותם ימים מק-מייקל, שלא ידע כי החניכים בקורס הטיס הם אנשי הארגון הצבאי הלאומי. במסגרת הסוואת הלוחמים דאג משה חיים כץ להכנסת לא יהודים למסלול ההכשרה, וכך התקבלו לקורס שתי בנות, שני מוסלמים ונוצרי יווני מצפון הארץ.
חיים, 70 שנה אחרי: יש לך הסבר לאיך האנגלים לא הבחינו שהקורס הוא בעצם מבצע מתוחכם של האצ"ל?
"הכיסוי היה של בית ספר אזרחי לטיסה. הביאו לשם ככיסוי חניכים לא יהודים, כמו אותו יווני שהקיא כל טיסה. אחרי האצ"ל עברתי ללח"י, ומשם לצה"ל. בקרבות של מלחמת השחרור נלחמתי בניצנה, וספגנו שם אבדות כבדות. זה היה במסגרת קרבות עם גדוד 89 של משה דיין. בשנת 1949 הגעתי לאילת במסגרת חיל ההנדסה, והכשרנו מסלול נחיתה והמראה למטוסי הדקוטה. את המטוס הראשון הטיס אייבי נתן ז"ל. הוא נתן לי לטוס בדרך חזרה, והנוסעים שאלו אותי אם אני החזקתי בהגאים בחלק מהטיסה. לא שאלתי איך הם הרגישו בזה".
http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/...&loc=3&tmp=4081
|