מהנדס אווירונאוטיקה, עוסק במגוון נושאי תעופה שנים רבות
חבר מתאריך: 17.07.05
הודעות: 6,249
דקוטה, היכן הם היום. בסיס חדש למערך התובלה.
מערך התובלה הכבדה של חיל האוויר עובר השבוע דרומה, לנבטים. צעד כבד מאד של מעבר בסיס שלם שלא זכור לי ברמה כזו אי פעם בחיל האוויר ולא מוכר לי בעולם.
המשמעויות רבות מאד. כלכליות, מבצעיות, לוגיסטיות, תנאי שרות ועוד.
בחרתי לציין את הארוע במאמר מידע על מספר מטוסי דקוטה של חיל האוויר שעדיין טסים בעולם. חמישה, ליתר דיוק. או לפחות מוכרים לי כטסים. אני עוקב אחר שאר המטוסים ומקומם (חלקם כבר לא קיימים, לצערנו וכנראה עוד אחד ילך בדרך זו בשבועות הקרובים, אם כי הובטחו לי "מזכרות").
אני מבקש להקדיש את הכתוב והתמונות בהמשך לידידי. רבים מהם קוראים כאן ונמנעים למלכתוב. ברצוני לאחל להם דרך צלחה וקליטה טובה בבסיס החדש. גם איחולי הצלחה לתא"ל עדן אטיאס, מפקד הבסיס הנכנס ולמפקדי הטייסות במשימה הקשה של הקמת בסיס "חדש".
אתחיל במספר תמונות ולאחר מכן הפרטים.
תמונה מעט ישנה, שלישית מטוסי דקוטה במעבר מעל מסלול 21 והליין של מטוסי התובלה, בב.ג.
שלשה מטוסים, לאחר הוצאתם מהשרות ולפני טיסה לחו"ל:
מטוס דקוטה 006 במוזיאון ריפאבליק שבפארמינגדייל, לונג איילנד
שער עיתון במחנה:
פלטת יצרן של מטוס שאינו קיים עוד, אותו מטוס שבתמונה הקודמת:
ולפרטים:
דקוטה 06
נמצאת במוזיאון בפארמינגדייל, מדינת ניו יורק. אי-שם בלונג איילנד, מרחק נסיעה לא ארוכה מהתפוח. ב- The American Airpower Museum. פתחתי לא מזמן אשכול על המוזיאון.
המטוס נמצא במצב טיסה ומעת לעת מבצע טיסות ראווה תחת רישום N15SJ.
וקצת תמונות כאן: http://www.vg-photo.com/articles/c47.html שם הוא אמור לעבור שיחזור מלא לתצורת מלחמת העולם השניה ועל פי מיטב הבנתי יטוס שם קבוע. אז מי שמבקר באזור (צפונית לל.א. – מוזמן למסור ד"ש).
דקוטה 29.
Boogie Baby זהו השם שלה במקור ועברו עליה חוויות קשות. החל מייצור במפעלי דאגלס שבאוקלהומה, דרך השתתפות בפלישה לנורמנדי ובהמשך בידיהם של טייסים , לעיתים עם ידיים "קשות" בטייסת הדקוטות. היום היא נמצאת , לאחר מעבר בקנדה, חזרה בכור מחצבתה, ב World War II Airborne Demonstration Team Foundation , מועדון צניחה שנמצא באוקלהומה. כאשר "גיליתי" אותה, ראיתי להפתעתי שהמטוס חזר לתצורת צנחנים ולמי שיודע, למטוס היתה תצורת שתי מחלקות – חלק קדמי עם 12 כסאות נוסעים וחלק אחורי בתצורת "צנחנים" – עם מושבים בשני צידי המטוס.
ניתן לראות בתמונות, בדרך בקנדה, שזו אכן ה "29", לפי מה שניתן לראות דרך החלונות. (כמובן, יש עוד דרכים כדי לאמת).
כדי לאמת את מספרו המקורי של המטוס התחלתי להתכתב עם האנשים שם במועדון כדי לברר. בתחילה הם טענו שכך הגיע אליהם המטוס וזה עורר את חשדי ולכן ביקשתי שיצלמו גם את פלטת הייצור והם אכן עשו זאת. לאחר מספר בדיקות אישרו לי שאכן זה המטוס ואכן הם העבירו אותו חזרה לתצורתו המקורית. הם טסים כל שבוע כמעט ומצניחים. ממש מרחיב את הלב. קיבלתי הזמנה לבוא לבקר ולטוס איתם. לצערי על משלוח כרטיס אלי הם נמנעו מלדבר....... רישום המטוס: N751A.
לא ברור לי עדיין מה מצבו הטיסתי של המטוס, אם כי הבנתי שהכוונה היא להטיס אותו. יתכן גם שיש כוונה לצבוע את המטוס בצבעים המקוריים של החברה, שהטיסה דקוטות באזורי דרום ארה"ב.
דקוטה 44
המטוס נמצא במוזיאון התעופה שבפאלם ספרינגס. לא רחוק מלוס אנג'לס. Palm SpringsAirMuseum.
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי YHS שמתחילה ב "דקוטה, היכן הם היום. בסיס חדש למערך התובלה."
אין ספור טיסות לאבו רודז בש''ת מאולתר בשירות קצ''א
עם פופקו המיתולוגי (יהודה ארבל)
שהיה עולה לטיסה עם ארגז כלים מה שבטוח בטוח
ועם טיס הניסוי שפירא כסוף השער
וגם כזמר בלהקת הגבעטרון בטיסות להופעות בבסיסי החיל בדרום
היה היו זמנים...........לאור הזכרונות
ונכון מדובר היה בחברת נתיבי נפט ולא קצ''א
היכרתי את פופקו בתחילה כששירתתי במילואים באבו רודז
בצוות צוללים שאבטח תת מימית את מיכליות הנפט
ופופקו היה מטיס אותנו בדקוטה ל ומאבו רודז
בהמשך אכן היתה לנו היכרות רבת שנים בגבע
אגב...........תודה על התמונה
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי YHS שמתחילה ב "דקוטה, היכן הם היום. בסיס חדש למערך התובלה."
כל כך מעניין !
תמיד סיקרן אותי לגלות מה עלה בגורל של מטוס זה או אחר שסימו את שירותם בחיל והנה הזדמנות להתחקות אחר גורלם של חלק מהמטוסים היותר מעניינים שהיו כאן !
ושאלה באותו עניין - למיטב ידיעתי ראשוני ה"דקוטות" נרכשו עוד בשלהי שנות הארבעים, האם היה מטוס ש"שרד" את כל השנים מאז ועד להוצאה הסופית של הדקוטות משימוש או שראשוני ה"דקוטות" נגרעו מהסד"כ כמה שנים קודם?...
ושאלה נוספת - האם ל"דקוטה" הוענק אי פעם כינוי "עברי" כל שהוא או שתמיד היא זוהתה כ..... "דקוטה"?...
בחיל האוויר היו מטוסים ממקורות שונים שהועברו בשלבים מסוימים לארקיע ולאל על, אח"כ הוחזרו. אחדים הועברו למקומות אחרים וגם משם חזרו.
הם החלו לצאת משרות בחיל האוויר בסוף שנות ה 90, בעיקר על פי המשימות שהיו לכל מטוס ספציפי ומצבו הגופני והנפשי
לדקוטה היה כינוי - "פרא" . מי זוכר? הכינוי הקודם (בשנת 48, לפרק זמן) היה "פיל", שנשתמר בשם של "טייסת הפילים".
בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי YHS שמתחילה ב "המטוסים לא הוצאו מחיל האוויר על פי מועד כניסתם"
שיש סיכוי שמטוס/ים מדגם זה שנרכשו עוד ב 48 היו בשימוש עד מועד הוצאת המטוס משירות ?...
ובעניין הכינוי "פרא"... קצת משעשע לחשוב שדווקא זה הכינוי שניתן למטוס הזה...
למרות הקונוטציה מדובר בבעל חיים עם המון אופי ובשל כך גם...... עקשן מאין כמוהו !
כבר אמרו לפני שלבני האדם קשה לקבל בעלי חיים ששומרים על האופי הטבעי שלהם ולא ניתנים ל"עיצוב" בדיוק כמו הדוגמא של חתול וכלב...
אבל לא זה העניין (ולא זה הפורום)...
ועם זאת, בעניין ה"פרא" - כנראה שלא הובנתי כהלכה, הכוונה שלי לא היתה דווקא לבעל החיים שנקרא כך.....
מערכות מודיעין חוזי (IMINT), מערכות חישה גילוי והתרעה - חלל, אויר, ים ויבשה. התנהלות ביטחונית, תעשייתית וחוזית בינלאומית
חבר מתאריך: 08.03.05
הודעות: 2,997
נוסטאלגיה אישית של רגע....
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי YHS שמתחילה ב "דקוטה, היכן הם היום. בסיס חדש למערך התובלה."
כמי שצנח מספר די רב של פעמים, יום ולילה, ממטוסים אלה שמורים גם איתי זכרונות טובים למטוס מימים נשכחים ומנעורים שנעלמו.
באף אחת מהדבוקות שלי לא התהוו בעיות למרות שידעתי וידענו על ב סיפורי בעיות של צונחים אחרים מהמטוס הזה (רתמות מצנח שנתפסו בזנב).
הצניחה ממנו היתה חוויה נעימה שכן רוח המנועים לא היתה מדביקה את הצונח לדופן המטוס כפי שהדבר קרה בנורדים.... (לא אהבתי את הצניחות מהנורדים ופעם אף הגעתי לקרקע חבול פנים ומדמם חוטם... שכן לא דחפתי חזק מספיק את גופי עם שק החזה הכבד.... סיפור אחר...). צניחה מהדקוטה היתה דומה לקפיצה מה"איכמן" במיתקן האימונים בתל-נוף של אז. בצניחה האחרונה שלי מהדקוטה יצא לי אף לקפוץ עם רפול... בצניחה זאת (לילה) פתחתי רזרבי שכן הרתמות הסתבכו לי איכשהו סביב הצוואר והמצנח הראשי לא נפתח כשורה.
צניחה תחת רזרבי הינה חוויה לא נעימה לכשעצמה... אבל אני סוטה מנושא האשכול - נסחף מעט ב"רוח" הזכרונות שהדקוטה מעוררת בי.
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי YHS שמתחילה ב "דקוטה, היכן הם היום. בסיס חדש למערך התובלה."
אם אני זוכר אז יש אחד בקצה המסלול בשדה תעופה באילת.
_____________________________________
"בניתי לי בית ונטעתי לי גן במקום זה שביקש האויב לגרשנו ממנו בניתי את ביתי, כנגד מקום המקדש בניתיו. כדי להעלות על ליבי תמיד את בית מחמדנו החרב...." (ש"י עגנון - חתן פרס נובל)
אשרי אדם שיכול לתת מבלי לזכור זאת כל הזמן, ולקבל מבלי לשכוח אף פעם
לסלוח לרוצחים - זה תפקידו של האלוהים.
תפקידנו - זה לארגן להם פגישה
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי YHS שמתחילה ב "דקוטה, היכן הם היום. בסיס חדש למערך התובלה."
ציטוט:
במקור נכתב על ידי YHS
מערך התובלה הכבדה של חיל האוויר עובר השבוע דרומה, לנבטים. צעד כבד מאד של מעבר בסיס שלם שלא זכור לי ברמה כזו אי פעם בחיל האוויר ולא מוכר לי בעולם.
המשמעויות רבות מאד. כלכליות, מבצעיות, לוגיסטיות, תנאי שרות ועוד.
ברור שכבר קרה בעבר: פינוי בסיסי ח"א מסיני!
פינוי בסיסי אויר בעולם קרה גם הוא, לרוב במקרים של פינוי כוח צבאי ממדינה זרה - זה קרה בוייאטנם, אפגניסטן, ומקרים רבים אחרים. בנוסף זה קרה כאשר בסיסים נסגרו משיקולים מבצעיים או כלכליים - נסה לזכור שמות של בסיסי אוויר בארה"ב עצמה שרבים וטובים מהם נסגרו ב-20 השנים האחרונות.
מהנדס אווירונאוטיקה, עוסק במגוון נושאי תעופה שנים רבות
חבר מתאריך: 17.07.05
הודעות: 6,249
מבסיסי חיל האוויר בסיני
בתגובה להודעה מספר 16 שנכתבה על ידי סירפד שמתחילה ב "[QUOTE=YHS]מערך התובלה הכבדה..."
לא העבירו 4 טייסות מלאות, יחידות נוספות ועוד. מבסיס חיל האוויר בסיני לא התמודדו עם בעיות תנאי שרות של העברת מאות אנשים למרחק גדול יותר מהבית. כלל לא בר השוואה.
בפינוי ממדינה זרה לא מפנים משפחות ולרוב, הטייסות, שהוצבו במקום לפרק זמן ותוחלפו מעת לעת פשוט חוזרות לנמל הבית וכל המבנה הארגוני שמראש היה ארעי - מתפרק.
נערך לאחרונה ע"י YHS בתאריך 24-08-2008 בשעה 21:30.
לא בר השוואה... מעניין... מסיני פונו 5 בסיסי טיסה פעילים (4 מהם במהלך חצי שנה) ובהם 3 טייסות טיסה (עם סד"כ גדול בהרבה מזה שפונה מלוד), לפחות תריסר טייסות וגפי תעופה, מנהלה, תחזוקה, בינוי, 2 שיכוני משפחות מלאים, ימ"ח אגד נ"מ מילואים, 3 יב"אות, לפחות חצי תריסר מאגרי דלק, חלפים ותחמושת, לפחות חצי תריסר סוללות נ"מ, עשרות מתקני וצמתי קשר, מודיעין, ל"א... גם בלוד המעבר היה כמובן מדורג ולא בוצע כולו ביום אחד, למעט אולי המטס המרשים... מאות אנשי הקבע והמשפחות שפונו מסיני נדרשו "לעבור" מרחקים גדולים בהרבה ממה שנדרשים אנשי הקבע ששרתו בלוד ועל הדרך גם התמודדו עם קשיים גדולים שבעתיים, בין היתר בגלל העדר מערך רווחה ומשאבי אנוש תומך כמו זה שקיים היום... בקיצר קצת הגזמת עם הסופרלטיבים
נערך לאחרונה ע"י strong11 בתאריך 26-08-2008 בשעה 23:33.
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי YHS שמתחילה ב "דקוטה, היכן הם היום. בסיס חדש למערך התובלה."
ציטוט:
במקור נכתב על ידי YHS
מערך התובלה הכבדה של חיל האוויר עובר השבוע דרומה, לנבטים. צעד כבד מאד של מעבר בסיס שלם שלא זכור לי ברמה כזו אי פעם בחיל האוויר ולא מוכר לי בעולם.
המשמעויות רבות מאד. כלכליות, מבצעיות, לוגיסטיות, תנאי שרות ועוד.
1988 כמדומני - בסיס עובדה.
במהלך דומה מועברות טייסות הבסיס צפונה אל חצור והבסיס משנה ייעודו מבסיס טיסה לאחר.
באשר לדקוטות - למיטב זכרוני - מתועדות באתר מרחב אווירי בעקבות מחקר מעמיק של אבינעם. בזמנו, בטרם נסגר המערך - העברתי למפקד טייסת הדקוטות טבלא מודפסת מקובץ אקסל שבניתי יחד עם אבינעם ובו מתועדות כל הדקוטות שפעלו בח"א - עברן מאז שיוצרו ועד שהגיעו לח"א.
והנה מה שכתבתי עד כה על כל ההיסטוריה של מטוסי דקוטה של ח"א:
היכנסו לאתר "מרחב אוירי" www.merchav-aviri.org
במדור "היכן הם היום" בחרו "מטוסי חיל האויר"
רשמו בחלונית הסינון: דקוטה והקישו ENTER.
בחלון החדש שיפתח תוכלו לראות רשימה של מאמרים על 13 מטוסים.