27-03-2014, 20:47
|
|
|
חבר מתאריך: 28.09.04
הודעות: 5,708
|
|
ציטוט:
במקור נכתב על ידי meac
הבנתי.
שאלת המשך- הידע שלי על טיסה מגיע רק מסרטים. שם נאמר לא פעם שהפיתרון לורטיגו הוא טיסה על בסיס המכשירים בלבד, כי העין מטעה והמחשב לא טועה (בסרט זה היה אמור להיות משל לאיך הלב מוליך את המוח שולל או משהו בסגנון). האם באמת ניתן לטוס רק על מכשירים וללא הסתמכות על מבט החוצה? אם כן- האם זהו הפיתרון לורטיגו (הרי מה היה קורה לו המטוס היה חד מושבי?)?
|
ניתן לטוס על מכשירים בלבד ללא הסתמכות על מבט החוצה (מתאמנים לכך) עד למקום שבו נדרש מבט החוצה (נחיתה, למשל, במטוסים שאין להם אפשרות הנחתה אוטומטית). זה פיתרון לורטיגו בתנאי שהטייס מודע לכך שהוא בורטיגו וסומך על המכשירים (כיוון שלעיתים המצב הוא הפוך. הטייס בטוח שהוא בשליטה והמכשירים טועים). לא העין מטעה אלא עיבוד הנתונים במוח (ללב כמובן אין קשר לעניין). קורה לא אחת כאשר אתה ברכבת או במכונית עומדת. מסתכל לצדדים ולפתע נדמה לך שאתה מתחיל לנוע כיוון שהמכונית/רכבת שלצידך החלה לזוז. אם אתה הנהג, בד"כ תלחץ מיד על המעצור ורק אח"כ תבין מה קרה. לא העין הטעתה אותך. הפירוש שעשה המוח לנתונים הוא שגרם לטעות.
אין ספק שטיסה במטוס דו מושבי מורידה מאוד את ההסתברות לתאונה כתוצאה מוורטיגו. נווט, מעצם תפקידיו, נמצא פעמים רבות "עם הראש בתא" תוך כדי שהטייס מתמרן והוא לא תמיד מודע למצב הטיסה. כתוצאה מכך, פעמים רבות, כאשר הוא כבר מביט החוצה הוא יכול לקבל תחושת וורטיגו. מצד שני, הפעמים הרבות שהוא חווה זאת מביאים אותו לצאת מהר מהמצב וקל לו לסמוך על המכשירים ולהתאפס.
הסיכוי ששני אנשי הצוות יהיו בו זמנית בוורטיגו ממושך הינו קטן ביותר.
כדי להראות עד כמה המצב עלול להיות מסוכן ועד כמה יכול נווט לחלץ ממצב זה, הנה ציטוט מהכתבה על עובדיה שאמיר (amirsgv) הביא קודם לכן:
"ב-1980, שש שנים לפני שנטש את מטוסו בלבנון ונפל בשבי המחבלים, קיבל רון ארד רישום לזכות, לאחר שהחזיר מטוס פאנטום לנחיתה. כמו עובדיה, גם רון ארד היה נווט בטייסת ה"פטישים". "זו היתה טיסת לילה, אימון מעל הים, והטייס נכנס לוורטיגו. רון ראה שזה לא מוביל לשום מקום, אמר 'אני לוקח', ייצב את המטוס, והראה לטייס את קו החוף. הטייס ענה 'או.קי., אני לוקח' ושוב הפך את המטוס. רון לקח שוב את השליטה, הביא את הפאנטום לנחיתה, הראה לטייס את המסלול, ואמר לו לנחות. ברגע שקיבל לידיו את השליטה, הפך הטייס את המטוס. רון הבין שהעניין מתחיל להיות מסוכן, להתהפך ככה עם המטוס בגובה כל כך נמוך. אז הוא לקח בחזרה את ההגאים, הוריד גלגלים, התייצב בפיינל, ואמר לטייס 'אני יודע שאתה מרגיש שהמטוס הפוך, אבל על ההפוך הזה תנחת'. במשך הנחיתה הוא המשיך להחזיק לו את הסטיק חזק חזק, כדי שהמטוס לא יתהפך. מבחינת הטייס, הוא ביצע נחיתה הפוכה, כאילו שהוא נוחת על הגב. אלמלא רון, הם היו מתרסקים"
|