30-03-2005, 18:43
|
|
|
|
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 10,153
|
|
הצעת חוק :פרסומות לבמבה ושוקולד - למבוגרים בלבד
הצעת חוק: פרסום למוצרי מזון משמין - לא לפני 21:00
את ההצעה הניחו הח"כים רומן ברונפמן ויולי תמיר, במסגרת המאבק הפרלמנטרי נגד השמנת יתר של ילדים בישראל. בנוסף מבקשת ההצעה לאסור על שימוש באמצעים כגון ידוענים ודמויות מצוירות בפרסומות
שלומי דונר
הצעת חוק חדשה מציעה לאסור פרסום של מוצרי מזון לא בריא לפני השעה 21:00. את הצעה הגישו הח"כים רומן ברונפמן ויולי תמיר, והיא נוסחה בשיתוף עם נציבות הדורות הבאים, במסגרת המאבק הפרלמנטרי נגד השמנת יתר של הילדים בישראל.
מדובר בהצעת תיקון לחוק הגנת הצרכן (פרסומת מזון המכוונת לקטינים), המפרטת שורה של הנחיות, כולל הנחיה כללית כי פרסום לקטינים ייעשה מתוך אחריות
ובכל מקרה מבלי לעודד "זלילה".
על פי ההצעה, האחריות הנדרשת בפרסום מחולקת לשני מישורים עיקריים: ראשית - מתן מידע - המפרסם יחוייב לציין סכנות ותכונות תזונתיות של המוצרים המפורסמים. המישור השני הוא הגבלה של פרסום מוצרים באמצעים שונים, ובהם - בשעות שהינן שעות צפיית שיא של ילדים (נמצא כי השעות בהן צופים פחות ילדים בפרסומות הן החל מהשעה 21:00); ואיסור על שימוש באמצעים כגון ידוענים ודמויות מצויירות.
על מנת לשמור על איזון בהגבלה המוטלת של הפרסום, קובעת הצעת החוק הרכב מקצועי ומאוזן של ועדה ציבורית, שתקבע אילו מוצרים נכנסים למסגרת הוראות החוק. בוועדה חברים נציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים, נציגי ציבור ובהם נציגי המועצה לצרכנות ובעלי מקצוע – מומחה לבריאות הציבור בתחום תזונת ילדים, פסיכולוג ילדים וחוקר מומחה מן האקדמיה - בתחום התזונה. על מנת ליצור איזון - קיים בוועדה ייצוג גם לנציגי התאחדות התעשיינים.
ח"כ ברונפמן ותמיר מסבירים: "השמנת יתר הגיעה לממדים של מגיפה כלל עולמית. יותר ממיליארד מבוגרים ברחבי העולם סובלים מבעיית עודף משקל ומהם לפחות 300 מיליון מבוגרים סובלים מהשמנת יתר. התופעה נחשבת כמגיפה גם בקרב ילדים במקומות רבים בעולם והיא נמצאת במגמת עליה מתמדת.
לדבריהם, "מחקר מקיף שנעשה לאחרונה באנגליה מעלה כי פרסום מוצרי מזון משפיע ישירות על התנהגותם הצרכנית של ילדים ועל המזון שהם מעדיפים. הוכח כי קיים קשר מובהק בין חשיפת ילדים לפרסומות בטלוויזיה לבין צריכת חטיפים, כמות הקלוריות הנצרכת וסוגי המרכיבים התזונתיים הנצרכים. כן נמצא כי ילדים צופים בכ-22 דקות של פרסומות המיועדות לילדים ביום."
_____________________________________
|