|
02-05-2009, 02:18
|
|
|
חבר מתאריך: 31.10.03
הודעות: 778
|
|
חניכי המלט"ק מבצעים אימון בסימולטור השריון
מלט"ק ורעם
כתב: נועה בן אהרון, צילום: הדס בן שושן [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://mazi.idf.il/Images/trans.gif] נוף חי מגובה הצריח, רעש הטנקים, אבק ועשן, הבזקי ירי, התגוננות מהירה ואדרנלין כמו בשטח. חניכי השריון במלט”ק השתתפו לראשונה בתרגילי סימולציה דו–צדדיים במתקן רעם. המ”פים–לעתיד למדו להכיר ביכולתם, להודות במגבלותיהם וכמו במכללה, לגבש זהות פיקודית בוגרת . סימולציה עילית
יום רביעי בצהריים, רמת הגולן. הנוף הררי ואדמת הבזלת קרה. טנקי המרכבה של חיל השריון מנסים להשתלב בתפאורה המוקפדת. האוזניות מכסות את האוזניים, היד על בקר המפקד ומערכת השו"ב מול העיניים. המ"מ סגן עמיחי כהן מנסה לכוון את הטנק לעבר שאר הפלוגה. טעות בניווט הביאה את המחלקה שלו לקו עמדות לא נכון. סגן כהן נראה מוטרד. באופק, טנקים של האויב הסורי גורמים לו לשנות כיוון כדי לא להיפגע. נדמה שבראשו מהדהדת השאלה "איפה שאר הפלוגה?". כשמביטים בנוף של רמת הגולן, ניתן כמעט להרגיש את הצינה.
בקשר לא מפסיקים המפקדים לדבר זה עם זה. "קודקוד, כאן 3, עבור". "קודקוד כאן 1 צמד טנקים בגזרתי הושמד, במגע עם מחלקת טנקים נוספת עבור". אז מתחילים להיפגע בזה אחר זה טנקים סוריים בקרב צפוף ומנוהל היטב. כל צעד וצעד מתוכננים בחשיבה מוקפדת, כמעט ממוחשבת. אבל המחלקה של סגן כהן עדיין לא מצאה את מקומה בין חבריו לפלוגה. קולם המתגבר של הירי ברקע מעיד שהוא כבר קרוב אליהם.
לאט לאט מבחינים בשאר טנקי המרכבה מצטרפים לפלוגה ומתחילים בפעילות. סגן כהן רוצה לפתוח בירי, לצמצם פערים עם המחלקות האחרות שכבר מנהלות את הקרב, אבל טנקים ונ"טים של האויב יורים במקביל, וחייבים לשמור על הכוח ע"י תנועה והחלפת עמדות. טנקים סוריים יורים לעבר טנק 3 ופוגעים בו. "אני לא מאמין שזה קרה עכשיו", ממלמל סגן כהן אל המיקרופון שלו, "נגמר המשחק".
תרגיל מציאות
במציאות, בשלב הזה צוות הטנק היה בסכנה ממשית. זהו מתאר לחימה אמיתי ברמת הגולן וכך נראים הטנקים של חטיבת השריון הישראלית. אבל במאמן רעם שבבסיס ג'וליס, הטנק חוזר לחיים על ידי מנהלי האימון כדי לתת צ'אנס נוסף למפקד.
סגן כהן ושאר חניכי המלט"ק השריונרים הגיעו בסוף פברואר 2009 לשבוע כשירויות שריון במאמן רעם. "זו היתה טעות שלי," הוא מסביר, "האסטרטגיה שלי היתה לא נכונה ואיבדתי את יתר הפלוגה מוקדם". את האכזבה על פניו אי אפשר לפספס. "זה אולי נראה מצחיק לקחת את זה כל כך ברצינות, אבל צריך להבין שהתרגיל הזה הוא המציאות. כל מי שכאן, גם בקבוצה שלי וגם בקבוצה הנגדית שמשחקת את האויב שלנו, יודע שמדובר בתרחישים מציאותיים".
והוא צודק. מאמן הרעם מעניק אפשרות למפקדים צעירים להתנסות בפיקוד, בשליטה ובתכנון טקטי בפועל בתנאי סימולציה במשך שבוע של אימונים. המתאר אמיתי והמפקדים מכירים את השטח היטב מאימונים בהם השתתפו ומסיורי קו. "אני מכיר את הגבעה הזו", אמר סגן כהן בקרב דו"צ מותח שניהל, "זה רק הופך את ההפסד שלי ליותר מזעזע. נותן לך מין זריקת מציאות שכזו".
מענ"ק חניכה
מאמן רעם נחשב, בצדק, למתקן הסימולציה הגדול והמורכב ביותר בזרוע היבשה. ייעודו: אימון מסגרת טקטי בגזרה האופרטיבית אל מול אויב, לשיפור כשירות לחימת המפקדים בצוות קרב פלוגתי או גדודי (צק"פ/צק"ג). המאמן פועל כבר כמה שנים ומשנה לשנה ניכר השיפור ביכולות האימון בו. כיום הוא מיועד בעיקר לגדודי השריון, אך ניתן לשלב בו כוחות נוספים כגון ארטילריה, חי"ר, הנדסה, נ"ט וסיור. יתרונו העיקרי הוא ביכולת להתאמן בכל שטח ובכל מתאר לחימה.
המתקן מופעל על ידי חברת אלביט וחברת אמרל. בשנה האחרונה השתנתה צורת האימון והותאמה לדרישות המפקדים בשטח. "בעבר האימון היה טכני יותר והתמקדנו בביצוע הפעולות", אומר מפעיל המתקן מטעם אלביט וסמג"ד שריון לשעבר רס"ן (מיל') אמיר אדר, בוגר מחזור א' של המלט"ק. "היום ההסתכלות היא רחבה יותר. המגמה היא לתת למתאמנים - חניכי המלט"ק, חניכי קמ"פ–קמ"ג או כל מתאמן אחר - הזדמנות לתרגל באופן מעשי את כל מה שהוא למד באופן תיאורטי. התרגילים עוסקים בפו"ש (פיקוד ושליטה), בניהול אש ובצורות הקרב הטקטיות במתארים אופרטיביים של עזה, של לבנון או של רמת הגולן. ניתן להתאמן גם בלש"ב וגם בשטח פתוח".
אז איך זה בעצם עובד?
"מאמני המתקן בונים את האימון עם מי שאחראי על קבוצת המתאמנים ובתרגיל הם צריכים ליישם את הטקטיקה. במהלך הקרב חלק מהטנקים מושמדים ויש אפשרות להחיות אותם, כדי לתת עוד הזדמנות.
"החלק המשמעותי הוא מה שבא אחר כך, התחקיר על פי מה שקרה. אנחנו בודקים איך פעלו המ"פים, מה היו הטעויות שלהם, במה אפשר להשתפר ואיך ניתן לישם את הלקחים לאימון הבא ולמציאות. התחקור הזה הוא הדבר המשמעותי כי הוא מאפשר לימוד ממשי מטעויות בתרגילים. להבא המפקד כבר לא יחזור על אותה טעות".
מה קורה למפקדים שנתקלים בבעיות בזמן התרגיל?
"שינוי נוסף שהכנסנו בשנה האחרונה למתקן הוא נושא ההדרכה. למתאמנים מצטרף חונך צמוד מטעם חיל השריון או מטעם ג'וליס. בשנה האחרונה הוכפל מספר המדריכות שנמצאות ברעם. יש מענה לכל דבר שהם צריכים, לכל שאלה על תפעול או טקטיקה ולכל בעיה שיכולה לצוץ במהלך הקרב.
כפי שאומר שמו של מאמן הרעם (רואים עולם מענ"ק) מיועד המתקן גם להטמעת מערכת המענ"ק, מערכת שו"ב לניהול קרב שמציגה את תמונות מצב הכוחות בשטח. חיילי מילואים וסדיר שאינם בקיאים במערכת זו, מתרגלים את המערכת עם הדרכה צמודה ועזרה, ואחר כך מממשים את הידע בשטח.
העולם הגדודי
מחזור ט' של המלט"ק נפתח לפני שנה ולחניכי המחזור נותרו עוד חמישה חודשי לימוד במכללה. הלו"ז השבועי שלהם מתחלק בין לימודי צבא בגלילות ללימודים אקדמיים, שני עולמות קרובים ושונים זה מזה.
אימון הרעם של חניכי השריון נעשה במסגרת שבוע כשירויות חילי. באותו זמן מתפצלים חניכי המלט"ק מהחילות השונים לרענונים במסגרת חילית (ראו תיבת טקסט). השתתפות המ"פים לעתיד של השריון במאמן רעם הוא חידוש של השנה האחרונה, ומחזור ט' הוא הראשון שמבצע אימון דו"צ במקום.
"מטרת האימון מבחינת המלט"ק היא יישום בפועל של החומר הנלמד", אומר מפקד צוות 2 ומרכז מגמת השריון במכללה סא"ל ארז לב–רן. "במלט"ק הם לומדים את צורות הקרב של הגנה, התקפה, התקדמות והשהיה. יזמנו את האימון ברעם כאחד מתוך 12 שבועות הכשירויות, כדי ללמד את החניכים את היישום הטכנו–טקטי של צורות הקרב מבחינת הפיקוד על צוות הקרב הפלוגתי המשוריין.
“באימון ניתן לראות איך החניכים משתלבים בעולם הגדודי. ללמד אותם לעבוד עם הראש, בהסתכלות רחבה תוך ניהול צוות קרב פלוגתי. שבועות הכשירות הנוספים כוללים: תרגילי פלוגה ייצוגיים שלדיים בחטיבה 460, לימודי מענ"ק, ביצוע ניהול אש ותרגילי פלוגה באש חיה בשיזפון במסגרת שבוע פלוגה של הקק"ש, קורס תותחנות מתקדם, שבוע ניווטים רגלי (כולל בדד) ותרגילי כשירויות.
"בסוף האימון ברעם אני יכול לומר בלב שלם שהשבוע השיג את המטרות שקבענו לו. האימון סייע ל'תרגם' בצורה טובה את החומר התיאורטי הנלמד בשעורי פו"ש ותו"ל לרמת הפלוגה בלחימה. הוא הציף את הדילמות המהותיות שטבועות בצורות הקרב ואת הכללים ברמה הפלוגתית כמו אבטחה מול מהירות בהתקדמות, ניתוק המגע, שימור הכוח מול גביית מחיר על אובדן שטח בהשהיה. האימון המחיש היטב את הצורך של המ"פ לקבל החלטות בסביבה של תמונת מצב חלקית ותרגל אותם באיסוף תמונת מצב אויב וביצוע הערכת מצב מתמשכת. האימון במענ"ק, המחיש את הצורך של המ"פים להיעזר במערכת לאיסוף תמונת מצב אויב, שיפר את היכרותם עם המערכת ואת תחושת המסוגלות שלהם להילחם בעזרתה.
"חניכי המלט"ק הם קבוצה מיוחדת של חבר'ה וחשוב לנו להפוך אותם למ"פים הכי טובים שאפשר. יישום הידע התיאורטי באופן מעשי כמו במאמן הרעם הוא חלק חשוב מזה".
ארגז הכלים
חזרה לאימון. בעזרת פלאי הטכנולוגיה הוחיה טנק 3 וסגן כהן, כמ"מ מתרגל, זכה להזדמנות נוספת לקחת חלק בקרב דו"צ נגד חבריו מהמלט"ק. לצערו, הוא לא הספיק לעשות הרבה לפני שהטנק שלו נפגע שוב, הושמד והוא הוצא סופית מהאימון.
הפגיעה במחלקה 3 גרמה לעצירת ההתקדמות צפונה של הפלוגה בפיקודו של סגן אסף אסמרה. הטנקים עלו לעמדות במטרה לאתר מהיכן פוגעת בהם הפלוגה המשהה, בפיקודו של סגן אלעד קינן. במקביל המשיכה הפלוגה של סגן אור גרינבלום להתקדם צפונה, תוך שהיא מאיימת על האגף של הפלוגה המשהה בה החלו להיפגע טנקי מחלקה 2. סגן קינן נדרש לדילמה - האם להישאר בעמדותיו הטובות, או שעליו לשפר את הפלוגה לקו עמדות אחורי יותר בשל לחץ האויב באגפו המזרחי.
"אומרים שטעויות נכתבות בדם, אז כאן לומדים את הלקחים בלי הדם, רק עם הרבה זיעה", אומר סגן כהן תוך שהוא מחפש את הסיבות לכך שהמחלקה שלו הושמדה ושומר על פתיחות לימודית. עד לפני קצת יותר משנה, שימש סמ"פ בגדוד 52, מסייע למ"פ לפקד על פלוגה ולא חושב על העתיד. היום הוא חצי אזרח וחצי חייל. סטודנט, שחצי מהשבוע נע על אזרחי באוניברסיטת חיפה. "הייתי מ"מ וסמ"פ, אבל שום דבר לא באמת יכול להכין אותך לתפקיד מ"פ. המלט"ק, כך אני מאמין, נותן את הגב הטוב ביותר".
כמ"פ לעתיד ברור שמשהו מהחייל שבו עוד מצטער על הטעות באימון. נראה שהוא אינו רגיל להפסדים. הוא יושב בכיסא המפקד רגוע מול מסך המחשב של המאמן, אבל לא מרפה מהתרגיל עצמו. "רציתי לבצע השהייה, בזמן שבפועל ביצעתי הגנה ולא ניתקתי מגע בזמן. זה הביא למצב שהטנקים שלי תיאורטית נפגעו יחד איתי ויכול להיות שהבאתי את הפלוגה שלי להפסיד בקרב.
"בשריון, מי שלא נשאר ער עד שתיים בלילה, או מי שיש לו חורים בלו"ז, ישר נחשב 'חפשן'. אלו הדברים שמדרבנים אותי להמשיך הלאה, וכיום, כחניך מלט"ק, ההפסד הזה הוא מכה. הידיעה שיש מישהו בצד השני שחושב כמוך איך לפעול, איך להגן או להתקדם ולתקוף, מדרבנת מאד להמשיך ולעשות את זה בצורה הטובה ביותר".
"שבוע האימון ברעם שונה", אומר סגן עוז יעל לאחר יומיים של תרגילי דו"צ מול מחשב. "אפשר לומר שאני מרגיש מוכן יותר לתפקיד מ"פ. אני מרגיש שאני שולט הרבה יותר טוב במסגרת, שהראיה שלי הפכה לרחבה יותר ושאני מבין את הדברים טוב יותר. נעשה כאן שימוש בשפה מקצועית תוך יישום של כלים מקצועיים. ארגז הכלים שלי להתמודדות גדול יותר ומגוון יותר.
"רוב השנה אנחנו בלימודים וזה מנתק אותנו מהשטח. שבועות הכשירות האלה נועדו להחזיר אותנו לשטח. שנרגיש קצת חיילים, שההשתלבות המקצועית שלנו תהיה קלה יותר.
גם שיטת הלימוד המובנית מסייעת לזה. בתחילה עברנו יותר על חומרים תיאורטיים, אחר כך עברנו ללימודים על מפות. משם עבדנו על תרגילים ברמה טקטית עם האמרים, על יבש, תנועה ללא ירי. אחר כך עברנו לתרגילי ניהול אש ופלוגה באש ועכשיו הדו"צים. המדרגיות הזו תורמת לקליטה של החומר בצורה יסודית ורגועה. למרות שכולנו יודעים שבקרוב 'ייכנסו בנו' עם ארבעה שבועות אינטנסיביים של קורס מ"פים בשלב האחרון של הלימוד במכללה".
בחרנו להתבגר
סגן יעל, סגן כהן ושאר חניכי המלט"ק מוצאים כמה דקות בין אימון לאימון לחטוף משהו לאכול ולשתות. אך גם באתנחתא התזונתית הראש המקצועי ממשיך לעבוד. "וואי, אני ממש מרוצה מהקרב הזה", אומר אחד מהם, "הלך לי ממש טוב". "באמת?", עונה לו חברו, "לי נראה לי שהפלוגה שלי דווקא הפסידה".
סגן יעל לא מתערב בשיחה. גם אותו מלווים קרבות הסימולציה שביצע. הוא לא נראה מוטרד, אלא מתנהג בקור רוח לנגד החניכים האחרים. קופץ בטבעיות לעזור לסא"ל לב–רן, כשהוא מבקש את עזרתו. ברוח ההתנדבות הזאת בחר להמשיך כמ"פ. בכל שיחה - אישית ומקצועית - הוא שומר על רוגע ורוח חיובית, נרתם לכל עזרה שיידרש.
סגן יעל, תמיד ידעת שאתה רוצה להיות מ"פ?
"האמת, שממש לא. הסיבה האמיתית שיצאתי ללמודים במלט"ק ושאני רוצה להיות מ"פ היא מלחמת לבנון השנייה. הייתי סמ"פ בגדוד 74 של השריון, והרגשתי מאד רע עם הצורה בה התנהלה המלחמה. הרגשתי שאני לא יכול להשתחרר מהצבא בלי לעשות תיקון. לבצע תפקיד משמעותי של פיקוד על חיילים.
"להיות מ"פ זה בעצם תפקיד פיקודי אולטמטיבי ואתגר פיקודי גדול כאחד. אתה נמצא בשלב בחיים בו אתה מחובר לחיילים כלוחם, הזיכרון של להיות לוחם–חייל צעיר, עדיין טרי בראש של כולנו. זה בעצם השלב בו אתה עדיין מפקד, וטרם מנהל.
"במלט"ק אנחנו רוכשים כלים מקצועיים ולומדים על עקרונות המלחמה, בעצם הופכים לבקיאים יותר ברזי המקצוע הצבאי. ברמה האישית, מדברים על מנהיגות, עקרונות וערכים שאנחנו מאמינים בהם. בעצם, לומדים להיות בני אדם טובים יותר לפני שהופכים למפקדים טובים יותר.
“בסופו של דבר, חניכי המלט"ק הם חבר'ה שלא פחדו לקחת בגיל צעיר החלטה משמעותית, שתשפיע על כל המשך חייהם. מהבחינה הזאת מדובר באוכלוסייה הומוגנית".
וזה מה שמחבר אתכם זה לזה?
"אפשר לומר שכן. הערכים האלה מאד בולטים במלט"ק. הדבר העמוק יותר הוא בכך שכולנו באנו לתרום מעצמנו בגיל צעיר. זה גיל שעושים בו דברים מתוך ערכים ולא מתוך אינטרסים כלכליים או שיקולים אחרים. זהו המכנה המשותף החשוב ביותר וגם תנאי להיות חניך מלט"ק. כולנו חיפשנו דרך להפוך למ"פים טובים יותר. היינו יכולים להתקדם בשרשרת הפיקוד בלבד, אבל בחרנו להתבשל כבני אדם, להתבגר. לבוא לתפקיד המ"פ מוכנים יותר, בוגרים יותר ומיושבים יותר".
מ”פ, שפר כשירותך
מה לומדים חניכי המלט”ק משאר החילות
בשבוע בו התאמנו חניכי המלט”ק מחיל השריון במתקן רעם, התפזרו שאר חבריהם למכללה בחילות השונים לרענונים בתחום החילי וגם על חילות אחרים.
המ”פים לעתיד של חטיבות החי”ר עברו סדרת אימוני חי”ר שהתמקדה בלוחמה במתאר צפון הארץ בבא”פ אליקים. מטרת האימונים: התמקדות באימוני סבך ושמורות טבע, אימוני לש”ב וגם אימון לוחמה בעזרת פיינטבול. האימון תרם להתמקצעות בכל נושא לוחמת חי”ר באזור הצפון ובלבנון.
שבוע הכשירויות הבא של המלט”חירניקים יתמקד במשימות ניווטים: נווטי בדד, אימון בשילוב מסוקי סער, מסוקי תקיפה וכמובן, מצפנים. בעתיד מצפים לחניכי החי”ר שבוע שטח פתוח בביסלמ”ח שיכלול אימוני קליעה, שיעורים מקצועיים ושימור כשירויות באמצעות רענונים ואימונים.
בשבועות הכשירויות של חיל מודיעין השדה וחיל ההנדסה הקרבית, הקצינים מתוודעים טוב יותר לעולם החי”ר. חניכי חיל ההנדסה, למשל, עוברים חלק מאימוני הקליעה של החי”רניקים. ימי עיון מיוחדים מוקדשים לכשירויות החיליות: להיכרות מעמיקה עם צמ”ה, טכניקות פריצות מכשולים וטיפול במטענים.
החניכים ממודיעין השדה מתעמקים בטכניקות חי”ר ושריון בשבוע קליעה ושבוע שדאות ומגיעים להיכרות עם עולם התוכן של החילות האחרים. זאת בנוסף להעמקה בטכניקות האיתור של מודיעין השדה, היחשפות לתחומי מודיעין סודיים, ביקור בחמ”לים ועידכוני מודיעין שוטפים.
עבור חניכי המלט”ק מהתותחנים נבנתה תוכנית ייחודית המתמקדת בידע התותחני הפנים–חילי. התוכנית מסתמכת על השלמות לידע התותחני שהביאו מהבית - תותחנים, רקטות או איכון. ההשתלמויות המשותפות שלהם כוללות חשיפת יכולות חדשות ואמל”ח.
ביבשה ילווה את חניכי המלט”ק בהכשרות החיליות במסגרת המכללה.
|
|