20-03-2005, 15:18
|
תחמושת בע"מ
|
|
חבר מתאריך: 09.03.04
הודעות: 27,743
|
|
אם תקיש ב"גוגל" מבצע נועה תגיע לאתר חיל הים...
שם מופיע ההסבר על המבצע המדובר...
מבצע "נועה"
תאריך:
פרטי האירוע
בחורף 1968 הטילה צרפת אמברגו על משלוח ציוד צבאי לישראל. האמברגו קטע בעיצומו את פרויקט בניית הסטי"לים במספנות שרבורג-צרפת, שבע ספינות מתוך השתיים עשרה כבר נמסרו לישראל ואילו חמש האחרונות הוחרמו, למרות שישראל שילמה עליהן.
האלוף (מיל') מוקה לימון, שהיה ראש משלחת משרד הביטחון בצרפת, הגה תוכנית מילוט.
בעזרת ידיד נורווגי נרשמה חברת קש בשם STAR BOAT . החברה ביקשה לרכוש את הספינות המוחרמות לצורכי "חיפוש נפט". ממשלת צרפת אישרה והחוזה נחתם. הספינות הוכנו בחשאי על-ידי הישראלים להפלגה ארצה.
במקביל נחתם חוזה מכירה סודי בין חברת STAR BOAT לחיל הים הישראלי.
בערב חג המולד של שנת 1969הותנעו המנועים ותוך זמן קצר עזבו הספינות בפעם האחרונה את נמל שרבורג ופנו דרומה.
הדבר הפתיע את שלטונות צרפת אך חוזה המכירה לנורווגים היה כשר לחלוטין.
מספר שעות לאחר מכן הוצג בפני העולם החוזה השני בין חברת STAR BOAT לחיל הים, גם חוזה זה היה כשר? הספינות הפליגו ארצה ושום צעד חוקי לא יכול היה לעצרן.
בקטע הדרך הראשון בין שרבורג לגיברלטר, היה מזג האוויר סוער במיוחד והדרך, לספינות שיצאו לא מזוודות ומצוידות כהלכה, הייתה קשה. בים האגאי קיבלו מטוסי חיל האוויר את פני הספינות המפליגות ובהתקרבן לחופי ישראל קיבלו את פניהן אחיותיהן- הספינות אשר עזבו את שרבורג לפני האמברגו. ב-31 בדצמבר נכנסו הספינות למעגן הקישון.
זמן קצר אחר הגעתן צוידו הספינות משרבורג במערכות נשק וטילי ה"גבריאל" ונכנסו לשירות פעיל כספינות סער מסוגים 1, 2, 3. במלחמת יום-הכיפורים הוכיחו ספינות הטילים את יעילותן ונחיצותן לשמירת התווך הימי של מדינת ישראל.
כמו כן השם הנ"ל מופיע בכרך חיל הים באנציקלופדיה "צה"ל בחילו"...
|