22-04-2009, 13:12
|
|
|
|
חבר מתאריך: 19.09.05
הודעות: 1,280
|
|
ציטוט:
במקור נכתב על ידי Soloavia
כמובן שיש כאן פשרות.
מסוקים כיום צבועים בשלוש סכמות - חום כהה (גוון שולט שהיה אפקטיבי במיוחד בנופי לבנון), ירוק זית כהה (כמעט שחור - ירושה מארה"ב בהתאמה להפעלה לילית, ובמגמת שינוי) והסוואה מדברית.
מטוסי קרב - בשלוש סכמות: אפור עליונות אווירית (שני גווני אפור), ג'ינג'י (כיום רק מטוסי העייט) והסוואה מדברית (F-16 ורעמים).
צבעים שנעשה בהם שימוש בעבר - כחול חום (עד קדש\ששת הימים), ג'ינג'י (- כינוי גורף לסכמת 3 גוונים [לא כולל גחון] עד של"ג), וסכמה מדברית שנפוצה כיום, עליונות אווירית והסוואה ימית (עטלף ושחף ומטוסי יירוט ותובלה שונים).
|
Sorry for reopening this old discussion, but I have been wondering about this for a long time and couldn't find an answer anywhere.
The reason for the post-67 war adoption of the original gingi scheme is well explained in this excellent article by Yoav Efrati
http://www.aircraftresourcecenter.c...-Efrati/00.shtm:
ציטוט:
Only days after Israel claimed victory on the Arabs in the June 1967 "Six Day War", Egypt initiated a new war, the 1000 Day War of Attrition. Daily artillery duals were waged by both armies with the IDF using it air force as flying artillery. The topography of the Sinai no longer lent itself to the brown & blue top surface scheme used on IAF attack planes up to that date.
To adapt to the terrain of the Sinai desert, a new lighter 4 color scheme was adopted.
|
But I couldn't find the reason why the green was changed to a lighter tone with the introduction of the F16 in 1980.
Does anyone know the reason for the change?
_____________________________________
Sorry for the English... I was a bad student in Hebrew school
אבל אפשר לענות לי בעברית
|